גישה חינוכית-טיפולית

המעון באוניברסיטת תל אביב הינו  מסגרת חינוכית- טיפולית איכותית לגיל הרך. הוא מספק סביבה בטוחה, בריאה ומטפחת, תוך מתן מענה לצרכי הילדים והמשפחות. המעון מהווה מערכת חינוכית, המבקשת לשקף את קשת הילדים בחברה כולה, ולקשר בין האקדמיה לשטח. אנו פועלים על מנת להביא לידי מימוש מגוון צרכים ויכולות, כך שכל ילד יקבל מענה לנטיותיו ולרצונותיו, ויוכל ללמוד ולהתקדם בהתאם לגילו ולהתפתחותו.

 

 

ערכי היסוד המנחים את חיי המעון הינם ערכים של קבלה ואהבה; אמון אישי ומקצועי; כבוד הדדי; מצוינות מקצועית וסובלנות חברתית; כל זאת תוך שותפות אמת בין אוניברסיטת תל – אביב  וויצ"ו בכל הרמות עם כל הגורמים (הורים, מנהלת המעון, צוות עובדים).

 

 

התרבות החינוכית-טיפולית במעון משלבת מספר בסיסים עיוניים:

הגישה האקולוגית-מערכתית (,1979 Bertalanffy, 1968; Bronfenbrenner )

רואה באנשים בכלל, ובילדים בתוך המערכת החינוכית בפרט, חלק ממערכות חברתיות מורכבות, תוך התייחסות לקשרי הגומלין ביניהן.

 

 

פרדיגמת המיטביות (Cowen, 1991, 1994; Myers, 1990)

מקורה באמונה כי לכל אדם הזכות והמסוגלות למיצוי היכולת המרבית והרווחה הנפשית, ורואה אתגר בייזום פרואקטיבי של פעולות מכוונות לקידום בריאות, רווחה, אופטימיות וסיפוק אישי של כל אדם וילד.

 

 

גישה תואמת-התפתחות  Blocher, 2000))

מכירה בשלבי התפתחות שונים במהלך הילדות, במשימות ואירועים, המהווים נקודות הציון קריטיות, המעידות על התפתחות תקינה ובגורמי הסביבה והחברה, המסייעים להתפתחות מיטבית. ההתייחסות לשלבי ההתפתחות הינה תוך התבוננות בהיבטים פיסיים, פסיכולוגיים, קוגניטיביים, משפחתיים וחברתיים.

 

 

גישה הוליסטית (Laszlo, 1996)

הרואה את מכלול צורכי הילד ומכוונת לספק לו מיומנויות חברתיות, חינוכיות ורגשיות לצד המענה הלימודי. בבסיס האמונה עומדת ההנחה שילד בטוח רגשית יהיה פנוי לחקירת הסביבה ולהתקשרות טובה עם דמויות משמעותיות לו.

 

כפועל יוצא מגישות עיוניות אלה נגזרות המטרות המנחות את עבודת הצוות. בזיקה לארבעה מימדים הפועלים בו-זמנית, המעון מבקש להביא להתפתחות מיטבית של הילדים:

 

מטרות בתחום הרגשי

בראש ובראשונה, טיפוח סביבה לימודית בעלת אקלים חינוכי מיטבי. אקלים שכזה מאפשר תחושת שייכות, הכלה, קבלה, מוגנות וכבוד  לילד ולמבוגר כאחד. במקביל, הקניית תחושת ביטחון ושוויון ערך. הסביבה החינוכית מטפחת עצמאות בקרב הילדים, לקיחת אחריות על מעשים, תחושת מסוגלות ויכולת התמודדות עם אתגרים. לבסוף, במהלך השנים, ובהתאם לשלבי ההתפתחות, ישנו חיזוק של היכולת לוויסות ולניהול של רגשות, כמו גם להבעתן על ידי הילדים.

 

 

מטרות בתחום החברתי

סדר היום במעון, המשימות השונות שניתנות, ובעיקר הליווי והתיווך הניתנים על ידי הצוות החינוכי, מסייעים לפיתוח מיומנויות חברתיות המאפשרות יצירת יחסים עם חברת הילדים והמבוגרים, כמו גם הסתגלות לכללים ולמסגרות. כחלק מהמיומנויות החברתיות, ומתוך שאיפה לטפח ילדים עצמאים ובטוחים, לילדים מוקנית היכולת לפתרון בעיות חברתיות באופן עצמאי. בהתאם לשלבים ההתפתחותיים, לומדים לשתף פעולה, לעבוד בצוות ולפתח אמפטיה כלפי האחר.

 

 

מטרות בתחום המוטורי

הסביבה החינוכית במעון הינה עשירה בגירויים סביבתית מותאמת גיל. שילוב של חשיפה לסביבה עשירה, לצד הצפייה בילדים הרכים ותיווך הניתן על ידי הצוות החינוכי, מאפשר פיתוח של מודעות גופנית-תחושתית, קואורדינציה והרמוניה תנועתית, שליטה על השרירים (הגדולים והקטנים) וטיפוח יכולות של מוטוריקה עדינה וגסה.

 

 

מטרות בתחום הקוגניטיבי

הסביבה הלימודית במעון מטפחת לומדים סקרנים, חקרנים, יצירתיים ויוזמים. האתגרים המוצבים לילדים והעבודה בקבוצות קטנות ואינטימיות מסייעת לילדים בפיתוח מיומנויות של שאילת שאלות, פתרון בעיות בתחומים שונים והסקת מסקנות. ברוח האינטליגנציות המרובות של גארדנר, ישנה חשיפה לתחומי פעילות מגוונים. בין היתר, מושם דגש על פיתוח אוריינות ויכולות שפתיות, פיתוח תובנה לוגית- מתמטית, פיתוח יכולות מוסיקליות ונטיות אומנותיות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>