מנהלת המעון
בשיחות שקיימנו בעניין עיצוב חזון וייחודיות למעון דובר על הקניית ערכים חברתיים, וברצוני לשתף אתכם במחשבותיי ובעשייתי בנושא.
החברה הישראלית הינה חברה רב תרבותית אשר מכילה מגוון רחב של תרבויות, סגנונות חיים וזהויות. כפועל יוצא מתפתחים סטריאוטיפים ודעות קדומות על השונה והאחר, המשפיעים על התפקוד בחיים האישיים, המקצועיים והחברתיים שלנו כילדים וכבוגרים.
הפגישה הראשונה עם השונה, יוצא הדופן, הינה מצב בלתי מוכר ובלתי מובן המלווה בתחושה של אי בהירות וחוסר ידיעה המהווים איום ועלולים לגרום להימנעות.
על פי ראית הילד בגיל הרך, הורים ואנשי חינוך הנם סוכני הידע כלומר מה שאנו מעבירים לילד זו בוודאי המציאות הראויה. האם אכן כך הוא הדבר?
ילדים בגיל הרך נחשפים מדי יום לסטריאוטיפים ודעות קדומות בסביבה הקרובה אליהם, ע"י סוכני החינוך שהם איתם במגע. בראש הם ההורים, אחר אנשי החינוך,הטקסטים השונים מהסביבה הקרובה והמדיה. אמנם, בספרים ספציפיים כמו "בנצי" /דויד מק-קי ו"תום החתול הכחול" / יפה טרלק קימת נגיעה עקיפה בנושא. אך, במרבית הסיפורים אין ייצוג לילדים מתרבויות שונות כמו אתיופים, ערבים אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות, וכו'.
במעון שלנו נעשה מאמץ מתוכנן לניצני חשיפה לשונות בדרכים מגוונות, בעיקר דרך החוויה האנושית, מעמדה לא שיפוטית אלא ממקום סקרן ומקשיב. כך, התחלנו בכיתת הגנון לחשוף "בתרבות שישי" את הילדים לתרבויות שונות ועמים שונים ע"י שירים סיפורים והצגות. מובילות את התהליך אורי הגננת וגרסיאנה המחנכת שהיא מוסיקאית בהכשרתה. בכיתת הגן למדנו את " שפת הג'ירף" תקשורת ללא אלימות וחינוך לסובלנות . לבסוף, הגיוון במוצא ובשיוך הלאומי והעדתי של בנות הצוות מעשיר באופן הטבעי ביותר את המפגש היומיומי של כולנו.
מזמינה אתכם ההורים לשותפות בפיתוח כישורי חיים אלה בעולם הרב תרבותי הגלובאלי שלנו.