שישי בא לגן: איזה מין ילדים

בתאריך 15.1.16 איריס הלמן, רכזת ארצית בשפ"י היחידה למיניות ומניעת פגיעה, הרצתה בפני הורי המעון ואורחים נוספים, אודות התפתחות מינית טבעית והתנהגויות לא מותאמות בגיל הרך.

ילדים בגיל הגן הינם סקרנים, ומבטאים סקרנותם בכל התחומים, כולל בגופם ובגופם של חבריהם. תפקידנו כהורים ומחנכים לווסת סקרנות זו ולתחום אותה, כך שתימנע התנהגות מינית שאינה מתאימה או כזאת שפוגעת בחברים. תהליך חינוכי זה מבוצע בעקביות ובאהבה ומסייע לגדל ילדים המקבלים את עצמם את גופם. כמו כן, הוא מאפשר לילדים לקבל תחושותיהם באהבה, ללא בושה או הטלת אשמה, ומקיימים קשר עם חבריהם מתוך הבנה של הגבולות בקשר ביניהם.

 

בני אדם הם יצורים מיניים מרגע לידתם וילדים עוסקים במגוון רחב של פעילויות מיניות המתרחשות בעיקר בקרב בני גילם. מרבית הפעילות המינית הילדית מתרחשת בסתר, מעבר לעיניי המבוגרים.

 

לכל גיל התנהגות מינית אופיינית:

תינוקות (עד גיל שנה):

זקוקים למגע ונהנים ממנו
לעתים יש עוררות מינית בעת המגע
נוגעים בעצמם

 

פעוטות (שנתיים – שלוש שנים):

שליטה על סוגרים
עיסוק בצואה ושתן
אוננות
הצצות

 

גילאי שלוש – ארבע:

ממשיכים משחקי החקירה המינית (רופא חולה)
משחקי שיוך מגדרי (אמא אבא)

 

גילאי ארבע – חמש:

גירוי עצמי במשחק  (נדנה, קצה של שולחן)
חשיפה עצמית
עיסוק באיך ילדים באים לעולם
התפתחות ההסתרה

 

מה מאפיין את ההתנהגות המינית בגן?

הרגש האופייני לחקירה מינית בריאה וטבעית הוא עליצות, ספונטניות, גיחוך ומבוכה קלה. התנהגות מינית בריאה היא תהליך של איסוף מידע לו מספר מאפיינים:

  • ילדים חוקרים את גופם שלהם ונוגעים בו
  • ילדים חוקרים את גופם של חבריהם ונוגעים בו

 

מה מאפיין את ההתנהגות המינית הנורמטיבית בגיל הגן?

  • הילדים בני אותו גיל, ובעלי ממדי גוף ורמת התפתחות דומים.
  • ילדים שיש ביניהם מערכת יחסים ממושכת, המבוססת על משחק משותף או על חברות.
  • העניין המיני מאוזן על ידי תחומי עניין אחרים.
  • החקירה המינית נעשית בדרך כלל בחשאי. כאשר הילדים מתגלים ונאמר להם להפסיק – המעשים המיניים יפחתו או ייפסקו.
  • החקירה המינית ההדדית נעשית ללא כפייה.

 

למה אנחנו כהורים צריכים להתערב?

ישנם המון דברים טבעיים שאנו בתור הורים וחברה מתערבים בהם ומעוניינים לחנך אליהם.

  • אם כדי שהילד יתפתח היטב. חשיפה לגירוי לא מותאם עלולה ליצור "החתמה" והפרעה בהתפתחות התקינה.
  • כדי שהילד ילמד איך להתאים את הביטוי המיני שלו לנורמות הסביבתיות.
  • כדי שהילד ילמד לא לפגוע באחרים, ולשמור על עצמו מפגיעה.

 

מתי נדלקת נורה אדומה?

 

המיניות הילדית היא בדרך כלל הדדית כמו כל משחק אחר. כאשר אינה הדדית, חשוב לשים לב:

  • לילדים המעורבים במעשים המיניים אין יחסי משחק מתמשכים והדדיים.
  • הילדים המעורבים במעשים המיניים הם בגילאים שונים או רמות התפתחות שונות.
  • כאשר ההתנהגות המינית קשורה בכפייה או שימוש בכוח.

 

המיניות הילדית מלווה בדרך כלל ברגשות נעימים. כאשר הרגשות שליליים, עלינו כהורים ואנשי חינוך, לשים לב:

  • התנהגות מינית של ילדים הגוררת תלונות אצל ילדים אחרים, או שמשפיעה באופן שלילי על ילדים אחרים.
  • כאשר להתנהגויות המיניות מתלווים רגשות פחד, חרדה, בושה ותחושת אשמה.
  • מעשים מיניים הגורמים כאב או אי-נוחות פיזיים או רגשיים לילד עצמו או לאחרים.
  • כאשר ההתנהגות המינית מלווה בביטויי כעס מילולים או פיזיים. תוקפנות המלווה התנהגות המינית היא תגובה נלמדת.

 

המיניות הילדית הבריאה מתאזנת על ידי תחומי עניין אחרים. יש לשים לב במקרים בהם:

  • ילד מפגין עיסוק יתר במיניות.
  • ילדים שנראה כי אינם מסוגלים להימנע מלעסוק בפעילות מינית.
  • התנהגות מינית שתדירותה, עוצמתה או אופייה הפולשני הולכים וגוברים עם הזמן.
  • התנהגויות מיניות אשר ממשיכות למרות דרישות ברורות ותקיפות להפסיקן.
  • ילדים המייחסים אופי מיני לדברים לא מיניים.

 

 

לסיכום, ילדים בגיל הרך מבטאים סקרנות מינית ותפקידנו כהורים לווסת התנהגות זו ולתחום אותה על מנת שתימנע התנהגות שאינה תואמת גיל ופגיעה בחברים. זהו תהליך חינוכי חשוב, בעקביות, הכלה ואהבה, המסייע לגדל בני אדם המקבלים את עצמם וגופם ללא אשמה או בושה ומנהלים קשרים תוך הבנת גבולות האחר.  למידע נוסף>> 

 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>