מה התרחש לאחרונה? ינואר 2021

מה התרחש לאחרונה?

מספר שבועות חלפו עבורו מאז הסגר השני. במהלך חודש ינואר, נהנו הילדים מימים ספורים של פעילות סדירה עד ליציאה אל הסגר השלישי, ויש לקוות האחרון. ימים אלו של שהיה בבתים, מזמנים אתגרים חדשים בניהול הזמן בבית עם הילדים, יציקת תוכן ופעילויות מקדמות לצד תמרון בין עבודה ולימודים, ללא עזרה וסיוע מן החוץ.

אנו מקוות כי נשוב לפעילות בימים הקרובים.

עבורכם ההורים, הכנו מידעון קצר לפעילויות מעשירות והמלצות לזמן איכות בבית עם הילדים.

נפתח בשיר אופטימי לימים אלו. אבא – סיפור,  מילים: יהונתן גפן ולחן: מיקי גבריאלוב. בחרנו בשיר של מרחבים, ים כחול ואבא יצירתי במיוחד. מיקי גבריאלוב מספר כי בזמן החזרות יהונתן גפן ביקש שישיר שיר, והוא לא ידע מה לשיר. "גם קצת נבהלתי, כי לא היה לי ניסיון בזה. יהונתן הציע שנכתוב שיר חדש למופע, וכך נולד השיר "אבא סיפור". אני בהחלט יכול להגיד שיהונתן גפן היה זה שעודד אותי לשיר".

ים כחול ושמיים
שתי סירות של נייר
הדיג יורד למים
ורוכב על גב של דג אל אוצר.

כפר ירוק בין ערביים
פרדסים ושדות
האיכר חוזר לבית
מנשק אישה יפה וילדות.

אבא סיפור
אנ'לא יכול לישון
ירח מסתכל לי בחלון
עוד מעט אני אהיה
גדול יותר מדי
אז אבא עוד סיפור אחד ודי.

שילגיה סינדרלה
הדובים ישנים
ואולי זה רק נדמה לך
מי יושב על הכסא שלי
אני.

אבא סיפור...

יום אחד בן המלך
התחפש לנסיכה
התחתן עם הצפרדע
והכל נשאר בתוך המשפחה
טוב טוב שנשאר

 

 

אתם מוזמנים להקשיב לשיר ולצפות באנימציה נהדרת של אסף מזרחי.

רגעי קסם 

כיתת פטל - 

משחק עם בובה בסביבה רכה, והתבוננות במראה. תינוקות מתחילים לזהות את דמותם במראה סביב גיל שנה וחצי.  עם זאת רצוי לשים מראה בסביבתם החל מגיל 3 חודשים שכן בגיל זה הם מתעניינים בחלקי הפנים, ונהנים גם לבחון את פניהם.

המראה מספקת למידה תוך כדי משחק, התינוק למד  על איברי גופו, שליטתו בתנועה ומתקבלת ההבנה כי באמצעות מגע כף הילד, בכוחו להביא לשינוי בסביבתו (להזיז צעצועים ממקום למקום).  שינויים אלה נתפסים בחושיו (ראיה, ריח, שמיעה, מישוש, טעם) ועם החזרה על מעשיו הוא לומד איזה גירוי גורם לאיזו תגובה.

כיתת תות - 

ימים של שמש מאירה, ופעילות מהנה בחצר הכיתה. סימה המחנכת מציעה לילדים מדבקות צבעוניות, והם מצידם למדים כיצד לאחוז ולהדביק. פעילות זו מזמנת שיח על צבעים וצורות, עידוד החישה ומוטוריקה עדינה.

כיתת אגס- 

פעילות מעשירה עם סוזי המחנכת, אשר חשפה את הילדים ליוצרים בספרות ובשירה העברית. בתחילת השבוע למדו הילדים על חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי. הילדים למדו להכיר את השיר "רוץ בן סוסי", "קן לציפור", ושיר "הנדנדה".  באמצעות שירים, ילדים נחשפים לאבני היסוד של השפה ובאמצעות האינטראקציה שבינם לבין המחנכת (מבוגר משמעותי) ששרה להם מתהדקת ונבנית גם מערכת היחסים ביניהם. השירה היא חלק מתרבות, היסטוריה משותפת, מסורות וזיכרונות והיא נושאת מטען רגשי ותרבותי.

כיתת תפוח -

יום של שמש נעים ומאיר, ילדי הכיתה יצאו לחצר למשחק חופשי במרחב הגדול. ראו שלישיה של חברים שהתנסתה בנסיעה ברכבת. הם סידרו את השרפרפים בטור, בחרו בובות ויצאו לדרך.

משחקי הדמיון של ילדים בגיל הרך הם אמצעי ההבעה והתקשורת העיקרי העומד לרשותם. חשיבותם להתפתחות הילד ולאיכות תפקודו במישורים הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי רבה ביותר.

דובדבן -

משחק חופשי בקבוצות קטנות, ופעילות עם מחנכות. הכיתה יוצרת – פינת ציור עם שרה הגננת, לישה בבצק וקריצת צורות עם פולי המחנכת ושיח ומשחק עם נדיה, בחצר הכיתה. ילדים לפי בחירתם הצטרפו לקבוצות או ששיחקו עם חבריהם במרחב. לפעילות מסוג זה ערך רב. היא מדגישה הבחירה וביסוס התנהגויות של אחריות אצל הילד. הבחירה – היא בעצם פעולה של העדפה והיא מבטאת את היכולת של הילד לשקול את האפשרויות העומדות בפניו, לבחור באחת מהן, כלומר - לקבל החלטה, ולפעול לפיה. לפיכך, הבחירה תורמת להתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית והחברתית של ילדים צעירים. מחנכות הכיתה מאפשרות בחירה ומעודדות את הילדים להתנסות בקבלת החלטה וההתייחסות להשלכות הנובעות מהחלטתם (על מה ויתרו בעצם).

משולחנה של היועצת החינוכית

חשיבות המשחק בגן השעשועים בעתות של אי ודאות

טור זה מציג החודש, תרגום למאמר קצר אשר עוסק בחשיבותם של משחקים במרחבים הפתוחים בעתות משבר, והאפשרות ליצירת יחסים חברתיים באופן בטוח. המאמר פורסם באתר בית הספר לחינוך של אוניברסיטת  הארוורד בחודש ינואר 2021, ומספק מענה לצורך חשוב בימי הסגר.

מגרשי משחקים נועדו לשמור על בטיחותם של הילדים ולמזער את הסיכון בשימוש במתקנים. בימי הסגר, משחקים שמחוץ לבית, במרחבים הפתוחים של הגן והחצר, מספקים לילדים את האפשרות לתקשר זה עם זה באופן בטוח יחסית ובהתאם להנחיות. עם זאת, למשחק משמעותי מאפיינים של חוסר וודאות ולקיחת סיכונים.

חוקרים ופסיכולוגים התפתחותיים תומכים בדעה שמשחק מסייע לאדם להתמודד ולנהל מצבים של אי וודאות באופן בטוח וללא סיכונים. בתקופה זו,  בה אנשי חינוך חשים מחויבים ביצירת סביבת למידה בטוחה למתחנכים במסגרות החינוך, החוקרים מציעים דרכים בהן מבוגרים יכולים להפוך את זמן הבילוי במגרש המשחקים למשמעותי יותר.

בנו כללים מבוססי אמון

מבוגרים לרוב מכתיבים את הנורמות והחוקים סביב המשחק מתוך כוונה לשמור על ביטחון הילדים ולהימנע מקונפליקטים. בתקופה זו, מבוגרים נדרשים להתערב עוד יותר על מנת להטיח את שלומם של הילדים. עם זאת, חשוב להעביר לילדים מסר ברור, בו אתם  סומכים עליהם בלקיחת סיכונים כמו טיפוס לראש המגלשה, או לחילופין קביעת תורות בשימוש במתקנים.

  • קבעו הכללים ברורים ופשוטים, אותם הילדים יוכלו לזכור. כללים ברורים ופשוטים גם מסייעים בהצבת גבולות.
  • נסו להסביר לילדיכם "אנחנו שומרים אחד על השני ואנחנו דואגים לסביבה שלנו". כשילדים משחקים, טבעי שיתעורר סכסוך כלשהו. במצבי קונפליקט, שאלו שאלות וספקו לילדיכם מרחב להרהר במה שקרה וכיצד הם יכולים לשפר את המצב, וזאת בכדי שכולם ירגישו שייכות וביטחון.
  • נסו להנחות את ילדיכם למשחק חברתי ומתחשב. תוכלו לשאול "איך לדעתך נוכל לפתור זאת כקבוצה, כך שהמשחק ימשיך להיות מהנה עבור כולם מבלי שאחד מכם יפגע?".

תרגלו חוסר הוודאות

לרוב המרחב בגני השעשועים הוא קבוע, מבחינת שטח ומתקנים (מגלשות ונדנדות). מרחבים אלה מאפשרים לילדים להשתחרר ומעוצבים כך שגם למבוגרים מקום בו הם יכולים להשגיח על הילד. החוקרים מציעים, "מרחבים שבהם ילדים נפגשים ולומדים כיצד לנהל מצבים שאינם ניתנים לחיזוי, הם מתבוננים זה בזה, ולומדים יחדיו". מחקרים מצביעים על כך שמרחבי משחק מעשירים את הלמידה, כאשר הם מציגים הזדמנויות ללקיחת סיכונים ומזמנים מצבים של  אי וודאות במשחק. מחנכים והורים יכולים לשלב באזורי המשחק "חלקים רופפים" שילדים יכולים להזיז ולהחזיר אותם לשימוש. חומרים אלה יכולים לכלול קוביות פלסטיק, חומרים טבעיים כמו מקלות, או חומרים ממוחזרים כמו קופסאות. "חלקים רופפים" בסביבה המשחקית מעצימים את היצירתיות של הילד, את הדמיון, הסקרנות, השליטה והמוטיבציה לשחק. "חלקים רופפים" הם חומרים שניתן להזיז, לשאת, לשלב, לעצב מחדש, לסדר ולפרק ולהרכיב אותם בכמה דרכים. ניתן להשתמש ב"חלקים רופפים" לבד או בשילוב עם חומרים אחרים. הם מעודדים חקירה ופתרון בעיות וממוקדים במשחק טבעי של הילד, ללא הכוונה של מבוגר.

החוקרים מצאו כי, שימוש ב"​​חלקים רופפים" בחללי המשחק -

  • מפחית סכסוכים בין ילדים. קל יותר להשתלב במשחק ואין הגבלה שקשורה למבנים קיימים - למשל, מקום לחמישה ילדים בקרוסלה. מעורבות הילדים גורמת לכך שאחרים אינם מרגישים מחוץ למשחק, כאשר ילדים יחדיו עסוקים בתכנון ויצירה. עוד נמצא כי, שימוש ב"חלקים רופפים" מפחית התנהגויות בעיתיות.
  •  נגישות טובה יותר. המשחק הופך לנגיש יותר ברמה הפיסית - כל ילד יכול לגשת לחלקים ולמצוא פריט, באמצעותו יוכל לתרום למשחק בקבוצה.
  • אינו חוזר על עצמו. ילדים נוטים להשתעמם במרחב קבוע עם חומרים שאינם משתנים. הצגת מלאי מתחדש של "חומרים רופפים" מאפשר לילדים להרחיב ולשנות את המשחק בהתאם לחלקים.

בימי קורונה,  שיתוף ב"חלקים רופפים" הינו מורכב. ניתן לשקול סט חומרים לכל ילד ולחטא את החלקים על פי הצורך.

דאגו לאיכות הסביבה ודאגו זה לזה

כשילדים מבלים בחוץ, ישנה חשיבות רבה במשחק המעודד מעורבות של קבוצת השווים לצד שמירה על הסביבה המשחקית, בין אם זה חצר הגן, פינת טבע או גן שעשועים שכונתי. מציאת הזדמנויות לילדים לעסוק בסביבתם הקרובה היא המפתח לטיפוח למידה וקהילה.

"הטיפול במרחב, בצומח ובבעלי החיים, משמש מטרה מאחדת לכלל הילדים." ילדים חולקים יחדיו חוויות משותפות, המעצימות את תחושת ביחד ושייכות. החוקרים ממליצים:

  • אמצו מרחב בסביבתכם. בקרו בו באופן קבוע, צפו בשינויים החלים בשטחו ומצאו דרכים לטפל בכך על ידי איסוף אשפה או השקיית צמחים.
  • תעדו את השהות שלכם במרחב. התיעוד יסייע לילדיכם לזכור את המרחב, ואת השינויים בהם הבחינו. הנחו אותם לשאול שאלות, לחקור ולהתנסות. פעילות זו מאפשרת לפעול ולהביא לשינוי חיובי, וללמד על רגשות של הכלה ונתינה.

מקורות

Boudreau, E. (2021). Playing in Uncertainty - The importance of outdoor, child-centered play in helping children manage unpredictability.  https://www.gse.harvard.edu/news/uk/21/01/playing-uncertainty

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב,  יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

מאמר החודש

מאמר החודש עוסק בהשפעה שיש לחוקים הקשורים במזון בריא בבית על בחירות האוכל העצמאיות של מתבגרים. למאמר המלא.

עורכי המחקר אספו מדגם של תלמידים מתיכון בסן פרנסיסקו, המדגם כלל 1246 תלמידים ממוצאים שונים ומעמד סוציואקונומי מגוון. במחקר השתמשו בכלי מדידה אשר בחן את הקשר בין דיווחי המתבגרים על נוכחותם של חוקים הקשורים באוכל בריא בבית ובין בריאות החטיפים אשר בחרו המתבגרים בהגרלה. ההגרלה כללה  ניסוי אקראי אשר נערך באופן מבוקר כדי לתמרן את רמת ההסכמה הנדרשת מההורים כדי שהתלמיד יבחר את החטיף.

מסקנות המחקר הראו כי נוכחות חוקים הקשורים במזון בריא בבית קשורים בבחירת חטיפים בריאים יותר. תוצאות המחקר מלמדות כי מתבגרים שגדלו עם חוקים אלה בבית, מחזיקים באמונות אשר יכולות לתמוך לחזק את הבחירה העצמאית באפשרות הבריאה יותר.

ביבליוגרפיה

Wang, J., & Fielding-Singh, P. (2018). How food rules at home influence independent adolescent food choices. Journal of Adolescent Health63(2), 219-226.

 

רעיונות לפעילויות העשרה

שעת סיפור.

קלאסיקה של ספרות ילדים דיגיטלית. צפו עם ילדכם בשעת סיפור מוקלטת, תוכלו למצוא גם משימות הקשורות לספר שתוכלו לעשות יחד עם הילדים לאחר קריאת הסיפור.

 

 

 

 

 
 
מיינדפולנס ומדיטציה עם ילדים (בעברית ובערבית) - המרכז לחינוך אמפתי וקשוב  מתמחה בפיתוח והדרכת תכניות לטיפוח מיינדפולנס וחמלה בשדה החינוכי בפרט, ובחברה בכלל. האתר מציע שלל מדיטציות המתאימות לילדים, מבוגרים ולכל המשפחה, בקישור זה

 

 

 

 

 

 

"טו בשבט הגיע חג לאילנות". תוכלו לשחק יחד עם ילדכם במשחק טריוויה מקוון לטו בשבט בקישור זה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>