מה התרחש לאחרונה? מאי 2018
חודש מאי עבר במעון בנעימים. במהלך החודש חגגנו את חג שבועות, חג הביכורים. בנוסף, החודש ליווה אותנו שרב וחום כבד מספר ימים. הילדים הרבו בשתיה ונשארו להנות במעון הממוזג. לכבוד החום הגדול, נפתח את המידעון בשיר "אחינו הקטן" (כתבה והלחינה: נעמי שמר):
מתי עינב יבשיל
בכרם הרחוק
מתי נדהר בשביל
ונתגלגל מצחוק
בקיץ, בקיץ אחינו הקטן
בקיץ, בקיץ כמובן
מתי אל חוף הים
נרדה יחפים
נאספה שם
אלפיים צדפים
בקיץ, בקיץ...
מתי מלא הסל
נקטפה תאנים
מתי נעיף אל על
המון עפיפונים
בקיץ, בקיץ...
על כן עמנו כאן
בצל עצי תמר
אחינו הקטן
צוחק צוחק ושר
בקיץ, בקיץ...
מוזמנים להאזין לשיר בביצועה של נעמי שמר בקישור הבא >
למידה והפעלות
החודש ציינו במעון את חג שבועות. בכל כיתה נעשו פעילויות מתאימות לפי גיל הילדים לכבוד החג. הילדים התנסו בעבודה חקלאית, בהכנת קמח מגרעיני חיטה והכינו סלט פירות קיצי ומרענן. בנוסף, נלמדו שירים וסיפורים לכבוד החג ואף נעשו פעילויות יצירה המתאימות לחג שבועות.
בכיתת הגנון-גן החלו תכנית לימודי אומנות. הילדים לומדים ומתנסים בסוגי אומנות שונים- ציור, פיסול, מוזיקה, שירה וריקוד. בנוסף, בכל חודש הילדים מכירים אומן/ית ולומדים עליו/ה. בנוסף, כמידי חודש הילדים נהנו משעת סיפור עם פולי המקסימה:)
חוגים
יוגה: הילדים שמעו את הסיפור המקסים "חנות הסבלנות". הם למדו שגם הצמחים בטבע חיים בסבלנות רבה וצומחים לאט-לאט, בקצב שלהם. הילדים "הפכו" לצמחים ותרגלו יוגה בהשראת הצמחים הגדלים לאיטם. הילדים גם למדו על רגשות- מתי אנחנו מרגישים שמחה, עצב או כעס. הילדים הביעו את רגשותיהם בתנועה.
ליווי התפתחותי: נעשתה עבודה על משחקי שיווי משקל, באופן מותאם לילדים הולכים (ולקראת הליכה) ולילדים זוחלים. בנוסף, נעשתה עבודה עם מים לקראת שבועות, על מנת לשפר את החישה ותנועות גוף מגוונות. יתרה מכך, נעשה עבודה על טיפוס מדרגות- שב התפתחותי חשוב לפעוטות צעירים.
חקלאות: הילדים שתלו שתילים של צמחי קיץ ואף זרעו זרעי חמניה, תירס, בזיליקום ושעועית. יתרה מכך, הילדים השקיעו זמן בהתבוננות- הם צפו כיצד השתילים והזרעים שזרעו באדמה צומחים וגדלים, דיברו על סבלנות והמתנה ועל מה שזוכים לו אם מחכים בסבלנות (לאכול סלט טעים מלא בירקות שגידלנו). בנוסף, הילדים למדו על סימני הקיץ שהחלו להופיע ועל הסכנות שבקיץ ואיך נזהרים (עקרבים, נחשים). הילדים התבוננות בקן ציפורים שנפל מהעץ ולמדו כיצד הציפור בונה את הקן מענפים דקים.
תיאטרון סיפור: החודש צפו הילדים בשתי הצגות מקסימות- "האריה שאהב תות" על פי ספרה של תרצה אתר ו"הפיל שרצה להיות הכי" על פי ספרו של פאול קור. שתי ההצגות לוו בשירים ותיאטרון בובות ססגוני ושמח. הילדים צפו בהן בהתלהבות והנאה ואף הכירו את הספרים עליהן מבוססות ההצגות.
טיול- נחל אלכסנדר: בלב עמק חפר זורם לאיטו נחל אלכסנדר ומציע לבאים מסלול טיול נעים וקל, המלווה בנוף מרהיב ומים. בנוסף, יוכלו הילדים לצפות בצבים החיים על גדול הנחל. טיול נחמד ומומלץ בתקופה זו- לפני תחילת החום הגדול. לפרטים נוספים >
הצגה- איה פלוטו: הצגה מקסימה ומהנה על פי ספרה של לאה גולדברג. הסיפור המקסים אודות פלוטו הכלכלב היוצא לטייל בקיבוץ ופוגש חברים וחברות. ההצגה מציגה במספר מקומות ומועדים, כך שתוכלו למצוא את הזמן המתאים לכם. לפרטים נוספים >
יצירה לקיץ- שבשבת נייר: לכבוד הקיץ שהחל ואותו מלוות רוחות בשעות אחר הצהריים, נחמד להכין שבשבות נייר עם הילדים. הכנת השבשבות פשוטה והילדים יכולים לקשט את השבשבת ככל העולה על רוחם. לאחר ההכנה תוכלו לצאת עם הילדים ולראות כיצד השבשבת מסתובבת ברוח הקלילה. הוראות הכנה >
שעת סיפור - ספר מומלץ
"טדי זקוק לחיבוק" (כתב: דיוויד מלינג): קרה לכם שרצית חיבוק ממש גדול? זה קרה לטדי, והוא יצא לחפש חיבוק דובי מושלם. בדרך היו לו כמה תקלות לא צפויות- מפגש לא מוצלח עם כמה כבשים, ינשוף שבהחלט הייתה לו סיבה להתלונן, אבל בסוף... כדי לגלות מה קרה בסוף, תצטרכו למצוא מישהו שאתם ממש אוהבים, לתת לו חיבוק גדול ודובי, ולקרוא איתו יחד את הספר.
מאמר החודש
תרומת מפגשי אם-ילד בעת קריאת ספר להתפתחות המוסר בקרב ילדים צעירים. למאמר המלא >
קריאת ספרים לילדים ופעוטות הינה פעילות מעשירה אשר נתפסת בעיניי רבים כפעילות התורמת להתפתחות הילדים. רבים המחקרים שנעשו אודות התרומה של קריאת ספרים להתפתחות קוגניטיבית וניצני שפה ואוריינות בקרב ילדים, אך מעטים המחקרים שבדקו את תרומת הספרים להתפתחות הרגשית-חברתית. יתרה מכך, קריאת ספרים כתורמת להתפתחות מוסר טרם נחקרה באופן מעמיק. המחקר הבא עוסק בסוגיה זו ומציג ממצאים מעניינים בנושא, אשר מגבירים את הבנת החשיבות של השיח בין הורה לילד במהלך קריאת הספר ולאחריו, ואת התרומה להתפתחות הרגשית-חברתית והמוסרית של ילדים צעירים.
סבג-שושן, ת. וארם, ד. (2013). תרומת מפגשי אם-ילד בעת קריאת ספר להתפתחות המוסר בקרב ילדים צעירים. חוקרים @ הגיל הרך - מכללת לוינסקי לחינוך, גליון מס 2.
פינת הסטודנטיות לייעוץ חינוכי
דיווח על פועלן של הסטודנטיות לייעוץ חינוכי במעון.
כיתת גנון-גן:
שמי שלי לובטון, סטודנטית לייעוץ חינוכי, וההתנסות המעשית שלי השנה היא כאן במעון, ובאופן ספציפי בכיתת גנון-גן "דובדבן". מידי שבוע אני עורכת, בשיתוף עם המטפלת ורד, פעילות לילדים, הנערכת בקבוצות קטנות של כשבעה ילדים בכל קבוצה, על פי החלוקה הקבועה שלהם במעון. במסגרת הפעילות, אנו קוראים יחד ספרים ומכירים שירים, העוסקים כולם בנושאים רגשיים וחברתיים על מנת לפתח מיומנויות רגשיות וחברתיות אצל הילדים ולסייע להם להבין רגשות של עצמי ושל האחר והתנהלות חברתית, בהתאם לגילם ולהבנתם.
בשבועות האחרונים קראנו את הספר של לאה גולדברג "הילד הרע" המתאר ילד קטן שבדרך כלל מתנהג בצורה יפה ומנומסת אך פתאום הילד הרע משתלט עליו, הוא עושה מעשה רע והמבוגרים מסביב כועסים עליו. בנוסף, במפגש האחרון למדנו יחד את השיר "אני אוהב" של יהונתן גפן, כפתח לדבר על הדברים שהם אוהבים ועל כך שכל אחד מאיתנו אוהב דברים אחרים.
מקווה שיחד עם ורד נצליח להפיק הנאה ולמידה גם במפגשים שנותרו.
כיתות עוללים ופעוטות:
שמי ענבר רוזינג ואני גננת וסטודנטית לתואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך, את ההתנסות המעשית שלי אני מעבירה במעון בכיתות אגס ותפוח ובהן אני מתלווה אל הצוות החינוכי. מידי שבוע אני עורכת עם הצוות שיחות ייעוץ ומנסה לעזור להן בשגרת היום יום.
במסגרת המפגשים עם אחראיות הכיתה עלה הצורך שלהן לחדד ולפתח את כישוריהן של נשות הצוות החדשות בצוותים. בשיתוף עם אפרת דור היועצת החינוכית הכנתי תכנית קבוצתית שאושרה ע"י פרופ' דורית ארם והמפקחת שרון זיגדון, אשר תעזור לצוותים לחדד את כישוריהן, תיצור גיבוש ואווירה טובה בין הצוותים השונים ובתוך הצוותים עצמם של כל כיתה.
המפגשים ישלבו ידע פדגוגי המבוסס על ה"ספר האדום"- ספר החוקים של ויצ"ו, יחד עם פעילויות מגוונות ומעשירות.
מקווה שהתכנית הקבוצתית תעזור להפוך את הצוות להיות מקצועי, איכותי ומגובש יותר בהמשך השנה שנותרה ובשנים הבאות.
משולחנה של היועצת החינוכית
הרחבת התא המשפחתי ויחסים בין אחים
כאשר נולדה בתי השנייה, הרגע החקוק ביותר בזיכרוני הוא המפגש בינה לבין בני הבכור, היה זה רגע של קסם טהור, עיניו של בני נצצו כשאחז לראשונה באחותו התינוקות, לה ציפה חודשים רבים, קשה שלא להרגיש את הלב מתרחב. ברגע אחד נוצר ביניהם חיבור וברית שהיא רק שלהם. עם כל השמחה, ובהחלט בשונה מהאגדות, לא הכול היה חלק וטוב, היו רגעי משבר וכעס, מעמדו של הבכור ביום בהיר אחד התערער כשתינוקת חדשה "גנבה " לו את ההצגה. נוכחותה דרשה ממנו לחלוק את המשאבים שעד אז היו מיועדים לו בלבד.
לידתו של תינוק, על אף היותה מרגשת ומשמחת, היא מטלטלת. רק למדנו להתמודד עם ילד אחד, מצאנו ביטחון בקשר, ולמדנו איך להתנהל ומה לעשות, ולפתע הכול מסתבך עם שחקן נוסף בזירה. התינוק החדש זקוק לאמו ולעיתים התחושה היא שאנחנו זונחים את הבכור. למרות המסר לפעוט שהוא "זכה במתנה" בדמות אח/אחות, הילד הקטן מרגיש שכלל אינו בר מזל, להיפך, הדרישה לוותר ולחלוק ברגע אחד מביאה אותו למשבר.
יחסיהם המורכבים של אחים, כוללים קשת רגשות מורכבים ומופלאים, הכוללים: אהבה, שמחה ,כעס ועצב.
מערכת היחסים בין אחים ואחיות במשפחה, היא הארוכה ביותר בחייו של אדם, והיא נחווית באופן שונה על ידי כל אחד ואחת מהשותפים לה.
הזירה המשפחתית מאפשרת קרקע פורייה ובטוחה לרכישה, תרגול ופיתוח מיומנויות משמעויות לחיים. בתוך המיקרוקוסמוס המשפחתי, אנו מתנסים במשא ומתן, היכרות עם חזקות וחולשות, רגעי סבל ואושר, התמודדות עם מריבות והשלמות, למידת פשרות, הבנה והיכרות עם מושג השותפות.
מרקם היחסים בין אחים הוא עדין ומלא גם בתחושות לא פשוטות כמו קנאה ותחרותיות. הוא לעיתים גדוש באהבה ומתובל בתסכול, מזמן קירבה והרחקה. אבל רוב האחים יעידו, שהיתרונות מאפילים על החסרונות.
איכות היחסים בין אחים מתבססת על גורמים שונים כגון, אישיות הילד והטמפרמנט עמו נולד, מיקומו במבנה המשפחתי, ההרכב המשפחתי ועוד.
להורים תפקיד משמעותי בהבניית הערכים המונחלים בבית, במעורבות שאנו מגלים במערכת היחסים בין ילדינו ובכלל בסגנון ההורות. חשוב שההורים יכוונו את האחים ויקדמו מערכת יחסים חמה, אם כי יש מקומות בהם יש להניח לדינמיקה שבין האחים להוביל. ילדים שגדלים עם אחים הם לרוב יותר גמישים ומסתגלים יותר טוב לשינויים.
עבור ילדים שונים בגילאים ושלבי חיים שונים, יהיו תגובות שונות להתווספות של תינוק למשפחה. לרב, נדרש זמן והסתגלות לשינוי. כהורים אנו יכולים לתרום ליחסים טובים בין אחים באמצעים שונים.
- למדו את בני המשפחה לשחק יחד, עודדו לחלוק בדברים וסייעו ביצירת הזדמנויות למשחק משותף כבר מגיל צעיר.
- בתחילה- תווכו ותסייעו ביצירת זמן משותף .
- הימנעו מלכפות קרבה, הילדים צריכים לרצות להיות יחד, זו זכות ולא חובה.
- עודדו אותם לתמוך ולהיות אמפתיים אחד לשני, לעזור זה לזה.
- ציינו בפניהם את החוויות הטובות שלכם מהיחסים עם האחים/אחיות שלכם.
- זכרו שפער הגילאים אינו מנבא את מידת הקרבה בין אחים.
לרוב כאשר נולדים אחים לילדים צעירים, הם עלולים לעבור "משבר" מסוים כאשר הם מאבדים את מעמד ה"בן היחיד" וההסתגלות שלהם למצב החדש אורכת זמן. הילד הבוגר עלול לחוש קנאה כלפי התינוק החדש (תחושה אנושית ונורמטיבית). לעיתים משבר זה מקבל ביטוי התנהגותי, כגון רגרסיה בשליטה בצרכים, בעיות שינה, התעוררות בלילה בשל פחדים או קשיים בהירדמות, התנהגות אגרסיבית, יתר תשומת לב ובכי. זכרו שזוהי דרכו של הילד לבטא את הכאב והרגש הפנימי שלו, הילד מבקש לבדוק האם הוא עדין אהוב ולוודא שהתינוק החדש אינו מהווה תחליף .
הסתגלותו למצב החדש אינה פשוטה יש לתת מקום ומרחב לביטוי של רגשות כעס ותסכול (נכון לכל גיל). העבירו לילד את המסר, שהוא ממשיך להיות אהוב ורצוי. הדרך הטובה ביותר לתת לילדכם ביטחון היא באמצעות תשומת לב וזמן משותף עם אחד ההורים. נסו להימנע מהנטייה "להפרד ומשול", זה מייצר אנטגוניזם והרחקה. מצאו הזדמנות לשיתוף הילד בטיפול בתינוק ובמטלות הבית אשר יחזקו את תחושת המסוגלות שלו. שאלו את האח הבוגר אם יש לו רעיון כיצד להרגיע את התינוק? ילד שמרגיש תורם מקבל מכך תחושת ערך טובה.
עם בואו של התינוק החדש הביתה, חשוב לנסות לייצר שיגרה חדשה, הדומה ככל שניתן לשגרה שקדמה. הקפידו על אותם כללים והתנהגויות, השתדלו לא להפסיק דברים שהילד רגיל אליהם, כגון: הקראת סיפור לפני השינה, ארוחות ערב משפחתיות וכדומה. הימנעו משינויים נוספים שניתן לדחות, כמו: מעבר מיטה, גמילה ממוצץ או טיטול וכדומה.
ילדים זקוקים לחיזוקים והעצמה ותיווך רגשי. עודדו על דברים קטנים שהילד הבכור עושה והאירו כל התנהגות טובה. אמרו לו: "שמתי לב שהיום היית סבלני ", נסו לתאר במילים כל התנהגות ששמתם לב אליה וכך נפתח מוטיבציה להמשיך בדרך זו. שקפו לילדכם את תחושותיו ורגשותיו ואפשרו הבעת רגשות שליליים. כאשר אנו מתעלמים מרגשות שליליים אנו מבטלים את עצם קיומם, נוצר תסכול נוסף והרגשות מתעצמים. עם זאת, השתדלו לא לעשות עניין גדול, להגיב בכעס ולתת עודף תשומת לב לכל התנהגות שלילית.
השתדלו למצוא חלונות זמן לבילוי משותף, גם אם מדובר בזמן קצר של חצי שעה- שעה בשבוע. אם יש באפשרותכם, תנו לילדכם לבחור את הפעילות. "מנת תשומת לב" יזומה תורמת לחיזוק הקשר ועוזרת בהתמודדות ובהכלת המצב החדש.
אל תהפכו אותו בין לילה לגדול ובוגר ותצפו ממנו להיות מה שהוא לא. יחד עם זאת, הדגישו באוזניו שיש יתרונות בלהיות גדול, הוא יכול לעלות על מגלשה, לשחק בקוביות וכדומה. זה יספק לו תחושת ערך וייחודיות לעומת אחיו התינוק.
עלינו ליצור הרגלים משפחתיים של שיח גם על היחסים בין האחים. ללמד אותם מגיל צעיר לדבר על האכזבה ועל הכעס, על הציפיות אחד מהשני וגם להחזיק ולהכיל את הכעס שלהם כלפינו כאשר הם מרגישים שההורים לא היו הוגנים כלפיהם.
לסיכום, תינוק שנוסף למשפחה הוא ברכה שלצידה קושי. הסבלנות והרגישות הנדרשות בעת העייפות הגדולה ,ישתלמו בדמותם של רגעי קסם במערכת היחסים הנרקמת בין ילדיכם.
ספרים מומלצים לקריאה – לילדים:
- "אוף איזה אח מרגיז" מאת חוה בהרב ותמר אדר. הוצאת יסוד, 1980.
- "לאורן נולד אח והוא לא שמח" מאת ריקה בן שחר. הוצאת מסדה, 1987.
- "אני ברק" מאת עוזי בן כנען. הוצאת כתר, 1979.
- "אחות קטנה לשרגא" מאת אמילי פרל קינגסלי, הוצאת כנרת 1986.
- "אחותי הקטנה כל הזמן אוכלת וישנה" מאת סמדר שיר, הוצאת מעריב.
- "האח החדש של איתמר מאת דויד גרוסמן; הוצאה: עם עובד, 2007.
- "אחלה אח". מאת: יונתן יבין; הוצאה: עם עובד 2008.
- "ספר הפלפלים" מאת אלונה פרנקל.
- "ברלה, ברלה, אח גדול" מאת פנינה קז. הוצאת כתר, 1996.
- "אחח איזה אח" מאת קרן פטל גונן. מטר הוצאה לאור, 2006.
להורים:
- "קנאת אחים" מאת סיימור ו' רייט, הוצאת פועלים, 1988.
- "הורים וילדים ומה שביניהם" מאת ד"ר עדנה כצנלסון, 1998.
- "פסיעות ראשונות – להיות הורה רגיש ומעשיר לתינוק מן הלידה עד גיל שנה" , הוצאת מטח, עיריית חדרה משרד החינוך, 1995 .
- כללים להורים נבוכים ,ידיעות ספרים, 2004.
- איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו, לייף סנטר, 2005
כתבה: אפרת דור, היועצת החינוכית של המעון.