מה התרחש לאחרונה? יולי 2019

 

 

מה התרחש לאחרונה ?

חודש יולי עבר במעון בנעימים. בשמחה ובששון. בימים החמים והילדים נהנו מפעילויות מגוונות בתוך המעון הממוזג ופעילויות מותאמות בחצר המעון.

 

נפתח את המדריך הקטן בשירה של נעמי שמר "החופש הגדול", המזמין להגשים חלומות ומאוויים, לבד  או עם חברים ומשפחה בחופש הגדול.   יש הטוענים כי מדובר בשיבוש לשוני שהתקבע, ושבצמד המילים 'החופש הגדול'  הכוונה היא בעצם לחופשה. שכן, חוֹפֵש הוא הווייה, שחרור פיזי או מנטלי. מרחב פנימי שאדם חש בלבו, חופש להיות מי שהוא, לומר את מה שהוא רוצה לומר ולעשות מה שברצונו. החופש הוא הרגשה שמתחילה בתוכנו, שאין מגבלה, אין גבול, אין משהו שסוגר ומגביל, הרגשה של פתיחות ושהכל אפשרי. ואילו חוּפְשָה או vacation  בלעז היא תקופה קצובה בזמן של שבירת שיגרה, פגרה, לרוב מלווה בנסיעה מחוץ לבית ליעד נחשק. פרק זמן ללא עבודה, הפסקה בעיסוקיו של האדם למטרת נופש או תיור.

 

הכל אני יכול בחופש הגדול 
לצמוח ולגדול בחופש הגדול 
ללבוש סינור כחול בחופש הגדול 
וככה לעמול בחופש הגדול 

הכל הכל אני יכול 
כי זה החופש הגדול 

כמעט הכל אפשר בחופש הגדול
אולי ניסע לכפר בחופש הגדול 
לרוץ שם בקציר בחופש הגדול 
וקצת לקצור חציר בחופש הגדול 

הכל הכל אני יכול 
כי זה החופש הגדול 

אבל הכי נחמד בחופש הגדול 
פשוט להיות לבד בחופש הגדול 
ועל חולות זהב בחופש הגדול 
לשכב לי על הגב בחופש הגדול 

הכל הכל אני יכול 
כי זה החופש הגדול


 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצוע נוסטלגי של נעמי שמר.

 

אירוע שיא במעון – יום המטפלת והמבשלת

החודש, חגגנו את יום המטפלת והמבשלת. ההורים הכינו ברכות חמות שעיטרו את קירות המעון, ודאגו לארוחת בוקר נפלאה ומושקעת לצוות המעון. צוות האוניברסיטה שלח זר ורדים וברכה חמה למטפלות ולמבשלות האהובות. 

 

 

 


 

בהמשך התכנס הצוות למופע חווייתי ומשעשע עם 'פאדיחה', הבדואית השנונה, שהצחיקה וסחפה בחוכמת המדבר הכובשת שלה. יום בלתי נשכח למטפלות ולמבשלות האהובות שלנו.  

זו הזדמנות נוספת להודות מעומק ליבנו על היוזמה והרצון הטוב של דורית המנהלת וכל השותפים לדבר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

למידה והפעלות

במהלך החודש עסקו הילדים במעון במגוון פעילויות מעשירות. הם שיחקו יחדיו בחצר המעון ובמרחבים הפתוחים, והתנסו בחומרים וצבעים מגוונים. החודש החוגים תיאטרון סיפור וחיות והפתעות התקיימו כל שבוע.

בנוסף, ילדי המעון נחשפו לפעילות מוסיקלית חדשה עם בנג'ו והגיטרה, אשר ניגן בכלי נגינה והרחיב עליו. במפגש מרתק שהתקיים הילדים נחשפו אל הגיטרה והכינור, ולמדו על כלי מיתר, שירים ויצירות מוסיקליות המותאמים לגיל הרך.

 

חוגים

יוגה: בשיעור, המדריכה סיפרה לילדים על התוכי הכחול והאמיץ, מתוך הספר "בודהה לפני השינה". הילדים תרגלו את תרגיל הנשר הגדול, התוכי והחסידה – בעלי כנף עם נוצות צבעוניות ומקור. הילדים נשפו והפריחו נוצות אל על וסיימו את המפגש בהרפיה ומנוחה. 

 

ליווי התפתחותי: בליווי החודש נעשתה פעילות עם כדור ים. כדורי הים בזכות רכותם מאפשרים לילדים החוששים מפגיעת כדור לשחק ולהתנסות במיומנויות השליטה בכדור. הפעוטים למדו לאחוז בכדור גדול ולמסור בעוצמה הדרושה. כמו שכבו וישבו על הכדור לחיזוק שרירי הגב הזוקפים.

 

גינה חקלאית (רק לגנון): בחוג חקלאות שוחחו עם הילדים על החשיבות שבשמירת הסביבה והים נקיים מפסולת. המדריכה הדגימה עם בובת דג כמה נעים לשחות כשהמים צלולים.

 



 

ובערוגות, מצאו הילדים פלפלים חדשים  ותותי שדה שהבשילו.

 

 

 

תיאטרון סיפור (אחת לשבועיים): במסגרת החוג הילדים צפו הילדים בהצגה "זהירות בדרכים" העוסקת בכללי זהירות וחציה בטוחה בדרך לגן, בגינת המשחקים, בסביבת הכביש והמדרכה וחשיבותה של חגורת הבטיחות. בהצגה הותאמו התכנים לילדים הרכים ושולבו אלמנטים של מוסיקה, שירה ותנועה. 

 

 

חיות והפתעות (אחת לשבועיים): למפגש החודש הביאה עמה המדריכה יעל, ארנבים חמודים. בעזרת ההתבוננות, המגע והתחושה, למדו הילדים על אורח החיים של משפחת המכרסמים, מזונותיהם, ומקורותיהם בעולם.

 

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

מעברים

השנה עומדת להסתיים וחלק גדול מילדי המעון עומדים בפני מעבר לגן העירוני.  חלקכם אולי חוששים, תוהים - האם ילדכם מוכן לעבור לגן העירוני?  אולי נכון יותר להישאר שנה נוספת במסגרת המעון? לכן, הפעם בפינת היועצת נתאר את השיקולים לקבלת ההחלטה, וניתן הכוונה להורים שילדיהם ממשיכים לגן העירוני.

הגורם הראשון אותו יש לקחת בחשבון הוא גיל הילד. הגן העירוני פותח את שעריו לילדים בני שלוש, עם זאת, לכם ההורים, יש אפשרות לבחון באופן אישי את המוכנות של ילדכם למעבר. כאן נכון שתשאלו את עצמכם- האם ילדכם פורח בין גדולים ממנו? האם הם "דוחפים" אותו קדימה לחקור, לצמוח, להתפתח? איזו סביבה חברתית הכי טבעית לו ומתאימה למידותיו? כהורים נכון לעצור, לבחון ולנסות לקבל החלטה שקולה המתאימה לילד שלכם. השתדלו לא להתנהל מתוך חשש, אלא מתוך ראיה שלמה והיכרות עם דרכי הלמידה, ההתפתחות, הצמיחה, הבשלות וההתחברות של ילדכם.

זכרו כי המעבר לגן הינו צעד התפתחותי טבעי בהתפתחותו של ילד. הילד עובר מן המעון שם התרחשה למידה, עשייה חברתית, חקירה ופעילות משחקית במסגרת קטנה ומכילה, לסביבה חינוכית חדשה. המעבר הטבעי לגן, כולל העמקה גם בפעילויות למידה דידקטיות והתנסויות מורכבות יותר שמותאמות לגילו. רוב הילדים מגלים סקרנות לקראת המעבר למסגרת גנית עירונית. עם זאת, בעוד שילדים מסוימים פורחים בחברת ״הגדולים״, ישנם ילדים שהם קטנים מבחינה פיזית וזקוקים למרחב ביטחון ועל כן יתפתחו טוב יותר מבחינה רגשית בחברת בני גילם או קטנים מהם. לילדים אלו סביבה של ״קטנים״ היא סביבה שמאפשרת להם מרחב ביטחון נוסף אשר ממנה יצאו נשכרים.
 

המעבר לגן

לאלה שנפרדים מהמעון ועוברים לגן, אני שמחה על ההזדמנות לצייד אתכם ההורים בהמלצות לקראת המעבר. הכניסו אווירה של חג לכבוד המעבר לגן. ניתן להגיד לילדכם שהוא עכשיו עובר למסגרת של הגדולים, חגגו איתו את הצמיחה וההתחלה החדשה, עודדו גישה חיובית ללמידה, ספרו שבגן לומדים דברים חדשים ופוגשים חברים חדשים. זו הזדמנות עבורכם להשפיע על האופן בו ילדכם יגיב למעבר וללמידה החדשה.

כחלק מההכנה, ניתן לשתף את ילדכם בחוויות מהילדות שלכם, אולי את אהבתכם לגן והגננת שהייתה לכם, המשחקים בהם שיחקתם, החוויות שצברתם בגן, ספרו לו כי גם לו תהיה מגירה עם שמו, שהוא עתיד להכיר חברים חדשים, שתהיה לו גננת וסייעת שיעזרו לו, שבגן יש משחקים ופינות שעוסקים במשחק ויצירה, ספרו לו כי בגן יש חצר ופינות רבות ומגוונות.  במידת האפשר ספרו לו מה שמה של הגננת ומה שמן של הסייעות החדשות. בנוסף, בכדי להקל את המעבר ניתן להגיע למבנה הגן החדש, לראותו מבחוץ, להכיר את הדרך לגן החדש, כל זאת במטרה לאפשר ביטחון ולהפיג מעט את אי הידיעה וכמובן לעורר התרגשות והתלהבות מן המעבר. זכרו שכהורים יש לכם השפעה רבה על המסרים שאתם מעבירים לילדכם, על כן חשבו מה אתם אומרים. השתדלו לנסוך ביטחון ולא לזרוע חשש או חוסר אמון בנוגע למסגרת בה ישתלב ילדכם בשנה הבאה. 

כניסה למסגרת חדשה היא הליכה אל הלא נודע ולרוב דרוש זמן הסתגלות. זכרו שהסתגלות היא תהליך והיא אינה מתרחשת בין לילה. הילד מקבל ביטחון מכם ולכן, גם כאשר אתם חוששים ונדמה לכם שלילדכם יהיה קשה להתמודד, השתדלו לשדר אמונה וביטחון ביכולותיו של הילד להסתדר. העבירו לו מסר כי אתם סומכים על צוות הגן. חשוב לא לשדר יחס מגונן מדי שיכול להעביר אליו את החשש שלכם. אם ילדכם מפגין קושי ומרבה לבכות, כדאי לתת לו את המקום להבעת רגשותיו (מתח, חרדה, פחד, עצב הם רגשות שלרוב מופיעים בתקופה זו). דברו עם הילד על אופיה של הסתגלות שלוקחת זמן, ושדרו לו בו-זמנית ביטחון ביכולתו להתמודד.

במהלך ההיקלטות במסגרת החדשה השתדלו לקצר בבוקר את שהותכם בגן בזמן הפרידה. מניסיוני, כאשר מאפשרים לצוות החינוכי ביטחון ועבודה ברוגע וכאשר ההורים עוזבים את הגן בתחושת אמון בצוות, הילדים מצליחים להסתגל בצורה מהירה ומיטבית. יש ילדים שמתרגלים מהר ונדמה שהם תמיד היו בגן ויש ילדים שלוקח להם זמן. זה בסדר גמור, לכל ילד את קצב ההסתגלות משלו.

תקופות מעבר מאופיינות בנסיגה. לכן, ייתכן כי ילדים גמולים יחזרו להרטיב עם המעבר לגן. קבלו את הדבר בטבעיות ואל תכעסו, התופעה אמורה לחלוף מעצמה במהלך ההסתגלות. אם תופעות הנסיגה ממשיכות מעבר לתקופה של חודש, התייעצו עם הגננת, היועצת החינוכית או פסיכולוגית הגן. זכרו, אחד הגורמים החשובים ביותר בהסתגלותו של ילד למסגרת היא עמדה פנימית חיובית של הוריו כלפי המסגרת החדשה והצוות החינוכי. ראו את הצוות החינוכי, הגננת והסיעות כשותפות בתהליך גדילתו של ילדכם.  כאשר ידועות בעיות העלולות להקשות על הסתגלותו של ילד לגן, עדיף ליידע מוקדם ככל האפשר את הגננת. היא שותפה שלכם ונכון יהיה לשתפה בקשיים. אתם אלה שמכירים הכי טוב את ילדכם, אם יש לכם עצה טובה שיכולה לעזור לגננת בהתנהלות שלה מול ילדכם חשוב להעביר את המידע ולסייע גם לו ולגם לצוות הגן. כיוון שילדכם צועד את צעדיו הראשונים במערכת החינוך, הקפידו להקדיש זמן לילד שלכם באמצעות שיתוף, לשאול אותו בסיום היום על היום שלו. העניין שלנו בחוויות הגן נותן לו תחושה שהוא חשוב,  תנו לו לספר לכם על היום שעבר ושתפו על היום שעבר עליכם.

כשהילד מעלה קושי (ריב, עלבון וכדומה) בו נתקל בגן, שוחחו בפתיחות ובכנות על הנושא התייחסו בכבוד לחששות שלו, תנו לגיטימציה לרגשות חיובים ושליליים כמו כעס, שעמום ועלבון. נסו לברר באילו מקרים זה קורה לו? מה הוא מרגיש כשזה קורה לו? באילו דרכים הוא מצליח להעביר את הרגש השלילי הזה? מה מבחינתו הופך את היום ליותר מוצלח ומשפר את המצב? שיח על רגשות עם ילד הוא חשוב, זהו שיח שמאפשר לילד ללמוד לזהות מצבים רגשיים ולפתח תחושת שליטה טובה יותר על המצבים האלו. נסו לייצר זמן איכות ובילוי אישי עם הילד שלכם. למשל להקדיש שעה שבועית לבילוי אחד על אחד איתכם לבד. זהו פתח לרקימת קשר משמעותי עם ילד ולשיתוף רגשות עמו. לסיום אין כמו קשרים חברתיים בכדי לייצר ביטחון והסתגלות מהירה, על כן כאשר אתם יודעים היכן ילדכם משובץ בגן, נסו לקבל את רשימת הילדים וליזום עבור ילדכם מפגשים עם ילדים מהגן, או מפגש משותף, כך תסייעו לילדכם לייצר קשרים וחברויות, המקלות על קליטה והתנהלות בעולם הגן.

 

סיכום

הורים יקרים: אני מאחלת לכל אחד ואחת מכם הרבה נחת והתרגשות מהמעבר לגן עירוני. שתיהנו מהחופש הגדול ומזמן האיכות עם ילדכם. מאחלת לכם ששנה הבאה תהיה טובה לפחות כמו זאת העומדת להסתיים.

 

ביבליוגרפיה

הדר, א. (2014). המעבר ממעון לגן טרום – טרום חובה. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 4/8/2019/ מאתר פסיכולוגיה עברית https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3199

כתבה: אפרת דור יועצת החינוכית של מעון האוניברסיטה

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

 

מִי הָאַרְנָב הֲכִי מָהִיר בִּכְתִיבַת שִׁיר? הָאַרְנָבִים מְנַשְׁנְשִׁים עֵשֶׂב, אַרְנַב חֲרוּזִים מַמְצִיא שִׁירִים. הוּא לִא מַפְסִיק לַחְרֹז גַּם כְּשֶׁכֻּלָּם רוֹצִים לִישֹׁן, וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁהַשּׁוּעָל מִתְקָרֵב. הַצְּבָעִים, הָרֵיחוֹת וְהַיְּצוּרִים בַּטֶּבַע סְבִיבוֹ מְעוֹרְרִים בּוֹ הַשְׁרָאָה, אֲבָל חֲבֵרָיו הָאַרְנָבִים לִא מְגַלִּים שׁוּם עִנְיָן בְּשִׁירָה. אַרְנַב חֲרוּזִים מַחְלִיט לָצֵאת לְהַרְפַּתְקָה בה יוּכַל לְבַטֵּא אֶת כִּשְׁרוֹנוֹ בְּמָקוֹם אַחֵר. וְאוּלַי גַּם יִמְצָא חָבֵר?

הספר מנוקד ומתאים גם לקוראים מתחילים.

 

 

 

 

 

 

 

 

המלצה לפעילות

"ארנב חרוזים", בדומה לרבים מספריה של דונלדסון, עוסק בבדידות, שונוּת, ייחוד, חיפוש אחר חברים ומציאתם. מן הבחינה האסתטית הספר מבריק ונוצץ, ומזמין למשש את דפיו המחוספסים.  לאחר הקריאה המשותפת, תוכלו  לחדד עם ילדיכם את ההבחנה בייחוד ושונות בשאלות במה היה שונה הארנב מחבריו ? במה הוא מיוחד ? הספר מעודד "משחקי חרוזים" והתעמקות נוספת גם בשירים הקצרים שהארנב חיבר לחברים שפגש בדרכו. בכוחם של שירים אלו לעורר הזדהות והזמנה לדיון בקשת רחבה של רגשות.

 

המחקר מראה כי לעניין של הילד בשפה הכתובה (השלמת חרוזים בסיפור, לדוגמה) חשיבות רבה בעיצוב החוויה האישית שלו כלומד ובעת האינטראקציה שלו עם הוריו וסביבתו והיא משפיעה על  כישורי האוריינות המוקדמים שלו. רמות עניין והנאה בעת פעילויות אורייניות, מסייעים לילד להתמיד בה ואף להפיק ממנה הנאה רבה יותר.

 

Carroll, J. M., Holliman, A. J., Weir, F., & Baroody, A. E. (2018). Literacy interest, home literacy environment and emergent literacy skills in preschoolers. Journal of Research in Reading.https://doi.org/10.1111/1467-9817.12255

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, רכזת פעילות מעון אוניברסיטה

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר עדכני, העוסק באינטראקציית הורה-ילד בעת פעילות עם מכשיר דיגיטלי עם מסך מגע, כגון iPad, תוך ניסיון לבחון את מידת התמיכה של ההורים בילדם בעת פעילות משותפת. למאמר המלא>

רקע: במחקר נבחנה פעילות משותפת הורה-ילד בעת משחק עם מכשיר דיגיטלי. שיטה: 104 זוגות של הורה-ילד, גיל הילדים נע בין 2-6 שנים, בעת פעילות משחק משותפת עם מסך מגע, שתועדה במצלמת וידאו. תוצאות: הורים מספקים תמיכה רבה לילדיהם  בעת אינטראקציה משותפת עם מסך מגע. נמצאה תמיכה מילולית, תמיכה רגשית-מילולית, תמיכה פיסית ותמיכה פיסית-נפשית. סוג התמיכה שהורים הציעו לא נמצאה קשורה למגדר של ההורה או לניסיון שלו עם מכשירים דיגיטליים. ההורים ציינו את הפעילות המשותפת באופן חיובי וכחוויה מהנה. אמצעי מדידה נוספים העריכו את תפיסת ההורים לגבי זמן השימוש הטכנולוגי של ילדיהם והתנאים האופטימליים להחדרת השימוש בטכנולוגיה. ההורים העדיפו לחשוף את ילדם לטכנולוגיות ניידות בשנה – שנתיים הראשונה לחייהם. הורים היו בדעה כי לטכנולוגיות ניידות תרומה לפיתוח קואורדינציה, פתרון בעיות, חשיבה מתמטית, ניצני אוריינות ועוד.  מסקנה: לממצאים השלכות חשובות עבור הורים, מחנכים וילדים, בעידוד מעורבות הורים בעת אינטראקציה משותפת עם מסך מגע. חיזוקים מילוליים, חיזוקים פיזיים ותמיכה רגשית אפקטיבית, מאפשרת לילדים לעסוק יותר במשימת למידה בתיווכו של מבוגר.  ממצא חשוב נוסף קשור לציפייה של הורים לחשיפה מוקדמת לטכנולוגיות ניידות בגילאים מוקדמים ולתוצאות למידה של ילדם.

Wood, E., Petkovski, M., De Pasquale, D., Gottardo, A., Evans, M. A., & Savage, R. S. (2016). Parent scaffolding of young children when engaged with mobile technology. Frontiers in psychology, 7, 690.

 

 

 

המלצות ורעיונות לפעילויות העשרה


פיקוליניה - משחקייה בהרצליה. לא תמצאו בה מתנפחים וטרמפולינות אלא סופרמרקט עם מדפים עמוסים בגובה עיני הילדים, תחנת משטרה, בנק, סלון יופי, טיפת חלב ובית קפה הסוחפים את הזאטוטים למשחק דמיון מושלם. במרחב,  תמרורים, רמזורים  וסימני כביש ואפשר לרכב על בימבה וכלי רכב נוספים ממקום למקום. לפרטים נוספים>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יוצאים לטבע - יער המלאכים (שחריה). פארק רחב ידיים עם מסלול נסיעה מעגלי ונוף מרהיב בחורש טבעי. במקום ניתן לערוך פיקניק משפחתי וליהנות ממתקני שעשועים ומשולחנות הפזורים לאורכו. לפרטים נוספים>   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ביקור במוזיאון ירושלים – המשאלות של ליאונרדו דה-וינצ'י. תערוכה אינטראקטיבית לכל המשפחה בסימן 500 שנים לפטירתו. למעלה מ-40 מוצגים ומיצבים אומנותיים בהם ניתן ומומלץ לגעת. המבקרים הצעירים מוזמנים להתנסות ולהיכנס לנעליו של המדען באמצעות הפעלות, סדנאות ומופע קרקס.  לפרטים נוספים>        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הורים וילדים יקרים, אנו מבקשות לאחל חופש וחופשה נעימה ובטוחה. למשפחות ולילדים הנפרדים מאתנו – עלו והצליחו בדרככם החדשה!

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>