מה התרחש לאחרונה? יוני 2019

 

 

מה התרחש לאחרונה ?

חודש יוני עבר במעון בנעימים. האביב חלף לו במהירות והקיץ כבר נותן את אותותיו. הטמפרטורות עולות וכל יום שעובר מביא עמו קלילות ושלל פעילויות בחצר המעון, בערוגות ובמרחב הטבע.

נפתח את המדריך הקטן בשיר "לכבוד הקיץ", מילים ולחן: דני סנדרסון.  שיר געגוע לים ולגלים,  הפונה לילדים ומבוגרים כאחד. בשיר, מאפיינים של שירת איגיון (הומור נונסנס), אשר הפכו למוטיב בולט ביצירתו  של דני סנדרסון.

 

לכבוד הקיץ שהגיע כתבתי שיר. 
אמנם אני עוד לא מזיע, אבל איני מסתיר 
את תשוקתי אל העונה ששמה קץ לקור. 
ולכבודה עם עפרון כתבתי שיר מזמור: 
עם בגד ים יצאתי פעם אל חוף ביום אביב. 
שמיכה מבד, עיתון ביד ושמש מסביב. 
מצאתי חול פנוי מכל אדם ובהמה,
ואת עצמי פרקדתי בין ים ליבשה. 
 

גלים על פני המים 

ושקט של שמים. 
חלום אביב עולה,
ואותי הוא ממלא.

מציל בטל שכב בצל, השגיח על הנוף 
ושתי זקנות על כסאות אמרו לו בוקר טוב.
אדון פועל המתעמל פשט מכנס שחור,
הוריד חולצה, נתן קפיצה וסלטה לאחור.

גלים על פני המים... 

הגיע זוג שבא לדוג עם אוהל מידי 
בנו ביתם אל מול גולן, שני מטר לידי, 
ובינתיים אל המים רצו קייטנים,
עשרים וארבע ילדות ושנים עשר בנים. 

גלים על פני המים... 

אחרי שעה הכל הפך לנחלת הרוב, 
ארטיקים מתלקקים ומטקות על החוף.
והחלום שבא פתאום נגנז ונעלם,
השאיר אותי למנוחתי עם אלף איש בים. 

גלים על פני המים... 
 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצוע מקסים של וזי חיטמן.

 

למידה והפעלות

במהלך החודש עסקו הילדים במעון במגוון פעילויות מעשירות. הם שיחקו יחדיו בחצר המעון ובמרחבים הפתוחים, והתנסו בחומרים וצבעים מגוונים. ילדי המעון למדו להכיר את סימני הקיץ בגינת המעון ולהבחין בשינויים של הטבע במרחבים השונים. עלים צהובים, אדמה יבשה ופריחה יפה של עצי פרי.

 

חוגים

יוגה: בשיעור, המדריכה סיפרה לילדים על התוכי הכחול והאמיץ, מתוך הספר "בודהה לפני השינה". הילדים תרגלו את תרגיל הנשר הגדול, התוכי והחסידה – בעלי כנף עם נוצות צבעוניות ומקור. הילדים נשפו והפריחו נוצות אל על וסיימו את המפגש בהרפיה ומנוחה.

ליווי התפתחותי: בליווי החודש נעשתה הקנייה של מיומנויות עם כדורי פוטבול רכים לחיזוק שרירי הידיים וחגורת הכתפיים. הילדים קלעו למטרה עם כדור לתוך חישוק לחיזוק קשר עין יד ותרגלו העברת משקל מרגל לרגל.

 

 

גינה חקלאית (רק לגנון):

הגינה פורחת ומוריקה, הילדים גילו אשכולות של עגבניות ירוקות, פריחת תות, ופירות בוסר לצד תות אדום שהבשיל ראשון. גם הניצן של החציל והקישואים הנץ בשלל צבעים וגדלים.צלת הדוגרת, אשר בחרה בגינת המעון, כבית חם ואוהד לגוזליה. הילדים למדו על עונת הקינון של הציפורים, בהמשך זכו הילדים לפגוש את הגוזל הרך שבקע מן הביצה.

 



 

תיאטרון סיפור (אחת לשבועיים): במסגרת החוג הילדים צפו החודש בהצגה "הדג שלא רצה להיות דג", מאת פאול קור.  דג קטן שם בברכה כל היום בכה בכה: "אוי, כל כך משעמם לי, עוד מעט ואירדם לי. במקום שיר יוצאות בועות- די, נמאס דג להיות." ההצגה מלמדת על ההבדלים שבין החוץ והפנים, קבלה עצמית וייחודיות. בהצגה שולבו אלמנטים של מוסיקה, שירה ותנועה.

 

 

חיות והפתעות (אחת לשבועיים): למפגש החודש הביאה עמה המדריכה יעל, איגואנה ענקית. בעזרת ההתבוננות, המגע והתחושה, למדו הילדים על אורח החיים של הזוחלים, מזונותיהם, ומקורותיה בעולם.

 

 


 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

 

יצירתיות בגיל הרך

 

אנו מגדלים ומחנכים את ילדינו להיות מבוגרי המחר, וככאלה אנו מעוניינים להעניק להם כלים להתמודדות עם העולם בו הם גדלים.  אך כהורים, אנחנו נמצאים בעמדה מאתגרת ואיננו יודעים מה צופן בחובו העתיד: איך מקנים לילדינו כלים חשובים כאשר העתיד אינו ברור או ידוע לנו?  אילו כישורים ותכונות נחוצים על מנת להתמודד עם אתגרי המאה ה-21 ובמה יעסקו? אילו מקצועות ישרדו?

לאתגר הנפער כאן נכנס נושא היצירתיות, שהרי בתוך התמודדות עם שינויים נמנית גם החשיבה היצירתית. ילדים ניחנו ביכולת נדירה להיות פילוסופים חוקרים ויצירתיים. הם יודעים לשאול אלפי שאלות, יש להם דמיון ומחשבות רבות, הם סקרנים,  ואילו אנו המבוגרים לעיתים משקיטים את הפילוסוף הצעיר ומחפשים מסגרת ברורה עבורם. זה הזמן לקחת רגע ולחשוב, כיצד אנחנו מעודדים יצירתיות בקרב ילדנו? 
לנדאו (תשנ"א) טוענת כי אדם שחונך ליצירתיות לא רק יסתגל למצבים משתנים, אלא גם יעזור בעיצוב השינויים; הוא לא רק ישתמש בהזדמנויות, אלא יידע גם ליצור אותן בעצמו. כדי להיות יצירתי דרושות תכונות אישיות מסוימות: נכונות לקחת סיכונים ולהיות שונה; הילד צריך לתקשר עם הסביבה ועם עצמו; עליו לגלות סבלנות למצבים לא ברורים; הוא צריך להיות מסוגל לשאול שאלות פתוחות, דינמיות, מופנות לעתיד, שאלות כסובייקט ושאלות כאובייקט; דרושה גם גישה משחקית־ לנסות, לשלב, לחבר, להתנסות, פתיחות לקראת החדש; הוא נדרש לקבל את החרדה ועל אף החרדה להתבונן, לקשור קשר, לעשות, לאהוב, להיות מעורב; נדרש הומור לראות את הדבר מהיבטים שונים, נכונות להיות מופתע, לראות ולגלות על אף כאב וחוסר אונים את הצד האחר ההומוריסטי; הוא נדרש להתייחס ליצירה שלי — לסדר שלי בכאוס הקיום, לא למה שקורה לי אלא מה שאני עושה עם מה שקורה לי. על פי גרוסמן ועמיתיו  (1995), החשיבה היצירתית הינה דרך חיים.

כהורים ומחנכים, ביכולתנו לסייע ולטפח יצירתיות וחשיבה יצירתית כבר בגיל הילדות כאמצעי חשוב ומשמעותי לצורך התמודדות עם הלא נודע הדורש גמישות מחשבתית.  תרגול של חשיבה יצירתית, יעזור לילדנו להמציא, לחשוב, לחקור וללמוד מהר, וכן להיות בני אדם המסוגלים לנוע במרחב העתידי אשר ידרוש מיומנויות חדשות ומשתנות . חוקרים רבים רואים ביצירתיות יכולת לפתירת בעיות על ידי רעיונות חדשים, ובתפיסת היצירתיות כיכולת של פריצה מתבניות. 

יצירתיות מתייחסת לתהליך בנייתם של רעיונות מקוריים באמצעות חקר וגילוי. היא עשויה להתבטא בערוצי ייצוג שונים כגון שפה , אומנויות שונות (כגון ציור), משחק וריקוד.  היצירתיות מסייעת לכל אחד מאתנו, בני האדם,  לייצר רעיונות שהם לא בהכרח "הגיוניים" או "נכונים ", ולזמן שינויים התורמים לחשיבה שונה ומחודשת.

אצל ילדים צעירים, החשיבה היצירתית מתפתחת מתוך התנסויותיהם היומיומיות  ומתוך העניין של הילדים בתופעות, בתהליך , בחוויה ולאו דווקא בתוצר. בתהליך היצירתיות ילדים נחשפים למצבים שונים המזמנים התנסויות והתנהגות שונה ומעניקים לילד הרגשה של מסוגלות עצמית. לנו ההורים יש תפקיד בשחרור העשייה היצירתית של ילדים משיפוט חיצוני של "נכון" ו"לא נכון", ובנתינת מקום למשחקי דמיון המפתחים באופן משמעותי את היצירתיות אצל ילדים. תפקידנו גם לתת מקום לממציא, היוצר והמגלה שבילדנו.

לדוגמא: יישום פרקטי עבור ההורים המעוניינים לעודד את ילדם לפתח שפה כתובה הינו הקצאת פינה בבית ההופכת ל"משרד" (שולחן וכיסא) ו"ציוד משרדי" (מספרים, דפים עפרונות, צבעים, שדכנים). אפשרו לילדים להתנסות בכתיבה על ידי שימוש בציוד משרדי מגוון בכדי לכתוב מרשמים, רשימות קניות, תפריטים, ברכות  ומתכונים למאכלים תוך ביצוע משימה משמעותית. ילדים שמחים למצוא דרך יצירתית להביע את רעיונותיהם ועיסוק שכזה יעודד חשיבה יצירתית, הבעה ותחושה של מסוגלות עצמית. ילדים שמעודדים אותם לרשום בגיל צעיר שמחים להמציא פתרונות יצירתיים כשהם נתקלים במצבים של קושי לכתוב בשפה מוסכמת.

כלי נהדר לעידוד יצירתיות ופתרון בעיות הוא גם שימוש בספרים, בעזרתם ניתן לחשוף ילדים לאירועי חיים למצבים רגשיים, חברתיים ואנושיים. קריאת ספרים מעודדת חשיבה יצירתית אצל ילדים, מקדמת מקוריות וחשיפה לרעיונות מגוונים , מסייעת בתהליך הסקת מסקנות והשלכה של מצבים המתרחשים בסיפור על המציאות.  

כאשר אנו חושפים ילדים לחוויות והתנסויות יצירתיות, הם מקבלים מאתנו מתנה משמעותית בדמות ילדות עשירה בזיכרונות והתנסויות. ילדות שכזו תאפשר חיים חווייתיים, יצירתיים המשולבים במיומנויות המשמעותיות לצמיחתם והתמודדותם העתידית בעולמם. אם נכבד את הרעיונות שילדים מעלים ונאפשר להם לחשוב ולהתנסות בעצמם בפתרון בעיות, נעזור להם לצמוח ולהיות חופשיים לעשות טעויות ולחקור. הם יחושו חופשיים להמציא , ליצור ולמצוא דרכי חשיבה חדשות, וכן ללמוד מהתנסות ועשייה, לאהוב ללמוד ולהעז. 

ביבליוגרפיה

לנדאו, א' (תשנ"א). האומץ להיות מוכשר. תל־אביב: דביר.

גרוסמן ס"ר' רוג'רס ב"ה ומור, ב"ה (1995). חדשנות בפעולה — שחרור היצירתיות מכבליה. ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומכון ברנקו וייס.

שחם ח' ושורצקי, ח' (2016 תשע"ז) . זמן חינוך כתב עת לעיון ומחקר בחינוך , פיתוח יצירתיות ומצוינות בגן הילדים. 77-96 ,גיליון 2

נדלה  https://eureka.org.il/item/89085/מהי-יצירתיות

https://eureka.org.il/academy/my/

נדלה:   https://clodietaldan.wordpress.com/2015/11/06/חשיבה-יצירתית-ביומיום-של-הילדים-הצעיר

 

כתבה: אפרת דור יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

וניל על המצח ותות על האף, כתב מאיר שלו, אייר: אביאל בסיל

ערב אחד, כשהדס שיחקה בבבה, סבא הגיע. "שלום הדס, הבאתי לך ספר חדש וגלידה בגביע. אותה תאכלי מיד ואחר כך נקרא מעט כי גלידות נמסות מהר, אבל ספרים לאט". ספר משעשע ומלא חן המאפשר שבירה של הבטחות וכללים.

 

 

 

 

המלצה לפעילות

לאחר הקריאה המשותפת, תוכלו  לדון עם ילדיכם בשאלה: מהי הבטחה? ומדוע הסבא התקשה לקיים את הבטחותיו? למה חשוב לקיים הבטחות? ואם יש הבטחות שאנו יודעים שלא נקיים?  בספר הסבא מפר את הבטחותיו בחן ובשובבות, מול הנכדה הדס המתגלה כמבוגר אחראי. הספר גם מפגיש גם שלושה דורות בתפקידים שונים. באחת הפעמים, מאיר שלו אמר "בין סבים וסבתות לנכדים יש יחסים טובים כי יש להם אויב משותף. ילדים חייבים את הדור שלפני ההורים  - שיהיה להם גם משהו שיראה לעיתים שאפשר לא להיות רציני ושבחלק מהגבולות הנוקשים של החיים יכולה להיות מעט גמישות".

 

המחקר מראה כי ישנה חשיבות רבה ביחסי הסבים והסבתות עם הנכדים, ולקשר ביניהם חשיבות רגשית גבוהה מאוד, הדומה ליחסי הורים וילדים. הסבאות, מעניקה משמעות ושמחה הן לסבים ולסבתות, והן לנכדים, אשר חשים אהובים  ובטוחים רגשית.  עוד נמצא כי בכוחן של פעילות משותפת, לדוגמה קריאת ספרים, לטפח את ההערכה העצמית של הנכדים.

 

Vutborg, R., Kjeldskov, J., Pedell, S., & Vetere, F. (2010). Family storytelling for grandparents and grandchildren living apart. In Proceedings of the 6th Nordic conference on human-computer interaction: Extending boundaries (pp. 531-540). ACM.

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, רכזת פעילות מעון אוניברסיטה

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר עדכני, העוסק בזמינותם של ספרים לילדים, ותרומתם לקידום ניצני אוריינות, תוך ניסיון לבחון באם מספר הספרים הזמינים לילדי גן בביתם קשור להישגים גבוהים יותר של שפה ואוריינות. לפרטים נוספים>

רקע: במחקר נבחנה תכנית להשאלת ספרים ("ספרית הדמיון") לילדים מגיל 0 עד 5, וקשרים עם ניצני אוריינות אצל ילדי גן. קריאת ספרים משותפת מספקת להורים ולילדיהם הזדמנות לשוחח על תוכנו של הספר, וליצר עניין ומוטיבציה אצל הילד לקריאה ולחקירה של חומרים מודפסים.  שיטה: כל הילדים שהשתתפו במחקר (N = 2,428),  היו רשומים למסגרת חינוכית באותו מחוז, והיו רשומים לספריה לתקופה שנעה בין 0-60 חודשים (M = 34.3, SD = 15.8). תוצאות: ילדים שהשתתפו בתוכנית הדגימו הישגים גבוהים יותר בהכרת אותיות ומודעות פונולוגית, בהשוואה למשפחות בקבוצת הביקורת (N = 3,348), אם כי ההשפעה היתה חלשה. לא נצפו הבדלים באיות של מילים. ההורים והילדים דיווחו על הנאה בפעילות המשותפת של קריאת ספרים  מהשתתפות בתוכנית. מסקנה: תכניות דומות 'לספריית הדמיון' יכולות לספק לילדים צעירים נגישות לספרות איכותית בגיל הרך, ולתמוך בפיתוח ניצני אוריינות של הילדים.

Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2019). Participation in the Imagination Library Book Distribution Program and its Relations to Children’s Language and Literacy Outcomes in Kindergarten. Reading Psychology, 1-21. DOI: 10.1080/02702711.2019.1614124

 

 

המלצות ורעיונות לפעילויות העשרה


קטיף עצמי בגליל ובגולן. קטיף הדובדבנים בגולן ובגליל נמצא כבר בעיצומו, ואליו יצטרפו בהמשך גם הפטל, האוסנה, אוכמניות, תות שדה, ליצי, חזרזר, שזיף, אפרסק, אגס, ענבים, תאנים ובעצם מה לא. מטעי הקטיף העצמי פותחים את שעריהם ומזמינים אתכם לקטוף ולאכול כמה שתוכלו לפעילות>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סיור בתל אפק, ראש העין. חלק מהגן הלאומי ירקון סמוך לראש העין. במרכז האתר ניצב מבצר עותומני מרשים מהמאה ה-16 (אנטיפטריס) המשקיף על נוף מרהיב של מעיינות הירקון. ניתן לצאת לסיור קצר במבצר ולהמשיך לסיור רגלי לאורך הירקון העילי בשביל המוליך למקורות הנחל, בו המים זורמים ונקיים. אפשר גם להנות מפיקניק בטבע, ולהשתעשע במרחבים הפתוחים והיפים במקום לפרטים נוספים>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בישול עם ילדים - מלבי עם תותים  ודבש. קינוח משפחתי, קר וחגיגי, מרשים וטעים שמכינים בקערה גדולה ומגישים על מגש. המצרכים: חלב, שמנת, מי ורדים וקורנפלור. בהגשה מקשטים בדבש, קינמון ותותים. חשוב ! עבור הקטנטנים יש להימנע מתוספת של פיסטוקים קלופים.  בתיאבון. למרשם >

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>