מה התרחש לאחרונה? מאי 2019
מה התרחש לאחרונה ?
חודש מאי עבר במעון בנעימים. הימים החמימים, הביאו עימם התחדשות ושלל פעילויות בחצר המעון, בערוגות ובמרחב הטבע. לקראת ל"ג בעומר עסקו הילדים בהכנת מדורה בטוחה.
נפתח את המדריך הקטן בשיר "דני גיבור", של מרים ילן שטקליס, שיר יפיפה על אהבה ואכזבה, המצליח לגעת בילדים ובמבוגרים כאחד. בשיר זה כתבה המשוררת "אז ידעתי שילדים מבינים אותי, וידעתי שמצאתי את הדרך לבטא את עצמי".
אִמָּא אָמְרָה לִי: דָּנִי,
יַלְדִּי הוּא גִּבּוֹר וְנָבוֹן.
יַלְדִּי לֹא יִבְכֶּה אַף פַּעַם
כְּפֶתִי קָטֹן.
אֵינֶנִּי בּוֹכֶה אַף פַּעַם.
אֵינֶנִּי תִּינוֹק בַּכְיָן.
זֶה רַק הַדְּמָעוֹת, הַדְּמָעוֹת
הֵן בּוֹכוֹת בְּעַצְמָן.
פֶּרַח נָתַתִּי לְנוּרִית,
קָטָן וְיָפֶה וְכָחֹל.
תַּפּוּחַ נָתַתִּי לְנוּרִית,
נָתַתִּי הַכֹּל.
נוּרִית אָכְלָה הַתַּפּוּחַ,
הַפֶּרַח זָרְקָה בֶּחָצֵר
וְהָלְכָה לָהּ לְשַׂחֵק
עִם יֶלֶד אַחֵר.
אֵינֶנִּי בּוֹכֶה אַף פַּעַם,
גִּבּוֹר אֲנִי, לֹא בַּכְיָן!
אַךְ לָמָּה זֶה, אִמָּא, לָמָּה
בּוֹכוֹת הַדְּמָעוֹת בְּעַצְמָן?
אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצוע מקסים של וזי חיטמן.
למידה והפעלות
במהלך החודש עסקו הילדים במעון במגוון פעילויות מעשירות. הם שיחקו יחדיו בחצר המעון ובמרחבים הפתוחים, והתנסו בחומרים וצבעים מגוונים.
ילדי המעון צעדו גם בשבילי התחושות. באמצעותם למדו להבחין בתחושות המגע השונות בכל אחד מחלקי השביל.
ולסיום, ברוח אירועי ל"ג בעומר שיחקו הילדים במשחק תפקידים, והפכו לכבאים אמיצים המכבים עם צינור מים מדורת מטפחות צבעוניות.
חוגים
יוגה: בשיעור, הכינו הילדים מדורה. הם קיפלו את רגליהם "לקרשים " ו"אבנים" הניפו ידיים כמו "להבה" ובאמצעות חישוקים בצבעי האש חיזקו את הרגליים והידיים. בסיום כיבו את המדורה כמו פילים המתיזים מים וכמו כלבלבים החופרים בחול ומכסים את הגחלים הבוערות.
ליווי התפתחותי: הליווי החודש היה בסימן התמצאות במרחב ומוטוריקה עדינה באמצעות קונוסים, אשר שימשו כעצם במרחב, לתנועה מסביבו ולעידוד המוטוריקה העדינה. הילדים קלעו עם כדור לתוך קונוס הפוך, השחילו מקלות של ארטיק לחריצי הקונוס, וזחלו או הלכו בין הקונוסים בליווי מוסיקלי.
גינה חקלאית (רק לגנון):
הגיעה העת לשתילה. הילדים חרשו את האדמה, פזרו קומפוסט והכינו את האדמה לכבוד שתילי הקיץ. הם שתלו פלפל, עגבניה, קישוא, מלון, חציל ועוד ולמדו להבחין בין פרי בוסר לפרי בשל.
החודש גם פגשו הילדים את הצוצלת הדוגרת, אשר בחרה בגינת המעון, כבית חם ואוהד לגוזליה. הילדים למדו על עונת הקינון של הציפורים, בהמשך זכו הילדים לפגוש את הגוזל הרך שבקע מן הביצה.
תיאטרון סיפור (אחת לשבועיים): במסגרת החוג הילדים צפו החודש בהצגה "כספיון הדג הקטן", מאת פאול קור. כספיון, הרחיק לכת בשחייתו והבחין בדבר הדומה להר במראהו, אבל כשראה שלדבר יש עין דומעת, הבין כי לא יכול להיות שמדובר בהר. היה זה לווייתן צעיר שאיבד את הוריו. ההצגה מלמדת על חברות ועזרה לזולת. בהצגה שולבו אלמנטים של מוסיקה, שירה ותנועה.
חיות והפתעות (אחת לשבועיים): למפגש החודש הביאה עמה המדריכה יעל, טוואי המשי ופרפרים. בעזרת ההתבוננות, המגע והתחושה, למדו הילדים על אורח החיים של הטוואי, מזונותיו, גלגוליו ומקורותיו בעולם.
הכשרה והשתלמות לצוות במעון
אחת לשבוע במהלך החודשים מאי ויוני תיפגשנה פרופ' דורית ארם עם דורית מנהלת המעון והמטפלות, בהפסקת הצהריים להכשרה והשתלמות בנושא: הקשר שבין הצוות החינוכי לבין ההורים.
במפגשים עד כה התקיים שיח על התקשורת עם ההורים ברוח מחומש ההורות. מחומש ההורות הוא מודל ידידותי לתקשורת מיטיבה, מעצם בהיותו מכליל חמישה עקרונות של תקשורת: שותפות, מנהיגות, אהבה, עצמאות וכללים. במפגש הראשון שוחחו על עיקרון השותפות ועל השותפות שבין המטפלות בצוות, על הצורך בגיבוי ההדדי בתוך הצוות והשותפות שבין הצוות וההורים לטובת הילד. במפגש השני, שוחחו על עיקרון המנהיגות ועל הדרך שבה על המטפלות להיות מנהיגות וליזום תקשורת טובה עם ההורים לטובת הילדים. דורית מוסיפה כי: "האווירה בפגישות נעימה ומשתפת וכולנו נתרמות מהלמידה למען הצוות, הילדים והורי המעון".
משולחנה של היועצת החינוכית
מיניות בגיל הרך
במהלך שנות החיים הראשונות מפתחים פעוטות מודעות בנוגע לחלקי גופם והם חוקרים ובודקים את אבריהם השונים. בגיל זה, חקירה מינית הינה טבעית ובריאה וחלק מתהליך של איסוף מידע. חשוב שאנו המבוגרים, נקרא לאברי המין בשמם פין ופות ונעביר מסר שאין בו הסתרה או בושה. בסביבות גיל שנתיים, ההתבוננות הופכת לראשיתה של אבחנה אודות ההבדלים בין המינים, וסביב גיל שנתיים-שלוש ילדים סקרנים לדעת את שמות איברי הגוף - כולל איברי המין.
ילדים צעירים אינם מהססים לגעת זה בזה או לחשוף את איברי המין שלהם בפומבי, ללא תחושת בושה לגבי גופם, הם משלבים את הסקרנות המינית במשחקיהם הרגילים. והם בוחנים את עצמם ביחס לאימא ולאבא, וגם ביחס לילדים בסביבתם. סקרנות טבעית בנוגע לגוף הינה נורמלית וטבעית. בניגוד למבוגרים, רוב הילדים אינם נוגעים בעצמם לטובת הנאה מינית, ילדים אינם מתמקדים באברי המין ואינם שמים לעצמם את העוררות וההנאה המינית כמטרה. בין גיל 3 ל-5, מתרחבת ההבנה של ילדים בנוגע להבדלים בינם לבין בני המין האחר.
התפתחות מינית בקרב ילדים צעירים
ההתפתחות המינית מופיעה בעוברות, הביטויים של מיניות מתחילים מהלידה ונמשכים לאורך מעגל החיים. יחסם של ילדים צעירים למין הוא יחס של סקרנות, בשלב הראשוני של חייהם ילידם אינם ערים לנושא הפרטיות וצנעת הגוף. ישנם ילדים שנוגעים בעצמם בזמן החלפת חיתול או ללא בגדים, וישנם ילדים צעירים שמאוננים. התנהגות הנגיעה והחקירה העצמית היא בגדר סקרנות טבעית, אינה נתפסת כהתנהגות מינית. ביטויי מיניות וחינוך מיני מתחילים מהלידה ונמשכים לאורך מעגל החיים. פרמטר משמעותי שמייצר את מסגרת הנורמטיבי והנורמלי הוא הידיעה שסקרנות בנוגע למין והאחר היא נורמטיבית ומקובלת כל עוד אין בה הפעלת כוח או כפיה.
ישנם גישות ותפיסות משפחתיות, תרבותיות ואישיות מגוונות ושונות הנוגעות לנושא המיניות. בנושא האוננות לדוגמה, חשוב שנדע לעצור ולחשוב איך אנו חשים לפני שנגיב להתנהגותו של הילד. תגובות לסקרנות וחקירה של ילד מעבירות מסר - האם ההתנהגות מקובלת עליכם? מעוררת בושה וחוסר נוחות? הורים שונים מגיבים בדרכים שונות, יש הבוחרים להתעלם מנגיעות של ילדים בעצמם, להטות את תשומת הלב של ילדיהם לעבר פעילות אחרת (הסחת דעת). יש הורים שמכירים בהתנהגות, החקירה הפרטית שמסבה לילד הנאה אך ממליצים לנהוג כך בפרטיות.
מתי יש מקום לדאגה בהקשר מיני אצל ילדים
במרבית המקרים, התנהגויות מיניות טבעיות ייפסקו לאחר התערבות מבוגר, התנהגויות מדאיגות שיש שהן ממדים חשיפה פומבית של אברים, נגיעה באחר במקומות הפרטים, עלולות להימשך (לעיתים בסתר), למרות הצבת גבולות ברורה ודרישה חד משמעית להפסיק. אחד הסימנים להתנהגות חריגה הוא מצב שבו ילדים ממשיכים בעיסוק מיני על אף הערות חוזרות ונשנות מהסביבה, ואפילו ענישה או נזיפה. במקרים כאלה העיסוק המיני נראה כפייתי ומדאיג. אצל ילדים המעורבים במשחקים מיניים מדאיגים, בדרך כלל אין יחסים הדדיים מתמשכים של חברות, קירבה ותחומי עניין משותפים. כאשר ילד מפגין ידע על מין, שאינו תואם את גילו,, או ביטויים מיניים מעולם המבוגרים (למשל תנועות גוף ,ביטויים מילוליים) או כאשר ילד מראה עיסוק יתר במיניות, על חשבון פעילויות "רגילות". זה הזמן להתערבות וטיפול, כאשר המסר החשוב ביותר הוא לא להישאר עם זה לבד. במקרים חמורים, ייתכן ויש צורך בטיפול מערכתי: הרחקה, דיווח לגורמים חינוכיים וסוציאליים על פי חוק, ביצוע פעילות מניעתית בגן וטיפול נפשי לנפגע ולפוגע. .
איזה הסבר ניתן לתת כאשר ילדים צעירים שואלים כיצד באים ילדים לעולם ? ראשית יש להתחשב בגילו של הילד, ולפיכך לתת מענה שתואם את רמת המסוגלות שלו להכיל ולהבין את המידע. בשלב ראשון ניתן להסביר, שתינוק גדל מביצית הנמצאת ברחם, בתוך הבטן של האמא. התינוק יוצא ממקום מיוחד שנקרה פות. בשלב זה לרוב לא נדרש להרחיב, לפרט ולהסביר על פעולת קיום יחסי המין, זה עדין אקט מורכב עבור ילדים מאוד צעירים. אם זאת ניתן להגיד שכאשר יש אהבה וקרבה בין בני זוג , הזרע שנמצא אצל הגבר, מתאחד עם הביצית של האישה, יחדיו נוצר תינוק שמתחיל לגדול.
רוב הילדים מתחת לגיל 6 יקבלו את התשובה הזאת. ספרים שמותאמים לגילאים צעירים בנושא, גם תורמים להסבר ולהבנה. הטוב ביותר במצבים כאלה, הוא לנהוג עם ילדים בכנות וישירות, לרוב תגלו שילדים מרוצים ממעט מידע בכל פעם והם אינם בנויים לעודף מידע בשלב הראשוני.
נדבר מעט על נושא העירום בבית
אומנם במעון לרוב מדובר בילדים צעירים, אך חלקם אינם ילדים ראשונים, והנושא מגיע מהר מהמצופה למפתן דלתכם על כן נעשה יחדיו מעט סדר.
מתי הורים צריכים להפסיק להסתובב בעירום ליד הילדים והילדות שלהם?
לשאלה הזאת מספר תשובות ועליכם להחליט מה נכון בביתכם. איתותים שיכולים לסייע בהחלטה ובאימוץ גישות בעניין עירום בבית.
כאשר אחד מבני הזוג מפסיקים לחוש בנוח במצבי עירום ליד הילדים, המדד כאן אינו גיל הילדים אלה הרגשה, לא חובה ששני ההורים יפסיקו להסתובב עירומים ליד הילדים באותו זמן. מומלץ לחשוב יחדיו ולשוחח על ההחלטה, בנוגע לעירום בבית.
כאשר היוזמה או תחושת אי נוחות עולה מהילדים עצמם זה מסמן שזה הזמן להפסיק להסתובב לידם בעירום.
יש שטוענים שקו גבול עליון לעירום הורים-ילדים/ות הינו גיל 6
על פי הגישה השמרנית, כאשר ילדים הולכים לבית הספר היסודי, בגיל 6, זה הזמן שבו הורים צריכים להפסיק להסתובב בעירום ליד ילדיהם, בני/ בנות המין השני.
התפיסה ההתנהגותית: כשהילדים עולים לבית הספר היסודי, הם יוצאים מהסביבה המוגנת והבטוחה ומתחילים לפגוש ילדים גדולים יותר ומבוגרים רבים יותר. בשלב הזה טוב יהיה שידעו שעירום הוא דבר פרטי.
אם נלמד את גבולות העירום בבית בצורה ברורה ונקפיד על פרטיות שלנו ושל ילדינו, ניתן להם כלים לשפוט את העולם וההתנהגות המינית שקימות בו, נייצר מודל התנהגותי שמסרטט להם בבית את הגבולות המקובלים .
הקצה השני גורס שקו גבול עליון לעירום הורים-ילדים/ות: בתחילת גיל ההתבגרות בעוד הגישה השמרנית מדברת על קו גבול של גיל 6, הגישה המקלה מדברת על קו גבול של תחילת גיל ההתבגרות.
כיום גיל ההתבגרות מוגדר בין הגילאים 9-25. תחילת גיל ההתבגרות מגיל 9 לערך. תקופת גיל זו, הנקראת "טרום גיל ההתבגרות", ניכרת בראש ובראשונה אצל בנות המקדימות להתפתח כשנה בממוצע לפני הבנים.
ילדים וילדות שנכנסו לגיל ההתבגרות צריכים ללמוד ולשמור על הפרטיות שלהם ושל אחרים.
קו הגבול הסופי – הינו כאשר מתפתחים סימני מין משניים שהם: התחלה של צמיחת שיער ערווה, תחילת צמיחת השדיים ותחילת גדילת האשכים. אלה הסימנים הגופניים המראים שהילד או הילדה נכנסו לגיל ההתבגרות מבחינה ביולוגית והורמונלית. ניתן להגדיר את הופעת סימני המין המשניים כסוג של סמן המהווה את קו הגבול האחרון, לעירום של הורים ליד ילדיהם.
מקלחות משותפות הורים-ילדים/ות
בגילאי 5-6 מהווה כגיל של קו הגבול העליון עבור רחצה משותפת גם בין בני אותו מין וזאת בגלל תחושת האינטימיות הגבוהה שרחצה משותפת מייצרת.
כלל הבסיס – כשמישהו רוצה להפסיק – מפסיקים
הכלל הבסיסי הינו אם אחד מהילדים/ות רוצה להפסיק להיות עירום ליד אח או אחות , מפסיקים! הרצון בפרטיות הוא דבר נלמד לאורך זמן, המסר שנעביר הוא שכאשר יש רצון לפרטיות – נכבד וניתן פרטיות.
מגע באברי המין בזמן מקלחות משותפות
בכל הגילאים בזמן מקלחות משותפות יש ללמד אחים ואחיות את הכלל: "לא נוגעים אחד לשני באיברים הפרטיים, בפין ובפות, בזמן משחק בתוך האמבטיה או מחוצה לה". הדבר נכון גם עם פעוטות צעירים מאוד.
פעוט בן שנתיים שיושב באמבטיה עם אחיו בן ה-4 ורוצה לגעת לו בפין - דבר נורמלי, טבעי וסביר לחלוטין – אך לא נאפשר זאת. נאמר לפעוט "כל אחד נוגע בפין שלו. אסור לגעת בפין של אחיך, אתה יכול לגעת בפין שלך". המסר הזה הוא מסר בעיקר לילד בן ה-4 שמלמד אותו שאיבריו הפרטיים ברשותו ושאין לגעת באיבריו הפרטיים אפילו לא בבית.
בזמן מקלחות ילדים צעירים לעיתים רוצים לשכב זה על זו – זו התנהגות נורמלית וטבעית, אך לא נאפשר אותה. גם כשמתקלחים יחד לא נוגעים אחד בשני בזמן מקלחת, לא מתחבקים, לא נשכבים זה על זה ולא נוגעים אחד לשני באיברים הפרטיים. גם אם הדבר מתבצע ברצון משותף של כל הצדדים.
לסיכום, מיניות הינה דבר טבעי ובריא לתגובותינו כמבוגרים משמעותיים השפעה רבה על תפיסת המיניות אצל ילדים ופעוטות. כהורים אנו שואפים לייצר בקרב ילדינו תפיסה מינית בריאה, לאפשר לילדינו לגדול לבני אדם שמכירים מכבדים ואוהבם את גופם ואת איבריהם השונים. מבינים את משמעות הפרטיות. ויודעים להתייחס לסממני אזהרה באשר לאיבריהם הפרטיים. עלינו המבוגרים לגבש עמדה ברורה בנושא ולדבוק בה תוך כבוד לילדים ולגופם והתייחסות מתמדת לנורות אדומות.
כתבה: אפרת דור יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה
שעת סיפור - ספר מומלץ
מגדיר הפרחים של פרופסור פיצפונטבע / כתבה ואיירה מירי לשם
מגדיר הפרחים, מסדרת "פרופסור פצפונטבע", החוקר זעיר ומשעשע, מזמין לטיול מרתק בין פרחי הבר והיכרות עם עשרים מהפרחים המוכרים והיפים ביותר בישראל: הרקפת העדינה, החצב הגבוה, הקיפודן הדוקרני, האיריס המרהיב ועוד. הוא מספר על כל אחד מהפרחים ומגלה כמה סודות מעולמם המופלא של הפרחים. הספר זכה בפרס נחום גוטמן לאיור.
הספרים בסדרה כתובים בהמון כבוד ואהבה לילדים ופונים לסקרנות הטבעית של הילדים הרוצים לרכוש ידע מרתק ומפתיע. בסדרת "פרופסור פצפונטבע" יצאו לאור 7 ספרים עד כה. כל ספר לווה ע"י עורך מקצועי מומחה בתחום.
המלצה לפעילות
כשקוראים את הספר, המלווה באיורים צבעוניים ומלאי חיים, מתחשק מיד לצאת מן הבית אל הטבע ולפגוש מקרוב את הפרחים היפים. הספר מעוצב בפורמט קטן, נוח לנשיאה ומסודר לפי עונות השנה. שום טיול אינו שלם בלי הליווי הצמוד של "פרופסור פצפונטבע".
מחקר אשר בחן ז'אנרים של ספרים אותם הורים מקריאים לילדיהם, מצא כי הורים נוטים לבחור בספר תמונות או בספר עלילתי, אך מדווחים כי ילדיהם נהנים יותר מספרות מידעית על פני ז'אנרים אחרים. במהלך הקריאה של ספרות מידעית, הורים משוחחים עם ילדיהם, שואלים שאלות ומשתמשים באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה יותר. קריאה מסוג זה נקראת קריאה דיאלוגית, והיא מעלה את רמת האינטראקציה שבין ההורה לילד ותורמת להתפתחות השפה ולניצני אוריינות של הילד. לפיכך, החוקרים ממליצים על קריאה של ספרים מז'אנרים שונים, המטפחים כישורי אוריינות, שפה והכנה לבית הספר.
Robertson, S. J. L., & Reese, E. (2017). The very hungry caterpillar turned into a butterfly: Children's and parents' enjoyment of different book genres. Journal of Early Childhood Literacy, 17(1), 3-25.
כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, רכזת פעילות מעון אוניברסיטה
מאמר החודש
כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר רלוונטי, העוסק בחוויה של ההורה המבקש ללמד את ילדו על מיניות, תוך ניסיון לחשוף דרכים בהן ניתן לשפר את השיח על החינוך המיני. לפרטים נוספים>
רקע: מחקר איכותני הבוחן כיצד הורים מדברים עם ילדיהם על מין תוך זיהוי של גורמים המשפיעים על שיח מסוג זה. הראיונות נערכו בביתו או במקום עבודתו של ההורה. שיטה: 50 ראיונות חצי מובנים נערכו בעיר לידס שבאנגליה. אחד מההורים או שניהם רואיינו לאיסוף איכותני של הנתונים. תוצאות: גורמים מגבילים או משפרים לשיח מסוג זה, נמצאו קשורים לאיכות התקשורת השוטפת של ההורה עם ילדו וכללו את תפיסת ההורה את ילדו, תפקידו כהורה מחנך ותפיסתו לחינוך מיני בבית הספר ובמוסדות הבריאות. מין ההורה וניסונו האישי השפיעו באופן מובהק על הדרך בה חינך למיניות. אימהות נטו להיות המחנכות העיקריות, אם כי מספר אבות היו שותפים לתפקיד זה. חוסר ביטחון ניכר בעת מתן חינוך מיני לבנים. כמחנכים, הורים הצביעו על מצבים בהם יצרו הזדמנויות לשיח פתוח, או כתגובה למצבים המותאמים להתפתחות הילד. הורים נעזרו בגישה למקורות מידע ובתמיכה ותקשורת טובה בבית הספר ומוסדות הבריאות. מסקנה: הורים נמצאו מיומנים כמחנכים, אך חוו חוסר ביטחון ומבוכה בהיבט זה של תפקידם.
Walker, J. L. (2001). A qualitative study of parents' experiences of providing sex education for their children: The implications for health education. Health Education Journal, 60(2), 132-146.
המלצות ורעיונות לפעילויות העשרה
מאחורי קירות המוזיאון - תערוכה פעילה לכל המשפחה במוזיאון נחום גוטמן לאמנות. מהו חדר תצוגה? מהי תערוכה? מהו אוסף? בתערוכה זו, יוכלו המבקרים ליצור בעצמם יצירות אמנות ולאצור תערוכות בחלל התצוגה, ולהתנסות בשלבים השונים של הכנת תערוכה במוזיאון. כל אחת מתחנות התערוכה מציעה מידע, פעילות, התבוננות והנאה. הצבעים שנבחרו לעיצוב התערוכה הם צבעי יסוד, והחומרים שנבחרו הם קרטון, עץ ונייר. התערוכה בהשראת ציורי של נחום גוטמן (בתמונה: "פרש ערבי על סוס לבן.(" לפעילות>
מטיילים עם ילדים – במרכז ההצלה של צבי הים במכמורת. הזדמנות נהדרת ליהנות מהטבע, וללמוד על הסביבה. במקום ניתן לערוך סיורים מודרכים, בתאום מראש, ולצאת לסיורי שחרור, בהם רואים את בקיעת הצבים וריצתם אל המים. לפרטים נוספים>