מה התרחש לאחרונה? פברואר 2020

מה התרחש לאחרונה ?

חודשי החורף חלפו עברו, עם מגוון פעילויות וחוויות לפעוטות ולפעוטים. החודש, בשל הימים הארוכים מרובי גשמי הברכה, ילדי המעון שיחקו במרחבי המעון ובמבואה, בקוביות ממוחזרות ופעילויות מגוונות בחדר החושים והג'ימבורי.

החודש נפתח את המידעון ב"שיר לשירה" מילים: יהונתן גפן לחן: קורין אלאל. שיר אישי שכתב יהונתן גפן לבת שלו שירה גפן. השיר מבטא יותר מכל את התקווה להשאיר עולם טוב יותר למי שבא אחרינו. זאת תקווה אוניברסלית אבל אין אישית ממנה כשאבא מחזיק בידיו את בתו הקטנה ויחדיו מגלים כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח קורץ, צהוב צהוב מתוך האפלה.

 

דברי עכשיו ילדה אני שומעת,

כל העולם מקשיב למלמולך.

דברי, מלאך שלי, אני יודעת

שלא תמיד הקשיבו לקולך.

 

דברו שפתיים יחפות, דברו עיניים,

כל עוד חלב נוטף מחיוכך.

חבקי את כל פחדי בשתי ידייך,

חבקי דובים גדולים מתוך שנתך.

 

עולם חדש וטוב אני אתן לך.

כבר במבט כחול את מגלה,

כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח

קורץ צהוב צהוב מתוך האפלה.

 

תהיי קטנה מאומה לא יפגע בך.

סיכת פרפר קשורה בשערך.

תהיי קטנה מאומה לא יברח לך.

אני אהיה גדולה גם בשבילך.

 

דברו שפתיים יחפות דברו עיניים...

 

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצועה של קורין אלאל באנימציה נהדרת של רעות אברני ורעות בורץ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שפה ואוריינות

לאחרונה, התקיימה סדנה חווייתית למחנכות המעון עם טלי אדמוני ורדי, מחברת סדרת הספרים "דברו איתי – חלון ההזדמנות של המוח עד גיל 3", אשר מטרתה להבין לקדם את ההתפתחות השפתית של ילדיכם מלידה ועד גיל 3. רשמים מהסדנה היו טובים מאוד, והמחנכות ציינו כי עתה, הן מבינות את החשיבות הרבה של השיח והתקשורת עם הילדים.

 

שישי בא לגן

סדנה נוספת התקיימה החודש גם להורים. טלי הסבירה כי לדיבור עם תינוקות ופעוטות השפעה מחוללת על יכולות המוח המתקבעות עד גיל 3. ההורים למדו על דו שיח אותו מקיימים פנים מול פנים, בו מסתכלים בעיניים, מחייכים, מקשיבים, ממתינים למענה בתורות, ומגלים עניין משותף.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

למידה והפעלות

 

 

בכיתת פטל

התנסו התינוקות במשחק חופשי עם הדר הסטודנטית לייעוץ חינוכי. ניכר היה כי  הפעילות הסבה הנאה רבה לתינוקות אשר נהנו לשחק במשחקי קוקו (קביעות אובייקט) עם קוביות ותיק קטן.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בהמשך, נהנו מקריאה נעימה בחצר הכיתה עם זמטו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת תות

 

התנסו התינוקות במשחק חופשי 

עם חנה ואילונה.  המשחק המשותף, מזמן רגעים יפים של שיתוף בין חברים, תורות ועניין רב לצד פעילות מוטורית ופיתוח מיומנויות קשר עין יד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת אגס

 

סוזי חגגה החודש יום הולדת. סימה והילדים הכינו עוגת יום הולדת מפוארת וצבעונית. תחילה למדו על החומרים הדרושים לעוגה, קמח, שמן ומים. הם חשו באצבעותיהם את המרקמים השונים וצפו בהיווצרותו של הבצק מחומרי הגלם. לאחר מכן בחרו בצבעים לקישוט העוגה, ולבסוף לשו ויצרו צורות נהדרות של עוגות יום הולדת. יום הולדת שמח לך סוזי.

 

 

 

 

 

 

 

 

בנוסף, השקו עציצים פורחים בטו בשבט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת תפוח

 

הכינו הפעוטות עצי פרי התפוז ועלי שלכת מקושטים בצבעי העונה, מחומרים שונים ומגוונים, ובעבודה בשלבים. דינה המחנכת, הסבירה והדגימה לילדים כיצד יוצרים תפוזים מנייר מגולגל.   הפעילות תרמה למיומנויות הקשב והמוטוריקה העדינה של הפעוטות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת דובדבן

התקיימה פעילות ספורטיבית של הצוות עם ילדים, וטיפוחן של מיומנויות מוטוריות ולחיזוק חגורת הכתפיים ובניית תשתית מוטורית איתנה. הפעילות התקיימה בחצר הכיתה באוירה משוחררת ונעימה.בפעילות אחרת, סחטו הילדים במרץ רב מיץ תפוזים, ולמדו על טעמו של הפרי, וחשיבותו לבריאות. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חוגים

 

יוגה: שיעור יוגה החודש היה בסימן החגיגות לחג האילנות. הילדים תרגלו את תרגיל העובר (הזרעון) שמתחפר באדמה, והמדריכה הדגימה איך מזרעון גדול צומח עץ גדול, יציב ואיתן, והקריאה את הספר העץ הנדיב.

 

ליווי התפתחותי: במפגש החודש הילדים עבדו עם כלי נגינה וחומרים במרקמים שונים, כגון טבעות לשיפור החישה והתנועה במרחב ושיפור מיומנויות קשב וריכוז. בעת הפעילות כל אביזר הוביל לתנועה מגוונת, המעודדת את לילד לחקור וליצור תנועות משלו. 

 

 

 

 

 

 

 

מוסיקה: הפעילות החודש, הותאמה לימים הגשומים. המדריכה הדגימה את צלילי הרוח הנושבת וטיפטוף הגשם. הילדים התנסו בנגינה בכלים מגוונים ורקדו לצלילי שירי הגשם. במפגש נוסף, הכירו הילדים הקסילופון הגדול, והתנסו בהקשה -

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

הקנגורו הכחול של מאיה

 כתבה ואיירה: אמה צ'יצ'סטר קלארק

"למאיה היה קנגורו כחול .הוא היה רק שלה. כל לילה אמרה מאיה: אני אוהבת אותך, קנגורו כחול והקנגורו הכחול נרדם מיד בזרועותיה." איך מרגיש הקנגורו האהוב של מאיה כשעוד ועוד בובות וצעצועים מצטרפים אליו? ומה עושה מאיה כשהקנגורו הכחול עוזב את מיטתה לטובת הלול של אחיה התינוק? בעקבות הקריאה מוזמנים ההורים וילדיהם לשוחח על נאמנות, על תשומת לב ועל אהבה בחיק המשפחה.

זהו ספר ילדים סורי, הראשון הרואה אור בישראל, במהדורה דו-לשונית .זַכַּרִיַא תאמֶר, מן הגדולים שבסופרי העולם הערבי הקדיש כעשור מחייו לכתיבה לילדים. סיפוריו הפשוטים והעמוקים פונים לילדים כאזרחי העתיד, שמחשבתם רעננה וחפה מקונפורמיזם.

 

 

 

 

 

 

המלצה לפעילויות

קריאה משותפת של הסיפור מזמנת שיחה עם ילדיכם על רגשות מיוחדים כלפי חפצים, בובות או צעצועים. תוכלו לשאול את ילדיכם: האם גם לכם יש בובה או צעצוע שאתם אוהבים במיוחד? תוכלו לצלם את ילדיכם מחזיקים בובה או צעצוע אהוב, להדפיס את התמונה ולמסגרה. התמונה הממוסגרת תשמש מזכרת גם בשנים הבאות; היא תזכיר לילדיכם את הקשר המיוחד שהיה להם עם הבובה.

האיורים המלווים את הסיפור מרמזים על השינוי ברגשותיו של הקנגורו הכחול שנזנח,  כשמתווספות בובות חדשות למיטה של מאיה. תוכלו לדפדף עם ילדיכם בספר ולבקש מהם לתאר במילים כיצד לדעתם הקנגורו מרגיש בכל תמונה. תוכלו לשוחח עם ילדיכם: למה לדעתכם הסכימה מאיה לתת לאחיה הקטן צעצועים רבים, אך לא ויתרה על הקנגורו הכחול? האם לילדיכם יש חפצים או בובות שקל להם יותר לחלוק, ואחרים שהם אינם מוכנים להיפרד מהם? אפשר לספר יחד את העלילה מזווית הראייה של האח הקטן, ולנסות לחשוב כיצד הוא מרגיש בזמן קריאת הסיפור ובסופו.

הקשר המיוחד של מאיה עם הקנגורו הכחול  אינו נחלש גם כשנוספות בובות חדשות. האם גם לכם יש יחסים מיוחדים עם חברים ובני משפחה? בעקבות הסיפור תוכלו לשוחח עם ילדיכם על קשרים עם אנשים, ולחזק את הביטחון שלהם ברגשותיכם כלפיהם.

המתנות שמאיה מקבלת לאורך הסיפור חדשות ויפות, ואילו הקנגורו הכחול ישן ומוכר. לפעמים גם אנחנו מעדיפים את החדש והיפה מן הישן והמוכר. איך בוחרים על מה לוותר? קריאה משותפת של הסיפור מעניקה הזדמנות לשיחה עם ילדיכם בנושא החלטות קשות והתלבטויות.

אבן דרך מרכזית בהתפתחות ההבנה הרגשית-חברתית של ילדים הינה התפתחות תיאוריית המיינד (Theory of Mind) המתייחסת בעיקר להבנה של ילדים שהתנהגות האדם מונעת מרגשות, מחשבות, כוונות ורצונות, וההבנה שלאנשים שונים ישנן נקודות ראות שונות. תובנות אלו חיוניות להענקת משמעות להתנהגות אנושית, ולכך השלכות משמעותיות על אופי היחסים החברתיים של ילדים. הבסיס להבנה הרגשית-חברתית מתפתח במהלך שש שנות החיים הראשונות.

חשיבות התיווך

מקורות

פיין, י', ארם, ד' וזיו מ' (2014). קידום הבנה רגשית-חברתית של ילדים באמצעות קריאת ספרים משותפת: ממחקר ליישום. הייעוץ החינוכי כיום – חומר למחשבה ולמעשה, 15-29 בני ברק: ספרית הפועלים

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית מעון אוניברסיטה

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

מחומש ההורות – המודל להורות מטיבה

לכבודו של יום המשפחה החל בחודש זה, נקדיש את הפינה ל'מחומש ההורות' – המודל להורות מיטיבה ולעקרונותיו. את המודל פתחו: איתן ארם, מיכל אניקסטר טורגן, נילי עמוס-איטמן, אורית בר-יובל ודורית ארם.

תחילה, מספר מילים על המודל בכללותו. מדובר, בהדרכת ההורים ייחודית הרואה במעשה ההורות 'בית', הבנוי מחמש צלעות, כשכל אחת מהן, מהווה נדבך חשוב מיסודותיו ויחדיו הם מהווים את השלם. 'מחומש ההורות' הוא ענף לשיטת האימגו הרואה בקשר הזוגי מקור בלתי נדלה של אהבה ושותפות אמיתית, המתרחב ומתפרס אל המרחב ההורי והיחסים שבתוך המשפחה.

'מחומש ההורות', רואה בתא המשפחתי כמסגרת המשמעותית ביותר בחיי הילד ודפוסי תקשורת, קונפליקטים וקשיים בינאישיים עשויים לפגוע בתפקודו של התא המשפחתי כמו גם בתפקודו של כל אחד מבני המשפחה. הנחת היסוד הראשונה של המודל רואה בהורים,  כמבוגרים המכירים את ילדיהם בצורה הטובה ביותר והמשפיעים על ילדיהם עוד יותר מאנשי מקצוע הסובבים אותם או שעימם הם נפגשים, ובשנייה, טוענת כי ילדים יצאו נשכרים יותר כאשר הסיוע שיקבלו יגיע מהוריהם ולא מגורם זר.

הכרה בתלות הדדית בין הישויות במשפחה,  של הפרט וההקשר בו הוא חי, ומעמדו כחלק מתוך ואל מול השלם, תביא לתפקוד טוב יותר של המשפחה כיחידה ובכך תשפיע באופן חיובי גם על תפקוד החברים בה.

בהקשר של ההורים עם ילדיהם, להשפעות ההדדיות וליחסים הנבנים, תרומה משמעותית להתפתחות הרגשית, החברתית והשכלית של הילד (Bronfenbrenner, 2005).

 

 

 

לב ליבו של המודל, היא המודעות. לעיתים, חלק ניכר מההתנהגויות של ההורים אינו בהכרח מודע. הורים חוזרים על התנהגויות השגורות במשפחתם הגרעינית ומגיבים אל ילדיהם, בהתאם למערך היחסים שחוו עם הוריהם בילדותם, בין אם חוויות שליליות ובין אם חיוביות.  כאשר החוויות השליליות – הן "פצעי ילדות", המבטאים תקווה וריפוי, בתוך הקשר של בני הזוג (הנדריקס, 1988).

דוגמה לכך ניתן למצוא באירועים שונים ומגוונים בחיי המשפחה. ישנם ילדים המציירים (מקשקשים בצבע) על קירות הבית, אחרים אוכלים ומפזרים את הארוחה המוגשת בצלחת (מועכים אפונה ומורחים פירה בחורים הקטנים של השולחן, מציפים את סביבתם במרק... ועוד) התנהגויות אלו עשויות להרגיז את ההורים, ולגעת בציווי ישן מבית הורי הורים הקשור לשמירה על רכוש, סדר וניקיון. מצב זה איפוא מביא עימו תחושת תסכול, חוסר אונים ובחינה מחודשת של ההורה את עצמו ואת תפקודו. ומה בעצם קרה? אותם ילדים פעלו בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים, והיו מונעים מתוך חקירה וגילוי סקרניים של חומרים, מרקמים לצד יכולות מוטוריות ותחושתיות חדשות. בדרך כלל תגובת ההורים לילד, היא 'העתק-הדבק' לתגובות ואירועים שקרו להם כילדים בעבר. אולם, תגובה מוגזמת נובעת מכך שהילד 'לחץ על כפתור' ועורר אצלם דפוסים שאותם למדו לקשר באופן גס עם תחושות טובות ו/או תחושות קשות. הם אינם מסוגלים לעשות הבחנות דקות על פי הנסיבות, וכל גירוי נשפט כסכנה או איום או בטחון. אל הסכנה הם מגיבים ב  Fight or Flight, המתבטא בשחרור האנרגיה באופנים של תקיפה, בריחה או קיפאון.

מכאן אל המודל ואל ה"איך" שעושה את ההבדל - הורה אשר יהיה מודע למקורן של תחושת הפגיעות והכעס של עצמו והמקום שממנו הוא פועל, יחפש היגיון וימצא משמעות בגירויים שהוא קולט, יצליח להבין את ילדו וינהל טוב יותר מצבים המעוררים תגובות אוטומטיות.

נראה כי הכוחות והקשיים בהורות עוברים מדור לדור בדפוסים חוזרים, והורים מחזקים את ילדיהם במקומות שיש להם כוח ופוגעים בהם במקומות שבו הם עצמם נפגעו. עם זאת חשוב לומר, להורות הפוטנציאל להוות נקודת מפתח בגדילה ובהתפתחות של ההורה והילד כאחד. יתרה מזאת, הורות גם מאפשרת להורים הזדמנות להרחיב את עצמם במקומות שהתפתחותם שלהם נקטעה.

למחומש חמישה עקרונות דיאדיים, ברורים ופשוטים ליישום, המאפשר להבין את הצרכים הרגשיים של הילדים, בד בבד עם ההתנהגויות ההוריות המתבקשות בכדי להיענות לצרכים אלו.

  • מנהיגות הומנית - ההורים הם מנהיגים המקנים לילדיהם ערכים ונורמות התנהגות (לדוגמה, כבוד ושוויון ערך האדם), פועלים בנחישות, עקביות, התמדה תוך מתן דוגמה אישית. הילדים זקוקים להורה שהוא מנהיג הומני - התופס אותם כשווים, רואה את הפוטנציאל הטמון בכל אחד ואחד מהם, מהווה דוגמה אישית, אכפתי ומאמין בשינוי.

אתם כהורים, המבוגרים המשמעותיים בחיי ילדכם, המקיימים איתו מערכת יחסים מכוונת, מצמיחה ומפרגנת. מנהיגות הורית מיטבית מתחשבת בצורכי הילד אך משאירה את ניהול המשפחה בידי ההורים. הורים הנותנים בילד אמון – מעוררים בו תחושת אמון בעצמו וביכולותיו ותחושת אמון בסביבתו המגדלת. תחושת אמון זו מהווה עבור הילד חוסן ומוגנות, וההורים עבורו משמשים כמבוגרים שאפשר לסמוך עליהם.

  • שותפות בין ההורים - מדגישה את הגיבוי הדדי בין המטפלים המשמעותיים של הילד, בדרך כלל זוג ההורים וגיבוי הדדי כלפי משפחת המוצא. כשהורים נותנים גיבוי הדדי זה לזה הם משרטטים גבולות ברורים בינם לבין ילדיהם ועונים לצורך חשוב של הילד, שהוריו יהיו שותפים ומעורבים בחינוכו.
  • עצמאות - מרגע לידתו מתחיל תהליך הנפרדות של הילד מהוריו וגיבוש העצמאות שלו. זהו תהליך פיזי המתחיל בנשימה ראשונה לצד התפתחותם של תהליכים רגשיים-חברתיים. במסע זה הילדים מגבשים תחושה של זהות עצמית ולומדים להסתדר בכוחות עצמם בעולם. יש ילדים שדורשים עצמאות ואחרים שמוותרים אך את כולם על ההורים לעודד לעצמאות. ילדים הרוכשים עצמאות שתואמת את גילם הם בעלי בטחון עצמי ויכולות ליצירת קשרים משמעותיים עם חבריהם. הורים המאפשרים לילדיהם לבחור, וילדים שמרגישים שניתנת להם אפשרות זו – נוטים לשתף פעולה עם הוריהם.
  • אהבה ללא תנאי - הצורך הבסיסי של בני אדם הוא באהבה ובהרגשה שהם רצויים ומשמעותיים לזולת. צורך זה יש לספק לילד מלידתו ועל ידי כך הוא יגדל בביטחון. יש חשיבות לנוכחות הורית, אמפתיה, אכפתיות וביטויי אהבה בחיי היומיום של הילד. ההתנהגויות אוהבות של ההורים אינן קשורות למידה בה הילד  עונה על ציפיותיהם (אהבה ללא תנאי). חשוב להפריד בין כעסים על התנהגויות הילד לבין אהבה ללא תנאי.
  • הנהגת כללים - כללים בחיי היומיום של הילד הם צורך חשוב. לילד, הם נועדו לשם שמירה על הבריאות הפיזית והנפשית ולסייע בדחיית סיפוקים וויסות עצמי. הכללים גם מלמדים את הילד  שליטה עצמית והגנה מפני דחפים ורגשות קנאה ומסייעים בלמידה חברתית, שמירת הסדר החברתי וראיית האחר, ואף מטפחים עצמאות. הילד לומד שרצונותיו אינם זהים לרצון של הוריו, והוא לומד שהוא והוריו - ישויות נפרדות. הורה שמנהיג כללים משדר סמכות ואז הילד חש כי יכול לסמוך עליו. הכללים גם נועדו להורים, ושמירת בריאותם הפיזית והנפשית, וביצוע תפקידיהם באופן ממוקד, רגוע, ושמירה על זוגיות טובה. הורים המביעים אהבה לילד, יכולים להנהיג כללים להתנהגות הילד ללא חשש!

ולסיום, "הורות היא ברכה. אחרי שמצליחים לקלף ממנה את מלכודת התמונה היפה, מה שנותר הוא שפע הגולש ומברך מלב ההורה, משפיע לטובה, משקה, מזין ונותן – אהבה. אלא שגם לאהבה זו יש חוכמה, מידה ודיוק, וגם לברכה יש אמנות. ואם לא מדייקים אותה, לרוב היא הופכת מנתינה ללקיחה – מלכודת שאינה מיטיבה לא עם הילד ולא עם ההורה" (לסרי, 2017).

 

מקורות

הנדריקס, ה' (1988). לבסוף מוצאים אהבה, אחיאסף הוצאה לאור

לסרי, ד' (2017). הורות לחירות – מבוא להורות דיאלוגית, פרדס הוצאה לאור

שלק מטלון, מ' ארם, ג' (2007). הגן הבטוח: תוכנית לקידום מיומנויות תקשורתיות וחברתיות בקרב ילדי גן, היועץ החינוכי (14) 210-230

Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, CA: Sage Publications

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית מעון אוניברסיטה

 

 

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר, הפעם בנושא ביטויים של אהבה הורית במשפחות יציבות כלכלית של זוג הורים לילדים בגיל הרך. המחקר מבקש להדגים את האופנים בהם אהבה הורית הופגנה במערכות יחסים עם ילדיהם.  למאמר המלא>

אהבה הורית הכרחית להתפתחות אופטימלית של ילדים. המחקר הנוכחי אסף דוגמאות של האופנים בהם אהבה הורית הופגנה במערכות יחסים של הורה-ילד. 58 משפחות של זוג הורים וילד צעיר (גיל 7-3) רואיינו בנוגע לאופן שבו הם מפגינים או תופסים אהבה הורית. ממצאים מהניתוח חשפו מגוון רחב של אופני התנהגות, וחמש תמות שחפפו בין הורים וילדיהם. כמו כן, נמצאו תבניות מגדריות בהן אימהות הדגישו חיבה פיזית ומילולית ואבות הדגישו את התפקיד הבולט שלהם בעת משחק.

ממצאי המחקר מראים כי, הדרך השכיחה ביותר להבעת אהבה לילדים היא באמצעות משחק משותף או פעילות משותפת. דרכים נוספת להבעת אהבה לילדים כללו הפגנת חיבה, הבניית מסגרת (ארגון, כללים, שגרה, ויכולת ניבוי של סביבת הבית, עזרה או תמיכה ומתן מתנות או ממתקים. הממצאים מראים שילדים מרגישים אהובים כשהורה מפגין כלפיהם אהבה בכל דרך שתהיה משמעותית עבורם, ובכך ראוי להדגיש את הצורך של הורים להיות מוכוונים ותגובתיים לצרכים הספציפיים ולעתים הפשוטים של ילדיהם.

מקורות

Sabey, A. K., Rauer, A. J., Haselschwerdt, M. L., & Volling, B. (2018). Beyond “Lots of Hugs and Kisses”: Expressions of Parental Love From Parents and Their Young Children in TwoParent, Financially Stable Families. Family process, 57(3), 737-751.

 

 

רעיונות לפעילויות העשרה

 

 

טיול בעקבות השקדיות בפארק איילון קנדה. במרחק עשר דקות נסיעה ממודיעין נמצאת פינת חמד יפה, שבימים אלה ממש פריחת השקדיות בה בעיצומה. הפארק מאופיין בנופי חורש טבעי, ביערות אותם נטע האדם ובמיוחד בעצי בוסתן הפזורים במרחביו. בין עצי הבוסתן ניתן למצוא תאנה ורימון, גפן וזית וכמובן השקדיות, המפליאות לפרוח בחודש פברואר השנה ברחבי האזור. לאורך דרך הנוף של הפארק חניונים רבים, מקצתם בצל עצי בוסתן בהם ניתן לערוך פיקניק בחיק הטבע. לפרטים נוספים>>

 

עמותת חיבוק ראשון

בגיליון מיוחד זה המוקדש ליום המשפחה, אני בוחרות לספר, על "עמותת חיבוק ראשון", אשר החלה במסע התנדבות פרטי של תמר שלזינגר, ד"ר לעבודה סוציאלית במכללת צפת ולימים מייסדת העמותה.

מדי שנה ננטשים מאות תינוקות במחלקות היילודים והפגים בבתי החולים בישראל. על תינוקות אלה נגזרת בדרך כלל שהות ממושכת בבית החולים ללא יד מלטפת וללא טיפול הורי מסור. הצוות הרפואי המופקד על חדר עמוס תינוקות דואג לטיפול הפיזי בהם ולבריאותם, אך עקב העומס היומיומי הרב, אינו מסוגל לדאוג לכל צרכיהם הרגשיים של התינוקות.

"עמותת חיבוק ראשון" שמה לה למטרה לאהוב ולחבק כל תינוק, למלא את החלל הנוצר בהיעדר הורה, ולספק עד כמה שניתן את הצרכים הרגשיים והקוגניטיביים החיוניים כל-כך להתפתחותו התקינה של התינוק. מתנדבות ומתנדבי "חיבוק ראשון" דואגים לבלות עם התינוק מספר שעות בכל יום, להעניק לו חום, אהבה ומגע גוף, וכן לשחק אתו, לשיר שירים, להקריא סיפורים וכו'. הטיפול בכל תינוק נעשה באהבה על-ידי קבוצת מתנדבים מצומצמת המלווה אותו באופן יומיומי במשך כל תקופת שהותו בבית החולים. בדרך זו מבטיחים בעמותה שהתינוק לא ייחשף לדמויות רבות מדי, ויוכל לזהות את הדמויות הטיפוליות, בדומה לבני משפחה. בנוסף, דואגים בעמותה ליצור לתינוק סביבה ביתית ככל האפשר בעזרת מוביילים, ספרי תמונות, צעצועים, משחקים, עגלות טיול, מנשאים, מצעים, בגדים ועוד. להתנדבות ולמתן תרומות>>

 
 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>