מה התרחש לאחרונה? מרץ 2020

מה התרחש לאחרונה ?

תחילת החודש החלה בשגרה נעימה, ילדי המעון שיחקו במרחבי המעון, ביער הקסום, ונהנו מפעילות משותפת עם ההורים. החודש גם חגגנו את חג הפורים.

 

 

ואז הגיע וירוס הקורונה והופסקה הפעילות במעון. גם האוניברסיטה נכנסה למתכונת חירום, והורים רבים נמצאו מבלים עם ילדיהם בבית. הניתוק מהסבא והסבתא, מהסביבה, ומהמסגרות הקרובות הוליד עימו דאגה מחממת לב לקרובים, ערבות הדדית והכרה בהיותנו תלויים בסביבה,  כפי שהיא תלויה בנו. במדריך החודש בחרנו להמליץ על מגוון פעילויות עם הילדים, קו חם

החודש נפתח את המידעון בשיר "יד ביד" מילים: תלמה אליגון-רוז, לחן: רוני וייס.

השיר פותח במטבע לשון "יד ביד״ המתייחס לשיתוף פעולה, וממשיך בצירוף מילים הפונה אל הרגש "לב אל לב״ וכך מחזק את התחושה של חיבור ויחס בין-אישי. יחד ניתן לקצר את הדרך, להתגבר על מכשולים, לצבור כוח, לתת עזרה ואף להעביר מסר.

 

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב
יַחַד כָּל דָּבָר הוֹלֵךְ
יָד בְּיָד כָּךְ בְּשַׁרְשֶׁרֶת
וְהַדֶּרֶךְ מִתְקַצֶּרֶת.

יַחַד יַחַד לְעוֹלָם
בְּרֹגֶז בְּרֹגֶז אַף פַּעַם
יָד בְּיָד מוּל כָּל מִכְשׁוֹל
יַחַד בְּמָחוֹל.
יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

פֶּה אֶחָד שִׁירֵנוּ רָם
אִישׁ וְאִישׁ וְאִישׁ זֶה עַם
יָד בְּיָד שָׁלוֹם נֹאמַר
יַחַד לַמָּחָר.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב....

כָּל אֶחָד יִשָּׂא קוֹלוֹ
יַחַד לָעוֹלָם כֻּלּוֹ
וְנָשִׁירָה פֶּה אֶחָד
יַחַד יָד בְּיָד.
 

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

כָּל אֶחָד יִתֵּן מְעַט
כָּל אֶחָד יוֹשִׁיט רַק יָד
יַחַד יַחַד לֹא לְבַד
אֶל הָאוֹר נִצְעַד.
יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

אֶת יָדִי קַח בְּיָדְךָ
יַחַד כָּל הַמִּשְׁפָּחָה
אִישׁ אֶחָד בְּלֵב אֶחָד
יַחַד יָד בְּיָד.
יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

פֶּה אֶחָד שִׁירֵנוּ רָם
יַחַד יַחַד כָּאן כֻּלָּם
וְיָשִׁיר אָז כָּל אֶחָד
יַחַד יָד בְּיָד.
 

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצוע של משתתפי פסטיגל 1984.

 

ילדי המעון מתחפשים

 

 

 

 

 

 

 

למידה והפעלות

בכיתת פטל

ילדי פטל מתחפשים ומשחקים.

 

 

 

בכיתת תות

 

ילדי תות מרותקים במפגש של ליווי התפתחותי ברוח החג. המפגש התקיים בחצר הכיתה, בו הילדים התנסו במשחק עם רעשנים, פונפונים ועוד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת אגס

 

בחצר הכיתה, סוזי הפריחה בועות סבון והילדים בחנו את הבועות מקרוב, למדו על צורתן העגולה והשקופה, בה קשת של צבעים מרהיבה.

 

בנוסף, הכינו הילדים משלוח מנות עשיר בתוכן, ויצירה אישית להורים ולמטפלות הכיתה מחומרים מגוונים ומדבקות. המשלוח כלל, שיר לחג, לבבות בגדלים שונים (לקידום חשיבה חשבונית וגדלים), ביצה מחופשת מתוך הספר "הביצה שהתחפשה מאת דן פגיס. הילדים עסקו בקישוט משלוח המנות ולמדו על ערך הנתינה.

 

 

 

בכיתת תפוח

 

הכינו הפעוטות מסכות צבעוניות לחג. הילדים בחרו בצורת המסכה וצבעו אותה במכחולים ובצבעי גואש ונצנצים. דינה המחנכת, הסבירה והדגימה לילדים על השימוש במסכה וחלקה בתחפושת. הפעילות תרמה למיומנויות הקשב והמוטוריקה העדינה של הפעוטות.

 

 

בנוסף, ילדי תפוח התנסו במשחק חופשי עם תחפושות, מסכות ואביזרים, כיאה לרוח החג.

 

 

 

 

 

בכיתת דובדבן

התקיימה פעילות ביער הקסום.  ביום חמים שרה והילדים, יצאו אל המרחב, אספו עלים נושרים ונהנו מצל העצים והקרירות הנעימה.

 

 

 

יום המשפחה

גם יום המשפחה נחוג החודש, בסדנה "יוצרים בעץ" של הורים וילדים בכיתות הבוגרות.  יחדיו הכינו אדנית פורחת, ונהנו מפעילות מהנה עם חומרים מן הטבע.

 

 

 

 

 

חוגים

יוגה: שיעור יוגה החודש הביאה עמה עלים צבעוניים למפגש. הילדים שיחקו עם העלים פיזרו ואספו ותרגלו את תנועות הפיל ששותה מים ומשפריץ לשמים. המדריכה הקריאה את סיפורו של "הפיל שרצה להיות הכי" של פאול קור. המפגש הסתיים עם הרפיה עם קערות טיבטיות. 

 

חיות והפתעות (אחת לשבועיים): למפגש החודש הביאה המדריכה עמה סרטן, והדגימה את תנועתו במרחב. הילדים למדו על אורח החיים של הסרטן, מזונותיו, מניין הוא מגיע בעולם, לאיזו משפחה הוא שייך ועוד. המפגש לווה בשירה וריקוד.

 

 

תיאטרון סיפור (אחת לשבועיים): במסגרת החוג הילדים צפו בהצגה "הביצה שהתחפשה" מאת דן פגיס, אשר הותאמה לגיל הילדים. בהצגה, סיפורה של ביצה שאינה מרוצה מעצמה. היא מתגלגלת בעולם (פוגשת כדור פינג פונג ובלון), מתהפכת, מתלבטת ומתחפשת (לפרח, פטרייה, סל, שעון, ליצן, כד, תפוח ועוד), עד שלבסוף מוצאת אותה אמא תרנגולת ומעניקה לה את החום שחיפשה, ומתוכה בוקע אפרוח. בהצגה שולבו אלמנטים של מוסיקה, שירה ותנועה.

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

האריה שבפנים

 כתב: רייצ'ל ברייט אייר: ג'ים פילד                        

עכבר קטן ומבוהל, שאף אחד אינו מבחין בו, מחליט ללמוד לשאוג.
הוא מתייצב אל מול הסכנה ומגלה שגם היצור הכי קטן יכול להיות 
בעל לב ואומץ של אריה.

 

 

 

 

 

המלצה לפעילויות

קריאה משותפת של הסיפור מזמנת שיחה עם ילדיכם על פחד ורצון לחולל שינוי. ברוח הקריאה הדיאלוגית, בעת הקריאה נעודד את הפעוטות הרכים לשוחח על התוכן העולה על ידי הצבעה על האיורים ונשאל מי זה? מה הוא עושה? איפה הוא נמצא? נעריך:  "נכון, הוא שואג/מבוהל", ואז (ננסה) להרחיב: ״זה עכבר קטן בצבע אפור/אריה גדול עם רעמה...״. לבסוף נחזור על השלבים הקודמים: ״איזה בעל חיים זה?/מה הוא עושה?״ ונשיב: זה אריה גדול עם רעמה ששואג". כמו כן, את הקריאות הבאות ניתן להתחיל  בשאלות היזכרות: ״מי זה? ״מה הם הוא עושה? ״איפה הוא נמצא?״.

תוכלו לשאול את ילדיכם הבוגרים, האם גם אתם חשתם לעיתים כמו העכבר? קטנים מבוהלים, אך נחושים לעשות מעשה.  מה עשיתם כדי להביא את השינוי? לסיפור מסר חשוב – שינוי לא מגיע בקלות, שכן דרוש אומץ ותכנון. עזרו לידכם למצוא את האריה שבתוכם. האיורים הנהדרים המלווים את הסיפור מרמזים על השינוי שהתחולל אצל העכבר. הם משלימים את הטקסט ומקבלות תקריב מהפנט המדגיש את  המסר החשוב.  תוכלו לדפדף עם ילדיכם בספר ולבקש מהם לתאר במילים כיצד לדעתם העכבר מרגיש בכל תמונה, ומדוע בחר לשאוג כמו אריה? תוכלו לשוחח עם ילדיכם על ההפתעה המרעישה (אותה לא אגלה), ומהי דעתם על כך.

אני מוצאת ספר זה, רלוונטי להתמודדויות בימים אלה. היעזרו במודל "גש"ר מאח"ד (גוף, שכל, רגש, מערכת, אמנות, חברתי, דמיון), אשר פותח על ידי עפרה איילון  ומולי להד, להתמודדות עם מצבי לחץ ואי ודאות. המודל מבוסס על משאבים או עוגנים המסייעים להתמודדות הייחודית של האדם עם תחושת איום ומצבי דחק שונים. ההנחה,  שבכל אדם טמון פוטנציאל להתמודדות וניתן לזהות את סגנון ההתמודדות (או מספר סגנונות התמודדות) הייחודי לו.  לדוגמה, בשימוש בדמיון, באינטואיציה, שימוש ביצירתיות וכן בהומור כדי להתמודד עם המשבר. הנוקטים בדפוס התמודדות זה בוחרים בפעילות יצירתית כמו משחק, דרמה, אמנויות, חשיבה רב-כיוונית, אלתור והסחת דעת, שכן, הדמיון חיוני להרפיה ולהרגעה, לכושר המצאה, לחשיבה יוצרת ולפתרון בעיות גמיש.

מקורות

המודל הרב מימדי  להתמודדות עם מצבי לחץ ואי ודאות  .BASIC PH - השירות הפסיכולוגי הייעוצי, נדלה מאתר השירות הפסיכולוגי הייעוצי [26/3/2020]: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/ Units/Shefi/HerumLachatzMashber/herum/BasicPh.htm

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית מעון אוניברסיטה

 

 

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר, הפעם בנושא היתרונות ברוטינות שינה אצל ילדים קטנים: על שינה, התפתחות ומעבר לכך. המחקר מתייחס אל הרוטינות השונות וכולל תזונה, היגיינה, תקשורת ומגע פיסי. למאמר המלא>

להתנהלות ההורים בסביבה הביתית חשיבות רבה לרווחה של  בני המשפחה לרבות הילדים. התנהגות הורית מאורגנת, מסודרת ועקבית מגבירה את תחושת הרווחה הנפשית בקרב בני המשפחה ומביאה להתנהלות יעילה וחיובית של המערכת המשפחתית, ורוטינות שמנהלים הורי המשפחה מסייעות להתנהלות משפחתית תקינה ולרווחה נפשית של כל אחד מבני הבית

המאמר מציג מודל רעיוני ובוחן את הראיות האמפיריות התומכות ברוטינה המתקיימת בבתים לפני שנת הלילה, כגורם מפתח לקידום שינה בריאה, להתפתחות תקינה ורווחה בילדות המוקדמת. רוטינה לפני השינה מגלמת בתוכה מאפיינים טיפוליים ותקשורתיים עם הילד בגיל הרך, התורמים לתוצאות חיוביות בתחומים של התפתחות שפה, אוריינות, ויסות רגשי והתנהגותי אצל ילדים, קשר הורה-ילד ותפקוד משפחתי. רוטינת שינה מתייחסת אל תזונה  (האכלה, חטיף בריא), היגיינה (רחצה, צחצוח שיניים), תקשורת (קריאה, שירים, שירי ערש) ומגע פיזי (עיסוי, חיבוק ונדנוד). רוטינות שינה בכוחן לאפשר יתרונות רבים לתפקודם של ילדים ומשפחות בשעה ביום בה הורים רבים נמצאים עם ילדיהם.

מקורות

Mindell, J. A., & Williamson, A. A. (2018). Benefits of a bedtime routine in young children: Sleep, development, and beyond. Sleep medicine reviews40, 93-108.

 

פעילויות בימי קורונה

 

קול קורא להורים -  קו ייעוץ טלפוני של ויצו להורים

 לילדים עד גיל 6 שנים. השירות ניתן להורים, ללא תשלום במספר 6968*. צוות יועצים ישיב לשאלות במגוון נושאים כגון: קשיי שינה, גמילה מחיתולים, יחסים בין אחים, כניסה למסגרת ועוד. לפרטים נוספים>

 

מצגת להורים – חירום בימי קורונה

המצגת דנה בהתנהגות רצויה של הורים על פי "מחומש ההורות" בתקופה זו. המצגת הוכנה על ידי פרופ' דורית ארם ועו"ס איתן ארם, על פי "מחומש ההורות", עבורכם המשפחות עם ילדים.

https://drive.google.com/file/d/1itea8kMg6YAyvIbmAuj3bR1x1zs5FVqk/view?usp=sharing

 

איך להסביר לילדים על נגיף הקורונה

  • מצגת חביבה לילדים מאת מנואלה מולינה

https://drive.google.com/file/d/1gz7UUtaqM4B4Eeuju6g_-zeSMkrsdDb-/view?usp=sharing

'https://drive.google.com/file/d/18M5JofAxVAG1YOLcSx4uWUEhVLM3OU9N/view?usp=sharing

 

הכל יהיה בסדר – גם שמחה מדבקת

תמונה מאיטליה של קשת בענן ומתחתיה הכיתוב "הכל יהיה בסדר"  הגיעה דרך הרשת, והפכה לווירלית בישראל וברחבי העולם. אתם מוזמנים להכין עם הילדים ציורים עם הכיתוב, ולהדביק באופטימיות  ושמחה את הסובבים. ראו דוגמה מקומית -

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

הופ תמיד איתכם

קבוצת מדיה הופ! עומדת לצד הילדים וההורים גם בעת הזו, אוצרת ויוצרת תוכן לשיגרה החדשה של כולנו בימי הקורונה. הקבוצה מציעה מגוון תכנים המותאמים להנחיות משרד הבריאות ולהתכנסות המשפחתית בבית, ומהווה מתן כלי התמודדות מעשיים ורגשיים להורים ולילדים. למרות ששיגרה היא מצרך נדיר בימים אלה, אנו ממשיכים לשמור על שיגרת השידורים הקבועה והמרגיעה של הערוצים שלנו כמו גם אפשרויות רבות בפלטפורמות הדיגיטל. ממשיכים להציע סביבה בטוחה ומותאמת לילדי הגן תוך התייחסות לעת המיוחדת שכולנו חווים. בכתובת, https://www.hop.co.il/archive/sAH

הצגות לילדים

תיאטרון אורנה פורת העלה חלק מההצגות שלהם לצפייה מלאה, ריכזנו עבורכם הצגות המתאימות לגיל ילדי המעון. ישנן גם הצגות לילדים בוגרים יותר.

מסיבה בגן העכברים, https://www.youtube.com/watch?v=mDCXsTsFPOM

הנסיכה על העדשה,  outube.com/watch?v=kvyMxrjDAW8

עוץ לי גוץ לי, https://www.youtube.com/watch?v=E-o3MMFxrZA

מבצע סבא, https://www.youtube.com/watch?v=YEaEorN2SLo

שעת סיפור עם נשיא המדינה

דירה להשכיר, https://youtu.be/wHuv2ac2MiU

תוכן איכותי לקטנטנים ולגדולים

בידודי, https://bidudi.co.il/

 

הסוד של מיה

האתר פתוח חינם ניתן להיכנס ולבצע הרשמה עם הקוד: רקבריאות.

 

יצירה מקורית

בקישור, https://drive.google.com/file/d/1ScVdz6oNQZ5117phzk7uNo2fMsh64I7m/view?usp=sharing

מפגשים עם חברים


נא ראו, ילדי כיתת תפוח, נפגשים ב ZOOM.

 

 

לוח סדר יום לפעוטות

אתם מוזמנים להיעזר בקובץ התמונות המצורף ולהכין בפעילות יצירה משותפת המשלבת גזירה והדבקה, יצירת מערכת שעות, גמישה לכל יום.

 

 

מה עושים היום ?

 

 

בוקר

 

 

 

צהריים

 

 

 

ערב

 

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive