מה התרחש לאחרונה? מרץ 2017

חודש מרץ, התחיל עם סימני מזג אוויר המבשרים את בוא האביב. בחודש זה חגגו במעון את חג פורים בשמחה וצהלה, עסקו בפעילויות חוויתיות ומעשירות ועבדו על תכנים רבים הקשורים בחג. לכבוד מזג האוויר היפה שפקד אותנו במהלך החודש, נפתח את המידעון בשיר "וואלס להגנת הצומח" שכתבה והלחינה נעמי שמר:

כבר פורחים נרקיסים בשמורות הטבע 
מרבדים נפרשים בשפלת החוף 
כלנית וכרכום, אלף גון וצבע 
והחוק שאומר - כאן אסור לקטוף! 

רק עלי אין החוק משגיח 
רק עלי איש אינו שומר 
לו היו לי עלי גביע 
אז, היה מצבי אחר. 

ציפורים נדירות כבר דוגרות בסלע 
אילנות נדירים נשמרים לחוד 
איילות נבהלות מסתכלות בשלט 
בו כתוב בפירוש שאסור לצוד! 

רק עלי עוד לא שמו שלט 
מסביב אין לי כל גדר 
לו הייתי, נאמר, איילת 
אז היה מצבי אחר! 

אדוני, היזהר, אל תיגע באיריס! 
צבעוני ההרים הוא מחוץ לתחום! 
כל גבעה נישאה בשולי העיר היא 
שטח בר מגודר ואיזור רשום! 

אז אני לפעמים חושבת 
כי היה זה אולי רצוי 
לו הייתי נרקיס או רקפת 
או אפילו איזה בן חצב מצוי 

הסתכלו מה שקורה לי בדרך: 
כל אחד עובר, חוטף, קוטף, קולע לו זר 
לו הייתי חיה או פרח 
אז היה מצבי אחר!

השיר בביצועם של גידי גוב ומזי כהן. מוזמנים להאזין בכיף עם הילדים בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

פעילות החודש נסובו סביב חג פורים. הילדים במעון למדו תכנים רבים הקשורים לפורים, דרך שירים, משחקים ופעילויות יצירה מגוונות. בנוסף, הילדים הגיעו מחופשים למעון ופורים נחגג עם המשפחות בשמחה וצהלה. הילדים והמשפחות נהנו מאוד ובמעון נרשמה תהלוכה צבעונית ושמחה לכבוד פורים. 

לאחר עזיבתו של חג פורים, התפנו במעון לעבוד על עונת האביב ולהתחיל להתייחס לחג הפסח. בהתייחס לעונה היפה בשנה, הילדים יצאו החוצה לראות את הפריחה ואת הטבע במלוא הדרו. במעון נעשו פעילויות יצירה, שירה ותנועה סביב נושא האביב ואף החלו לדבר עם הילדים על חג הפסח ומאפיניו. בנוסף, הילדים במעון צפו בהצגה "שלושה פרפרים" ונרשמה הנאה מרובה בהצגה מקסימה זו. 

 

 

חוגים

 

חוג יוגה - הילדים חקרו את המשולש וגילו שבגוף קיימים כל מיני משולשים. מתוך כך, מצאו הילדים את הבסיס היציב בגוף (משולש) ושיחקו עם הגובה שלהם, תוך תרגול המשולש בגוף וחיזוקו. בהשראת נקיונות פסח הילדים למדו למתוח ולאמן את השרירים, עמדו על קצות האצבעות ומתחו את הזרועות. בנוסף, הילדים חגגו את בוא האביב והפכו לחיפושיות, פרפרים ודבורים ועסקו בפעילות תנועה בה חיפשו אחר פרחים ברחבי החדר, תוך שימוש בזרועות ככנפיים המשמשות לתעופה. 

 

 

מוזיקה - הילדים שרו ורקדו מחרוזת שמירים לכבוד פורים. לאחר מכן, הילדים למדו מספר שירים לכבוד חג הפסח המתקרב ובא. הילדים שרו את השיר "משה בתיבה" תוך המחשה של העלילה בשיר בתמונות ותנועה. לאחר מכן שרו הילדים את השיר "באגוזים נשחקה", זאת תוך הקשה בקצב השיר. 

 

גינה חלקאית -  לכבוד חג פורים הכינו הילדים רעשנים מחומרים ממוחזרים מהטבע. הילדים נהנו מאוד מפעילות היצירה ושמחו על תוצר יפה לקחת הביתה. בהקשר של עונת האביב יצאו הילדים לראות את הטבע היפה והפורח במלוא הדרו. הילדים יצאו להתבונן בפריחה, צפו בחרקים שבאו להריח את הפרחים ולאבק אותם. בנוסף, הילדים יצאו להסתכל בגינה עם הירקות ששתלו וראו כי תפוח האדמה והברוקולי צמחו וגדלו. הילדים שיחקו במשחק של זיהוי צמחים ועלים לפי המאפיינים הייחודיים לכל אחד מהם. בנוסף, הילדים למדו על חיות שבאות לבקר אותנו בעונת האביב והכינו מתקני האכלה לציפורים. 

תנועה התפתחותית- עבדו עם הילדים על שיווי משקל, תוך שימוש במשחקים לתרגול שיווי המשקל ועבודה עם צלחות מסתובבות. הילדים למדו שליפול זה לא נורא, כיוון שזה חלק מתרגול ההליכה, ושהכי חשוב זה לא לפחד, לקום ולהמשיך לנסות. הילדים תרגלו הליכה ושיווי משקל דרך תרגילים ומשחקים בהליכה ובעמידה. 
 
 
 
 
השתלמות הצוות החינוכי
 
ביום רביעי, ה-29.3.17 התקיימה השתלמות לצוות החינוכי במעון.
ההשתלמות היתה ברוח יצירת קשר קרוב ושיתוף פעולה בין הצוות החינוכי להורים המעון. מתוקף כך, שתי אמהות מהמעון העבירו השתלמות חוויתית ומעשירה לצוות, כל אחת לפי תחומי ענייניה וידיעותיה. המטרה היתה לאפשר לצוות להינות מתכנים מעשירים ומעניינים, תוך שיתוף ההורים ושימוש בידיעותיהם. 
 
ההשתלמות התחלקה לשני חלקים. בחלק הראשון שמעו נשות הצוות הרצאה מרתקת על צרפת- התרבות הצרפתית, תיירות, מנהגים קולונריה ועוד. את ההרצאה העבירה מאיה, אמא של עלמה מכיתת "תפוח". בחלק השני של ההשלמות עברו נשות הצוות לפעילות פילאטיס אותה העבירה אירה, אמא של לאה מכיתת "אגס". אירה לימדה את הצוות כיצד לבצע תרגילי שחרור והרפייה, כיצד נכון להתכופף וכיצד לבצע את הפעולת ההרמה. שיתוף פעולה בין ההורים (אמהות במקרה הזה) שהעבירו את הפעילויות לבין צוות העובדות במעון היה מוצלח מאוד והשאיר טעם של עוד. 
 
 
 
 
 
פגישות וועדות המעון:
 
 
וועדת טבע: הוועדה התכנסה ב-8.3.17. בוועדה הציגה פרופ' רחל ארהרד את התוכניות הקיימות למרחב הטבע, אשר הוכנו בשנה שעברה ע"י ד"ר טלי חתוקה. דובר על דרכים בהם ניתן לממש את התוכניות הקיימות ולהרחיב את חזון מרחב הטבע במעון. הדגש היה על גיוס כספים לצורך ביצוע התוכניות לבניית מרחב הטבע והועלו רעיונות מגוונים מהיכן ניתן לגייס כספים אלו. בנוסף, הועלתה הצעה עליה הסכימו כל חברי הצוות- לעבוד בשלבים, לתעדף את הדברים שיש לבצע במרחב הטבע וליצור תוכנית עבודה מסודרת למימוש חזון המרחב.
 
שאר וועדות המעון (הערכה, רווחה והעברת מידע), התכנסו במהלך חודש פברואר ועל פועלן דווח במידעון של חודש קודם. הוועדות עתידות להיפגש בשנית במהלך חודש אפריל ועליהן ידווח בהמשך.  
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש פברואר
 

פעילות משפחתית לכבוד פסח- טיולי פריחה: לכבוד חג הפסח, הלוא הוא חג האביב, מומלץ לצאת עם הילדים לחיק הטבע. בפסח יש זמן לטיול משפחתי וזמן איכות ביחד, ורצוי בחוץ, לנצל את מזג האוויר הנהדר ואת שלל הפריחה בכל מקום. ישנם מסלולים רבים המתאימים לטיולי פריחה ברחבי הארץ וכדאי לבחור במסלול אשר מתאים לכם מבחינת מרחק הנסיעה ודרגת הקושי של המסלול. מוזמנים להסתכל בקישור הבא ולבחור את המסלול המתאים לכם.

 

הצגה- חגיגה עם סבא טוביה: ביום שבת ה-15.4.17 תתקיים הצגה בכיכובי של טוביה צפיר בצוותא 3 ת"א. ההצגה מתארת את סבא טוביה אשר מגיע לבקר את נכדתו גילי ומפתיע אותה בחגיגה של שירם וסיפורים. ההצגה במיוחד עבור חג הפסח, מתאימה לילדים צעירים ומומלצת כחוויה משותפת להורים וילדים.  לפרטים נוספים >

 

פעילות יצירה- תחתיות לכוסות (לשולחן ליל הסדר): לכבוד חג הפסח, מומלץ לעשות עם הילדים פעילות יצירה הקשורה בשולחן הסדר. יפה להוסיף לשולחן הסדר תחתיות לכוסות אשר הכנתם עם ילדיכם. התחתיות עשויות דיסקים ישנים, אשר יקושטו ע"י הילדים. הפעילות מלמדת מיחזור ושמירה על הסביבה ובנוסף מאפשרת גם לילדים צעירים להיות שותפים בהכנות לקראת סדר פסח. להוראות ההכנה >

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

"שלושה פרפרים" (כתב: לוין קיפניס, איירה: ענבל שריד): בספר מקסים זה, מסופר על שלושה פרפרים- אחד אדום, שני צהוב ושלישי לבן. הפרפרים נפגשים והופכים לחברים, משחקים ביחד ונהנים עד שלפתע מתחיל לרדת גשם והם מחפשים מקום להסתתר בו, בתוך פרחים (חבצלת וצבעוני). הפרחים מוכנים בכל פעם להכניס רק פרפר אחר, אך הפרפרים מסרבים להיכנס לבד ולהפקיר את חבריהם בחוץ, בגשם. השמש החמימה רואה את החברות הקרובה בין הפרפרים, את הנאמנות שלהם אחד לשני- מסלקת את הגשם ומייבשת את כנפי הפרפרים.  

העלילה המקסימה בסיפור, מדברת על חברות קרובה, על עזרה לאחר ועל אהבה וקרבה בין חברים. הספר מדגיש את החשיבות שבחברות ואת התמורה שהרבה שאנו מקבלים כאשר אנחנו חברים טובים ועוזרים לחברינו. מתוך כך, ספר זה מתאים מאוד לילדים צעירים, הן במסר המרכזי בו והן באופן הכתיבה הקצבי. 

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, הינכם מוזמנים להכין איתם פרפרים צבעוניים אשר ייצגו אותם ואת חבריהם הטובים. ניתן לבחור צבע לכל פרפר ולדבר עם הילדים על החבר שהוא מייצג עבורם, מה שמו של החבר, למה אני אוהב אותו, מה אני אוהב לעשות איתו ועוד. את הפרפרים אפשר לתלות בחדר הילדים כמובייל או כתמונה. 

 

מאמר החודש

 

מדי חודש נפרסם תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

התערבות מבוססת מחקר לאמהות הסובלות מדכאון וילדיהן הצעירים. למאמר המלא >

דיכאון של אמהות הינו גורם סיכון משמעותי בחוסר הסתגלות של ילדיהן. מאמר זה מתמקד באפיון של גורמי הסיכון לדיכאון אצל אמהות ויכולת ההסתגלות של ילדיהן כתלות בכך. ראשית, המחבר מציג ראייה ליעילות התערבות שמטרתה להפחית את גורם הסיכון הראשוני: דיכאון אמהי. שנית, מתארים החוקרים מנגנון מרכזי- התנהגות הורים, כחלק מתיאור הקשר בין דיכאון אמהי להתנהגות מסתגלת של ילדיהן. לאחר מכן מציעים החוקרים שתי גישות התערבות משולבות אשר נועדו להקטין את הדיכאון האמהי ולאפשר להורים כלים יעילים להתמודדות עם ילדיהם. לבסוף, מציע המחבר קישור בין כל התחומים שנסקרו במאמר, ומרכז אותם לכדי הצעה לתוכני התערבות יעילה. 

.Goodman, S. H., & Garber, J. (2017). Evidence‐Based Interventions for Depressed Mothers and Their Young Children. Child Development, 88(2), 368-377

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

 

כתבה: כרמית זר M.A, היועצת החינוכית של המעון. 

 

תהליך הגמילה מחיתולים – איך מתחילים את התהליך עוד טרם הורדת החיתול?

 

כאשר מתקרב האביב הורים מתחילה התעניינות בקרב הורים לגבי גמילת ילדם מחיתולים. סוף השנה המתקרב, מזג האוויר האביבי והעבודה שבתקופה זו הילד נמצא בבית למספר ימים ממושך – כולם תורמים לכך שחופשת הפסח מהווה זמן אידיאלי מבחינת הורים רבים להתחלת תהליך הגמילה מחיתולים. עם זאת, ראוי לציין ולזכור, מוכנות ונכונות הילד לגמילה לאו דווקא מסתנכרנת עם עונות השנה. במידה והילד בשל לגמילה בחורף – אל תדחו זאת לאביב בשל שיקולי נוחות. גיל גמילה מחיתולים נע משנה וחצי עד שלוש וחצי וקיימים גורמים שונים החשוב לשים אליהם לב כאשר אנחנו מחליטים על תחילת גמילה (מפורטים מטה).

 

מלבד הגורמים הנזכרים לעיל, חשוב להבין, תהליך הגמילה – כשמו כן הוא, תהליך, והוא מתחיל טרם הורדת החיתול. קיימת חשיבות להכנת הילד לקראת הורדת החיתול על ידי פיתוח עצמאות, סקרנות, נטיעת בטחון בו וביכולתו. על הילד לוותר על עמדת התינוק- הכה נוחה. עליו לרצות להיות בוגר, ועל ההורים לעודד אותו לכך בכל הנתיבים ולא רק בגמילה מחיתולים. כלומר, על ההורים מוטלת האחריות לפתח אצל הילד עצמאות בהתאם לגילו. עודדו אותו לאכול לבד (על אף הליכלוך), אפשרו לו לחוות לכלוך בצורה חיובית על מנת שלא יחשוש ממנו ויפתח בעתיד הרגלי היגיינה בריאים, תנו לו להשתתף במטלות בית אותם הוא יכול לבצע (לנקות מהשולחן הקטן, לאסוף צעצועים, לטאטא עם מטאטא ילדים), אפשרו לו ללכת בעצמו ממקום למקום ואל תרימו אותו על היידים – במיוחד בכניסה לגן (למרות שזה מהיר יותר), למדו אותו לנעול נעליים ועוד. החמיאו לו על היותו בוגר, ועל הדברים שהוא לומד ויכול לעשות כילד גדול. הלמידה הזו מתרחשת בליווי ההורים הנמצאים שם על מנת לסייע, לעזור, ללמד ולתווך. המסר שחשוב להעביר לילד הוא שסומכים עליו, מאמינים בו וכי קיימים רווחים בלהיות בוגר.

 

בהמשך התהליך כאשר יהיו פספוסים נוכל להמשיך את התהליך של חיזוק עצמאות הילד והאמונה בו וביכולתו על ידי כך שנאמר לו (להפקיד לעשות זאת בצורה עניינת וללא כל רוגז, גם אם קיים, וגם זה קורה מספר רב של פעמים במהלך אותו היום)  'לא נעים לעשות פיפי בתחתונים. פיפי עושים בשירותים. אני סומך/ת עליך שבפעם הבאה תעשה בשירותים". על ידי אמירה זו מעבירים מסר של חוסר שביעות רצון אך הדבר החשוב במשפט הוא החלק השני המאפשר להבהיר כי מאמינים בו וביכולת שלו להצליח בפעם הבאה ובכך מייצרים העצמה (חשוב: להדגיש את החלק השני במשפט בעודנו אומרים זאת לילד, להקפיד על רצינות מחד אך הבעת חום מאידך, ולא לכעוס, לצעוק, ללעוג או לצחוק).

 

הגורמים השונים אשר חשוב לשים אליהם לב טרם תהליך הגמילה:

בשלות פיזית
בשלות גופנית (יכולת הילד לשלוט בשריריו) הינה תנאי הכרחי (אך לא יחידי!) להצלחת התהליך: הליכה וישיבה ללא סיוע מבוגר, שליטה בידיים (יכולת לתפוס חפצים ולהחזיק בהם), יכולת לרדת מהמיטה, יכולת להוריד לבד את הבגדים התחתונים, מעבר ללא קושי מתנוחה לתנוחה ויכולת קואורדינטית טובה. חשוב לזכור, למרות שהשליטה על סוגרי פי הטבעת מתפתחת לפני השליטה בשרירי שלפוחית השתן – גמילה מצואה מתרחשת מאוחר יותר בשל מעורבות גורמים רגשיים. ביטויים לבשלות זו: חיתול הילד אינו רטוב כל הזמן אלא נשאר יבש במשך פרקי זמן ארוכים (שעתיים זהו פרק זמן המינימלי להתחלת התהליך), הילד מודיע לנו שהוא עושה פיפי או קקי.

 

בשלות קוגנטיבית
קיימת הבנה של רצף הסיבתיות – היכולת להבין את הקשר בין תחושות לבין התוצאות שלהן, הבנה של הקשר בין איתותי הגוף (לחץ בשלפוחית השתן או בפי הטבעת) לבין התפנות. ניתן לראות בשלות בשילדים שעוצרים את פעולותיהם בעת שהם מתחילים את תהליך יציאת השתן או הצואה. בשלות קוגנטיבית זו כוללת את היכולת של הילד לתקשר מילולית עם סביבתו, להודיע שהוא רוצה להתפנות, להבין מושגים כמו יבש, רטוב, סיר וכדומה.

 

בשלות רגשית

ילד/ה הנגמל מחיתולים צריך להיות מוכן לקחת אחריות על גופו ולקבל את העובדה שהוא אינו תינוק עוד, להתמודד עם ציפיות המבוגרים ועם אכזבותיהם כאשר יש 'פספוס'. בכדי שהילד/ה יוכל להתמודד היטב על משימה זו – עליו להיות בעל זהות נפרדת מהוריו, לדחות סיפוקים ולהתאפק וכמו כן – לשאוף לעצמאות ולא רק בתחום הניקיון – לאכול לבד, להתלבש לבד, לא להזעיק מבוגר לעשות דברים שהוא יודע לעשות בעצמו, להיות בעל שליטה על הגוף, ובעל היכולת לעצור את הדחף המיידי להתרוקן – בעל רצון להיות קשוב לגוף ולהתאים את התגובות לשדרים הנקלטים. בשלות זו מתבטאת ברצון מפורש להסיר את החיתול, מודעות ליציאות, ברצון להוריד מכנסיים לבד ותחתונים ומודעות לסדר וניקיון.

 

בשלות חברתית

רצון להיות דומה לאחרים שמתפנים בשירותים. אחד הביטויים לבשלות זו הוא התעניינות בהליכת אחרים לשירותים ואפילו רצון לראותם מתפנים (אין צורך להיענות לבקשה – עצם המצאות הילד בסביבת אנשים המתפנים בשירותים הוא גורם מלמד). גורמים נוספים שראוי ורצוי לקחת בחשבון: רגישות סנסורית (החיתול/ההרטבה/ מגע ההפרשות גורמים לאי נוחות שעשוייה לזרז גמילה), קצב הסתגלות אישי ואירועי מעבר שונים (הרחבת המשפחה, מעבר דירה, פרידה ועוד).

 

הצלחת התהליך תלויה באיזון בין גורמי הבשלות לגורמי המוטיבציה.

לסיום, ילד/ה הנגמלים מחיתולים כשהם בשלים ומוכנים יכולים להפיק מתהליך זה תחושות חיוביות של עצמאות, בגרות ויכולת התמודדות. גמילה מוקדמת עלולה להוביל לתחושות תסכול, מתח, בושה ואי עמידה בציפיות. לכן, מלבד התחשבות בגורמים המפורטים יש להתייחס לפיתוח העצמאות ותחושת המסוגלות של הילד/ה טרם הורדת החיתול בפועל.

 

 

מקורות ומידע נוסף לקריאה: (מילות חיפוש למאמרים: Potty training , Toilet training)

  • כצנלסון, ע' (2005). מדריך לגמילה מחיתולים – כל מה שרציתם לדעת על חינוך לניקיון בגיל הרך. נתניה: הוצאת עמיחי.
  • כוכבי, ה' ועמירם, ר' (2007). המדריך הישראלי להורים. אור יהודה: כנרת, זמורה-ביתן, דביר.
  • Schum, T. R., Kolb, T. M., McAuliffe, T. L., Simms, M. D., Underhill, R. L., & Lewis, M. (2002). Sequential acquisition of toilet-training skills: a descriptive study of gender and age differences in normal children. Pediatrics, 109(3), e48-e48.‏
  • Jacob, H., Grodzinski, B., & Fertleman, C. (2016). Fifteen-minute consultation: problems in the healthy child—toilet training. Archives of disease in childhood-Education & practice edition, edpract-2015.‏
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>