מה התרחש לאחרונה? פברואר 2017

חודש פברואר, התחיל עם מזג אוויר נעים ברובו וזימן לכולנו יציאה לחיק הטבע. בנוסף החודש חל חג האילנות- ט"ו בשבט, אשר צויין במעון ברוב תפארת. מתוך כך נפתח את המידעון לחודש זה בשיר "מקהלה עליזה" (מילים: לאה נאור, לחן: נורית הירש):

על ראש הברוש שבחצר 
שמחה והמולה, 
שם כל הציפורים בעיר 
הקימו מקהלה. 

העפרונית הסולנית 
ניקתה את הגרון, 
שילבה כנף, זקפה מקור 
וגם פצחה ברון. 

ציף ציף, שריק שרק 
בול בול בול בול ביל בל 
לה לה לה... 
וכל מי ששמע אמר, 
אח איזו מקהלה. 

פתאום הפסיק את השירה 
פשוש אחד זעיר, 
אם אין מילים ואין תווים 
הוא לא מוכן לשיר. 

"אנחנו לא רוצים מילים", 
רגזו הבולבולים, 
"אנחנו, גם ללא מילים, 
נורא מתבלבלים" 

ציף ציף, שריק שרק... 

הסנוניות כתבו תווים 
על חוט ועל גדרות, 
תוכי אחד לימד אותן 
מילים נהדרות. 

אלפי דרורים ועפרונים 
פרצו מיד בשיר, 
ומקולות הבולבולים 
התבלבלה העיר. 

ציף ציף, שריק שרק... 

"אוי די כבר, די לכם לשיר", 
צעק פתאום הברוש, 
"לכו לישון, כבר מאוחר 
כואב לי כבר הראש" 

האופרטה היפה 
לא באה עד סופה - 
מחר יצפצפו קונצרט 
על עץ הצפצפה. 

השיר בביצועה של חווה אלברשטיין. מוזמנים להאזין בכיף עם הילדים בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

פעילות החודש נסובו סביב חג ט"ו בשבט. הילדים למדו את חלקי העץ ותפקידם, סוגי עצים, תועלת העץ לאדם ולבעלי החיים ותוצרת העץ. הילדים היכירו לעומק את עץ השקדיה ואף טעמו פירות יבשים לכבוד החג. זאת ועוד, ערכו סדרי ט"ו בשבט בכיתות השונות. החודש תרגלו הצוות והילדים תרחיש רעידת אדמה, התרגיל עבר היטב. זאת ועוד, עסקו במעון בנושא המשפחה- למדו על סוגי משפחות, איזה משפחה יש לכל ילד ועוד. בנוסף, נערכה היכרות עם משפחות של בעלי חיים שונים ועם סוגי בתים (בית פרטי, בניין קומות ועוד) בהמשך שבו והזכירו את נושא פירות ההדר מחודש קודם. החודש הילדים צפו בהצגה "לקוף יש בעיה" ונהנו מאוד.  

 

 

חוגים

 

חוג יוגה - הילדים יצאו למסע בעקבות החיוך שאבד, זאת כתרגול לספר שנלמד במעון "חיוך של נסיך". הילדים הוסיפו ותרגלו יוגה בעזרת אמירת לילה טוב לכל הסובבים אותנו- הירח, הכוכבים, הכלב והחתול, הפרפר והתינוק. בנוסף דיברו בשיעור יוגה על יום המשפחה ואיזו משפחה יש לכל ילד. הילדים הכירו את צלילה הקסום של הקערה הטיבטית, הם האזינו לקולה וחשו את הרטט של הקערה לאחר שמכים בה. הילדים תרגלו מגוון תרגילי יוגה שלמדו בעבר לצלילי הקערה הטיבטית. בנוסף, למדו הילדים על אברי הגוף, תוך תנועה ותיפוף על חלקי הגוף שלהם ותרגול יציבה ושיווי משקל.

 

 

מוזיקה - הילדים שרו את השיר "גשם גשם בוא" ועשו בעקבותיו פעילות עם סיפור דמיוני על גשם ורעמים. בנוסף למדו הילדים את היצירה "רונדו לכלי נקישה", תוך שהם צופים בהופעה וסיפור על שלושה דובים. הילדים שמעו את שיר "היורה" ותוך כדי האזנה הצטרפו חלק מהילדים לשיר את השיר וכך נוצרה מקהלה עליזה ונחמדה.  

 

גינה חלקאית -  הילדים יצאו להתבונן בטבע, ראו שהצמחים צומחים והפרחים פורחים. הילדים למדו שלפרח המתחיל לפרוח קוראים ניצן. בהמשך מסעם בטבע, מצאו הילדים שבלול קטן ואף נתקלו בציפור הדְרָרָה על אחד העצים. הילדים הביטו בציפור המרשימה (סוג של תוכי גדול וירוק), שמעו את הקול שהיא מפיקה ומתוך כך ניסו להאזין לציוצי הציפורים בסביבת המעון. בנוסף, הילדים הכינו עציצים לט"ו בשבט, בהם נשתלו צמחי "צורית נוסבאומר" (סוג של סוקולנט). הילדים נהנו, עזרו אחד לשני ועבדו יפה מאוד. לבסוף הוציא הילדים צנוניות בשלות מהגינה, התבוננו בהן ולמדו על חלקי הצנונית.  

ייעוץ התפתחותי- עבדו על מערכת החושים, על מגע עמוק. נעשה חימום בתנועה, תוך הנחת משקולת על חלקי הגוף השונים. הנחת משקולת על הגוף מאפשרת לתינוקות להיות מודעים לחלקי הגוף עליהם מונחת המשקולת. נעשתה עבודה בתנועה עם המשקולות ובסיום שמעו הילדים מוזיקה שקטה ועשו הרפייה בשכיבה על הבטן עם המשקולת לאורך הגוף. בנוסף נעשה שיעור עם מנשא בד, אשר מפתח שילוב של תנועה וחישה. 
 
 
 
 
השתלמות הצוות החינוכי
 
ביום רביעי, ה-1.3.17 התקיימה השתלמות לצוות החינוכי במעון.
 
ההשתלמות של הצוות התקיימה עם מתן, היועץ הארגוני של המעון, בנושא אני-אנחנו. ההשתלמות התמקדה בכוחה של עבודת צוות, תוך דגש על העברת משימות קבוצתיות והתייחסות למובילות כיתה כמובילות תהליך. הרעיון המרכזי היה מהפרט אל הקבוצה, פיתוח עבודת צוות והעמקת ההבנה אודות החשיבות של עבודת צוות חינוכי בגיל הרך. 
 
 
 
 
 
 
פגישות וועדות המעון:
 
וועדת הערכה: הוועדה התכנסה ב-19.2.17 באוניברסיטה. במהלך הפגישה דנו חברי הצוות אודות מבנה המשוב בשנה הקרובה, כיצב הוא יראה, באיזה אופן יועבר (ידני או מקוון), איזה תוכן יהיה בו וכיצד להגביר את ההיענות והמענה על המשוב ע"י ההורים. הוחלט כי השנה המשוב יהיה מקוון וישלח להורים ברגע שתסתיים עריכתו. על נציגי ההורים מכל כיתה להזכיר להורים שלא מילאו את המשוב למלא אותו, וכך אולי נצליח להגדיל את החזרי השאלונים המלאים וללמוד טוב יותר משמשוב לעתיד. 
 
וועדת רווחה: הוועדה התכנסה ב-1.3.17. הוועדה עוסקת ברווחת עובדות המעון. בפגישה הוצגה חשיבות הצוות במעון והחשיבות שבגאוות היחידה של עובדות המעון. בוועדה דנו החברים כיצד להעלות את תחושות אלו בקרב העובדות. עלו מספר רב של רעיונות ע"י כל חברי הוועדה, למשל: השתתפות של צוות המעון באירועי האוניברסיטה, השתתפות בקורסים באוניברסיטה, אפשרות להסתייע בשירות הפסיכולוגי והאבחוני באוניברסיטה ועוד. סוכם כי חברות הוועדה תבדוק את הרלוונטיות והיישום של הרעיונות שעלו. 
 
וועדת העברת מידע: הוועדה התכנסה ב-2.3.17 הועדה דנה על אפשרויות לקידום דרכי העברת המידע בין הצוות החינוכי להורי הילדים. לאחר דיון באפיקים הקיימים כיום (דף עדכון להורים המופיע בכל יום על דלת הכיתה, עדכוני החוגים, טבלת החלפות ושינה), הועלו מספר רעיונות חדשים. בימים אלו, הועדה בוחנת את עמדת שאר הורי המעון בנוגע לכך. נציגי הועדה ייבחנו הצעות אלו וישמעו את דעתם של ההורים ובפגישה הבאה ידברו אילו הצעות משותפות להורי הכיתה וכיצד ניתן ליישמן בחיי היום יום במעון.
 
וועדת טבע תתכנס במהלך חודש מרץ, ועליה ידווח במידעון הבא. 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש פברואר
 

פעילות משפחתית לכבוד פורים- עדלאידע: לכבוד חג פורים, מומלץ ללכת עם הילדים הצעירים לאחת מתערוכות העדלאידע המתקיימות ברחבי הארץ. מצעד עדלאידע הוא חוויה חושית ורב מימדית עבור ילדים צעירים, בה הם יוכלו לשמוע מוזיקה, להסתכל על כל התחפושות הצבעוניות, לאכול ממאכלי החד ולהינות עם בני המשפחה. מגוון העדלאיעדות המתקיימות ברחבי הארץ בקישור הבא > 

 

הצגה- טרופותי: הצגה של תיאטרון אורנה פורת לילדים, עיבוד מוסיקלי לספרה האהוב של ג'וליה דונלדסון, העולה לראשונה לכבוד חג פורים. הסיפור אודות עכבר המטייל ביעד ונפגש בדמויות שונות המבקשות לטרוף אותו, אך העכבר החכם לא נבהל ומספר שתכף יגיע חברו "טרופותי" שישמור עליו. לבסוף נתקל העכבר לתדהמתו בטרופותי עצמו! ההצגה נעימה וקולחת, מלווה בשירים נחמדים וקליטים עבור הילדים. לפרטים נוספים >

 

פעילות יצירה- הכנת ליצנים שמחים: לכבוד חג פורים המתקרב, מומלץ לבלות עם הילדים בפעילות יצירה ולהכין ליצנים שמחים מחומרים ממוחזרים. בליצנים שתכינו יוכלו הילדים לשחק, לשים כקישוט לחדש ואף להביא כחלק ממשלוח מנות לחברים ולמשפחה. הפעילות נחמדה וקצרה מתאימה לילדים צעירים בליווי הורים כמובן.  להוראות ההכנה >

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

"הביצה שהתחפשה" (כתב ואייר: דן פגיס): הסיפור מדבר על ביצה שאינה מרוצה מעצמה כי היא אינה רוצה להיות ביצה, לכן היא מתגלגלת בעולם ומחפשת משהוא אחר להיות. במהלך מסעה היא פוגשת דברים רבים אשר דומים לה (כדור פינג-פונג, בלון ועוד) ולבסוף מוצאת את התרנגולת אשר הטילה אותה והיא מעניקה לה את החום האימהי שלו הייתה זקוקה הביצה. כתוצאה מכך בוקע אפרוח מהביצה. 

הסיפור מלווה את הדמות הראשית, הביצה, בחיפוש אחר זהות חדשה. במהלך החיפוש מנסה הביצה להפוך לכל מיני דברים אחרים, אך לבסוף היא מוצאת את ביתה ושם היא מתפתחת עד לשיא של הסיפור- בקיעת האפרוח. הסיפור מלמד ילדים כיצד להאמין בעצמם וביכולתם להתפתח מהמקום בו הם נמצאים, לראות את הטוב שבהם וללמוד להיתמך בבית בומקום הבטוח. 

המלצה לפעילויות:
מומלץ לשלב את הספר עם בואו המתקרב של חג פורים, שהוא חג התחפושות. ניתן לתת לילדים להתחפש, כמו הביצה, לנסות להיות מישהו האחר. לאחר מכן אפשר לדבר עם הילדים למה טוב להיות הם או אנחנו, למה כל אחד הוא יחיד ומיוחד ולהדגיש בפני הילד שלמרות שלפעמים אנו רוצים להיות מישהו אחר, אנחנו מספקי טובים בעצמינו.

 

 

מאמר החודש

 

מדי חודש נפרסם תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

ילדים בני שנתיים וחצי מביעים דריכות ומתח כאשר אחרים ניגשים למציאות עם ציפיות כוזבות. למאמר המלא >

המחקר בדק האם ילדים בני שנתיים וחצי מביעים דריכות במפגש עם אחרים בעלי ציפיות כוזבות. בשני ניסויים (32 ילדים בכל אחד), ילדים הביעו מתח רב יותר כאשר דמות התקרבה לקופסא כאשר היו לה ציפיות כוזבות לגבי תכולתה, מאשר כשלא היו לה ציפיות כלל. בניסוי 2, ילדים גם הביעו יותר מתח כשהאמונה של הדמות הייתה מוטעית מאשר כשהיא הייתה נכונה. הממצאים מגלים שפעוטות צופים מבחינה רגשית את ה"התפכחות המרה" של אדם שעומד לגלות מצב בלתי צפוי. הם אפוא לא מבינים רק את האמונה המוטעית כשלעצמה, אלא גם את המשמעויות הרגשיות של להיות מוטעה. הממצאים נידונו בהקשר של תיאוריות עדכניות על הבנה מוקדמת של אמונות מוטעות.

.Moll, H., Khalulyan, A., & Moffett, L. (2017). 2.5‐Year‐Olds Express Suspense When Others Approach Reality With False Expectations. Child Development, 88(1), 114-122

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

 

כתבה: כרמית זר M.A, היועצת החינוכית של המעון. 

 

התמודדות עם התנגדויות

 

שיח כאסטרטגייה מיטבית להתמודדות עם התנגדויות בגיל הרך:

בגיל הרך הפעוטות מונעים על ידי שני צרכים בסיסיים: מצד אחד פעוטות חותרים להיות עצמאיים ובעלי חופש פעולה רב. הם רוצים לעשות דברים אסורים, העלולים לפגוע בהם, באחרים או לגרום נזק לחפצים. מאידך, הצורך בתמיכת המבוגר חיוני עבורם והם מבקשים את אותה התמיכה. לעיתים, ההתנהגשות בין שני צרכים אלו עלולים ליצור התנהגות המוגדרת על ידנו- התנגדות. 

 

בבואנו לעסוק בהתנגדויות חשוב שנכיר ונבין כי:

התנהגות של פעוטות נובעת מתוך רגשות וצרכים. היכולת לחשיבה הגיונית עדיין אינה קיימת.
מבוגרים נוטים לשימוש יתר במילה 'לא' וכך נוצרים שני אפקטים:

  • 'אל תחשבו על לימון' – האפקט המיידי הינו שחושבים על לימון (או דבר הקשור אליו) כלומר, האמירה 'לא' מייצרת מחשבה על הפעילות. במקרה של התנגדויות האמירה 'לא' מייצרת מחשבה על הפעילות האסורה ('לא להוריד את הסינר').
  • בדומה לסיפור של הילד שצעק 'זאב זאב' – אמירת המילה 'לא' שוב ושוב בהקשרים שונים (קלים או חמורים) גורמת לאיבוד המשמעות של המילה 'לא'.

חשוב ליצור יחסי קרבה בכל סיטואציה, אך במיוחד בקונפליקטים. יחסי קרבה משמעותם ראיית הילד, רצונותיו וסקרנותו. אין הדבר אומר שאנחנו מסכימים לכל רצון של הילד אלא שאנחנו מבינים שהוא עכשיו מתוסכל, כועס, עצוב וכדומה.

 

כיצד להערך להתמודדות עם התנגדויות והצבת גבולות?

  • על המבוגר להיות בשליטה על עצמו גם כאשר הסיטואציה לא פשוטה (אם הקושי גדול מדי -  לעצור ולנשום).
  • הסכימו על גבול קבוע מראש ויותר מכך, הסכימו על תגובה קבועה מראש.
  • היו תקיפים אך לא תוקפנים. רדו לגובהו של הילד/ה, הסתכלו בעיניים, דברו בקול תקיף אך לא בצעקות.
  • יחסי קרבה – התייחסות לרצון הילד, הבנת הילד אך באותה הנשימה – התייחסות גם למציאות.
  • הצמידו גילוי חיבה להצבת הגבול.
  • קבלו בהבנה את התסכול והמחאה של הילד/ה.

 

שיח כאסטרטגייה מיטיבית להתמודדות עם התנגדויות והצבת גבולות

שפה מהווה כלי משמעותי וחשוב בהתמודדות עם התנגדויות. השפה היא כלי מיטבי ונגיש ועל המבוגרים להבין כיצד להשתמש בה על מנת לייצר גשר לעולמו של הילד. להלן שתי דוגמאות הניתנות לשימוש ביום-יום ומאפשרת הקלה במצבי ההתנגדות של ילדים:

שפה חיובית – שפה מייצרת, משנה ומעצבת מציאות. השתמשו בשפה חיובית והשתדלו להמעיט במילה 'לא' אלא במקרי קיצון בהם הסכמתם שחובה להשתמש במילה (לדוגמה בעת הבעות תוקפנות של הילד/ה).

לדוגמה:

  • הצעה למשחק או פעילות במקום "לא לעשות X".
  • "רונה, להשאיר את הסינר על הצוואר" במקום "לא להוריד את הסינר".
  • "טל, תחזיק את הכוס בשתי ידיים" במקום "שלא תשפוך את המים".

שפה מקרבת – יצירת יחסי קרבה באמצעות השפה ועל ידי שיקוף הרגשות והמצב. יחסי הקרבה בונים אמון ובטחון בין המבוגר לבין הילד/ה.

  • "אני מבינה שאת מאוד רוצה לשחק במשאית, אבל..."
  • "אני רואה שאתה מאוד מתוסכל אורי, אבל..."
  • "זה באמת מאוד מרגיז שאתה לא יכול להגיע למדף לבד, אבל..."

 

לסיכום,

התמודדות עם התנגדויות של פעוטות וילדים בגיל הרך אינה התמודדות פשוטה. חשוב לזכור כי ילדים מונעים מרגשות ואין לצפות לקול הגיון. עם זאת, על המבוגרים בחיי הילדים להציב גבולות, מחד, ולייצר מערך תמיכה מאידך, על מנת לאפשר לילדים להמשיך להיות סקרנים, חוקרים ובעלי רצון לעצמאות. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>