המלצות לספרים ופעילויות

בכל חודש יועלו המלצות לספרים ופעילויות שניתן לעשות בעקבות הספרים, מוזמנים להתעדכן ולהציע ספרים מומלצים!

האריה שבפנים

האריה שבפנים - רייצ'ל ברייט

כתב: רייצ'ל ברייט

אייר: ג'ים פילד

עכבר קטן ומבוהל, שאף אחד אינו מבחין בו, מחליט ללמוד לשאוג. הוא מתייצב אל מול הסכנה ומגלה שגם היצור הכי קטן יכול להיות בעל לב ואומץ של אריה. המלצה לפעילויות קריאה משותפת של הסיפור מזמנת שיחה עם ילדיכם על פחד ורצון לחולל שינוי. ברוח הקריאה הדיאלוגית, בעת הקריאה נעודד את הפעוטות הרכים לשוחח על התוכן העולה על ידי הצבעה על האיורים ונשאל מי זה? מה הוא עושה? איפה הוא נמצא? נעריך: "נכון, הוא שואג/מבוהל", ואז )ננסה( להרחיב: ״זה עכבר קטן בצבע אפור/אריה גדול עם רעמה...״. לבסוף נחזור על השלבים הקודמים: ״איזה בעל חיים זה?/מה הוא עושה?״ ונשיב: זה אריה גדול עם רעמה ששואג". כמו כן, את הקריאות הבאות ניתן להתחיל בשאלות היזכרות: ״מי זה? ״מה הם הוא עושה? ״איפה הוא נמצא?״. תוכלו לשאול את ילדיכם הבוגרים, האם גם אתם חשתם לעיתים כמו העכבר? קטנים מבוהלים, אך נחושים לעשות מעשה. מה עשיתם כדי להביא את השינוי? לסיפור מסר חשוב – שינוי לא מגיע בקלות, שכן דרוש אומץ ותכנון. עזרו לידכם למצוא את האריה שבתוכם. האיורים הנהדרים המלווים את הסיפור מרמזים על השינוי שהתחולל אצל העכבר. הם משלימים את הטקסט ומקבלות תקריב מהפנט המדגיש את המסר החשוב. תוכלו לדפדף עם ילדיכם בספר ולבקש מהם לתאר במילים כיצד לדעתם העכבר מרגיש בכל תמונה, ומדוע בחר לשאוג כמו אריה? תוכלו לשוחח עם ילדיכם על ההפתעה המרעישה )אותה לא אגלה(, ומהי דעתם על כך. אני מוצאת ספר זה, רלוונטי להתמודדויות בימים אלה. היעזרו במודל "גש"ר מאח"ד )גוף, שכל, רגש, מערכת, אמנות, חברתי, דמיון(, אשר פותח על ידי עפרה איילון ומולי להד, להתמודדות עם מצבי לחץ ואי ודאות. המודל מבוסס על משאבים או עוגנים המסייעים להתמודדות הייחודית של האדם עם תחושת איום ומצבי דחק שונים. ההנחה, שבכל אדם טמון פוטנציאל להתמודדות וניתן לזהות את סגנון ההתמודדות )או מספר סגנונות התמודדות( הייחודי לו. לדוגמה, בשימוש בדמיון, באינטואיציה, שימוש ביצירתיות וכן בהומור כדי להתמודד עם המשבר. הנוקטים בדפוס התמודדות זה בוחרים בפעילות יצירתית כמו משחק, דרמה, אמנויות, חשיבה רב-כיוונית, אלתור והסחת דעת, שכן, הדמיון חיוני להרפיה ולהרגעה, לכושר המצאה, לחשיבה יוצרת ולפתרון בעיות גמיש. 

מקורות
המודל הרב מימדי להתמודדות עם מצבי לחץ ואי ודאות - PH BASIC .השירות הפסיכולוגי הייעוצי, נדלה http://cms.education.gov.il/EducationCMS/ :]26/3/2020[ הייעוצי הפסיכולוגי השירות מאתר Units/Shefi/HerumLachatzMashber/herum/BasicPh.htm

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית מעון אוניברסיטה

 

נמר בפיג'מה של זהב

כתבה: נורית זרחי, איירה: אורה איל

"כשאני אהיה גדול, אני אהיה נמר עם מלתעות גדולות ועם פסים ארוכים כמו בפיג'מה של זהב". כך מתחיל הדיאלוג בין יוני לאבא. יוני משתולל ואבא מבקש ממנו להפסיק לקפוץ על המיטות, אך יוני מתעקש להמשיך ולהתנהג כמו נמר. ואז  אבא נזכר ש"אבא של נמר קטן הוא נמר גדול, נמר שיכול לשאוג כל כך חזק עד שכל החיות בג'ונגל ירעדו" ומכאן אל הסיום המפתיע.

 

המלצה לפעילויות


על פניו נראה הסיפור פשוט. אך למעשה תוך כדי קריאה נוכל לשער את הסיבה להשתוללות של יוני. האיורים בספר מרמזים על הסיבה,  ליוני – נולד לו אח חדש, ויוני זקוק לתשומת לב מאביו המבלה עם שני ילדיו בבית בשעות אחר הצהריים. חדי ראיה יבחינו "בהתהוותו" של הנמר בשולי הדף, ואף ינסו לצייר בעצמם את הנמר הקטן. עם זאת, הקריאה בספר פונה גם אל הקורא המבוגר ומציעה התייחסות אמפטית אל הילד הגדול, והזמנה להיכנס לעולמו ולהצטרף אליו.

 

לאחר קריאת הסיפור, תוכלו  לדון עם ילדיכם בשאלות הקשורות לבחירה של יוני  דווקא להיות נמר?  תוכלו לשאול: מה מותר לנמר שאסור לילד? איזה בעל חיים הייתם רוצים להיות? ילדים הבוגרים יותר, אפשר לשאול: מהן התכונות של בעל החיים בחרתם להיות? מה מהתכונות של בעל החיים שהייתם רוצים שתהיה לכם? ואיך אפשר להשיג תכונה כזו?  מטרת השיחה היא להבין מהן תחושותיו של הילד, ולחזקו.

 

המחקר מראה כי הורים רבים מתייחסים לכל אחד מילדיהם באופן שונה. בנוסף, ילדים ומתבגרים מודעים היטב להתנהגויות של הורים כלפיהם וכלפי אחיהם, בעיקר כאשר התנהגויות אלה מזוהות כשונות לכל ילד. מטבע הדברים להורים, סיבות שונות להתייחס אל ילדיהם באופן שונה, בין היתר בשל הבדלים בגיל ובצרכים התפתחותיים של הילדים. המחקר מראה שתפיסת הצעירים להבדל בטיפול של הוריהם, קשורה למגוון תוצאות של הסתגלות לאורך ילדות וגיל ההתבגרות. לפיכך, חוקרים ממליצים כי יש לקיים תקשורת ברורה בהתייחס לפערי הטיפול בין אחים, ובכך יפחיתו קנאת אחים והסתגלות לקויה.

 

מקורות

Loeser, M. K., Whiteman, S. D., & McHale, S. M. (2016). Siblings’ perceptions of differential treatment, fairness, and jealousy and adolescent adjustment: A moderated indirect effects model. Journal of child and family studies25(8), 2405-2414.

Meunier, J. C., Bisceglia, R., & Jenkins, J. M. (2012). Differential parenting and children’s behavioral problems: Curvilinear associations and mother–father combined effects. Developmental Psychology, 48, 987–1002.

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית (MA) מעון אוניברסיטה, ודוקטורנטית וחוקרת התנהגויות הורים ופעילות אוריינית בבית עם ילדים בגיל הרך

 

 

וניל על המצח ותות על האף

כתב: מאיר שלו

אייר: אביאל בסיל

ערב אחד, כשהדס שיחקה בבבה, סבא הגיע. "שלום הדס, הבאתי לך ספר חדש וגלידה בגביע. אותה תאכלי מיד ואחר כך נקרא מעט כי גלידות נמסות מהר, אבל ספרים לאט". ספר משעשע ומלא חן המאפשר שבירה של הבטחות וכללים.

 

סבא מוריס ואני

 

כתבה: מירי חנוך

איורים : ברנט מונטס

סַבָּא, מוֹרִיס וַאֲנִי הוּא סִפּוּר שׁוֹבֵה לֵב עַל חֲבֵרוּת אַמִּיצָה בֵּין סַבָּא, נֶכֶד וְכֶלֶב, שֶׁמַּפְלִיגִים יַחַד בְּיַם הַדִּמְיוֹן. כְּשֶׁחַיָּבִים לְהִפָּרֵד, הוֹפְכוֹת הַהַפְלָגוֹת הַדִּמְיוֹנִיּוֹת לְזִכְרוֹנוֹת מְתוּקִים בְּיָם שֶׁל אַהֲבָה שֶׁלֹּא נִגְמֶרֶת לְעוֹלָם.  זֶהוּ סִפְרָהּ הָרִאשׁוֹן לִילָדִים שֶׁל מִירִי חֲנוֹךְ, סוֹפֶרֶת, תַּסְרִיטָאִית וּמַחֲזָאִית.

 

הקטר הכחל שיכול

כתב : ווטי פיפר

 איור: ג'ורג ודוריס האומן

תרגום לעברית: לאב נאור

                                                                       

רכבת צריכה לעבור הר גבוה במיוחד בדרך ליעד, כדי להעביר צעצועים ומזון לילדים שגרים מעבר להר. הרכבת מתקלקלת, והליצן והפיל חסרי האונים מנסים למצוא קטר שיעזור להם. אל מול סירובם של קטרים ותיקים וגדולים, מצליח קטר אחד קטן להביא את הרכבת ליעדה, כנגד כל הסיכויים

 

ספר ילדים אמריקאי קלאסי על התמדה, נחישות ואמונה ביכולת, שראה אור לראשונה בשנת 1910 ומאז הודפס במיליוני עותקים ובעשרות שפות

 

 

שלושה פרפרים" (כתב: לוין קיפניס, איירה: ענבל שריד): בספר מקסים זה, מסופר על שלושה פרפרים- אחד אדום, שני צהוב ושלישי לבן. הפרפרים נפגשים והופכים לחברים, משחקים ביחד ונהנים עד שלפתע מתחיל לרדת גשם והם מחפשים מקום להסתתר בו, בתוך פרחים (חבצלת וצבעוני). הפרחים מוכנים בכל פעם להכניס רק פרפר אחר, אך הפרפרים מסרבים להיכנס לבד ולהפקיר את חבריהם בחוץ, בגשם. השמש החמימה רואה את החברות הקרובה בין הפרפרים, את הנאמנות שלהם אחד לשני- מסלקת את הגשם ומייבשת את כנפי הפרפרים.  

העלילה המקסימה בסיפור, מדברת על חברות קרובה, על עזרה לאחר ועל אהבה וקרבה בין חברים. הספר מדגיש את החשיבות שבחברות ואת התמורה שהרבה שאנו מקבלים כאשר אנחנו חברים טובים ועוזרים לחברינו. מתוך כך, ספר זה מתאים מאוד לילדים צעירים, הן במסר המרכזי בו והן באופן הכתיבה הקצבי. 

 

 

 

 

 

"הביצה שהתחפשה" (כתב ואייר: דן פגיס): הסיפור מדבר על ביצה שאינה מרוצה מעצמה כי היא אינה רוצה להיות ביצה, לכן היא מתגלגלת בעולם ומחפשת משהוא אחר להיות. במהלך מסעה היא פוגשת דברים רבים אשר דומים לה (כדור פינג-פונג, בלון ועוד) ולבסוף מוצאת את התרנגולת אשר הטילה אותה והיא מעניקה לה את החום האימהי שלו הייתה זקוקה הביצה. כתוצאה מכך בוקע אפרוח מהביצה. 

הסיפור מלווה את הדמות הראשית, הביצה, בחיפוש אחר זהות חדשה. במהלך החיפוש מנסה הביצה להפוך לכל מיני דברים אחרים, אך לבסוף היא מוצאת את ביתה ושם היא מתפתחת עד לשיא של הסיפור- בקיעת האפרוח. הסיפור מלמד ילדים כיצד להאמין בעצמם וביכולתם להתפתח מהמקום בו הם נמצאים, לראות את הטוב שבהם וללמוד להיתמך בבית ובמקום הבטוח.

 

 

 

 

 

 

"חנן הגנן" (כתבה ואיירה: רינה הופר): חנן הגנן אוהב לשתול צמחים. הוא לובש סרבל עבודה מלא בכיסים, בכל כיס יש זרע של צמח אחר. חנן הגנן שותל את הזרעים והשתילים, קוטף את הפירות שצומחים מהם ומוכר אותם לילדים ומבוגרים בעודות מזמזם פיזמון נחמד וקליט. לאחר שאוכלים את הפירות של חנן הגנן, הוא שב ושותל את הזרעים שיצאו מהם וכן הלאה.

הסיפור כתוב בצורה קולחת, מלא בחרוזים ומקצב שמח. מכאן שהוא מתאים מאוד לילדים צעירים, ואף רלוונטי לתקופה בה אנו נמצאים (לפני ט"ו בשבט) וגם לתכנים שלומדים הילדים בגינה החקלאית במעון. 

 

 

 

 

 

"שלולי" (מאת מירה מאיר, איורים יפתח אלון): רון הוא גיבור הסיפור, אשר אוהב שלוליות יותר מכל. הוא אוהב לקפוץ בשלוליות וללכת בהן- מדוע? כי בשלולית מוצא רון את החברו הטוב ביותר- את "שלולי"! שלולי הוא ההשתקפות של רון עצמו במי השלולית. בספר מתואר המשחק המשותף של רון עם בבואתו "שלולי", אליה הוא מתייחס כחברו הטוב ביותר, אשר מתחיל להיעלם עם התייבשות השלוליות בסוף החורף. 

הסיפור מגולל בתוכו תכנים של חברות, יחסי קרבה, אכזבה, פגישה ופרידה, וילדים צעירים יכולים להזדהות עם תחושותיו של רון אודות חברו בשלולית. הסיפור כתוב בצורה נפלאה וקולחת, מתאים לילדים צעירים ומשמש פלטפורמה לשיחות שניתן לקיים עם הילדים אודות חברים דימיוניים ומה אנו אוהבים בהם. בימי חורף גשומים, זהו ספר מקסים שהילדים יהנו ממנו. 

 

 

 

 

 

 

 

לסבתא לאה יש מאה! מאה חתולים, מאה עוגיות וגם מאה סיפורים. על כל אלו מספרת לנו נכדתה של סבתא לאה בספר מקסים זה, עם איורים יפייפים ומשמחי לב ועין. 

סבתא לאה (מאת: מיריק שניר, איירה: כרמית גלעדי פולארד) הוא ספר קצר, מלא בכל טוב. הסיפור נפרש על פני העמודים המאויירים להפליא, אשר הופכים אותו למסע מרתק בעקבות סבתא לאה. הסיפור כתוב כמקצב קליל, מתנגן בראש תוך כדי הקריאה, לכן הוא מתאים במיוחד לילדים צעירים ופעוטות אשר יכולים להתחבר אל התוכן בסיפור גם ממקום של שיר קליל וחזרתי ולא רק סיפור. בנוסף, הסיפור משלב מילים ממשלב לשוני גובה שמאפשרות העשרת האוצר הלשוני של הילדים. 

 

 

אמא של פודי הקיפוד חולה והוא יוצא לבדו בלילה לחפש מזון. הלילה מפחיד את פודי הקיפוד אז כדי לא לפחד הוא שר לעצמו שיר מעודד. הספר מתאר את מסעו הלילי של פודי הקיפוד בחיפוש אחר מזון, תוך שהוא מתגבר על פחדיו בעזרת שיר ונקלע להרפתקאות משעשעות בדרך.

פודי הקיפוד (מאת: מרית רות, איירה: ליאת צח-גרבר) הוא סיפור על יציאה לעצמאות והתגברות על פחדים. זהו סיפור המעלה בצורה קלילה ונעימה נושא רגיש בקרב ילדים - פחדים. בעת הקראת הסיפור ניתן לשיר יחדיו את הפזמון של פודי הקיפוד. מסעו של פודי הקיפוד מתואר בהומור ובספר משולבים איורים קורנים ומלאי חיים המעצימים את חווית הקריאה.

 

 

"לפעמים, כשאתה אוהב מישהו מאד מאד, אתה רוצה למצוא דרך כדי לתאר עד כמה חזקים רגשותיך. אבל, כמו שמגלים הארנבון אגוזיני הקטן והארנב אגוזי הגדול, זה בכלל לא פשוט למדוד אהבה!"

"אני אוהב/ת אותך עד השמיים!" - ביטוי המעלה חיוך על פנינו ומוכר בקרב ילדים והורים רבים. אגוזיני, הארנבון המקסים והחמוד, המנסה להבין מהארנב אגוזי, המבוגר, 'כמה' הוא אוהב אותו. אגוזי משתף פעולה עם המשחק הלא הגיוני, שהרי לא ניתן לתחום אהבה, תוך חזרה מתמדת על המילים 'אני אוהב אותך' ומעבר מהמחשות פיזיות (פרישת ידיים, גובה וכדומה) למאטפורות כמו 'אהבת נצח' ומושג האינסוף. 

תנחש כמה אני אוהב אותך (מאת: סם מקברטני איירה: אניטה ג'ראם) הוא סיפור חמוד ורגיש, המביא שיח ודוגמאות מנקודות מבטם של ילדים. הקראת הסיפור ותיווכו (על מודל קריאת ספרים ותיווכם ניתן לקרוא - כאן) על ידי מבוגר יכול להיות זמן איכות מהנה ומלמד עבור הילד וגם עבור ההורה. 

 

 

 

אריה הספרייה, מאת מישל קנודסן (מאנגלית: אירית ארב) ואיור מאת קוין הוקס, סיפור מקסים ורגיש. העלילה פשוטה ומפתיעה, לספרייה הרגילה נכנס יום אחד, אריה. כל רצונו הוא לטייל בין המדפים ולשמוע ספרים בשעת הסיפור. האריה מתחיל להגיע לספרייה ולאט לאט מנקה מדפים ועוזר לילדים ועצם המצאותו בספרייה גורמת לבחינה מחודשת של הכללים, בין היתר "אסור לצעוק" ו"אסור לרוץ". הספר נוגע באופן מקסים בחשיבות של שמירה על הכללים יחד עם תשומת לב למתי רצוי וראוי להפר אותם. הספר רווי איורים בצבעים עדינים ונעימים לעין.
 

 

 

 

 

 

סיפורו עטור השבחים של פאול קור (כתב ואייר), מביא את עלילותיו של דג קטן וכסוף, אשר הרחיק-לכת בשחייתו כשלפתע הבחין בדבר הדומה להר במראהו אבל לאחר שראה של"הר" יש עין דומעת הוא הבין כי לא יכול להיות מדובר בהר ולפניו ניצב לוויתן. כספיון התרשם מאוד מגודלו של הלוויתן ותהה לגבי בכיו. כאשר כספיון מגלה שזהו לוויתן צעיר שאיבד את הוריו ומכאן הסיבה לבכיו. במהלך הסיפור הלוויתן וכספיון הופכים חברים מאוד טובים למרות השוני בין השניים.

 

כספיון הדג הקטן הוא ספר יפייפה עם ציורים מקסימים, מלא רגישות ושפה עשירה. הספר מומלץ בחום רב לפעילות הורה-ילד מהנה בגיל הרך. 

 
 
 
"איתמר מטייל על הקירות" הוא הספר הראשון בסדרת הספרים העוסקת בעלילותיו של איתמר. דויד גרוסמן אחראי על יצירת עולם הילדים הדמיוני והעשיר שלפנינו והאיורים הנעימים צויירו על ידי אורה אייל הכישרונית.

הסיפור עוסק באיתמר, ילד אדום שיער, טוב לב ובעל דמיון עשיר, היכול לטפס על הקירות ולהכנס לתמונות התלויות על הקיר. בלילה שהוא הולך לישון איתמר מזהה שהאריה והלביאה בתמונה שעל קיר חדרו עצובים, והוא נחלץ לעזרתם. איתמר נעזר ברותי פוצקי והעפיפון שבידה על מנת לעזור לגור האריות לשוב לחיק הוריו.

הספר כתוב בעברית נפלאה, מכיל נקודות רבות לשאילת שאלות והרחבות ומומלץ בחום לקריאה לילדים. 

 
 

"אוגבו" מאת אורה איל, ראה אור כבר בשנת 1977 והוצאה מחודשת בשנת 2000. הסיפור פשוט ומקסים, הציורים רכים ונעימים לעין והטקסט והתמונה משלימים זה את זה.

הסיפור הוא סביב נועה. נועה רוצה כלב. היא מגשימה את משאלתה במשחק "כאילו" והופכת בעזרת הדמיון כיסא פשוט לכלב, אותו היא אוהבת מאד. בהתחלה נועה מפעילה את אוגבו אך עם התקדמות הסיפור הם הופכים חברים: משחקים, זוללים, מתעייפים ונחים יחדיו. הסיפור מדגים משחק הנפוץ בקרב ילדים בגיל הרך, מראה את היצרתיות הגלומה בילדים/ות, כיצד באמצעות המשחק הדמיוני ניתן להעניק משמעויות שונות לחפצים ולעבור מתרחיש לתרחיש.  משחק דמיוני כדוגמת משחקה של נועה מעשיר את חיי הילדים ואף מסייע לתקשורת והנאה במשחק בין הורים וילדים.

 
 
 
"החתולים של סבתא נעמי" מאת מרים רות (איירה: הילה חבקין). רות היא מסופרות הילדים האהובות ("מעשה בחמישה בלונים" ו"הבית של יעל") והספר "החתולים של סבתא נעמי" מספר על סבתא שמאוד אוהבת חתולים, לכל אחד מהם היא מעניקה שם מיוחד. העלילה מסתבכת כשאר יום אחד נעלמים גוריה של החתולה פרנצ'סקה.
 
האיורים של הילה חבקין מאוד מוחשיים ולכל חתול וחתולה יש ציור מיוחד, כמו שמם. כמו כן, הספר כתוב בחרוזים ושפה עשירה וציורית. הסופרת האהובה ממשיכה בקו האישי שלה ומשתמשת במילים אותן אנו לא שומעים ביום-יום (כגון: "מתרפקים" או "להדוף"), דבר המסייע להורים לחשוף ילדים למילים חדשות בשפה העברית.
 
"החתולים של סבתא נעמי"  הוא סיפור של הנאה, שמירה על ייחודיות בתוך חבורה בד בבד עם עלילה מקסימה ונוגעת ללב. 

 

 

 

"בוקר בהיר אחד" /כתבה ואיירה: אורה איל

”מי מטייל בשדה בין הרים?
ילד אחד שאינכם מכירים
בבוקר של קיץ בהיר וזוהר
את סבתא הולך לבקר.
הלך והלך שעתיים בערך
לפתע פתאום... מה מצא בדרך? ”

 

הסיפור עוסק בילד שמטייל בשדה בין הרים בדרך לסבתא. בכל פעם בקצה הדף השמאלי הוא פוגש קצה של חפץ המתגלה כאשר מדפדפים לדף הבא. הוא מוצא כובע קש עם סרט חדש, זנב שמתגלה ככלב שהלך לאיבוד, טלאי של כיס שמתגלה כילדה חמודה שמביטה בנחיל נמלים ולבסוף פרח חמנית.יחד הם מגיעים לבית של סבתא.

 

הספר יצירתי ומקורי, כתוב בחרוזים, מפעיל את הדמיון של הילדים וההורים, כיף לנחש יחדיו מה מסתתר בעמוד הבא ועדיין, משמח לחזור לקרוא בו שוב. 

 

 

"איפה גברת זרת?" /כתבה: שולה מודן, איירה: אלונה פרנקל
 
אדון אגודל מחפש אחר גברת זרת. בדרכו הוא פוגש את גברת אצבע עם הקוקו האדום, את גברת אמה המתולתלת, את גברת קמיצה המגונדרת ורגע לפני שהוא פורץ בבכי מופיעה לה הגברת זרת.
 

דפיו של הספר עשויים מחומר פלסטי שמותאם במיוחד לגיל הרך (אפשר ללעוס ולקשקש אך אי אפשר לקרוע) והוא מלווה בכובעונים קטנים לאצבעות כף היד שבאמצעותם ניתן להמחיז את הסיפור.

 

ספר-משחק מתוק לגיל הרך בו הופכות האצבעות לשחקניות וההנאה מרובה. הבובות הקטנות מאפשרת לתת לילד לשחק עם האצבעות ולספר את הסיפור במילותיו, כמו גם להמשיך ולשחק עם הבובות על האצבעות מחוץ לדפי הספר, ולפתח סיפורים עם הדמיון הפורה, של הילד ושלנו.

 

 

"מגפיים" / כתבה: מרים רות, איירה: מיכל אפרת


"גשם, גשם עוד-עוד-עוד! גשם, גשם טוב מאוד!" 
 

סיפור המתאים לימי הסתיו הקרירים ולגשמי הברכה השוטפים את חום הקיץ. מרים רות, סופרת עטורת הפרסים, אשר פגשנו בספרה "הבית של יעל" בפעילות "הורה מעשיר", מתארת בסיפורה המקסים את הציפייה של הילד צפריר לגשם ולמגפיים אדומים.

 

הקריאה המשותפת  מייצרת הזדמנויות לשיח עם הילדים על הגשם: האם הם, בדומה לצפריר, אוהבים את הגשם? מה נעים בגשם? מה אפשר לעשות בגשם? אפשר לשוחח על השינויים שמביא איתו מזג האוויר החדש, ועם הגדולים יותר אפשר גם לאסוף מי גשם בבקבוק ולהחליט יחדיו מה לעשות עם המים שנאספו. 

 

 

"קשקוש מקושקש" / כתבה: נוגה אלגום, אייר: אביאל בסיל

 

לְאִמָּא אֶלִיפְּסָה וּלְאַבָּא מַלְבֵּן

נוֹלַד בְּמַזָּל טוֹב – בֵּן.

וְכָל הַצּוּרוֹת לִחְשְׁשׁוּ בְּיֵאוּשׁ:

"אוֹי וַאֲבוֹי,

תִּסְתַּכְּלוּ,

הוּא קִשְׁקוּשׁ!

וְקִשְׁקוּשׁ זֶה אָיֹם,

קִשְׁקוּשׁ זֶה נוֹרָא,

קִשְׁקוּשׁ זֶה...

בִּכְלָל לֹא צוּרָה!"

 

כל אחד לפעמים מרגיש מקושקש, מרגיש לא מתאים וטיפה משובש, זה סיפור על קשקוש שיוצא למסע ומוצא את האושר... מחוץ לקופסה! שאר הילדים, כאלה שיש להם צורה מובהקת אחת, יודעים בדיוק מהם ומה הם יהיו בעתיד. קשקוש לא לגמרי יודע, והוא מאוד מתוסכל, אבל אז הוא יוצא למסע ומגלה שבתור קשקוש הוא בעצם יכול להיות כל דבר שרק ירצה. זהו ספר ילדים מתוק לגילאי 3-5 המעלה את נושא השונות בעזרת סיפור מקורי וצבעוני המביא את קוראיו לקבל את השונות שבנו כי רק אז יקבלו אותנו גם האחרים כמו שאנחנו. 

 

 

"אבא של עמליה נוסע לאוסטרליה"/ כתב: אשכול נבו, אייר: דויד הול

 

"אַבָּא שֶׁל עֲמַלְיָה נוֹסֵעַ לְשָׁבוּעַ, וַעֲמַלְיָה נִשְׁאֶרֶת עִם אִמָּא בַּבַּיִת.

הִיא מִתְגַּעְגַּעַת, וְרוֹצָה שֶׁאַבָּא יַחְזֹר כְּבָר וְיָכִין לָהּ שׁוֹקוֹ כְּמוֹ

שֶׁהִיא אוֹהֶבֶת."

 

אבא של עמליה נוסע לאוסטרליה הוא סיפור על הורות ופרידה, שמביאה עמה געגוע אך גם הזמנות להפתעות. ילדים/ות צעירים/ות מגלים קושי להבין מושגי זמן ומרחק, מה זה 'ממש בקצה השני של העולם' או כמה זמן נמשך 'שבוע'. הורה העוזב את הבית לתקופה קצובה, גם אם הוא מספק מידע על תקופת ההיעדרות ועל יעד הנסיעה, עלול להשאיר מאחוריו ילד לא רגוע, שהנתונים שהוא מקבל אינם עוזרים לו להבין מתי יחזרו חייו לשגרה.

אשכול נבו, מחבר רבי המכר 'ארבעה בתים וגעגוע' ו'משאלה אחת ימינה'. אב לשתי בנות. זהו ספרו הראשון לילדים/ות.

 

 

"איילת מטיילת" / כתבה ואיירה: רינת הופר

 

"שֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת
בִּשְׁמֵי הַתְּכֵלֶת
וּבַשְּׁבִיל מְטַיֶּלֶת
הַיַּלְדָּה אַיֶּלֶת.

מִי מְחַכֶּה לָהּ בַּדֶּרֶךְ?
מִי זֶה נוֹבֵחַ? מִי עָף?
מָה עוֹד מִתְחַבֵּא שָׁם,
מֵעֵבֶר לַדַּף?"

 

איילת מטיילת הוא סיפור הרפתקאות בהמשכים המתאים לבני ובנות שנתיים ומעלה. מדובר בספר ניחושים משעשע, קצר ואהוב מאוד על הילדים. איילת מטיילת להנאתה וכל חיות השדה רוצות להפיק תועלת מהטיול שלה – הן גם רוצות להתקדם וגם לנצל את הזמן למנוחה והנאה. החיות מבקשות להיתלות על איילת והיא סוחבת אותן ברצון ובשמחה.

מדובר למעשה בסדרה של ספרים כאשר בכל אחד מהם איילת מטיילת למקומות חדשים ומגלה דברים וחיות חדשות. על בסיס הספר ניתן להכין פעילויות מגוונות, להכיר את איברי הגוף וגם את החיות השונות וכך גם עשינו במעון.

 

 

"לאן הולכות הדאגות בלילות" / כתב: אנתוני בראון

 

"אַבָּא שֶׁל אִילִי תָּמִיד אָמַר: "אַל תִּדְאַג, יֶלֶד." אִמָּא שֶׁל אִילִי תָּמִיד אָמְרָה: "לֹא נִתֵּן לְשׁוּם דָּבָר לִפְגֹּעַ בְּךָ." אֲבָל לִפְעָמִים
בַּלֵּילוֹת אִילִי חָשַׁב מַחְשָׁבוֹת מַדְאִיגוֹת עַל הָעֲנָנִים וְעַל הַגֶּשֶׁם וְעַל הַצִּפּוֹרִים הַגְּדוֹלוֹת בַּשָּׁמַיִם. עַד שֶׁיּוֹם אֶחָד סָבְתָא נָתְנָה לוֹ מַתָּנָה קְסוּמָה וּמְיֻחֶדֶת בְּמִינָהּ: בֻּבּוֹת קְטַנּוֹת - בֻּבּוֹת דְּאָגָה - שֶׁאֶפְשָׁר לְסַפֵּר לָהֶן הַכֹּל לִפְנֵי שֶׁהוֹלְכִים לִישֹׁן. אַנְתוֹנִי בְּרָאוּן,
סוֹפֵר וּמְאַיֵּר בְּרִיטִי, הוּא מִגְּדוֹלֵי הַיּוֹצְרִים שֶׁל סִפְרֵי יְלָדִים בְּיָמֵינוּ. סְפָרָיו, וּבָהֶם מִשְׂחַק הַצּוּ רוֹת, בִּילִי הָאַלּוּף וּבִּילִי
וְגוֹרְדִי, הָיוּ לִקְלָסִיקָה בָּעוֹלָם כֻּלּוֹ."

 

הספר נפתח בתיאור מיידי של הבעיה: "אילי היה דאגן לא קטן...הוא דאג בגלל הרבה דברים" ואכן, אילי דואג בגלל כובעים, נעליים, עננים, גשם וציפורים ענקיות. מכיוון שהניסיונות השכלתניים של הוריו לפתור את דאגות בנם כושלים, סבתו נחלצת לעזרה ומעניקה לו בובות דאגה. אלו בובות גואטמליות להן סיפרו הילדים את דאגתם לפני השינה וכך זכו בשינה טובה והתעוררו בבוקר נטלי דאגות. הפתרון המקורי אכן עוזר לאילי להתגבר על הדאגות עד הרגע בו הוא מתחיל לדאוג לבובות עצמן. אילי מוצא פתרון יצירתי לבעיה שמלמד אותנו, קטנים כגדולים, ברגישות רבה, כי בנו טמונה היכולת להתגבר על הבעיות.

 

 

"קרמר החתול ישן כל הזמן" / כתב: מאיר שלו, אייר: יוסי אבולעפיה         

"קרמר החתול ישן כל הזמן

קרמר החתול הוא חתול ישנן

ישן כל היום וישן כל הלילה

ישן בבוקר ובערב נם גם.

כשהוא סוף-סוף קם

הוא תיכף נרדם"

 

ספרו של שלו מתאר את סיפורו של חתול שמנמן ועצלן שכל מבוקשו בחיים הוא לישון. הוא לא מחפש ריגושים או הפתעות – רק לישון! כדי הצדיק את מצב השינה (בו הוא מעוניין לשהות כל היום), הוא טווה סיפורים על הרפתקאות שהוא ובני משפחתו עוברים, אולם כל ההרפתקאות הללו – מתרחשות רק בחלומותיו. מדובר בסיפור מקסים ועתיד דמיון עם ציורים יפים וחרוזים משעשעים.

באחת מפעילות יום שישי במעון, אחת האימהות הקריאה את הספר לילדים. האימא שהקריאה הגדילה לעשות, ולאחר ההקראה, הכינה פעילות בנושא משפחת החתולים. הילדים למדו על גורים, מי חזק, מי מהיר ומי חכם.

 

 

"כובעים למכירה" / כתבה ואיירה: אספיר סלבודקינה

 

"היה היה רוכל שמכר כובעים,

אבל הוא לא היה כמו כל הרוכלים,

הנושאים את הסחורה שלהם על הגב.

הוא נשא את הסחורה שלו על הראש "

 

מדובר בסיפור ידוע של מוכר כובעים שבסך הכל רצה לתפוס תנומה קצרה

באמצע היום ולא ידע מה מחכה לו לכשיקום. מדובר בסיפור קלאסי עם איורים נהדרים, אשר הופכים אותו לשמח, מלא הומור וחן.

את הסיפור הנפלא קראנו במעון עם הילדים ולאחר מכן, ערכנו פעילות בנושא. הילדים התנסו בשיווי משקל (הרי קשה לעמוד ישר עם כובעים רבים על הראש) וביכולות המכירה שלהם.

 

 

 

 

 
 
 
 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>