מה התרחש לאחרונה? נובמבר 2020

המדריך הקטן לחודש נובמבר, 2020

 

שלום לכם הורים יקרים,

השנה נפתחה בצל מגפת הקורונה ובסגר של חודש שבו הגן היה סגור.

הכנו את המעון לפתיחת שנת הלימודים בשיחות עם ההורים בחצר ובהתרגשות גבוהה. שמחנו שהמעון נפתח היטב ואז "השגרה" שהצלחנו ליצור נפגעה שוב, המעון נסגר, המחנכות יצאו שוב לחל"ת ונפגשנו מחדש לאחר חודש.

התקופה הינה מאתגרת לכולם – להורים, לילדים וכן לצוות החינוכי ונדרשות מכולנו גמישות, פתיחות וזמינות. אני מקווה מאוד שאתם ומשפחותיכם בריאים! אני חושבת על המשמעות של הורות לילדים בגיל הרך בתקופה זו כשהרבה מהמסגרות התומכות סגורות, כשקיים חשש לפנות לסבים, וכשהאוויר מלא סימני שאלה. הילדים מביטים בכם ואתם העוגן של חייהם. אתם יוצרים בתוך המשפחה מרחב בטוח - מן עולם קטן. דרך ההתנהגות שלכם הם רואים ותופסים את התקופה המאתגרת הזו. ברור לי כאימא וסבתא עד כמה חשובה חמלה עצמית של הורים. המצב באמת מורכב. עם זאת, חשובה המודעות לשמירת השותפות וחלוקת התפקידים בתוך המשפחה כמו גם שותפות עם הצוות במעון; חשוב שתדאגו להתנהג כמנהיגים גם כשסימני השאלה רבים; אנחנו צריכים לזכור להפגין אהבה כלפי הילדים, לעודד  אותם לעצמאות בהתאם לגילם ולשמור במידת האפשר על שגרה וכללים בבית.

אני כולי תקווה שכולנו נוכל לנשום רגוע יותר בקרוב, אנחנו נמצאות לשירותכם במידה ויש קושי.

בברכה, דורית ארם

החודש נפתח את המידעון בשיר: "יד ביד", שכתבה: תלמה אליגון-רוז והלחין: רוני וייס.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב
יַחַד כָּל דָּבָר הוֹלֵךְ
יָד בְּיָד כָּךְ בְּשַׁרְשֶׁרֶת
וְהַדֶּרֶךְ מִתְקַצֶּרֶת.

יַחַד יַחַד לְעוֹלָם
בְּרֹגֶז בְּרֹגֶז אַף פַּעַם
יָד בְּיָד מוּל כָּל מִכְשׁוֹל
יַחַד בְּמָחוֹל.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

פֶּה אֶחָד שִׁירֵנוּ רָם
אִישׁ וְאִישׁ וְאִישׁ זֶה עַם
יָד בְּיָד שָׁלוֹם נֹאמַר
יַחַד לַמָּחָר.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב....

כָּל אֶחָד יִשָּׂא קוֹלוֹ
יַחַד לָעוֹלָם כֻּלּוֹ
וְנָשִׁירָה פֶּה אֶחָד
יַחַד יָד בְּיָד.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב

כָּל אֶחָד יִתֵּן מְעַט
כָּל אֶחָד יוֹשִׁיט רַק יָד
יַחַד יַחַד לֹא לְבַד
אֶל הָאוֹר נִצְעַד.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

אֶת יָדִי קַח בְּיָדְךָ
יַחַד כָּל הַמִּשְׁפָּחָה
אִישׁ אֶחָד בְּלֵב אֶחָד
יַחַד יָד בְּיָד.

יָד בְּיָד וְלֵב אֶל לֵב...

פֶּה אֶחָד שִׁירֵנוּ רָם
יַחַד יַחַד כָּאן כֻּלָּם
וְיָשִׁיר אָז כָּל אֶחָד
יַחַד יָד בְּיָד.
 

 

 

לקישור לשיר: https://www.youtube.com/watch?v=03B5QobY62s&feature=youtu.be&ab_channel=OshikLevi

 

אוניברסיטה במעון

 

מעורבות חברתית במעון. החודש החלו סטודנטים מהפקולטות השונות להתנדב במעון במסגרת פרויקט "מעורבות חברתית". הסטודנטים הביאו עימם צבע ייחודי, רעננות ומקוריות לפעילויות המשחק עם הפעוטות. שיתופי הפעולה עם צוות הגן עולים יפה, ונראה כי כל הנוגעים בדבר יוצאים נשכרים.

 

 

שישי בא לגן. שחר אבן טוב תרצה בפני הורי המעון על ייעוץ שינה. בהרצאה שחר תתייחס לסדר היום הכולל של התינוק, להתפתחותו ולמרכיביו האישיים הפיזיולוגיים, הרגשיים, הטמפרמנטיים וההתפתחותיים. המפגש עתיד להתקיים ב- 4.12.20, יום שישי. הזמנה נשלחה במייל. 

 

 

 

 

 

 

 

למידה והפעלות

בכיתת פטל

 

המטפלות המסורות מכילות באהבה את הילדים שנדרשו החודש להסתגלות מחודשת. אט אט נבנים יחסי קרבה ואמון. רגע של אושר ומשחק על משטח הפעילות. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת תות

 

הילדים מתנסים במשחק חופשי, המפתח את הדמיון והיצירתיות שלהם. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בכיתת אגס

 

סוזי התנסתה עם הילדים בפעילות של התנסות עם קמח, היא הראתה להם מה התוצאה כאשר מוספים קמח למים ובכך לימדה אותם על סיבה ותוצאה. סוזי הראתה להם מה קורה כאשר מוסיפים הרבה מים ומתקבל בצק קשה ומה קורה כאשר מוסיפים מעט מים ומתקבל בצק רך, היא נתנה לילדים לחוש את סוגי הבצקים וכך הילדים הכירו סוגי מרקמים. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בחצר הכיתה הילדים התנסו במשחקי כדור, כל ילד בחר את הצבע שאהב והכניס את הכדור לסל השני. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ורד שיחקה עם הילדים במשחק קלפים שהקנה לילדים מילים חדשות ואת משמעותן. 

 

 

 

 

 

 

בכיתת תפוח

 

ניצלו את המזג האוויר הנעים והחמים של חודש אוקטובר למשחק בבצק בגינת הכיתה, המשחק תורם לילדים לחוש במגע הבצק וליצור עם הבצק יצירות שונות. הילדים בחצר הכיתה חיפשו את סימני הסתיו – שבלולים ועלי שלכת. 

 

 

 

 

 

 

הילדים למדו על עונת החורף – על הגשם, רעמים וברקים וכמובן על הבגדים המתאימים לעונה. לאחר מכן, הכינו יחדיו יצירה מקסימה של מגפיים וכובעי חורף

 

 

 

 

 

בכיתת דובדבן

הילדים משחקים יחד בחצר הכתה, לומדים אט אט להכיר אחד את השני, ליצור קשרים וחברויות. 

 

 

 

 

 

 

 

 

הילדים עסקו בפעילות יצירה של גזירת ניירות עיתון והדבקתם, דבר התורם לפיתוח המוטוריקה העדינה שלהם. 
 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

 

 

הקוף הזועף

כתבה: סוזן לנג
איירה: מקס לנג
 

 

שימי השימפנזה נמצא במצב רוח נורא, ללא סיבה מיוחדת במינה. חבריו מנסים לעודד אותו ולשפר את מצב רוחו, אך שימי אינו ממשיך לזעוף. 

 

 

 

 

 

 

לפעמים

כתב ואייר: פאול קור 

הספר משתמש באיורים מקסימים לתיאור הרגשות השוני ויצרת קישור בין הבעות פנים לרגשות האחר.

 

 

 

 

 

 

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר העוסק בבעיות התנהגותיות ורגשיות של ילדים, בהשפעת מגפת הקורונה. המחקר מעלה את המודעות בנוגע לצרכים הפסיכולוגיים של הילדים במהלך מגפת הקורונה.

למאמר המלא>

מגפת הקורונה התפרצה לראשונה  בתחילת ינואר 2020 בסין ומשם התפשטה בכל רחבי העולם.  בעקבות המגיפה ילדים חווים פחדים, אי וודאות, בידוד פיזי וחברתי ועלולים להחמיץ את מסגרות החינוך לתקופות ממושכות. הבנת התגובות הרגשיות של הילדים חיונית על מנת לתת מענה נכון לצרכיהם.

המאמר מתאר נתונים שנאספו בסין באזורים שנפגעו במהלך התפרצות מגפת הקורונה, הנתונים נאספו בקרב 320 ילדים ובני נוער בגילאי 3 עד 18, על ידי שאלון ששם דגש על תפקיד המשפחה בזיהוי וניהול רגשות שלילים של ילדיהם. ממצאי המחקר הראו כי הבעיה כי הבעיות הנפשיות וההתנהגותיות הנפוצות ביותר עצבנות, קשיי ריכוז ופחד לשאול שאלות בנוגע למגפה.

ממצאי המחקר הראו כי על ההורים להגביר את התקשורת עם הילדים על מנת לעזור להם להתמודד עם הדאגות והפחדים. כמו כן, לשחק משחקי שיתופיים על מנת להקל על הבדידות, עידוד פעילויות ספורט, השמעת מוזיקה להפחתת דאגה ולחץ. כל אלה, יעזרו לילדים לעבור את התקופה המאתגרת. על ההורים לשים לב לבעיות שינה של ילדיהם ולסיוטים בלילה, להקפיד על סדר יום ושעות שינה וכן לשמש מודל חיובי לילדיהם.

מקורות

Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The journal of Pediatrics221, 264.

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

תהליך הגמילה מטיטולים בראי מחומש ההורות

תהליך הגמילה מטיטולים הוא שלב מרגש בשנות חייו הראשונות של הפעוט - ושלכם - המעיד על קבלת האחריות על שליטה ועשיית הצרכים ותחילת שימוש בסיר או בשירותים.

מתי עלינו להתחיל לגמול את ילדנו מחיתולים, ובאיזו שיטה לנקוט על מנת להצליח במשימה זו - אלה הן שתי שאלות מרכזיות המעסיקות הורים לפעוטות בני שנה וחצי עד שנתיים. ואכן, שאלות מעשיות אלה עוסקות בהיבטים חשובים בהתפתחותו הרגשית של הילד הרך.

ילדכם מתפתח, ועושה צעדים ראשונים לקראת עצמאותו. הוא לומד להכיר את גופו ואת יכולותיו ורוצה להרגיש "גדול" ועצמאי, אך בו זמנית להיות קטן ומטופל על ידי הוריו. אתם, ההורים, שותפים להתפתחות חשובה זו.  אפשרו לילדכם לרכוש ביטחון ב"התרחקותו" הראשונית מכם, עודדו אותו להתנסויות, ושבחו אותו על הצלחותיו. האמינו בו, והיו מנהיגים רגישים המחנכים לניקיון ולכללים חברתיים הגנו עליו ושמרו על בריאותו.

גמילת הפעוט מחיתולים מתוארת על ידי הורים כחוויה של "קפיצת דרך" בהורות וכ"עליית מדרגה" התפתחותית של ילדם, המלווה ברגשות של שמחה והתלהבות. אצל אחרים מתוארת כ"סיוט מתמשך" לצד רגשות של תסכול, אכזבה וכעס כשמתגלים קשיים. חשוב להבין כי, מדובר בתהליך שבמהלכו הפעוט לומד לקחת אחריות על השליטה בסוגרים ולהתפנות ומתפקידו של המבוגר לעזור לפעוט לעבור שלב זה ביתר קלות. תהליך זה טומן בחובו עליות ומורדות.

הדעה הרווחת היא כי ילדים המפגינים בשלות מוטורית, קוגניטיבית ורגשית יכולים להתחיל בתהליך הגמילה. לפיכך ילד היודע להתיישב בעצמו על הסיר (או הישבנון), לפשוט את בגדיו ואף להתאפק עד הגיעו לשירותים. בנוסף, מגלה רצון ומבקש "להיפרד" מחיתוליו ומקשר בין תחושות גוף (לחץ בשלפוחית השתן או במעי) לבין הפרשותיו, קשוב לציפיות המבוגרים ממנו, מחקה ולומד מסביבתו, מגלה רצון לשתף פעולה ולהביע את רצונותיו - ימצא מוכן לגמילה.

מכאן, שאין מועד שרירותי או גיל קריטי, שבו יש להתחיל בחינוך הילד לניקיון. אולם מקובל לחשוב שלפני גיל שנתיים אין הילד בשל לתהליך זה מבחינה רגשית, ואף הבנתו אינה מפותחת דיה כדי שיוכל לשתף פעולה עם ציפיות הוריו ממנו.

איך נדע שהילד מוכן?

  • הילד מביע עניין, מבקש לעשות כמו גדולים, מודע להפרשותיו ו/או מודיע על עשיית צרכים (גם בטיטול)
  • תדירות עשיית צרכים פוחתת והוא יבש למספר שעות
  • טיטול מלא מתחיל להציק לילד
  • במקביל מבקש את עצמאותו גם בתחומים נוספים.

דחיית הגמילה משבשת את ההבחנה בין הרצון לעשות פיפי ותחושת הרטיבות. שכן, הטיטולים הטובים והנוחים דוחים את תחילתו הטבעית של התהליך, והוא עשוי  להיות ארוך מהמצופה.

שלבים בגמילה מחיתולים

להכשרת הקרקע והכנתו של הפעוט עוד לפני תחילת ההתנסות המעשית, ישנה חשיבות רבה בהעלאת המודעות לנושא  עוד לפני שמוצבת בפניו ה"דרישה" לעשות את צרכיו "כמו גדול" בשירותים. הורים יכולים להפנות את תשומת לבו לכך ש"אבא ואמא הולכים לשירותים", לעשות שימוש בספרי ילדים העוסקים בנושא, הדגמת עשיית צרכים עם בובות במהלך משחק עם הילד - כל אלה הן התנסויות מקדימות המקדמות את הילד אל תהליך הגמילה, ללא ציפיות ממנו. כמו כן, יש להיערך ולארגן את הבית (לקפל שטיחים) ואת סביבתו של הילד, וגם במסגרת החינוכית ולהתאימה לתהליך הגמילה (סיר לבית וסיר למעון, תחתונים ובגדי החלפה לפספוסים).

'מחומש ההורות', רואה בתא המשפחתי  את המסגרת המשמעותית ביותר בחיי הילד. הנחת היסוד הראשונה של המודל רואה בהורים,  כמבוגרים המכירים את ילדיהם בצורה הטובה ביותר והמשפיעים עליהם ביותר בפן הרגשי, החברתי והשכלי (Bronfenbrenner, 2005).

לב ליבו של המודל, היא המודעות של ההורים להתנהגותם. במצבים רבים, ההתנהגויות של ההורים אינן מודעות והם חוזרים על התנהגויות שהיו שגורות במשפחתם הגרעינית ומגיבים אל ילדיהם, בהתאם למערך היחסים שחוו עם הוריהם בילדותם, בין אם חוויות שליליות ובין אם חיוביות.  להורות מודעת הפוטנציאל להוות נקודת מפתח בגדילה ובהתפתחות של ההורה והילד כאחד, ומאפשרת להורה התרחבות ממקום התפתחותו בילדות.  חווית הגמילה מעוררת בהורים רגשות מעורבים. המודעות לנושא תסייע בהבנת הצרכים הרגשיים של הפעוטות, ובחינת התהליך בראי 'מחומש ההורות', תתרום להתנהגות מיטיבה מצד ההורים והיענות לצרכים אלו.

שותפות בין ההורים - עקרון השותפות מדגיש את החשיבות של שיתוף הפעולה בין הגורמים המטפלים בילד - זוג ההורים והמבוגרים המשמעותיים הנוכחים בחייו. השותפות מורכבת מחלוקת תפקידים יעילה, התחשבות וגיבוי הדדיים וקבלת החלטות משותפת. השותפות מתאפיינת במאמץ משותף בהגדרת המטרות והיעדים המשפחתיים ובחלוקת אחריות במילוי משימות של גידול הילדים (עמית, 2006).

  • בתהליך הגמילה  - החלטה לגמילת הפעוט מבוססת על שיח בין בני הזוג. במקביל מתקיים שיח בין ההורים למחנכות של הילד במסגרת החינוכית. בהמשך, זוג ההורים שותפים ומעורבים בתהליך הגמילה והטיפול בילד (שני ההורים מקלחים, מחליפים וכו'). השותפות מאפשרת התנהלות תקינה של המשפחה ומעודדת התפתחות בריאה של הילדים.

מנהיגות הומנית - עקרון המנהיגות ההומאנית, רואה בהורים המבוגרים המשמעותיים של הילד, המקיימים עמו מערכת יחסים מכוונת, מצמיחה ומפרגנת. מנהיגות הורית מיטבית מתחשבת בצורכי הילד אך משאירה את ניהול המשפחה בידי ההורים. 

  • בתהליך הגמילה – הורים הם שמובילים את התהליך בין אם יוזמים את תחילתו או שנענים לצורכי הילד. הם 'מכשירים את הקרקע',  ומרחיבים באמצעות קריאת ספרים, שיח עם הילד, מהווים דוגמה אישית ומעודדים כשהילד לא מצליח. כמו כן דואגים לארגן סביבה ביתית מתאימה לילד וסדר יום התואם את צרכיו. הורים מנהיגים מעוררים בילד אמון בעצמו וביכולותיו ובסביבתו המגדלת, מספקים לילד תחושת הגנה, מדריכי את דרכו ומסייעים בצמיחתו לפרט עצמאי ומסתגל (Omer et al., 2013). 

אהבה ללא תנאי – עיקרון האהבה מבטא את הצורך הבסיסי של בני אדם באהבה ובהרגשה שהם רצויים ומשמעותיים לזולת. צורך זה יש לספק לילד מלידתו במטרה להבטיח כי יגדל בביטחון. יש חשיבות לנוכחות הורית, אמפתיה, אכפתיות וביטויי אהבה בחיי היומיום של הילד.

  • בתהליך הגמילה, ההורים ישוחחו עם הילד על הגמילה, יביעו אמפתיה ("עשית פיפי במכנסיים, בטח לא נעים לך"), ימנעו מביקורת, ויגלו אכפתיות ודאגה לנוחיותו של הילד. כאשר הילד מדווח על  עשיית הצרכים בטיטול,  חשוב להגיב בשמחה על כך שהוא יודע לקשר בין המעשה לבין התוצאה ולשקף עבורו את המעשה. הורים המביעים רגשות חמים וחיוביים ואמונה ביכולותיו של הילד, ילדיהם  מראים רמות גבוהות של יכולות חברתיות, כישורי הסתגלות והבנה רגשית וחברתית (Moller et al., 2019).

עצמאות – עקרון העצמאות מתייחס אל עידוד לעצמאות של הורים את ילדיהם, בהתחשב ברמת ההתפתחות של הילד. מרגע לידתו מתחיל תהליך הנפרדות של הילד מהוריו וגיבוש העצמאות שלו. זהו תהליך פיזי המתחיל בנשימה ראשונה לצד התפתחותם של תהליכים רגשיים-חברתיים. במסע זה הילדים מגבשים תחושה של זהות עצמית ולומדים להסתדר בכוחות עצמם בעולם.

  • בתהליך הגמילה, הורים מחזקים את ילדיהם ומאמינים ביכולותיו להצטרף אל עולם המבוגרים בהקשר זה. הם מגלים סבלנות ומתן כבוד לקצב של הילד וליכולותיו, מעודדים את הילד להתמודד עם האתגר, ואף מאפשרים לחוות אי הצלחה (פספוס). הם מעבירים לילד מסרים של הערכה משתתפים בשמחתו על התנסותו החדשה ומשבחים את נכונותו להתנסות.

הנהגת כללים – עקרון הנהגת הכללים רואה בצורך החשוב של הכללים בחיי היומיום של הילד. לילד, הם נועדו לשם שמירה על הבריאות הפיזית והנפשית ולסייע בדחיית סיפוקים וויסות עצמי. הורה שמנהיג כללים משדר סמכות ואז הילד חש כי יכול לסמוך עליו.

  • בתהליך הגמילה, נדרשת התמדה והתחשבות בצרכי הילד. היו סבלניים ואל תאיצו בילדיכם לשבת על הסיר. הגיבו באופן ממוקד ורגוע לפספוסים והקפידו על כללי ניקיון (בחדר השירותים, ולא בסלון הבית). מיותר הצורך בפרסים, ומסיבות סביב הצלחתו של הילד. הן עשויות להלחיץ את הילד ולעורר חרדה. הורים המביעים אהבה לילד, יכולים להנהיג כללים להתנהגות ילדיהם ללא חשש!

ההזדמנות הראשונה, שבה הילד מצליח לשלוט בגופו ולהשתחרר בסיר, הינה אירוע בעל מטען רגשי משמעותי לכם ולילדכם. לצד שמחת ההצלחה, ילדכם עשוי להיות מופתע ולחוש מוזר, שמשהו היוצא מגופו "נלקח" ממנו. השהו את הרגע להתבוננות של הילד בתוצר לצורך התייחסותו ואפשרו לו למצות את החוויה החדשה.

זכרו, זוהי רק התחלה... לעיתים הילד נסוג ויבקש להשתמש בטיטוליפ. תפקידכם ההורים הוא לשחזר את חוויות ההצלחה במילים, לבטא את אמונכם שכאשר ירצה בכך, יוכל הילד לחזור שוב על הצלחתו. אין מקום לביקורת, כעס או שיפוטיות. החינוך לניקיון, חשוב שייעשה באווירה רגועה, לה שותפים ההורים והילד.

מקורות

ארם, ד' (2019). תהליך הגמילה ברוח מחומש ההורות. מתוך פרקטיקום סוגיות בהורות, בית ספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב

גולדהירש, א' (2010). הורים, ילדים וגמילה מחיתולים. חוזר המנכ"ל המלצות לטיפול בילדים בלתי גמולים מחיתולים, חוזר מנכ"ל תשסא/10(א(.

עמית, ח' (2016). הורים כמנהיגים, מודן הוצאה לאור

Bronfenbrenner, U. (2005). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks, CA: Sage Publications

Moller, A. C., Roth, G., Niemiec, C. P., Kanat-Maymon, Y., & Deci, E. L. (2019). Mediators of the associations between parents’ conditional regard and the quality of their adult-children’s peer-relationships. Motivation and Emotion43(1), 35-51.

 

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית מעון אוניברסיטה

 

 

רעיונות לפעילויות העשרה

יצירת שלכת

בדרך חזרה  מהגן או בטיול אחר הצהריים, עודדו את הילדים להסתכל סביבם ולחפש מקלות, עלים צבעוניים ואצטרובלים. להכנת המובייל תצטרכו: עלים, ענפים, אצטרובלים, חוטים\חבלים ונייר דבק\דבק נוזלי. שלבים:

  1. הכנת החומרים - לכל מובייל תזדקקו לענף ארוך שיהיה מרכז המובייל וכמה עלים או אצטרובלים.
  2. צרו את המובייל באמצעות קשירת החוטים אל הענף וקשירה או הדבקה של החפצים האחרים אל החוטים.
  3. הרימו את המובייל לפני שתתלו אותו במקום המיועד, ובדקו אם שני הצדדים שווים במשקל על מנת שהמובייל לא ינטה לצד אחד. אם אתם רואים שהוא אכן נוטה, הזיזו את החוט הכבד יותר אל מרכז המקל.

נדלה מ: http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=35095

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>