שישי בא-לגן: 'מחומש ההורות'

פרופ' דורית ארם, ראש התוכנית לייעוץ חינוכי באוניברסיטה, הרצתה בפני הורי המעון על כלים ועקרונות להורות מטיבה בגיל הרך. המפגש התקיים ביום שישי בבוקר, 19.1.18. 

ההרצה עוסקת בעקרונות וכלים להורות מיטבית בגיל הרך. 

 

את המודל המוצג פיתחה פרופ' דורית ארם, ביחד עם בן-זוגה איתן (עו"ס מטפל משפחתי וזוגי מוסמך). 

 

רקע: בהורות קיימת התמודדות יום-יומית עם האתגרים שהיא מציבה ועולות כל הזמן הרבה שאלות, גדולות כקטנות. מודעות היא הבסיס להורות- הרבה מההתנהגות ההורית אינה מודעת ונסמכת על ניסיון וחוויות העבר של ההורה. המטרה היא להיות כמה שיותר מודעים להורות שלנו ולמה שאנחנו עושים ובוחרים בתוכה. 

 

מודל 'מחומש ההורות':

 

פירוט חמשת עקרונות המודל המוצגים בתרשים לעיל:

 

1. שותפות: שותפות בין הדמויות המגדלות ומחנכות את הילדים. לשותפות בתחום ההורות חשיבות עליונה. חשוב שההורים יהיו "באותו ראש" בחינוך הילדים.

 

2. מנהיגות: בבית, מישהו/י חייב תמיד לתפוס את תפקיד המנהיג. אם ההורים לא לוקחים על עצמם את תפקיד זה, מהר מאוד הילדים הם אלו ש"יתפסו" את המנהיגות. ההורים צריכים להוביל את הבית, את הכללים בו ואת ההתנהלות בחיי היום-יום, כל זאת תוך שיתוף פעולה ביניהם. 

 

3. אהבה: הכוונה היא להתנהגויות שמביעות אהבה, ולא רק לרגש עצמו, כפי שברור שיש בין הורים לילדיהם. הבעת אהבה חשובה במיוחד במצבים בהם קשה "להתחבר" לילד או להתנהגות שלו (הורה ספורטאי שיש לו ילד שבכלל לא אוהב לזוז). העיקרון הוא שצריך לגדל את הילדים עבור עצמם! ולא עבור עצמינו. יש להרבות בביטויי אהבה ואיכפתיות כלפי הילדים, לשחק איתם ולעודד אותם להיות מי שהם, תוך קבלה אמיתית. 

 

4. עצמאות: ילדים מפתחים עצמאות, כאשר הוריהם מעודדים אותם להתנסות, להיכשל, לנסות שוב, לחוות תיסכול ובסוף להנות מההצלחה. לילדים יש סגנונות עצמאות שונים ובתוך זה ההורים צריכים לעודד את הילדים לעצמאות באופן מותאם. בנוסף, רצוי לאפשר לילדים בחירה בנושאים המותאמים לגילם וליכולתם. 

 

5. כללים: הנהגת כללים ברורים בתוך הבית והמשפחה, עוזרת לפיתוח וויסות עצמי, דחיית סיפוקים, ראיית האחר, חיברות, טיפוח עצמאות ועוד. הכללים עוזרים לילדים לגדול בסביבה בטוחה שמלמדת אותם כיצד להתנהג בחברה. הורים שמנהיגים כללים משדרים סמכות לילדיהם, הילדים חשים שהם יכולים לסמוך על ההורים והדבר יוצר אמון ותחושת ביטחון. חשוב לזכור שהצבת גבולות ומתן כללים לא עושים רע לילד! להיפך! גם אם באותו רגע הכלל קשה לילד ויוצר אצלו תסכול, חשוב לזכור שזה למען מטרה חשובה שתגיע בהמשך. 

 

תמונות מההרצאה:

 

מוזמנות ומוזמנים לעיין במצגת מההרצאה בקישור הבא >

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive