שישי בא-לגן: אמא, אפשר שמלה לגן?

כרמית זר (M.A), יועצת חינוכית, מרצה ומפתחת תכניות חינוך בראיה מגדרית לגיל הרך, הרצתה בפני ההורי המעון ואורחים נוספים על חינוך לגיל הרך בהיבט מגדרי. המפגש התקיים ביום שישי בבוקר, 28.4.17. 

למה חשוב חינוך מגדרי בגיל הרך (שאלה הופנתה לקהל)

  • כי בלי לשים לב אנחנו עושים הסללה למגדרה מסוים עם מאפיינים מסוימים. 
  • חשובה המודעות לנושא, כי היא הבסיס לשינוי ושיפור. 

 

​הבדל בין מין למגדר: מין- מאפיינים פיזיולוגיים (זכר/נקבה), מגדר- תרגום חברתי של מין ביולוגי (בן/בת, דבר/אישה). 

 

מטרת ההרצאה היא לנסות להבין עד כמה מגדר משמעותי בחינוך ילדים ובהתפתחות שלהם.

 

ורוד לבנות, כחול לבנים: עד 1900 בערך הצבעים המאפיינים היום בנים/ בנות היו הפוכים. לקראת אמצע המאה ה-20, הדברים התהפכו והפכו להיות כמו שאנו מכירים אותם כיום. הסיבה לשינוי זה היא שיווק של הצבעים המאפיינים באופן אינטנסיבי. הקיטלוג לפי צבע עוזר להבדיל בין מין של תינוקות.

יש לציין כי בנות רוכשות קטגוריות מגדר הרבה לפני בנים, לעיתים לפני גיל שנתיים. כלומר, בנות "מקבלות" על עצמן את קטגוריות המגדר הנשיות מגיל צעיר מאוד. 

 

חנויות צעצועים ומגדר: רואים שצעצועים טיפוסיים למגדר מעודדים העדפות לצבעים כאלו. לבנים המשחקים צבועים בכחול והם מעודדים חשיבה מרחבית, לעומת זאת הצעצועים הוורודים של הבנות מעודדיםיכולת מילולית. מכאן, שבנות משחקות יותר במשחקים סוציו-דרמטיים ובנים משחקים בעיקר במשחקים פיזיים. פרט מעניין נוסף הוא שילדים אוהבים לשחק במשחקים שאינם תואמים את המגדר שלהם, כל עוד הם יהיו בצבע אופייני למגדר. למשל, בת תשמח לשחק בכדוק כדורגל ורוד. 

 

שפה, מגדר והגיל הרך: עברית היא שפה שיש בה הבדל בין במינים ומכאן גם הבדל בין המגדרים, כאשר ברירת המחדל בשפה היא זכר (שפה מחויבת מגדר). לעומת זאת, בשפות חופשיות ממגדר, ניתן לעשות הבחנה בין מגדרים, אך זו לא חובה. ילדים לומדים לדבר בזכר, כאשר דיבור בלשון נקבה לבנות נשמע ונתפס כמתנשא. יש לשים לב שכאשר אנחנו משתמשים בלשון זכר או נקבלה למקצועות מסוימים, אנו מסלילים את הבן או הבת לבחור במקצועות אלו ולחשוב שהם מתאימים רק למקצועות אלו בגלל שהם בנים או בנות. מחקר מעניין מצא, שכאשר מילה מסוימת היא זכר בשפה אחת ונקבה בשפה שניה, אנשים יתנו להם תיאורים בהתאם למין. למשל המילה "גשר", אם היא זכר אז יתארו אותה כחזק, מוצק, יציב. אך אם המילה היא נקבה יתארו כיפה או דקיק. ממצאי מחקר זה מדגישים את המשמעות של המגדר בשפה- שפה מייצרת מציאות!!

 

מחירים שבנות ובנים משלמים על קטגוריות מגדריות:

  • אם נשלח בין עם לק לגן- אולי יצחקו עליו? אולי לא ירצו להיות חברים שלו?
  • בנות מרבות לקבל הערות על אופן הישיבה שלהן, צורת הדיבור, מתבקשות לדבר בשקט ועוד.

 

​רגישות מגדרית בחינוך:

  • ​חשיפה והתנסויות בשני התחומים.
  • לתת הרגשה נינוחה כאשר הילד/ה משחק/ת המשחק שאינו תואם את המגדר.
  • לעודד משחק סוציו-דרמטי משולב. למשל שילד ישחק את אמא וילדה את אבא. 
  • שילוב בין סוגי משחקים- גם כדורגל וגם בובות. 
  • טווח של צבעים ואפשרויות, ללא הגבלה של צבע על פי מגדר או מין. 
  • תשומת לב לשפה ולסוג השיחה. למשל, אם מדברים רק לבנות לדבר בלשון נקבה. 

 

​בשורה התחתונה, מגדר הוא היבט "שקוף" בחינוך בכלל ובחינוך בגיל הרך בפרט, ואנחנו צריכים לתת לו מקום מכובד!

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>