התקשרות בגיל הרך - דצמבר 2021

 

את הטור החודש כתבה ויויאן פורמן סטודנטית לתואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך וגננת בגן דו-לשוני. ויויאן בחרה נושא הקרוב לליבה, ורלוונטי להתפתחות הקשר שבין הורה לילדו.

 

יחסי הורה-ילד לפי תיאוריית ההיקשרות

 

גישת ההתקשרות. מבוססת על התיאוריה הפסיכו-חברתית של הפסיכולוג אריק אריקסון ועל תיאורית ההתקשרות של ג'ון בולבי. מתמקדת בביטחון ובאמון שתינוקות חשים כלפי מטפליהם, ומדגישה את איכות הטיפול שמקבל הילד מהמטפלים המשמעותיים.

לתינוקות יכולת מולדת להיקשר אל המטפלים המשמעותיים. בולבי שיער כי איכותה של ההתקשרות מבוססת על איכות הטיפול שהתינוק מקבל, כאשר הבטחון של התינוק במטפל ובזמינות שלו, נקראת התקשרות בטוחה. כאשר הטיפול אינו זמין או שיטתי או כאשר המבוגר דוחה את פניות התינוק ליחס או טיפול הילד יפתח התקשרות לא-בטוחה או חרדה.

 

שלבי ההתקשרות על פי בולבי

שלב טרום התקשרותי (עד גיל 2-3 חודשים)

התנהגות התינוק אינה מכוונת עדיין כלפי דמות ספציפית. הוא מתחיל לפתח הבחנה ראשונית בין הדמויות הקבועות. התינוק מתנסה בתגובות מגוונות מהסביבה, הרי לא כל האנשים מגיבים אליו באותה צורה, ולכן באמצעות תהליך למידה קלאסית, התינוק מתחיל לפתח ציפיות. זוהי 'תרגולת לקראת התקשרות', אבל עדיין לא התקשרות של ממש.

התמקדות בדמות אחת או יותר (3-6 חודשים)

התינוק מכוון את התנהגויות ההתקשרות באופן ממוקד יותר וסלקטיבי - ומראה העדפה כלפי מספר דמויות מסוימות שהוא פוגש באופן קבוע. כשהאם נפרדת ממנו הוא מראה הרבה פחות חרדה. עם זאת, התינוק עדיין לא מראה התקשרות כלפי דמות אחת ספציפית.

התנהגות על בסיס בטוח (6-24 חודשים) 

בערך בגיל חצי שנה ההתקשרות האמיתית נוצרת והיא מתבססת בערך בגיל שנה וחצי.  התינוק משתמש בדמות החשובה ביותר עבורו כ"בסיס בטוח (safe base) "ממנה הוא שואב את הביטחון לחקור את העולם. במידה והיחסים עם הדמויות הללו תקינים, והאם מעניקה לו תחושות חיוביות, היא נותנת לו בעצם את מה שהוא זקוק לו כדי לפתח התקשרות עם בסיס בטוח. בולבי טען שבכל קשר של התינוק עם דמויות קבועות תתפתח התקשרות, אבל לא תמיד ההתקשרות תהיה בטוחה.

חשיבות קשר ראשוני בבית ובמסגרת חינוכית

מחקרים מראים שכאשר ההתקשרות בטוחה, יכולת ההתמודדות של הפעוט עם אתגרים היא טובה, נלהבת ומלווה פחות ברגשות תסכול. לפעוטות עם התקשרות בטוחה יכולות התמדה, גמישות ופתרון בעיות, וזאת ללא כל קשר למזג. בהתקשרות שאינה בטוחה, הפעוט אינו עצמאי וחושש להתרחק מההורה ולחקור את סביבתו.

בקשר בטוח, התינוק ירגיש בנוח לחקור את סביבתו החדשה בגן תוך ידיעה פנימית שאמא תמיד תחזור. ילדים בגן או במעון, שיש להם קשר בטוח עם האם, יותר משוחררים בגן ופנויים לחקור את הסביבה, לתקשר עם חבריהם בכיתה. חשוב לומר כי כ-70% מהתינוקות יוצרים התקשרות בטוחה, הבא לידי ביטוי באיזון טוב בין משחק וחקירה מצד אחד, יכולת להיפרד ורצון להיות בקרבת המטפל.

מהי חרדת זרים?

תגובה שלילית לזרים המופיעה בגיל 5 חודשים וגוברת בגילאים 7-10 חודשים. נמשכת בדרך כלל 2-3 חודשים, ולעתים נעלמת רק לאחר השנה השנייה. בשיא עוצמתה יש בה את כל המאפיינים של פחד אמיתי.

"חרדת זרים" נובעת מיכולת התנועה הגדלה של התינוק החושפת אותו לסכנות שלא התקיימו קודם לכן, ומהתפתחותו הקוגניטיבית המאפשרת לו לחוש את חשיבות הוריו לקיומו. חרדה זו אינה מתקיימת אצל כל התינוקות, אך כאשר היא מתקיימת היא נוטה להיות מוכללת גם לדמויות מוכרות במידת מה, כבייביסיטר, סבים וסבתות. חרדת הזרים נעלמת באופן טבעי בסביבות גיל שנה, ולכן אין להאיץ בתינוק ולנסות "לחנך" אותו לאמון בזרים. יחד עם זאת, ניתן להרגילו לאנשים נוספים באופן הדרגתי על ידי הזמנת אנשים נוספים למשחק משותף עם האם/אב והתינוק, הנחיית זרים להתקרבות הדרגתית אל התינוק וכן הלאה.

ולסיכום,  התחושה של להיות נאהב ונתמך על ידי אחר משמעותי מובילה ליצירת ייצוגים פנימיים חיוביים של האחר, להתפתחות של חוויית ערך עצמי חיובית ויציבה, ולאימוץ של אסטרטגיות התמודדות חיוביות. כל אלה פועלים בחזרה כמקורות מאוששים בעתות משבר (לדוגמה, מעברים וכניסה למסגרת חינוכית חדשה), ומאפשרים את שיקומו המהיר של האיזון הנפשי ומגנים על הבריאות הנפשית.

 

כתבה: ויויאן פורמן, סטודנטית לייעוץ חינוכי, מתנסה במעון אוניברסיטת תל אביב

 

 

ביבליוגרפיה

 

Goldberg, S., Muir, R., & Kerry, J. (1995). Attachment theory. Social, developmental and clinical perspectives. Hillsdale.

Gross, J.T., Stern, J.A., Brett, B.E., & Cassidy, J. (2017). The multifaceted nature of prosocial behavior in children : Links with attachment theory and research. Social Development, 26(4), 661-678.

Johnson, S. M. (2019). Attachment theory in practice: Emotionally focused therapy (EFT) with individuals, couples, and families. Guilford Publications.

Lai, Y. H., & Carr, S. (2018). A critical exploration of child-parent attachment as a contextual construct. Behavioral Sciences8(12), 112.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>