עצמאות - התפתחותה של אוטונומיה בגיל הרך -אפריל 2022

עצמאות - התפתחותה של אוטונומיה בגיל הרך

שנות הילדות הראשונות מאופיינות בשינויים התפתחותיים דרמטיים, כאשר משאלתו של הילד לאוטונומיה היא אחת מתחומי השינוי של ילדים בגיל הרך.

בפני בני שלוש עד חמש, נפתחות הזדמנויות חדשות לחקר סביבתם ושליטה בה. התפתחות השפה והתקשורת מול דרישות ההורים להתנהגות חברתית תואמת, מפגישים הורים וילדים באינטראקציות סביב נושא השליטה, המביא עימו שיתוף פעולה, משא ומתן כמו גם קונפליקטים ומאבקי כוח.

את חשיבותה של התפתחות האוטונומיה הדגיש אריק אריקסון, אשר טען כי עם התגברות יכולותיהם,  ילדים צעירים שואפים לבסס תחושה של שליטה עצמית, מסוגלות וגאווה בהישגיהם. בעידוד הוריהם ילדים חשים בטוחים לחקור את סביבתם ו"להתנסות בעצמם", ומפתחים תחושת ביטחון ואוטונומיה. הגנת יתר או חסר מצד הורים, עלולה לעורר בקרב הילד תחושות בושה וספק ביכולתם ואף קשיי הסתגלות בטווח הארוך.

עידוד לאוטונומיה על ידי ההורים, באמצעות שיתוף פעולה בקבלת החלטות, ואפשור של מרחב מתוכו יוכל הילד לחקור, להתמודד ולפתור בעיות בעצמו נמצא כמנבא מוטיבציה פנימית, הישגים אקדמיים ויכולות חברתיות בכל הגילאים.

תחושות של אוטונומיה ועצמאות מבססות אצל הילד את הגבול שבין ה"אני  ל"אחר" ומקדמות תחושה של האני כ'מכוון של פעולותיי'. תצפיות ילדים מראות שהפגנה אקטיבית של בני שנתיים ושלוש לבחירה ושליטה, ביטויים של התנגדות לסמכות המבוגר.

להלן מבחר עצות טובות לגידול ילדים עצמאיים  -

  1. אל תעשו למען ילדיכם את מה שהם יכולים לעשות בעצמם. הורים מציעים לעזור בפעולות יומיומיות, כגון  האכלה, הלבשה ועוד כחלק מתפיסת תפקידם ההורי.  אולם דפוסי התנהגות אלו, מפתחים ציפייה אצל ילדים לקבלת עזרה ותלות באחר לצד אמונה שהם אינם מסוגלים לעשות זאת בעצמם.

"ילדים שאינם עצמאיים הם תובעניים. ילדים הופכים להיות חסרי אחריות, כאשר הורים אינם מעניקים להם הזדמנויות ללקיחת אחריות" (רודולף דרייקורס ומרגרט גולדמן).

בהורות מיטיבה, הורים מקדמים את התפתחות ילדיהם מתלות מוחלטת לעצמאות מוחלטת.

 

  1. הקדישו זמן לתרגול. על מנת להבטיח שילדכם יעשה את הדברים באופן יעיל, הקדישו זמן לתרגול  - למדו את ילדיכם שהם יכולים לעשות את רוב הדברים בעצמם. 'זמן התרגול' מעניק לילדינו את הביטחון והעידוד לפתח את הכישורים החיוניים לעצמאות. התרגול גם מחליף את הציפייה והתלות במינון בריא של אחריות. ילד שאינו מפתח עצמאות יעסוק כל חייו בהישרדות במקום בהתפתחות. עצמאות נרכשת בתרגול יומיומי. בנוסף, תרגול על "יבש" מביא לרכישת המיומנויות הנדרשות ברגע האמת.

 

  1.  התמקדו בתרומה המשפחתית. כל אחד מבני המשפחה ממלא תפקיד חשוב במשק בית המנוהל בהצלחה, כאשר המטרה היא לגדל ולטפח ילדים עצמאיים. ישנן מיומנויות בסיסיות שהם יזדקקו להם כמבוגרים מתפקדים (לדוגמה, ללמוד כיצד לנקות בית) אשר מייעלים את חיי היומיום ויחסכו אימונים בעתיד. הבית הוא שדה האימונים לחיים וילדים יכולים לסייע בקיפול כביסה ואיסוף צעצועים. כאשר אנו מצפים שילדים יתרמו בהתאם לגילם,  הם מבינים שהם חיוניים לצוות המשפחתי. דבר זה תורם לביטחון שלהם ומעודד אותם לעשות עוד יותר בכדי לעזור! בנוסף,  בקשו מילדיכם לעזור לכם. העניקו לו תחושת ערך טובה, ושצריך אותו ושהוא באמת יכול לעזור. לילדים יכולות חשובות עבור עצמם וגם עבור מישהו אחר.

 

  1. קדמו פתרון בעיות ועצמאות מחשבתית. עצמאות היא לא רק פיזית. עצמאות היא גם היכולת לחשוב בכוחות עצמך, לשאת ולתת, לתהות, לטעות, לנסות ולהצליח. מבלי משים אנחנו משדרים להם שהם קטנים, חלשים, לא מסוגלים, פחות יודעים ופחות חכמים. תנו להם לחשוב ולהגיע לפתרון לבד. תתפלאו לראות כמה הם יצירתיים וחכמים. כמה הם עצמאיים. אפשרו לילדיכם לבחור - העבירו להחלטתם נושאים תלויי גיל ויכולת. לדוגמה, מה לאכול? מה ללבוש? אילו חברים להזמין?  אפשרו להם להביע את דעתם ואת טעמם והכירו בכך שהם חושבים אחרת. בדרך זו יוכלו ללמוד מהניסיון, מההצלחות ומהטעויות, מהרווחים ומהמחירים, ולפתח שיקול דעת.

 

  1. שבחו את ילדיכם.  גם אם התוצאה הסופית אינה מזהירה, העריכו את  ההשקעה – ועודדו את ילדיכם להמשיך ולנסות. הורים לילדים בגיל הרך המשבחים אפילו את ההישגים הקטנים ביותר בפעולות יומיומיות (להתלבש, לצחצח שיניים ועוד) מקדמים אצל ילדיהם את היכולת לסמוך על עצמם.

רשימת פעילויות לקידום עצמאות אצל פעוטות

  • ניקיון עצמי – לשטוף פנים וידיים לבד,  לסבן את עצמם באמבטיה ולהסתרק.
  • להציע לילד לשים את הטיטול המלוכלך בפח, לאחר ההחלפה.
  • לטאטא, לאסוף פירורים עם כף אשפה.
  • לאכול לבד ולמזוג לכוס (אפשר ביחד עם ההורה).
  • לסדר ולהחזיר דברים למקומם. לדוגמה, להכניס בגדים למייבש, להביא אטבים ולהגישם להורה בזמן התלייה. לסדר מצרכים לא שבירים, לבשל ולשים מצרכים בקערה ולערבב (בעזרת מבוגר, אם צריך).

 

כאשר נאפשר לילדים להתנסות בהתאם ליכולתם ועוד קצת, הם יחוו הצלחות שיחזקו בם את  האומץ לנסות, להתמודד, להתגבר גם במשימות הבאות. חשוב שגם באי הצלחה נעודד על הניסיון, על האומץ ונמנע משימת הזרקור על התוצאה.

מקורות

ארהרד-ויס, ד' (2008). עצמאות ועצמיות: הורים וילדים והתפתחותה של אוטונומיה בגיל הרך. פסיכואקטואליה, 28-33.

McCready, A (2021). Positive parenting, https://www.positiveparentingsolutions.com/parenting/6-tips-raising-independent-children

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב,  יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>