יצירתיות בגיל הרך- מאי 2022

יצירתיות בגיל הרך

אנו מגדלים ומחנכים את ילדינו להיות מבוגרי המחר, וככאלה אנו מעוניינים להעניק להם כלים להתמודדות עם העולם בו הם גדלים.  אך כהורים, אנחנו נמצאים בעמדה מאתגרת ואיננו יודעים מה צופן בחובו העתיד: איך מקנים לילדינו כלים חשובים כאשר העתיד אינו ברור או ידוע לנו?  אילו כישורים ותכונות נחוצים על מנת להתמודד עם אתגרי המאה ה-21 ובמה יעסקו? אילו מקצועות ישרדו?

לאתגר הנפער כאן נכנס נושא היצירתיות, שהרי בתוך התמודדות עם שינויים נמנית גם החשיבה היצירתית. ילדים ניחנו ביכולת נדירה להיות פילוסופים חוקרים ויצירתיים. הם יודעים לשאול אלפי שאלות, יש להם דמיון ומחשבות רבות, הם סקרנים,  ואילו אנו המבוגרים לעיתים משקיטים את הפילוסוף הצעיר ומחפשים מסגרת ברורה עבורם. זה הזמן לקחת רגע ולחשוב, כיצד אנחנו מעודדים יצירתיות בקרב ילדנו? 
לנדאו (תשנ"א) טוענת כי אדם שחונך ליצירתיות לא רק יסתגל למצבים משתנים, אלא גם יעזור בעיצוב השינויים; הוא לא רק ישתמש בהזדמנויות, אלא יידע גם ליצור אותן בעצמו. כדי להיות יצירתי דרושות תכונות אישיות מסוימות: נכונות לקחת סיכונים ולהיות שונה; הילד צריך לתקשר עם הסביבה ועם עצמו; עליו לגלות סבלנות למצבים לא ברורים; הוא צריך להיות מסוגל לשאול שאלות פתוחות, דינמיות, מופנות לעתיד, שאלות כסובייקט ושאלות כאובייקט; דרושה גם גישה משחקית־ לנסות, לשלב, לחבר, להתנסות, פתיחות לקראת החדש; הוא נדרש לקבל את החרדה ועל אף החרדה להתבונן, לקשור קשר, לעשות, לאהוב, להיות מעורב; נדרש הומור לראות את הדבר מהיבטים שונים, נכונות להיות מופתע, לראות ולגלות על אף כאב וחוסר אונים את הצד האחר ההומוריסטי; הוא נדרש להתייחס ליצירה שלי — לסדר שלי בכאוס הקיום, לא למה שקורה לי אלא מה שאני עושה עם מה שקורה לי. על פי גרוסמן ועמיתיו  (1995), החשיבה היצירתית הינה דרך חיים.

כהורים ומחנכים, ביכולתנו לסייע ולטפח יצירתיות וחשיבה יצירתית כבר בגיל הילדות כאמצעי חשוב ומשמעותי לצורך התמודדות עם הלא נודע הדורש גמישות מחשבתית.  תרגול של חשיבה יצירתית, יעזור לילדנו להמציא, לחשוב, לחקור וללמוד מהר, וכן להיות בני אדם המסוגלים לנוע במרחב העתידי אשר ידרוש מיומנויות חדשות ומשתנות . חוקרים רבים רואים ביצירתיות יכולת לפתירת בעיות על ידי רעיונות חדשים, ובתפיסת היצירתיות כיכולת של פריצה מתבניות. 

יצירתיות מתייחסת לתהליך בנייתם של רעיונות מקוריים באמצעות חקר וגילוי. היא עשויה להתבטא בערוצי ייצוג שונים כגון שפה , אומנויות שונות (כגון ציור), משחק וריקוד.  היצירתיות מסייעת לכל אחד מאתנו, בני האדם,  לייצר רעיונות שהם לא בהכרח "הגיוניים" או "נכונים ", ולזמן שינויים התורמים לחשיבה שונה ומחודשת.

אצל ילדים צעירים, החשיבה היצירתית מתפתחת מתוך התנסויותיהם היומיומיות  ומתוך העניין של הילדים בתופעות, בתהליך , בחוויה ולאו דווקא בתוצר. בתהליך היצירתיות ילדים נחשפים למצבים שונים המזמנים התנסויות והתנהגות שונה ומעניקים לילד הרגשה של מסוגלות עצמית. לנו ההורים יש תפקיד בשחרור העשייה היצירתית של ילדים משיפוט חיצוני של "נכון" ו"לא נכון", ובנתינת מקום למשחקי דמיון המפתחים באופן משמעותי את היצירתיות אצל ילדים. תפקידנו גם לתת מקום לממציא, היוצר והמגלה שבילדנו.

לדוגמא: יישום פרקטי עבור ההורים המעוניינים לעודד את ילדם לפתח שפה כתובה הינו הקצאת פינה בבית ההופכת ל"משרד" (שולחן וכיסא) ו"ציוד משרדי" (מספרים, דפים עפרונות, צבעים, שדכנים). אפשרו לילדים להתנסות בכתיבה על ידי שימוש בציוד משרדי מגוון בכדי לכתוב מרשמים, רשימות קניות, תפריטים, ברכות  ומתכונים למאכלים תוך ביצוע משימה משמעותית. ילדים שמחים למצוא דרך יצירתית להביע את רעיונותיהם ועיסוק שכזה יעודד חשיבה יצירתית, הבעה ותחושה של מסוגלות עצמית. ילדים שמעודדים אותם לרשום בגיל צעיר שמחים להמציא פתרונות יצירתיים כשהם נתקלים במצבים של קושי לכתוב בשפה מוסכמת.

כלי נהדר לעידוד יצירתיות ופתרון בעיות הוא גם שימוש בספרים, בעזרתם ניתן לחשוף ילדים לאירועי חיים למצבים רגשיים, חברתיים ואנושיים. קריאת ספרים מעודדת חשיבה יצירתית אצל ילדים, מקדמת מקוריות וחשיפה לרעיונות מגוונים , מסייעת בתהליך הסקת מסקנות והשלכה של מצבים המתרחשים בסיפור על המציאות.  

כאשר אנו חושפים ילדים לחוויות והתנסויות יצירתיות, הם מקבלים מאתנו מתנה משמעותית בדמות ילדות עשירה בזיכרונות והתנסויות. ילדות שכזו תאפשר חיים חווייתיים, יצירתיים המשולבים במיומנויות המשמעותיות לצמיחתם והתמודדותם העתידית בעולמם. אם נכבד את הרעיונות שילדים מעלים ונאפשר להם לחשוב ולהתנסות בעצמם בפתרון בעיות, נעזור להם לצמוח ולהיות חופשיים לעשות טעויות ולחקור. הם יחושו חופשיים להמציא , ליצור ולמצוא דרכי חשיבה חדשות, וכן ללמוד מהתנסות ועשייה, לאהוב ללמוד ולהעז. 

ביבליוגרפיה

לנדאו, א' (תשנ"א). האומץ להיות מוכשר. תל־אביב: דביר.

גרוסמן ס"ר' רוג'רס ב"ה ומור, ב"ה (1995). חדשנות בפעולה — שחרור היצירתיות מכבליה. ירושלים: משרד החינוך והתרבות ומכון ברנקו וייס.

שחם ח' ושורצקי, ח' (2016 תשע"ז) . זמן חינוך כתב עת לעיון ומחקר בחינוך , פיתוח יצירתיות ומצוינות בגן הילדים. 77-96 ,גיליון 2

נדלה  https://eureka.org.il/item/89085/מהי-יצירתיות

https://eureka.org.il/academy/my/

נדלה:   https://clodietaldan.wordpress.com/2015/11/06/חשיבה-יצירתית-ביומיום-של-הילדים-הצעיר

http://www.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/article_view.aspx?ArticleID=349

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>