התנצלות- ספטמבר 2022
כיצד להתנצל בפני ילדך?
יום הכיפורים מביא עמו חרטה, סליחה ורצון לתקן את הדרוש תיקון לקראת השנה החדשה. החודש בחרנו להתמקד בהתנצלות, התנהגות הורית מיטיבה כלפי ילדים צעירים.
הורות היא משימת חיים המבוססת על השקעה ויחסים בין אישיים ארוכי טווח. חוויות של הצלחה, המהוות מקור של שמחה ומספקות תחושת הישג, שזורות בתחושות של מתח וקונפליקט. מכאן, שהורים רבים תופסים את חווית ההורות כאחת מההתחייבות המבורכות אך גם המלחיצות והמאתגרות בחייהם.
יחסי הורה-ילד איכותיים הינם בסיס להתפתחות מיטבית של הילד. מערכת יחסים איכותית מבוססת על אינטראקציות חיוביות של הורים עם ילדים, יחס עקבי, חום אנושי ותמיכה. עם זאת, בחיי משפחות רבות לעתים הורים מאבדים את קור הרוח ומתפרצים על ילדיהם. ביטויים של חוסר סבלנות, ביקורת, הרמת קול (שלא מבחירה אלא מחוסר אונים), נחווים על ידי ההורים באי נוחות ומצדיקים התנצלות בפני הילדים.
כדאי להתנצל בפני ילדים מהינקות. הורים לעתים חוששים שהתנצלות פירושה ביטוי של חולשה אך להיפך, ברוח מחומש ההורות (https://www.youtube.com/watch?v=MK7c0FnidOI&t=7s) ההתנצלות מעידה על יישום שני עקרונות מתוך המחומש: מנהיגות הורית ואהבה ללא תנאי.
להתנצלות של הורים כלפי ילדיהם משמעות. במצב של התנצלות, הורים משמשים כדוגמה ובכך מסייעים לטיפוח של יכולות הוויסות העצמי, אשר בתורן משפיעות על התנהגות פרו-חברתית ויחסים בין-אישיים חיוביים, של ילדים עם חבריהם. הדרך בה הורים מגיבים, משפיעה גם על הפנמה של קוד התנהגות אצל ילדים. לכן ככלל ההמלצה היא, הימנעו מלהגיב באופן שלא הייתם רוצים שילדיכם יחקו. עדויות מחקריות מצביעות על כך שהנכונות של הורים להתנצל בפני ילדיהם, קשורה חיובית להתקשרות בטוחה ויחס של תמיכה בילדים. ההתנצלות טובה לתיקון קונפליקטים וביסוס של תקשורת מקרבת. כשנשאלו הורים באיזו תדירות הוריהם התנצלו בפניהם, תשובתם נעה בין "בדרך כלל" דרך "פעם אחת" עד ל"מעולם לא". הורים שהעידו כי הוריהם התנצלו בפניהם, דיווחו על יחסים קרובים יותר עם ילדיהם. מכאן שהתנצלות עשויה להדהד במשך דורות.
התנצלות מעידה על מנהיגות הורית. אתם נוקטים פעולה ומעבירים לילדיכם ערך של תקשורת בינאישית מכבדת. התנצלות היא גם ביטוי של אהבה, אמפתיה וכבוד לרגש ולחוויה של הילד.
לפניכם, מספר צעדים המתארים התנצלות אפקטיבית -
☘️ קחו פסק זמן קצר להירגע והתבוננות בהתנהגותכם.
.
☘️ קחו אחריות והתנצלו. הודו בפני הילד שטעיתם. שתפו אותו בחרטה שלכם באופן שתואם גיל והתפתחות. מחקרים מראים שילדים בני שלוש מבחינים בין טוב לרע ומזהים מקרים המצדיקים התנצלות.
.
☘️ ההתנצלות צריכה להיות ממוקדת בהתנהגות. לדוגמה, אתם יכולים לומר: "אני מצטער.ת שצעקתי", "אני מצטער.ת שדברתי אליך בצורה לא יפה", או "אני מצטער.ת שלא הקשבתי לך", אל תאמרו באופן כללי "אני מצטער"; התייחסו להתנהגות שלגביה אתם מתנצלים. ייתכן שאינכם מקבלים את התנהגות הילד שגרמה לכם להתפרץ. ההתנצלות אינה מצדיקה את התנהגות הילד. היא ממוקדת בהתנהגות שלכם שעליה אתם מצטערים.
.
☘️אל תנסו להצדיק את התנהגותכם ואל תחלקו את האשמה עם הילד. עליו לשמוע מפיכם שאתם מצטערים על ההתנהגות שלכם. אפשר לדבר על ההתנהגות שלו בהזדמנות אחרת.
.
☘️ הכירו ברגשות של הילד. הראו שאתם מבינים שהוא נפגע מתגובתכם ושאהבתכם אליו אינה תלויה בדבר. אתם יכולים לומר: "אני חושב שזה היה קצת מפחיד ונפגעת ממני".
.
☘️ הביעו כנות. הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא להישאר רגוע ולהיות כנה עם ההתנצלות שלך.
.
נסיים בציטוט מתוך הספר "הורות אינטימית" של פרופ' ציפורה שכטמן: "תקשורת רגשית וקרבה אינטימית בין הורים וילדים מונעת קונפליקטים, מצמצמת כעסים, מגבירה חמלה ומסייעת להבנה. יש לפתח הורות מסוג זה מגיל צעיר, בהתמדה ובעקביות. אינטימיות הורית דורשת הסכמה על התפיסה שקשר רגשי הוא הבסיס המהותי ליחסי הורה-ילד, נכונות ואומץ להתבונן פנימה ולהבין את חלקו של ההורה ביחסים, הבנה אמפתית של הילד ושפה שמאפשרת קרבה."
☘️ ☘️ ☘️ שתהא שנה טובה - שנה של אמפתיה, אומץ ושינוי ☘️ ☘️ ☘️
.
כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, יועצת חינוכית (MA) ודוקטורנטית, אוניברסיטת תל אביב
מקורות
Photo by Kelli McClintock on Unsplash
Adams-Clark, A. A., Lee, A. H., Martin, C. G., Zarosinski, A., & Zalewski, M. (2021). Characterizing Maternal Apology Attitudes and Behaviors. Journal of Child and Family Studies, 30(10), 2379-2391. https://doi.org/10.1007/s10826-021-02031-0
Oostenbroek, J., & Vaish, A. (2019). The benefits of forgiving: Young children respond positively to those who forgive. Journal of Experimental Psychology: General, 148(11), 1914–1924. https://doi.org/10.1037/xge0000576
Ruckstaetter, J., Sells, J., Newmeyer, M. D., & Zink, D. (2017). Parental apologies, empathy, shame, guilt, and attachment: A path analysis. Journal of Counseling & Development, 95(4), 89–400. https://doi.org/10.1002/jcad.12154.
Smith, C. E., & Harris, P. L. (2012). He didn't want me to feel sad: Children's reactions to disappointment and apology. Social Development, 21(2), 215-228. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2011.00606.x