מאמר בנושא הקנייה של עקרונות הקריאה אצל ילדי גן בביתם

מאמר החודש

 

כמדי חודש, להלן תקציר מאמר עדכני ומרתק, הפעם בנושא הקנייה של עקרונות הקריאה אצל ילדי גן בביתם. המחקר מבקש להשיב מהן תפיסות הילדים לגבי האופן בו הם לומדים לקרוא בבית ובאם תפיסות אלו מעוצבות על ידי התנהגות ההורים במהלך קריאת ספרים משותפת. למאמר המלא>

 

הסביבה שהורים מספקים בבתיהם לפיתוח האוריינות של ילדיהם הינה מוקד מחקרי מרכזי להבנת ההבדלים האישיים בהישגי האוריינות של הילדים בבית הספר היסודי. מחקרים הראו כי הורים עוסקים לעתים קרובות בקריאת ספרים משותפת עם ילדיהם, הוראה מפורשת של אסטרטגיות קריאה, כמו גם הקנייה שמות האותיות, צלילי אותיות וכתיבת מילים.

במחקר נשאלו 65 ילדי גן קנדיים, בני 4-5 מהן הדרכים בהן הם לומדים לקרוא בבית? הילדים נצפו עם הוריהם בעת אינטראקציה של קריאת ספרים משותפת, ונבחנה הדרך בה הורים הגיבו לשגיאות בקריאת מילים של ילדיהם במהלך הפעילות.

המחקר הראה כי לתפיסת הילדים  את הקריאה חשיבות להשכלתם האקדמית, לקריאה מהנה, להתמצאות במרחב ועוד. הילדים הציעו מספר דרכים בהן למדו לקרוא בבית, כאשר הנפוצה ביותר היא קריאת ספרים משותפת הורה-ילד, בה ההורים מסבירים את המילים ואת הצלילים של האותיות. התצפיות בבית הראו כי הדרך בה הורים הגיבו לטעויות הקריאה של ילדים עלתה בקנה אחד עם דיווחי הילדים.

תוצאות מחקר זה מצביעות על כך שלילדים צעירים היכולת לחשיבה רפלקטיבית הקשורה לתהליכי הלמידה שלהם, ויכולים לשמש מקור טוב ליצירה של פעילות אוריינית בבית מסוגים שונים. בכוחם אף להבחין בין התנהגויות הוריות אפקטיביות המסייעות להם ללמוד לקרוא.

מקורות

Evans, M. A., & Hulak, L. (2020). Learning to read at home: Kindergarten children’s report in relation to observed parent behavior. Early Childhood Research Quarterly (50) 38–45 https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.09.010

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>