מאמר בנושא התפתחות מקצועית של מחנכות לגיל הרך

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר, בנושא התפתחות מקצועית של מחנכות לגיל הרך לעבר מנהיגות חינוכית.

מטרת המחקר הייתה לבחון כיצד משפיעה הכשרה ייעודית לחינוך בגיל הרך על המחנכות המשתתפות בה? מחקר שנעשה בפינלנד מראה כי מחנכות שהשתתפו בתכנית הכשרה ייעודית לגיל הרך, שנמשכה 18 חודשים, העריכו את יכולותיהן המקצועיות בצורה טובה בהרבה מאשר טרם התכנית. קישור למאמר המלא.

ברחבי העולם, תחום החינוך לגיל הרך עובר בעשור האחרון שינויים ורפורמות. רפורמות אלו

מאופיינות בהתמקצעות של התחום, באמצעות פיתוח יכולות מקצועיות מתקדמות בקרב המחנכות

לגיל הרך. על פי כותבות המחקר, בפינלנד נערכה רפורמה משמעותית בעלת היבטים חינוכיים

ומינהליים בשנת 2015 .בשנת 2016 עוד כנה תכנית הלימודים לגיל הרך.

אולם, לצד הרפורמות, פינלנד לא חייבה את המחנכות לגיל הרך בהכשרה נוספת. הכותבות רואות

עובדה זו בעין ביקורתית. לדבריהן, קיימת תמימות דעים לגבי ההשפעות החיוביות שיש להכשרת

מחנכות על הישגי התלמידים ועל התפתחותן האישית והמקצועית של המחנכות. התמיכה

במחנכות מבחינה מקצועית היא הכרחית להצלחתן בתפקידן. בנוסף, מחקרים קודמים מראים

שמחנכות מעוניינות בהזדמנויות לקידום מקצועי.

מחקר זה בחן את השפעתה של הכשרה נוספת על תפיסותיהן של מחנכות שהשתתפו בה. במחקר

השתתפו 32 מחנכות לגיל הרך שלקחו חלק בקורס הכשרה ייעודי לגיל הרך בשם "פדגוגיה של

חינוך לגיל הרך בתקופה של שינויים בפרקטיקות" אשר ארך 18 חודשים. החוקרות בחנו כיצד

המחנכות תופסות את התקדמותן המק צועית תוך כדי ולאחר ההכשרה. החוקרות ניתחו את

הנושאים שעלו מהמחנכות בהקשר של המושג "מנהיגות חינוכית".

במחקר עלו ארבע תמות מרכזיות:

1 .הרחבת הידע – המחנכות ציינו שבעקבות ההכשרה הידע והפרספקטיבה החינוכית שלהן

התרחבו והתעורר בהן רצון להוסיף וללמוד. מימד הידע הוא פן מהותי של מנהיגות חינוכית.

2 .מודעות לגבי האיכויות של הפדגוגיה החדשה שיושמה – המחנכות בחנו בצורה ביקורתית

את היישום של הפדגוגיה החדשה והצליחו להצביע על השפעתה עליהן ועל התלמידים שלהם.

3 .פיתוח כישורים – המחנכות העידו כי יכולתן לפתח פרקטיקות חינוכיות חדשות ולהתבונן על

עבודתן השתפרו בעקבות ההכשרה.

4 .יכולת לטעון בעד חינוך לגיל הרך – המחנכות העידו כי בעקבות ההכשרה הן נהיו בטוחות

יותר בחשיבתן הפדגוגית ובזהותן המקצועית.

הממצאים מצביעים על הפוטנציאל הרב הטמון בהכשרה נוספת למחנכות לשיפור איכות החינוך

לגיל הרך.

מקורות

Fonsén, E., & Ukkonen-Mikkola, T. (2019). Early childhood education teachers’ professional development towards pedagogical leadership. Educational research61(2), 181-196.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>