מאמר העוסק בזמינותם של ספרים לילדים, ותרומתם לקידום ניצני אוריינות

כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר עדכני, העוסק בזמינותם של ספרים לילדים, ותרומתם לקידום ניצני אוריינות, תוך ניסיון לבחון באם מספר הספרים הזמינים לילדי גן בביתם קשור להישגים גבוהים יותר של שפה ואוריינות. לפרטים נוספים>

רקע: במחקר נבחנה תכנית להשאלת ספרים ("ספרית הדמיון") לילדים מגיל 0 עד 5, וקשרים עם ניצני אוריינות אצל ילדי גן. קריאת ספרים משותפת מספקת להורים ולילדיהם הזדמנות לשוחח על תוכנו של הספר, וליצר עניין ומוטיבציה אצל הילד לקריאה ולחקירה של חומרים מודפסים.  שיטה: כל הילדים שהשתתפו במחקר (N = 2,428),  היו רשומים למסגרת חינוכית באותו מחוז, והיו רשומים לספריה לתקופה שנעה בין 0-60 חודשים (M = 34.3, SD = 15.8). תוצאות: ילדים שהשתתפו בתוכנית הדגימו הישגים גבוהים יותר בהכרת אותיות ומודעות פונולוגית, בהשוואה למשפחות בקבוצת הביקורת (N = 3,348), אם כי ההשפעה היתה חלשה. לא נצפו הבדלים באיות של מילים. ההורים והילדים דיווחו על הנאה בפעילות המשותפת של קריאת ספרים  מהשתתפות בתוכנית. מסקנה: תכניות דומות 'לספריית הדמיון' יכולות לספק לילדים צעירים נגישות לספרות איכותית בגיל הרך, ולתמוך בפיתוח ניצני אוריינות של הילדים.

Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2019). Participation in the Imagination Library Book Distribution Program and its Relations to Children’s Language and Literacy Outcomes in Kindergarten. Reading Psychology, 1-21. DOI: 10.1080/02702711.2019.1614124

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>