מה התרחש לאחרונה - יוני 2021

 

 

המדריך הקטן לחודש יוני, 2021

 

מה התרחש לאחרונה

חודש יוני מסתיים, הקיץ כבר בשיאו ועת עת סוף השנה מתקרב. החודש המשכנו בשגרה ברוכה במעון, מלאת עשייה ופעילויות לילדים.

נפתח את המדריך הקטן בשיר "יש לי ציפור קטנה בלב". את השיר כתבו יגאל בשן ויוסי בנאי והלחין יגאל בשן. 

 

יש לי ציפור קטנה בלב
והיא עושה בי מנגינות
של סתיו ושל אביב חולף
של אלף אהבות קטנות

והיא עושה בי מזמורים
והיא צובעת עלמות
והיא פותרת לשירים
כמעט את כל החלומות

יש לי בלב ציפור קטנה
עם שתי גומות ומנגינה

 

יש לי ציפור קטנה בלב
והיא עושה בי סיפורים
של בית חם ובן אוהב
ושל קטעי ילדות יפים

והיא זוכרת בי כאב
והיא אוספת בי שנים
והיא עושה אותי שלו
אולי היא טעם החיים

יש לי בלב ציפור קטנה
עם שתי גומות ומנגינה

יש לי ציפור...

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר, בביצועו של יגאל בשן.

יום המטפלת: בסוף חודש יוני ציינו את יום המטפלת. ההורים פינקו את המטפלות בארוחת בוקר וצהריים עשירה וברכות בכל המעון. דורית מנהלת המעון ארגנה ערב עם קייטרינג חגיגי והפעלה מהנה. אנו מודים למטפלות ולכל צוות המעון על עבודתן הנאמנה והמסורה, תוך אהבה גדולה לילדים!

יום הורים בזום ושיחות עם וועדי הכיתות: החודש המשכנו בשיחות האישיות עם ההורים בכיתות פטל ודובדבן. יועצת המעון והמחנכת המובילה ערכו תצפיות וסיכמו מידע לגבי כל ילד. הן תיארו את הילד מבחינה רגשית, חברתית התפתחותית וקוגניטיבית. כמו כן, התקיימה שיחה עם וועדי הכיתות ב- 26.5.21 בעניין הנושאים שעל סדר היום של הורי המעון. אנו רואות חשובות ביידוע ההורים ובשיח פתוח ושקוף.

ההרשמה לשנת תשפ"ב: החודש נערכו סיורים במעון למשפחות החדשות שנרשמו לשנת תשפ"ב. דורית מנהלת המעון ערכה סיורים אישיים, לאור הנחיות ויצ"ו והציגה את המעון בפני המשפחות החדשות.  

החוגים חוזרים למעון

  חיות והפתעות:  חוג החיות המשיך, הילדים נהנים מהפעלות מרתקות ומעניינות על בעלי החיים – על אורח חייהן, מאכליהן ולאיזה משפחה שייכות. בתמונה כיתת תות נהנתה מפעילות עם אפרוחים קטנטנים, חשה את מגע האפרוחים ונהנתה מסיפורים והפעלות.

יוגה:  החודש שיעורי היוגה חזרו אל המעון. הילדים נהנים משיעורי יוגה מהנה ושופע בשמחה. הם מתרגלים בשמחה גדולה ומשתפים פעולה. הילדים מתנסים במגוון תרגילי חיות – פיל, צפרדע, כלב, חתול, נחש ועכבר. שומעים סיפורים מהנים ומתחברים למקצבי תופים ותיפוף על הגף. 

למידה והפעלות

פטל 

קטנטני פטל נהנים בחצר עם גיגית המים מימי הקיץ החמימים

 

 

תות - ילדי תות נהנים ביער הקסום, חוקרים פינות קסומות וחדשות ומשחקים בחול.

     

 

 

אגס 

בכיתת אגס נהנו ממגע חומרים, הילדים הכינו קצף והרגישו על מגעו על הידיים. כך, מרגישים מפעם לפעם עוד ועוד חומרים חדשים ומתנסים בתחושת המגע שלהם.

    

תפוח 

ילדי כיתת תפוח נהנים ממשחק עם חישוקים בשלל צבעים, מפתחים את יכולת החשיבה המרחבית שלהם, היכרות עם צבעים ומכירים אפשרויות משחק שונות ומגוונות עם החישוק.

 

דובדבן 

ילדי כיתת דובדבן הבוגרים שלנו משחקים במשחקים מורכבים ומעניינים המתאימים לגילם, משחקי לגו והרכבה המתפתחים את יכולות החשיבה שלהם והמוטוריקה העדינה.  

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

דרקון – אין דבר כזה

 כתב וצייר: ג'ק קנט  

כשהופיע דרקון בבית משפחת ביקסבי, בילי רצה לטפל בו, אך אמא התעקשה שהוא אינו קיים כלל. אלא שככל שניסו להתעלם מן הדרקון, כך גדל היצור עוד ועוד. מה אתם חושבים: היה או לא היה דרקון?

 

 

 

 

 

 

המלצה לפעילויות

מה דעתכם? האם הדרך להתגבר על הדאגה היא להסיח ממנה את הדעת, כמו שאמא נוהגת? או אולי לדבר עליה, כמו שהיה רוצה בילי, לפני שהדאגה צומחת ל"ממדי דרקון"?. זוהי הזדמנות לשוחח עם הילדים על דעתכם - האם הדרך להתגבר על הדאגה היא להסיח ממנה את הדעת, כמו שאמא נוהגת בסיפור? או אולי לדבר עליה, כמו שהיה רוצה בילי, לפני שהדאגה צומחת ל"ממדי דרקון"?. זו הזדמנות לשוחח עם ילדי הגן על הרגשות של הדמויות בסיפור. אפשר להרחיב את השיחה למציאות המוכרת לילדיכם: האם קרה מקרה בגן או בבית, שלא האמינו להם?

אתם מוזמנים להאזין לסיפור בקישור.

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר, הפעם בנושא הקשר בין כללים הוריים לבין שנת הילדים ומשקל הילדים. למאמר המלא.  

מחקרים מראים כי זמן שינה קצר מקושר להשמנת יתר בקרב ילדים צעירים. מטרת המחקר הייתה לחקור את מערכת היחסים בין כללים שונים של הורים והקשר בין כללים של הורים למשך שנת הילדים ונטייה להשמנת יתר באוכלוסיית משפחות ממגוון מעמדות סוציואקונומיים. 

המשתתפים היו ילדים בגילאי 3 והוריהם באנגליה. ההורים נשאלו בראיון לגבי הכללים שמציבים בנושאי שינה, צפייה בטלוויזיה ותזונה וקיבלו יומן לתיעוד השינה של ילדיהם למשך 5 לילות. נמצא כי כללים הוריים קשורים באופן מבוהק למשך שינה ארוך יותר והיו שכיחים יותר בקרב אזורים עם מצב סוציואקונומי גבוה בהשוואה לאזורים עם מצב סוציואקונומי נמוך. כללים של הורים בנושאי צפייה בטלוויזיה ותזונה נמצאו כקשורים למאפיינים גופניים של ילדים ללא השמנת יתר (משקל נמוך והיקף מותניים נמוך). 
 

Jones, C.H.D.,  Pollard, T.M., Summerbell, C.D.& Ball, H. (2014). Could parental rules        play a role in the association between short sleep and obesity in young children?     Journal of biosocial science, 46 (3), 405-418.

 

פינתה של היועצת החינוכית

המעבר לגן עירוני 

בימי ההורים שקיימנו החודש, נושא הבשלות והמעבר לגן עירוני עבר כחוט השני בשאלות שהורים הציפו. לפיכך, ארצה להקדיש טור זה למעבר לגן עירוני, להורי הילדים הבוגרים מכיתות תפוח ודובדבן אשר נפרדים מאיתנו בתום השנה.

הכניסה לגן עירוני, טרום-טרום חובה סביב גיל 3 היא מרגשת וצופנת בחובה חששות והתלבטויות. המעבר ממסגרת המעון למסגרת עירונית, מבטא שינוי גדול עבור הילד ומשפחתו.  תחילה אבחן את השינויים ובהמשך אתייחס אל בשלות הילד, וכיצד הורים יכולים לסייע לילדיהם במעבר.

  • שינוי פיזי: מעבר ממסגרת קטנה יחסית למסגרת גדולה יותר. במעון מספר המטפלות/מחנכות גדול יותר באופן יחסי. בגן עירוני נמצאות גננת, סייעת, לעיתים סייעת נוספת לתגבור קבוצה של 35 ילדים. 

 

  • שינוי ברמת הדרישות: במסגרת המעון הילדים וההורים מורגלים לפחות דרישות וגמישות מצד הצוות המטפל. בגן עירוני קיים סדר יום ברור ומובנה הכולל שעות פתיחה מוקדמות, מפגשים במליאה, ארוחת בוקר, חוגים, קבוצות עבודה וכדומה כאשר הציפייה שילדים והורים יעמדו בסדר היום ובתוכנית הלימודים. 

 

  • שינוי ברמת העצמאות הנדרשת מהילד: בגן עירוני אחד מהדגשים החשובים הוא פיתוח וביסוס אוטונומיה של הילד וקידום של מיומנויות הקשורות לשגרת היום. בגן, ילדים יתנסו בפעילות עצמאית תוך הפחתה הדרגתית של תיווך מבוגרים. לדוגמה, אכילה ושתיה עצמאית, היגיינה (למשל, קינוח אף), משחק אישי או עם חבר ללא נוכחות מבוגר, גמילה ממוצץ וממנוחת צהרים - אליהם היו רגילים. אל חשש, בתחילת השנה ניתנת עזרה רבה לילדים לביסוסן של מיומנויות אלה. 

 

במעבר לגם עירייה על הילד להפגין בשלות במספר תחומים:

בשלות רגשית ויכולת להתמודד עם האתגרים בגן החדש. לדוגמה, הסתגלות טובה למצבים חדשים, יכולת לדחיית סיפוקים, התמודדות במצבי תסכול ויכולת להתמודד עם קושי. בשלות שפתית ויכולת של הילד לבטא עצמו במילים והיכולת ליצירת שיח עם חבריו וצוות הגן. בשלות מוטורית והיכולת לנוע בחופשיות במרחב, כמו גם לאכול להתלבש ולפשוט בגדים.  בשלות חברתית והיכולת לשחק משחק חברתי עם בני גילו אשר תואם את גיל התפתחותו, להבין נורמות וקודים חברתיים, ליצור קשרים חברתיים ולהסתדר גם ללא תיווך המבוגרים.

כיצד נוכל לסייע לילדינו במעבר לגן עירוני?

1. עידוד לעצמאות: נעודד את הילדים לעצמאות בביצוען של פעולות יומיומיות בסיסיות, הנדרשות בכיתת הגן העירוני. נוודא שיודעים לאכול וגם לשתות מכוס, להתלבש, לנעול ולחלוץ נעליים, לשטוף ידיים עם סבון, ולשמור על היגיינה אישית. בני שלוש מסוגלים לפעולות אלה בכוחות עצמם וחשוב שיתאמנו עליהן. אפשרו להם לקחת חלק במטלות הבית – ועודדו  אותם להיות עצמאיים ולחוות תחושה של הצלחה ומסוגלות. התנסויות אלה מקלות על המעבר לגן מחזקות את הדימוי העצמי של הילדים ואמונה ביכולותיהם. בחרו מטלות מהנות בהן יוכלו להצליח ולחוש "בוגרים", לדוגמה, ללבוש פיג'מה אחרי מקלחת (לא דווקא בבוקר כשממהרים לעבודה), והקפידו שבמהלך היום ילדים ייפרדו מהמוצץ. כל אלה יקדמו את ההשתתפות הפעילה של הילדים בגן.

2. חיזוק הרגלים והיענות לכללים: בגן העירוני ישנה דרישה להיענות לכללי וחוקי הגן. חזקו את כללי הבית וההרגלים של הילדים. היו ברורים ועקביים. וינקוט טבע את המושג "תסכול אופטימלי" וטען כי בכדי שהילד יחווה תחושה של עצמאות וביטחון עליו להיפגש עם חוויות של קושי ותסכול,  המאפשרות התפתחות תקינה של האגו והתמודדות של הילד בסביבתו. לכן, התמודדות עם דחיית סיפוקים, עמידה בתור ויכולת להפיק את הלקח ממצבים שונים, יסייעו לילד להשתלב טוב יותר במסגרת העירונית.

3. דברו על השינוי המתרחש:  צרו מסרים חיוביים סביב המעבר. מטרת השיחה היא לבסס את ההבנה של הילדים על המעבר למרחב חדש ולצוות וחברים החדשים, תוך יצירת ציפייה נעימה לקראת.

4. מפגשי היכרות עם ילדי הגן: מומלץ ליזום במהלך חופשת הקיץ מפגשי היכרות ומשחק עם ילדים העתידים ללכת לאותו הגן עם ילדיכם. היכרות מוקדמת זו תסייע בהתמודדות עם חוסר הוודאות והזרות של הימים הראשונים בגן החדש ותחזק את הילדים. זו הזדמנות גם לתרגל מיומנויות חברתיות, להתנסות באירוח חברים ובהתארחות בביתם.

5. ביקור בגן החדש:  בקרו ביום הפתוח בגן הכירו את הגננת, והכירו את סביבתו החדשה. ביקורים אלו עשויים להקל ולהפחית את הלחץ לפני המעבר.

6. קריאת ספרים: קראו לילדים סיפורים העוסקים במעברים, ובחיי הגן (ספרים לדוגמה, "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים"/דוקטור סוס ו"בוקר טוב"/ע. הלל). באמצעות הספר תוכלו לקיים שיח סביב המעבר והשינוי, והילדים יוכלו לבטא רגשות של פחד, עצב והתרגשות, ללא שיפוטיות. היו איתם, עזרו לו להיזכר במצבים בהם הם התגברו על מעבר (דירה, למשל). חוויות אישיות של הילדים יסייעו להתגבר ולחוש ביטחון ומסוגלות.

אנו מאחלות בהצלחה למשפחות המעון במעבר לגן עירוני.

מקורות

נוי, כ' (2021). המעבר לגן העירוני-היבטים התפתחותיים ורגשיים בחיי הילד וההורה, שפ"ח רמת גן

תייר, ד' (2017). 8 שלבים שיעזרו לך להכין את הילד לגן עירוני. https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4996184,00.html          

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב,  יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

כתבה וערכה את המידעון: ענבר אבמן, רכזת פעילות מעון האוניברסיטה.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>