מה התרחש לאחרונה?: ספטמבר 2016

שנת תשע"ז החלה בשמחה והתרגשות. צוות המעון עמל רבות על מנת להכין את המעון לשנה החדשה: החדרים התחדשו, הקירות נצבעו, צעצועים ואביזרים התווספו והחצרות שופצו. בנוסף, טרם פתיחת השנה נערכה סדנת פיתוח צוות לכל המחנכות ובמקביל החלה עבודה עם כל צוות כיתתי בנפרד לשם קידום דרכי עבודה ותקשורת מיטיביות.

 

ראשית, נעים להכיר!

השנה נפתחה באיכלוס מלא ב-4 כיתות, לפי שכבות גיל. סך הכל במעוננו 47 בנים ו-49 בנות מתוכם שלושה זוגות תאומים.

 

כיתת 'תות' בטווח הגילים שלושה וחצי חודשים עד אחד עשר חודשים. בכיתה 18 תינוקות וחברות הצוות הן: אלצמהיי, מיטל, הילה, זמטו, ונאווה - אחראית הכיתה.

כיתת 'אגס' בה 24 זאטוטים וזאטוטות בגילאי שנה עד שנה ותשעה חודשים. חברות הצוות הן: סימה, ורד, אבזו, זהבית וסוזי - אחראית הכיתה ואסתי הגננת.

כיתת 'תפוח' מונה 26 ילדות וילדים בטווח הגילים שנה ותשעה חודשים עד שנתיים וחצי. חברות הצוות הן: שלהבת, ורד, אוסיאן - בת השירות מצרפת, דינה - אחראית הכיתה ושרה הגננת.

כיתת 'דובדבן' היא השכבה הבוגרת במעון ובה 28 ילדים וילדות בטווח הגילים שנתיים וחצי שנים עד שלוש שנים ושבעה חודשים. חברות הצוות הן: פולי, מאיה, ונסה - בת השירות מגרמניה, נדיה - אחראית הכיתה ואסתי הגננת.

 

על צוות המעון נמנות גם הטבחיות נעימה ומאיה אשר דואגות מדי יום לאוכל טרי ומגוון, המשביע את רעבם של הילדות והילדים.

 

אוכלוסיית המעון מגוונת חברתית ותרבותית ולשמחתנו בכיתות המעון ילדים/ות מהחברה הערבית, מהודו ובנות שירות מגרמניה וצרפת. המפגש הרב תרבותי בצוות ובין ילדי המעון מגדיל הסיכויים כי יעלה בידינו להקנות לדור העתיד את ערכי התשתית של קבלה וסובלנות של האחר. על כן ננסה במהלך השנה לתכנן אירועים בהם תנתן הכרה לשונות במוצא החברתי ובמבני המשפחות המגוון במעון שלנו.

 

 

למידה והפעלות

חודש ספטמבר עמד בסימן הכרות, הסתגלות והתאקלמות. צוות המעון בכיתות עמלו רבות על יצירת אווירה נעימה, חמה ובטוחה, ערכו היכרות והחלו לבנות קשרים משמעותיים על הילדים. בתקופה זו חשוב היה לתת לילדים להתרגל לסביבתם החדשה, ללמוד בהדרגה לבטוח בצוות, ליהנות, לשחק ולהתחיל להתנסות בחומרים שונים במהלך היום (לדוגמה, בצק וחימר). בכיתת הגן והגנון, הילדים הכירו את סדר היום, פינות הגן, כללי הגן, והפעילויות היום יומיות. בנוסף, נלמדו שירי בוקר וכל בוקר יתחיל בשירה עם הילדים. בכיתת הגן, אשת הצוות פולי תהיה אחראית על שעת סיפור בכל יום, בתום שנת הצהריים. הסיפור יוקרא בקבוצות קטנות, וילווה את הילדים לאורך השבוע דרך פעילויות והתנסויות שונות. בכיתת הפעוטות והתינוקות תקופת ההסתגלות ארוכה יותר ולכן חודש ספטמבר כולו מוקדש להסתגלות איטית, פרידה מההורים וחקירת מרחב הכיתה. בפעוטות החשיפה להתנסויות וחדרי הפעילויות הנוספים, היא איטית השוואה לכיתת הגנון והגן, זאת בהתאם לצורכי הילדים. כמו כן, התינוקות נחשפים לפעילויות מגוונות, חדשות לחלקם: שירי ילדים, שירי ידיים ואצבעות, דקלומים וכן משחקים שונים הפזורים במרחב. 

 

במהלך החודש למדו הילדים בהתאם לגילם לחגי תשרי דרך ספרים ושירים: הכרות עם ארבעת המינים, תפוחים (סוגים, צבעים, מבנה, טעם), דבש ואופן ייצורו, מהו צוף, תכונות הדבורים ומהי כוורת. 

 

 

חוגים

חוג יוגה - הפעילות בחודש ספטמבר הייתה מגוונת וכללה שני שיעורים. במפגש הראשון סיביל, המדריכה, לימדה את הילדים כיצד לתופף על גוף על מנת לעורר ולאוורר אותו. לאחר מכן נשמו פרחים, למדו לזמזם כדבורים (הזמזום תורם לחיזוק הקשב ומשחרר את אזור הגרון) והאזינו לסיפור "הצבע הכי יפה בעולם" (מאת: פאול קור). בעקבות הספר תרגלו את התרגיל קשת בענן - הנעת רגליים וידיים, מתיחת הגוף ויצירת קשת של צבעים. במפגש השני, הוקרא הסיפור "מה לעשות עם חתולה שכזאת?" (מאת: פנינה פרנקל) המספר על חתולה עצלנית שלא כל כך אוהבת לשתף פעולה - עד שהיא מבינה שהדברים המוצעים יכולים לפתוח דלת לחוויות משמחות ומהנות. מעבר למסר המקסים, הילדים תרגלו מספר תרגלי יוגה השואבים את השראתם מעולם החתולים: חתול שמח, חתול כועס, מרים זנב ומתמתח. בסיום כל פעילות מתבצעת הרפיית גוף באורות מעומעמים בלווי צלילים רגועים ונעימים.

 

 

גינה חלקאיתכחלק מחזון מרחב הטבע והרחבת הפעילות בנושא, השנה החל לפעול חוג חדש בכיתת הגן - הגינה החלקאית. הילדים התחלקו לשלוש קבוצות. הפעילות החלה בישיבה תחת העץ בחצר המשחקים. לאחר היכרות עם אליאן המדריכה למדו הילדים שיר פתיחה שילווה את המפגשים והחלו להתסכל על הטבע שסובב אותם. לאחר מכן קיבלו שקים קטנים ויצאו יחדיו אל היער הקסום לאסוף מתנות מן הטבע ולהתבונן בהן: ענפים, אבנים ועלים. בהמשך הילדים יקימו גינת ירק, ילמדו על השינויים החלים בטבע ועוד.

 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש אוקטובר
 
"סיפורי רחוב" מבית אריאלה - במהלך חודש אוקטובר, מרכז התרבות בית אריאלה מקיים סדרת אירועים בשם "סיפורי רחוב", שבמסגרתם יתקיימו שעות סיפור במוקדים שונים בימים ראשון, רביעי וחמישי בשעה 17:00 ובשישי ב-11:00. הפעילות תיערך בשדרות רוטשילד, בגן התקווה, בגן מאיר, ובנמל תל אביב. ​פרטים נוספים>>
 
צובעים את ישראל - לכבוד ראש השנה, רביעיית פלרונטין מזמינים את הקהל הרחב לפעילות מיוחדת ב-2 באוקטובר בשעות 14:00-10:00, וב-4-3 באוקטובר, בשעות 15:00-11:00. במסגרת האירוע תתקיים סדנה מעשירה שכוללת צביעה ססגונית, מפגש עם דמויות היסטוריות ועוד. פרטים נוספים>>
 
הצגה - צוציקים (מתאים לגל שנה עד שנתיים וחצי) - מופע תיאטרלי המוצג על ידי שתי שחקניות המעבירות את הפעוטות מסע חווייתי עשיר בדמיון המשלב תנועה, מוזיקה, צבעים, אביזרים, בובות והקרנות וידאו. האלמנטים התיאטרליים מותאמים ולקוחים מעולם הפעוטות. פרטים נוספים>>
 
הצגה - למה רק כבשים (מתאים לגיל שלוש עד שש) - ההצגה מספרת את סיפורו של טל, שלא מצליח לישון. הוא לא שיתף היום חבר במשחק והדבר מציק לו ולא מניח לו להירדם. הוא מספר לאמא מה קרה. אמא אומרת לו שלפעמים דווקא החלומות מביאים איתם את הפתרון, ועל מנת להירדם ולחלום היא מציעה לו לספור כבשים. כשטל מתחיל לספור את הכבשים, מתפרץ באמצע צב, ומבקש להיכלל בספירה. אחר כך מגיעה ג'ירפה, ואחריה פיל וקופים ותוכים, גן חיות שלם, וכולם דורשים שטל יספור גם אותם. אבל טל רצה לספור רק כבשים. הצגה צבעונית ומלאת הומור המלמדת לתת מקום לאחר. פרטים נוספים>>
 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ
 

שלושה פרפרים (מאת: לוין קינפיס, איירה: אורית ברגמן)  מביא לקורא את סיפורם של שלושה פרפרים חברים היוצאים לעוף ונקלעים לסערה. כאשר הפרחים בסיפור דוחים את הפרפרים בגלל צבע כנפיהם, הפרפרים האחרים מפגינים חברות ונאמנות, למרות הקושי להישאר בחוץ ולהירטב בגשם.  כל אחד מהם בתורו מגלה אמפתיה כלפי חבריו שנדחים על ידי הפרחים השונים. הסיפור עוסק בחברות ואחווה ומתאר מציאות שנתקלים בה ילדים ומבוגרים כאחד. 

פעילויות שאפשר לעשות בבית עם הילדים:

-יצירת פרפרים צבעוניים מחומרים ממוחזרים.

-הפרחים מוכנים להכניס לביתם רק את מי שדומה להם בצבע. תוכלו להשוות את האיורים של הפרחים והפרפרים. במה הם דומים זה לזה? במה הם שונים? תוכלו גם לשאול את ילדיכם מה דעתם על התנהגות הפרחים.

-בעקבות הסיפור תוכלו לשאול את ילדיכם אם קרה שלא הרשו להם או לחבר להצטרף למשחק, איך הרגישו אז ומה עשו.

-ניתן להמחיז את הסיפור כמשפחה, לבושים בצבעי הפרפרים והפרחים שבסיפור. אפשר לשלב חיקוי של תנועות הפרפרים ולהמציא יחד את "ריקוד הפרפרים".

-הסיפור מזמן עיסוק בטבע. אפשר לצאת לטבע / לגינה ולחפש פרפרים ופרחים. כמו בסיפור, גם בטבע פרפרים ופרחים שונים זה מזה ולכל אחד צבעים וצורות אחרים. כמה סוגי פרפרים מצאתם ומה צבעם? אולי אתם מכירים שמות של פרפרים? ניתן אף לעיין יחדיו בתמונות במגדירי פרפרים ופרחים ולבחון יחדיו צבעים, צורות ועוד.

 

 

מאמר החודש

מדי חודש נפרסם תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך. 

בני שנה חושבים באופן יצירתי, בדיוק כמו הוריהם. למאמר המלא>>

יצרתיות היא מאפיין חשוב בחשיבה האנושית. חשיבה מסועפת (DT – Diverent thinking) מהווה מדד לפוטנציאל היצירתי, ונמצאה כמנבאת הישגים יצרתיים עתידיים בקרב ילדים בגילאי שבע. זו יכולת קוגנטיבית המקושרת (אך גם נבדלת) למנת משכל, חשיבה מתכנסת ותפקודים ניהוליים.

 

החוקרים בקשו לבדוק האם ניתן למדוד חשיבה מסועפת בקרב פעוטות בני שנה והאם החשיבה המסועפת שלהם ושל הוריהם נמצאת בקורלציה חיובית – מה שיכול לספק רמז ראשוני לתהליך ההיווצרות של חשיבה זו.

 

המחקר מראה לראשונה כי תהליך חשיבה מסועפת ניתן למדידה בשנת החיים השנייה. המשמעות של כך שזו התקופה המוקדמת ביותר בה ניתן לבחון כיצד חשיבה מסועפת מתהווה. עובדה זו פותחת את האפשרות להמשיך לחקור מהם הגורמים הפנימיים המשפיעים על חשיבה מסועפת בקרב פעוטות. לדוגמה, האם תפקודים קוגנטיביים משפיעים על חשיבה מסועפת בקרב פעוטות, בדומה למבוגרים. בנוסף נמצא כי חשיבה מסועפת של הורים ופעוטות נמצאת בקורצליה חיובית כבר בשנת החיים השנייה של הפעוט. כלומר, חשיבה מסועפת של הורים יכולה להיות מקושרת לזו של הפעוטות דרך גנטיקה. עם זאת, מחקרי עבר בתאומים הראו שאמנם גניטקה מהווה מרכיב בתושבה היא אינה מספקת את התשובה במלואה. לכן, אפשרות נוספת בה חשיבה מסופעת על הורים ופעוטות יכולה להיות מקושרת היא דרך למידה חברתית. ילדים צעירים משפרים את החשיבה המסועפת שלהם על ידי צפייה באדם אחרה הפגין יכולות גבוהות של חשיבה מסועפת. מנגד, במידה ויצפו באדם המפגין התנהגויות נמוכות של חשיבה מסועפת – רמת החשיבה המסופעת שלהם תרד.

 

החוקרים מציעים כי למבוגרים יש למעשה הזדמנות להגביר חשיבה מסועפת בגיל צעיר מאוד על ידי הגברת החשיבה המסועפת שלהם עצמם או הצגת חשיבה מסועפת ברמה גבוהה אל מול הפעוטות באופן יזום ומכוון למשל, על ידי משחק מוכן מראש. 

 

Hoicka, E., Mowat, R., Kirkwood, J., Kerr, T., Carberry, M., & Bijvoetvan den Berg, S. (2016). OneYearOlds Think Creatively, Just Like Their Parents. Child development

.

 

משולחנה של היועצת החינוכית

הורים יקרים,

במהלך החודש עלו שאלות אודות גמילה מחיתולים בכיתת הפעוטות והגנון וכעת מספר מילים על סוגייה התפתחותית אוניברסלית זו: גמילה מחיתולים היא תהליך אינדיבידואלי עבור כל ילד/ה ואני מקווה כי הכתוב מטה יסייע לכם להבין האם ילדכם/ילדתכן מוכנ/ה לגמילה מחיתולים. מלבד גיל הפעוט/ה (גיל גמילה מחיתולים הוא משנה וחצי עד שלוש וחצי) ישנם גורמים נוספים החשוב לשים אליהם לב כאשר מחליטים על תחילת גמילה:

 

בשלות פיזית
בשלות גופנית (יכולת הילד לשלוט בשריריו) הינה תנאי הכרחי (אך לא יחידי!) להצלחת התהליך: הליכה וישיבה ללא סיוע מבוגר, שליטה בידיים (יכולת לתפוס חפצים ולהחזיק בהם), יכולת לרדת מהמיטה, יכולת להוריד לבד את הבגדים התחתונים, מעבר ללא קושי מתנוחה לתנוחה ויכולת קואורדינטית טובה. חשוב לזכור, למרות שהשליטה על סוגרי פי הטבעת מתפתחת לפני השליטה בשרירי שלפוחית השתן – גמילה מצואה מתרחשת מאוחר יותר בשל מעורבות גורמים רגשיים. ביטויים לבשלות זו: חיתול הילד אינו רטוב כל הזמן אלא נשאר יבש במשך פרקי זמן ארוכים (שעתיים זהו פרק זמן המינימלי להתחלת התהליך), הילד מודיע לנו שהוא עושה פיפי או קקי.

 

בשלות קוגנטיבית
קיימת הבנה של רצף הסיבתיות – היכולת להבין את הקשר בין תחושות לבין התוצאות שלהן, הבנה של הקשר בין איתותי הגוף (לחץ בשלפוחית השתן או בפי הטבעת) לבין התפנות. ניתן לראות בשלות בילדים שעוצרים את פעולותיהם בעת שהם מתחילים את תהליך יציאת השתן או הצואה. בשלות קוגנטיבית זו כוללת את היכולת של הילד לתקשר מילולית עם סביבתו, להודיע שהוא רוצה להתפנות, להבין מושגים כמו יבש, רטוב, סיר וכדומה.

 

בשלות רגשית
ילד/ה הנגמל מחיתולים צריך להיות מוכן לקחת אחריות על גופו ולקבל את העובדה שהוא אינו תינוק עוד, להתמודד עם ציפיות המבוגרים ועם אכזבותיהם כאשר יש 'פספוס'. על מנת להתמודד עם משימה זו – על הילד/ה להיות בעל זהות נפרדת מהוריו, לדחות סיפוקים ולהתאפק וכמו כן – לשאוף לעצמאות ולא רק בתחום הניקיון – לאכול לבד, להתלבש לבד, להיות בעל שליטה על הגוף, ובעל היכולת לעצור את הדחף המיידי להתרוקן. בשלות זו מתבטאת ברצון מפורש להסיר את החיתול, מודעות ליציאות, ברצון להוריד מכנסיים לבד ותחתונים ומודעות לסדר וניקיון.

 

בשלות חברתית
רצון להיות דומה לאחרים שמתפנים בשירותים. אחד הביטויים לבשלות זו הוא התעניינות בהליכת אחרים לשירותים ואפילו רצון לראותם מתפנים (אין צורך להיענות לבקשה – עצם המצאות הילד בסביבת אנשים המתפנים בשירותים הוא גורם מלמד).

 

גורמים נוספים שראוי ורצוי לקחת בחשבון: רגישות סנסורית (החיתול/ההרטבה/ מגע ההפרשות גורמים לאי נוחות שעשוייה לזרז גמילה), קצב הסתגלות אישי ואירועי מעבר שונים (הרחבת המשפחה, מעבר דירה, פרידה ועוד).

 

הצלחת התהליך תלויה באיזון בין גורמי הבשלות לגורמי המוטיבציה.

 

בנוסף לאמור לעיל, המועד המתאים הוא זה שבו אתם ההורים פנויים לתהליך מבחינה רגשית ומעשית, כי גם אתם צריכים להיות 'בשלים' לתהליך. בנוסף להרגשתכם והחלטתכם – עליכם לבחון את מידת בשלות ומוכנות הילד/ה, כפי שצויין לעיל.

 

ישנם דרכים המציעות בדיקת בשלתו של הילד לגמילה בדרך של ניסוי וטעייה – מתחילים, בודקים את מידת שיתוף הפעולה ואם אין שיתוף פעולה דוחים את התהליך. אישית אומר כי להערכתי עדיף לעשות הערכה מוקדמת להיבטים השונים שפורטו לעיל. במידה ומתקבלת ההחלטה על התחלת התהליך חשוב להיות עקביים (במידה ועולים קשיים חריפים רצוי לבדוק את הנושא ואולי אף להפסיק זמנית את התהליך). ילד/ה הנגמלים מחיתולים כשהם בשלים ומוכנים יכולים להפיק מתהליך זה תחושות חיוביות של עצמאות, בגרות ויכולת התמודדות. גמילה מוקדמת עלולה להוביל לתחושות תסכול, מתח, בושה ואי עמידה בציפיות.

 

סיכום – סימנים שהילד בשל לגמילה:

  • גיל הילד (שנה וחצי לשנתיים וחצי)
  • התעניינות בהתפנות מבוגרים
  • הודעה של הילד שיוצא לו פיפי או קקי בתחילת התהליך
  • מוטיבציה אישית של הילד להורדת החיתול, עשיית צרכים בסיר או שירותים
  • הגדלת פער הזמן בין החלפת החיתול להירטבות מחדש
  • ילד שקם משנת צהריים יבש

 

​בהצלחה!
כרמית זר
יועצת חינוכית (M.A)
​חינוך בראייה מגדרית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>