מה התרחש לאחרונה?: יולי - אוגוסט 2016

בחודשי הקיץ ילדי המעון לומדים להכיר את עונת השנה החמה דרך פיתוח והעשרת אוצר מילים, משחקי מים, הסברים מותאמי גיל על כובע, צל, שתייה ועוד. הקיץ טומן בחובו גם חגיגות סיום שנת הלימודים ואירוע יום המטפלת.

 

מה חדש החודש?

  • המעון התחדש במגוון אביזרים: פינת הישיבה בכניסה למעון התחדשה בכריות, פופי ישיבה חדשים, ספסל בגינה ועציצים חדשים. כמו כן, שופץ חדר שיחות האישיות.

 

 

יום המטפלת

ביום חמישי, ה-28.7.16, התקיים יום המטפלת לצוות המעון לאות תודה על הטיפול המסור, האהבה, הסבלנות, האכפתיות והדאגה לילדי המעון. ועד ההורים השקיע מאמצים רבים על מנת שהאירוע יהיה נעים, מפנק ומשמח. האירוע כלל ארוחת צהריים עשירה ופעילות טיפוח מהנה לצוות. כמו כן, הגב' צופית רוזן, מנהלת מרכז 'אור ופרח', העבירה סדנת שזירת פרחים. צופית הסבירה את הפעילות ותפישת עולמה - הפרחים הינם שפה לא-מילולית הנותנת ביטוי עצמי רגשי ותחושתי. הסדנה מעניקה כלים ישומיים מתוך העבודה עם הפרחים, המגע עימם עוזר להתחבר פנימה ומעורר רוגע ושלווה. עד תום המפגש כל מטפלת יצרה זר פרחים מרהיב הנלקח הביתה. צוות המעון התרגש עד מאוד מהמילים החמות, מההשקעה והמחשבה. 

 

 

 

 

 

 

 

סיום שנת הלימודים 

על מנת להתכונן לפרידה וסיום שנת הלימודים, צוות המעון החל להעביר תוכנית 'מעברים' בכל הכיתות. כחלק מתוכנית ההסתגלות, הילדים החלו להכיר את הגננות ואחראיות הכיתה הרלוונטיות לשנה הבאה - הן נכנסו לכיתות והשתתפו בפעילויות.

 

בכיתות הגן והגנון נערכו מסיבות סוף שנה בהשתתפות פעילה של ההורים ובדגש על זמן איכות הורה-ילד מתוך התפישה כי פעילות משותפת הורה-ילד מקדמת תקשורת ועוזרת לחזק את הקשר בין ההורה לילדו. הכיתות התחלקו ונערכו שתי הפעלות: בכיתת הגן הילדים וההורים נהנו מיוגה משותפת ומשחקי ילדות (כסאות מוזיקליים, חבילה עוברת, ים-יבשה). בכיתת הגנון הקבוצות נעו בין פעילות יוגה להפעלת שירי קיץ עם חישוקים וכדורים. 

 

מסיבות סיום

 
 
 
 
חוגים

"חינוך גופני לגיל הרך" –  בכל הכיתות הגדש הוא על תנועה, מוטוריקה גסה ועדינה, שווי משקל וקורדינאציה על ידי פעילויות גופניות שונות: קפיצות, דילוגים, משחקי תנועה ועוד. כל הפעילויות מתבצעות תוך לימוד מודעות לגבולות גופי והזולת.

 

"יוגה לגיל הרך"כיתת הגן התנסו בבניית מנדלה זמנית. הילדים נהנו ליצור, לדייק, להתרכז, לבחור צבעים וצורות, להתבונן ואז - לשחרר. בעת השחרור המנדלה מתפרקת חזרה לתוהו ובהו מתוכו היא נוצרה וכעת הילדים פנויים ליצירה חדשה.  התרגיל מאפשר לתרגל ולהתמודד עם פרידה, כמו גם חיזוק יכולות מוטוריות, ריכוז, דיוק ומיקוד. 

 

 

 

 

פעילויות לקיץ

ילדי המעון יצאו לחופש ובמידה ויש לכם ילדים גדולים יותר, גם הם כבר מבלים לא מעט זמן בבית. חופש גדול יכול להיות הזדמנות לשבירת שגרה מהנה, טיולים ועשיית פעילויות שביום יום אנחנו ממעטים לעשותם:

 

תכנון והכנת ארוחה משפחתית - ארוחה הכוללת את כל בני המשפחה חשובה מאוד לתא המשפחתי ולילדים. ניתן לבחור הכנת ארוחות בריאותיות וקלות או אפילו קינוחים. ההכנה עצמה היא פעילות המשלבת יכולות רבות: הבנת הוראות, חישוב כמויות, ערבוב, לישה, מגע במרקמים שונים וכמובן - יצרתיות והנאה מרובה. ילדים בגיל שנתיים* (ואפילו מעט צעירים יותר) יכולים להשתמש בסכין חד פעמית, יחד אתכם, לחיתוך של פירות או ירקות כגון: תפוז, תפוח, בצל, שום ועוד.

 

משחקי מים -  בדומה למעון, אפשר לצאת עם הפעוטות לגינה ולתת להם לשחק עם מים: להשפריץ מים, לרחוץ את הבובה עם מים, להפריח בועות סבון ועוד. 

 

חוף הים - מלבד רחצה ניתן לעשות פעילויות ספורטיביות בחוף: תחרות בניית ארמונות חול, ניתן לאסוף צדפים ואח"כ להכין מהם שרשרת, מובייל, לצבוע אותם או להדביק.

 

משחקי עשה/י זאת בעצמך-  הרבה פעמים אין צורך לקנות משחקים מיוחדים.

  • פעילויות העובדות על מוטוריקה עדינה (גיל שנה ומעלה*): השחלת חוטים - ניתן לעשות על ידי חורים בקרטון (אותו ניתן לקשט מבעוד מועד או לאחר יצירת החורים) והעברת שרוך. השחלת קשים: לעשות חור בפקק של בקבוק, לגזור קשים ולתת לילד/ה להשחיל (ניתן לעשות עם מפתחות, פונפונים ועוד). מריחת פסטלינה: לצייר קו מעוקל ולמרוח עליו פלסטלינה (צריך להפעיל כוח על מנת למרוח אותה). מיון פונפונים לפי צבעים ביד או על ידי פנצטה או אטב למתקדמים. 
  • פעילויות העובדות על מוטוריקה גסה (גיל שנה וחצי ומעלה*): באולינג עם כדור ובקבוקים, לפזר חישוקים וללכת/לקפוץ ביניהם, לזרוק כדור לתוך קופסה גדולה, לזרוק חישוקים ולנסות לקלוע על רגל של כסא.
  • פעילויות סנסו-מוטוריות: מגע חומרים שונים עוזר לילדים להתאקלם למרקמים שונים (החשיפה אף עוזרת לילד לנסות לאכול מרקמים שונים). ניתן לשחק עם דבק, חול, קצפת, קצף גילוח, ספוגים שונים, מברשות, נוצות ועוד. חשוב לשים לב, אם ילד נרתע ממגע מסויים אין להכריח אותו אך ניתן לשוב ולחשוף אותו בעדינות למרקם, בזמן אחר (לדוגמה חול).

*לילדים יש התפתחות אוניברסלית ואינדיווידואלית לכן חשוב לשים לב לילד האישי שלכם וליכולתו האישית. על הילד מצד אחד להיות מאותגר על ידי הפעילות אך מצד שני לא להיות מתוסכל ממנה. כמו כן, ילדים רבים אוהבים לשחק במשחקים איתם שיחקו בעבר, גם אם הם 'עברו את הגיל' - אפשרו להם את ההנאה מכך. ניתן לפשט את הפעילויות או לחלופין לאתגר בצורות נוספות, אנא קחו זאת לתשומת ליבכם.

 

שעת סיפור - ספר מומלץ 

"לפעמים, כשאתה אוהב מישהו מאד מאד, אתה רוצה למצוא דרך כדי לתאר עד כמה חזקים רגשותיך. אבל, כמו שמגלים הארנבון אגוזיני הקטן והארנב אגוזי הגדול, זה בכלל לא פשוט למדוד אהבה!"

"אני אוהב/ת אותך עד השמיים!" - ביטוי המעלה חיוך על פנינו ומוכר בקרב ילדים והורים רבים. אגוזיני, הארנבון המקסים והחמוד, המנסה להבין מהארנב אגוזי, המבוגר, 'כמה' הוא אוהב אותו. אגוזי משתף פעולה עם המשחק הלא הגיוני, שהרי לא ניתן לתחום אהבה, תוך חזרה מתמדת על המילים 'אני אוהב אותך' ומעבר מהמחשות פיזיות (פרישת ידיים, גובה וכדומה) למאטפורות כמו 'אהבת נצח' ומושג האינסוף. 

תנחש כמה אני אוהב אותך (מאת: סם מקברטני איירה: אניטה ג'ראם) הוא סיפור חמוד ורגיש, המביא שיח ודוגמאות מנקודות מבטם של ילדים. הקראת הסיפור ותיווכו (על מודל קריאת ספרים ותיווכם ניתן לקרוא - כאן) על ידי מבוגר יכול להיות זמן איכות מהנה ומלמד עבור הילד וגם עבור ההורה. הקראת הסיפור ב'פרפר נחמד' על ידי דודו זר>>

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>