מה התרחש לאחרונה?: יוני 2016

עם בוא הקיץ וחודש יוני, המעון חגג את חג הקציר וסיום שנת הלימודים תשע"ו במסיבות, אוכל ופעילויות מיוחדות.

מה חדש החודש?

 

  • חוג יוגה לילדים החל לפעול החודש בכיתות תפוח (גנון) ודובדבן (גן). בפתיחת השיעור הילדים יוצרים עם כפות ידיהם פרח ומריחים את ריחו הנפלא - וכך מתרגלים נשימות. הילדים למדו לשבת בישיבת 'פרפר' ו'צב'. כל שיעור מלווה הסברים ומנגינה וניכר כי החוג מהווה פעילות מהנה ומרגשת עבורם.

 

 

 

למידה והפעלות

 

הפנינג שבועות לציון סיום שנת הלימודים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כמיטב המסורת המתגבשת, נערך ההפנינג השנתי לסיום שנת הלימודים. האירוע נערך בגן הדקלים, בלב האוניברסיטה, כחלק מתפישה המלווה את המרכז לגיל הרך מימי הקמתו - "מעון באוניברסיטה - אוניברסיטה במעון". להפנינג הוזמנו כל המשפחות, סבתות וסבים, אחים ואחיות, דודים ודודות, וכן כל משפחת האוניברסיטה. אכן, הנהלת האוניברסיטה, חברי סגל אקדמי וחברי סגל מנהלי - משתתפים בשמחת דור העתיד שלנו!

 

ההפנינג שנערך היה בסימון חג השבועות וכל ההפעלות עסקו בקציר, ביכורים, חיות המשק, קיץ וטבע. הילדים והילדים נחשפו לחוויה חלקאית - קציר החיטה: גן הדקלים קושט בחציר שיבולים וכלי עבודה כגון מגל, חרמש, מזרה, עילי ומכתש ואבני ריחיים. המפעיל הסביר על החיטה וכיצד עובדים עם הכלים, הכנת עומרים ושלבי הדיש של הפרדת המוץ, הגרעין והמלען. הילדים עבדו על עלי ומכתש על יצירת הקמח ובתום הפעילות קיבלו צנצנת בה היה ניתן לשים את גרגירי החיטה שנטחנו. כל זוג הורה וילד שחפץ, קיבל בצק ומערוך להכנת פיתות אותן היה ניתן לאפות על הסאג'. 

 

בנוסף, התקיימה הפעלה עם יפעת, המדריכה האהובה של החוג חוויה בעקבות סיפור. הצגה הייתה פעילה ומקסימה (איה פלוטו מאת דינה רון) עם בובות ותפאורה מושקעת וצבעונית. כמו כן, הילדים יכלו להתפזר בין השולחנות הפעילים השונים: הכנת טנא, ג'ימבורי, הכנת כבשה מחומרים שונים, יצירה על גבי תבניות בצורת פרות וכבשים, עמדת משחקי קיץ עם כדורי ים ומטקות ושולחן עם דפי צביעה.

 

אירוע סוף השנה היה משמח ועליז, הילדים, המשפחות והאורחים נהנו ובילו אחר הצהריים מקסים ומלא פעילויות חינוכיות ומסקרנות. וכמו כל מסורת, נחכה בציפייה לחגיגה המשפחתית בשנה הבאה!

 

שבועות

 

 

 

 

 

 

כיתות המעון למדו על חג הביכורים, בהתאם לגיל ולשלבי ההתפתחותיים השונים: על שמותיו השונים, טנא וכיצד מכינים אותו, אלו מוצרים יקשטו את הסלסלה שלנו, מהם ביכורים, הכרת המושגים והגידולים בשדה, במטע, ביער ובכרם. הילדים למדו על שדות חיטה, שיבולים, טרקטור, מוץ וגרעין. כמו כן, עסקו הילדים במנהג אכילת מוצרי חלב בחג: למדו על החיות מהן מופק החלב (פרה, עז וכבשה), מגורי החיות, מהו תהליך החליבה, מה ניתן להכין מחלב (יוגורט, גבינות, מעדנים וכו') והאם אני אוכל מוצרי חלב. הילדים נחשפו למגוון מילים חדשות בעקבות החג: איסוף, ליקוט, ביכורים, טנא, מכתש ועלי, עטינים, דיר, מוץ, עלומה, שיבולים, טחינה, מטע ועוד. נושא הביכורים קושר גם לחיי הילדים: מהם ביכורים, מהו בכור/ה, מי בכור/ה במשפחתו. הילדים הכירו את השיר 'סלינו על כתפינו' ולאחר הכנת הטנא רקדו ושרו עם הסלים המקושטים. הפעילויות משלבות מוטוריקה עדינה וגסה, היבטים של תקשורת ומשחק - המהווה כלי מרכזי ללמידה בחיי הילדים, כל זאת ועוד - על מנת לאפשר ולקדם התפתחות מיטבית לילדי המעון.

 
 
חוגים

 

"העשרה מוסיקלית" -  נלמד שיר דיקדטי בשם "הצפרדע" ודרכו למדו הדגשת פעימה, מקצב וכיוון המנגינה (בליווי בובת היד 'צפרדעה'), ישיבה וקפיצה כצפרדעים, הקשת המקצב בבונגו. הילדים במהלך החודש ביקשו לשמוע שוב את היצירה האריה מאת סן סנס (מתוך קרנבל החיות). כמוכן, הילדים הכירו את קוקו, מתוך קרנבל החיות. הילדים נגנו בתוף את צעדי הצייד ומטלופון מתרפק את שירת הקוקו. השיר הסקוטי של בטהובן ליווה ריקוד במעגל המפתח תחושת יחד, מודעות לסביבה, התחשבות בזולת, שיתוף פעולה וסובלנות. הכרת השיר ציף ציפור מאת רפאל ספורטה תוך ריקוד ותנועה במרחב. בנוסף הילדים הכירו משחקים המלווים בשירה: חץ וקשת וסול-לה-מי קפוץ! 

 

"חינוך גופני לגיל הרך" –  בכל הכיתות הגדש הוא על תנועה, מוטוריקה גסה ועדינה, שווי משקל וקורדינאציה על ידי פעילויות גופניות שונות: קפיצות, דילוגים, משחקי תנועה ועוד. כל הפעילויות מתבצעות תוך לימוד מודעות לגבולות גופי והזולת.

 

 

שישי בא-לגן: התמודדות ילדים עם מעברים ושינויים

חודש יוני מסמל את התחלת חגיגות סוף השנה. בתום החופש ילדי התינוקייה, הפעוטון והגנון יעלו כיתה בתוך המעון וילדי הגן - יכנסו לגן עירייה. אירועים מרגשים ומשמחים בד בבד הם דורשים מההורים והמבוגרים תשומת לב וליווי. חשוב לזכור כי שינויים ומעברים אינם רק חלק מהחופש הגדול, הם מתרחשים כל הזמן: מעבר לשינה, פרידה בבוקר, פרידה מגן השעשועים, מעבר דירה, תוספת חדשה למשפחה ועוד. מתוך ההבנה כי קיים צורך במתן כלים מעשיים להתמודדות, בבוקרו יום שישי ה- 24.06.16, איילת עמית - יועצת חינוכית לגיל הרך (M.A), הרצתה בפני הורי המעון ואורחים נוספים על היכולת להתמודד עם מעברים ושינויים כגורם משמעותי בהתפתחות הילד. 

 

תקציר ההרצאה:

  •  מעברים ושינויים בחיים – גם כאשר הם מתחייבים מעצם הגדילה וההתפתחות – מהווים חוויה קשה ולעיתים אף משבר.

  • משברי ילדות הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות הנורמאלי – לעולם לא נוכל למנוע מילדנו לחוות משברים.

  • ילדים מגיבים למצבי לחץ גם כאשר מדובר בקשיים שאינם נוגעים להם באופן ישיר. הם קולטים את האווירה בבית, שומעים חלקי שיחות בין מבוגרים, רגישים לרגשות הוריהם, לדאגותיהם ופחדיהם.

  • התמודדות יעילה עם שינויים מהווה מודל להסתגלות לשינויים ומשברים לאורך כל החיים, ומכאן חשיבותה.

  • יכולת ההתסתגלות של הילד תלויה בעוצמת המשבר, באווירה בבית, במודל ההתמודדות לו נחשף הילד מהוריו, ולאישיותו.

 

 

עקרונות מרכזיים בסיוע לילדים בתקופת מעבר ושינוי:

 

  • להכין מראש את הילד לקראת השינוי (כאשר ניתן, כמובן).

  • להכין את הילד בצורה מאוזנת – להציג הן את הצדדים החיוביים והן את הקשיים הצפויים.

  • להפגין נוכחות מוגברת – במיוחד כשמדובר בפעוטות.

  • לשמור על שיגרה וסדר יום קבוע.

  • להשתדל להימנע מעימותים – גם אם הילד אינו מתפקד כרגיל (מרטיב, מסרב לאכול....) לא כדאי לכעוס, להעניש או להכריח. כל אלה עלולים להחריף את הבעיה.

​​

  • תקופת שינוי, חרף הקשיים שהיא מציבה בפני הילד, מחייבת הקפדה על הצבת גבולות ושמירה על שיגרה, אשר נוסכים בילד ביטחון, מסייעים בידו להסתגל למצבים חדשים, ומהווים מפה ל'מותר' ו'אסור'.

  • שינויים עלולים להעלות פחדים או להחיות פחדים שהיו לילד בעבר ונכחדו. יש להפגין עירנות ורגישות להופעת פחדים כגון פחד מרעשים, חרדת נטישה, פחד מחושך ועוד.

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ 

 

אריה הספרייה, מאת מישל קנודסן (מאנגלית: אירית ארב) ואיור מאת קוין הוקס, סיפור מקסים ורגיש. העלילה פשוטה ומפתיעה, לספרייה הרגילה נכנס יום אחד, אריה. כל רצונו הוא לטייל בין המדפים ולשמוע ספרים בשעת הסיפור. האריה מתחיל להגיע לספרייה ולאט לאט מנקה מדפים ועוזר לילדים ועצם המצאותו בספרייה גורמת לבחינה מחודשת של הכללים, בין היתר "אסור לצעוק" ו"אסור לרוץ". הספר נוגע באופן מקסים בחשיבות של שמירה על הכללים יחד עם תשומת לב למתי רצוי וראוי להפר אותם. הספר רווי איורים בצבעים עדינים ונעימים לעין.

 
 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>