שישי בא לגן: התמודדות ילדים עם שינויים ומעברים

בתאריך 24.06.16, איילת עמית - יועצת חינוכית לגיל הרך (M.A), הרצתה בפני הורי המעון ואורחים נוספים על היכולת להתמודד עם מעברים ושינויים כגורם משמעותי בהתפתחות הילד.

  • עבור ילדים מעברים ושינויים – גם כאשר הם מתחייבים מעצם הגדילה וההתפתחות – מהווים חוויה קשה ולעיתים אף משבר.

  • משברי ילדות הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות הנורמאלי – לעולם לא נוכל למנוע מילדנו לחוות משברים.

  • ילדים מגיבים למצבי לחץ גם כאשר מדובר בקשיים שאינם נוגעים להם באופן ישיר. הם קולטים את האווירה בבית, שומעים חלקי שיחות בין מבוגרים, רגישים לרגשות הוריהם, לדאגותיהם ופחדיהם.

  • התמודדות יעילה עם שינויים מהווה מודל להסתגלות לשינויים ומשברים לאורך כל החיים, ומכאן חשיבותה.

  • יכולת ההתסתגלות של הילד תלויה בעוצמת המשבר, באווירה בבית, במודל ההתמודדות לו נחשף הילד מהוריו, ולאישיותו.

 

 

עקרונות מרכזיים בסיוע לילדים בתקופת מעבר ושינוי:

  • להכין מראש את הילד לקראת השינוי (כאשר ניתן, כמובן).

  • להכין את הילד בצורה מאוזנת – להציג הן את הצדדים החיוביים והן את הקשיים הצפויים.

  • להפגין נוכחות מוגברת – במיוחד כשמדובר בפעוטות.

  • לשמור על שיגרה וסדר יום קבוע.

  • להשתדל להימנע מעימותים – גם אם הילד אינו מתפקד כרגיל (מרטיב, מסרב לאכול....) לא כדאי לכעוס, להעניש או להכריח. כל אלה עלולים להחריף את הבעיה.

​​

  • תקופת שינוי, חרף הקשיים שהיא מציבה בפני הילד, מחייבת הקפדה על הצבת גבולות ושמירה על שיגרה, אשר נוסכים בילד ביטחון, מסייעים בידו להסתגל למצבים חדשים, ומהווים מפה ל'מותר' ו'אסור'.

  • שינויים עלולים להעלות פחדים או להחיות פחדים שהיו לילד בעבר ונכחדו. יש להפגין עירנות ורגישות להופעת פחדים כגון פחד מרעשים, חרדת נטישה, פחד מחושך ועוד.

 

 

בהצלחה!

איילת עמית

ayeletamit.horut@gmail.com 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>