מה התרחש לאחרונה?: ספטמבר - אוקטובר 2015

הורים יקרים,

אירועים רבים התרחשו במהלך חודשים ספטמבר - אוקטובר. שנת תשע"ו נפתחה בשמחה רבה וצוות המעון עמל רבות על מנת לעטוף את הילדים בחום, רוך ואהבה. הילדים הכירו את המחנכות, חוו התאקלמות, חגגו חגים, ואט-אט החלו מתרגלים לשגרה הבטוחה והנעימה במעון היום. 

 

 

ראשית, נעים להכיר!

שנת תשע"ו נפתחה עם 97 ילדות וילדים ב-4 כיתות, לפי שכבות גיל:

 

השכבה הראשונה היא כיתת התינוקות, בה 18 תינוקות. חברות הצוות הן: מיטל, הילה, ורד, מאיה ונאווה - אחראית הכיתה.

 

השכבה השנייה היא כיתת הפעוטון, בה 23 זאטוטים וזאטוטות. חברות הצוות הן: שלהבת, אנני, סימה, סוזי - אחראית הכיתה ואסתי הגננת.

 

כיתת הגנון היא השכבה השלישית במעון, בה 28 ילדות וילדים. חברות הצוות הן: ורד, זמטו, ממו (בת שירות לאומי), פולי - אחראית כיתה ושרה הגננת.

 

כיתת הגן, השכבה הבוגרת של המעון, בה 28 ילדים וילדות. חברות הצוות הן: לימור, דינה, נדיה - אחראית כיתה וסיוון הגננת.

 

על צוות המעון נמנות גם הטבחיות נעימה, זהבית וענבל אשר דואגות מדי יום לאוכל טרי ומגוון, המשביע את רעבם של הקטנטנות והקטנטנים.

 

 

מרחב הטבע

בתום שנת הלימודים הקודמת נחנך מרחב הטבע במעון ויצ"ו-האוניברסיטה. פנינת טבע זו תורמת להתפתחות הילדים והינה חלק מרכזי מחיי היום-יום במעון. המרחב מאפשר התנסות באמצעות החושים, מפתח יצירתיות, תהליכי חקירה וקשר רגשי חיובי עם הטבע. מרחב זה עתיד להמשיך להתפתח בשנה זו.

 

במהלך אוקטובר יצאו הילדים והילדות לטייל במרחב, בקבוצות קטנות, בליווי הצוות. בגבעת הכורכר הם התבוננו בטבע, בחיות השונות (פרפרים, ציפורים, נמלים וכו') ובצמחייה הטבעית. הם אספו עלי שלכת, גרפו, השקו ואף שתלו שתילים (בהתאם לקבוצת הגיל). על ידי פעולות אלה מפתחים הילדים את יצר הסקרנות הטבוע בהם ולומדים דברים חדשים בדרך חווייתית ומהנה.

 

חקירת עולם הטבע

 

 

 

 

 

מה חדש במעון?

  • נרכש ציוד חדש למרחב הטבע: אדניות מעץ, שתילים, כלי גינה לילדים (דליים, כפות, מגרפות, משפכים ועוד) וזכוכיות מגדלת. ​
     
  • בכיתות הגן והגנון נחנכו פינות טבע במרחב הפנימי של הכיתה. ההורים מביאים תרמילים, ענפים, אצטרובלים (ועוד), והילדים ממשיכים להתעניין ולחקור את הטבע.
     
  • בכיתת התינוקות התקבלה בשמחה ורד, מטפלת חדשה, זאת בשל היעדרותה הארוכה של חנה, הנמצאת בחופשת מחלה.

 

 

למידה והפעלות

חודש ספטמבר עמד בסימן הכרות והתאקלמות. צוות המעון ובפרט המחנכות יצרו אווירה נעימה, חמה ובטוחה, ערכו היכרות ויצרו קשרים עם הזאטוטים והזאטוטות. הילדים החלו להתרגל לסביבתם החדשה, למדו בהדרגה לבטוח בצוות וליהנות במעון היום. בהתאם לגילם, למדו הילדים על חגי תשרי: שירים, ותכנים רלוונטים, ובהם: הכרות עם ארבעת המינים, תפוחים (סוגים, צבעים, מבנה, טעם), דבש ואופן ייצורו, צוף, דבורים וכוורת. 

 

חודש אוקטובר איפשר חזרה לשיגרה. הילדים והצוות החלו להסתגל לשגרת היום-יום במעון, לפעילויות, למרחב, לסדר היום. כל כיתה עסקה בעונת הסתיו, בהתאם לגיל והעניין. כמו כן, במהלך החודש צפו כל ילדי המעון  בשתי הצגות מעניינות ואינטראקטיביות: "הזחל הרעב" ו"איה פלוטו?".

 

ההצגה "הזחל הרעב" בכיתת התינוקות

 

ילדות וילדי כיתת הגן אספו עלי שלכת שנשרו מעצי מרחב הטבע, למדו על ההבדלים בין עלה רענן לעלה יבש, ואף ערכו ניסויים עם העלים שנאספו (לדוגמה: מה עף ביתר קלות - עלה יבש או עלה רענן? איזה מהעלים שוקע ואיזה צף? וכדומה) במרחב הם פגשו גם  חיות המזוהות עם הסתיו כגון חילזון ונחליאלי. הילדים ערכו התנסויות עם חומרים שונים על מנת ליצור עץ סתווי, במהלכן  למדו על תכונות שונות של חומרים (משמעות הפכים: חם-קר, כבד-קל, רטוב-יבש) בד בבד, הילדים החלו ללמוד בקבוצות קטנות על האותיות המרכיבות את שמם. 

 

בכיתת הגנון התנסו הילדים במגוון פעילויות הקשורות לסתיו באמצעות החושים. הילדים הקשיבו לציוץ הציפורים, רישרוש עלי השלכת ושריקות הרוח. הם התבוננו בצורות השונות של העננים,  בציפורים נודדות, נשירת העצים, טיפות המים בגשם ופרחים באדניות. הילדים מיששו את האדמה היבשה-רטובה, את מגע עלי השלכת והריחו את ריחה הייחודי של אדמה ספוגת גשמים ואת ריחו של החצב הפורח בסתיו. פעילויות רבות נערכו בקבוצות קטנות, כך שהתאפשר לילדים לחוות את הטבע ולשתף בחוויה האישית. במסגרת האווירה הסתווית שמעו הילדים את הסיפורים "הענן של ערן" (מאת יעל בן שלום) ו-"מעשה בענן קטן" (מאת צביה וילנסקי) וכן שירים רבים העוסקים בסתיו: "נגמר לו הקיץ", "מי ראה נחליאלי", "נחליאלי לי קטן" ועוד. 

 

בכיתת הפעוטון הקטנטנים הכירו והתנסו בחומרים שונים (לחלקם אלו חוויות ראשונות): חול מעורבב עם דבק לבן, בצק מקמח, צבעי ידיים. גם הם נהנו מפעילויות בנושא הסתיו: הם יצאו למרחב הטבע, והתבוננו בעצים, העיפו עלים יהבשים ותוך כך הכירו מושגים כגון גדול-קטן, הרבה-מעט. בחודש זה הצוות והילדים עדיין עבדו על היכרות ורכישת אמון ובטחון. 

 

בדומה לפעוטון, כיתת התינוקות גם היא, עדיין בשלבי הסתגלות ורכישת אמון. התינוקות בתקופה בה הם מסתגלים אט-אט, נפרדים מההורים וחוקרים את מרחב הכיתה. התינוקות נחשפים לפעילויות מגוונות, חדשות לחלקם: שירי ילדים, שירי ידיים ואצבעות, דקלומים וכן משחקים שונים הפזורים במרחב. 

 

 

פעילות הורה מעשיר

בכיתת הגן, אביו של יונתן מילגרם, הגיע לספר לילדים את "הבית של יעל" (מאת מרים רות). הסיפור עוסק ביעל המחפשת לעצמה בית משלה ומוצאת ארגז. במהלך הסיפור יעל עוברת הרפתקאות שונות עד לשובה המשמח הביתה. הילדים נהנו עד מאוד מן הפעילות. הם אהבו את דרך הקראת הסיפור, ההפעלה המיוחדת סיקרנה אותם ושיתוף הפעולה היה מקסים ומוצלח!

 

הורים המעוניינים לקחת חלק בפעילות "הורה מעשיר" מוזמנים בחום ליצור קשר עם אחראיות הכיתה ודורית, מנהלת המעון.

 

הפעלת הורה מעשיר

 

 

 

חוגים

"העשרה מוסיקלית" - בחודשים ספטמבר-אוקטובר עסקו בכיתות השונות בנושא שעונים, לבבות ומטרונומים. הקטנטנים והקטנטנות נחשפו למיגוון שעונים, האזינו לצלילי השעון, למקהלת שעונים ותזמורת שעונים. חוו את המטרונום באמצעות זזת הגוף והאזינו לסיפור עם כלי הקשה. הילדים צפו בהצגה "שעון עם נעליים רוקדות" והאזינו ליצירות הקלאסיות: The syncopathed clock- Leroy Anderson, The clock- Joseph Haydn, The Clock- Kodaly
 

 

"חינוך גופני לגיל הרך" –  בכל הכיתות, בהתאם לגיל, עבדו הילדים והילדות על הנעת הגוף ומוטוריקה עדינה. הם אספו  גרגרירי רימון בעזרת פינצטה, יצרו שרשראות, המחיזו סיטואציות שונות ותוך כך התנסו בשיתוף פעולה ועזרה הדדית. עוד למדו על אברי הגוף השונים באמצעות זחילה, קפיצה, ועוד פעילויות מהנות.

 
 
 
שעת סיפור - ספר מומלץ
 
"גשם, גשם עוד-עוד-עוד! גשם, גשם טוב מאוד!" 
 

סיפור המתאים לימי הסתיו הקרירים ולגשמי הברכה השוטפים את חום הקיץ. מרים רות, סופרת עטורת הפרסים, אשר פגשנו בספרה "הבית של יעל" בפעילות "הורה מעשיר", מתארת בסיפורה המקסים את הציפייה של הילד צפריר לגשם ולמגפיים אדומים.

 

הקריאה המשותפת  מייצרת הזדמנויות לשיח עם הילדים על הגשם: האם הם, בדומה לצפריר, אוהבים את הגשם? מה נעים בגשם? מה אפשר לעשות בגשם? אפשר לשוחח על השינויים שמביא איתו מזג האוויר החדש, ועם הגדולים יותר אפשר גם לאסוף מי גשם בבקבוק ולהחליט יחדיו מה לעשות עם המים שנאספו. 

 
 
 
 
 
 
 
 משולחנה של היועצת - היכרות עם היועצת החינוכית החדשה במעון 

 הורים יקרים, נעים מאוד,

 שמי יהודית הניג-רוט ואני מאוד שמחה להצטרף לצוות המקצועי כיועצת החינוכית של המעון באוניברסיטה.

קצת על עצמי- אני נשואה ואימא ליהלי, מתבגרת בת 16, ואמיר בן ה-8, ומתגוררת בראש-העין.                                                                                                                    

 

מאז שאני זוכרת את עצמי אני עסוקה ועוסקת בילדים ומשפחה. תחילת הקריירה המקצועית שלי החלה לפני כ-26 שנה בגן הילדים, מאז ועד היום לא פסקה אהבתי לעבודה עם ילדים, הורים וצוותים חינוכיים, לצד הרצון הגדול ללמוד ולהתפתח.

 

סיימתי לימודי תואר שני בפסיכולוגיה יישומית (ייעוץ חינוכי), ומהלך השנים השתתפתי בהשתלמויות והדרכות רבות בתחום החינוך, ההורות והמשפחה ולפני כ-8 שנים וסיימתי את לימודיי כמטפלת זוגית ומשפחתית. בשנים האחרונות אני מנהלת, יועצת ומדריכה במערכות חינוך לגיל הרך, בעיקר בחינוך הקיבוצי ובמסגרות פרטיות שונות. כמו כן, אני מרצה בנושאים מגוונים הקשורים לגיל הרך, הורות ומשפחה ומלווה הורים ומשפחות בתהליכים שונים.

 

אני מאמינה בעבודה מערכתית ורואה חשיבות גדולה בשיתוף פעולה שיטתי עם כל שותפיי המקצועיים המלווים את המעון. בשלב הראשון של כניסתי למעון, אשהה בכיתות על מנת להכיר מקרוב את הצוות הכיתה, אתבונן בעבודתן החינוכית עם הילדים ולאחר מכן, תתקיים הדרכה תוך שימת דגש על הסביבה והאקלים האישי והחינוכי.  

 

מניסיוני בתחום, הקשר ביני לצוות המעון חשוב ומשמעותי ותתקיימנה פגישות אישות או צוותיות בכל הקשור לנושאים הפדגוגיים והחינוכיים בעבודה עם הילדים. המטרה בכך הינה קידום סביבה רגשית מיטבית, בה הילדים מרגישים אהובים ובטוחים, כך יהיו פנויים ללמידה דרך עידוד הסקרנות, החקרנות, החוויה והעשייה, בהתאם לקצב ההתפתחות של כל ילד בקבוצה. אני רואה חשיבות רבה ומאמינה בעבודה "במשולש" הורה-ילד-צוות  ולכן אשמח להיפגש עם כל הורה המעוניין בכך וזאת לאחר תיאום עם דורית.

                                               

שמחה להיות חלק מצוות המעון ולממש את אהבתי המקצועית גם במעון שלכם,
בהצלחה לכולנו.


שלכם,
יהודית

 

 

נעים להכיר! היועץ האירגוני של מעון ויצ"ו-האוניברסיטה

שלום להורים,

שמי מתן פורת ואני פסיכולוג חברתי ויועץ ארגוני מזה כשלושים שנה. 

נשוי ואב לשלושה, וסב לנכד מקסים ששמו אלון והוא בן שנתיים. בין כלל עיסוקי אני מדריך ותלמיד צי'קונג (אמנות סינית של הזרמת אנרגיה), אוהב לרוץ ביער שליד ביתי בישוב הקהילתי נירית, ומידי פעם לצאת לצעידות ארוכות בהרים.

 

מזה כשנתיים מנחה בויצ"ו שתי קבוצות של מנהלות מעון לפיתוח כישורי ניהול ומנהיגות, ומלווה באופן פרטני מספר מעונות בפיתוח הצוות. בתקופה הקרובה אנחה מספר מפגשים בתכנית פיתוח ניהולי לאחראיות כיתה המתקיימת במסגרת מחוזית. בתפיסת עולמי המקצועי תפקידי להעצים את מובילי המעון, שהן המנהלת, הגננות ואחראיות הכיתה וכמובן המטפלות. העצמה פירושה לקיים תהליך שבו זמנית מאפשר זיהוי הכוחות והעוצמות להתמודדות, וגם מאפשר להעלות לפני השטח קשיים ונקודות תורפה המצריכים ליבון ושינוי. הסוד טמון בעבודת צוות אפקטיבית – משם הכל מתחיל, ואיכות הטיפול וחינוך הילדים כמו גם הקשר עם ההורים נגזרים מזה.

 

במסגרת תפקידי במעון האוניברסיטה יקויימו מפגשי ייעוץ קבועים אחת לשבועיים במהלך כל השנה. על פי החלטה משותפת עם ההנהלה אהיה מעורב בחלק מן המפגשים עם צוותי הכיתות השונות, ומספר פעמים בשנה מתוכננות פגישות עם כלל הצוות להעלאת סוגיות, קשיים ודילמות הקשורות לכל הצוות, לממשקים בין הכיתות ולנושאים הקשורים למעון ודרכי התנהלותו כארגון.

 

במקרים המצריכים מעורבות ישירה שלי מעבר לתכנית השנתית, בתיאום ובנוכחות דורית המנהלת, אהיה זמין לסיוע ככל שיידרש.

שלכם,
מתן

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>