מה התרחש לאחרונה? אפריל 2018

חודש אפריל עבר במעון במהרה ובשמחה. ראשיתו של החודש בחג הפסח וסופו ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל. במעון ציינו במהלך החודש את החגים והמועדים בשירים, משחקים ושלל פעילויות חוויתיות לילדים. נפתח את המידעון בשיר "סלינו על כתפינו" (כתב :לוין קיפניס, הלחין: ידידיה אדמון) לכבוד חג שבועות שיתקיים בחודש הבא:

סלינו על כתפינו, 
ראשינו עטורים, 
מקצות הארץ באנו, 
הבאנו ביכורים. 
מיהודה ומשומרון 
מן העמק והגליל 
פנו דרך לנו, 
ביכורים איתנו, 
הך בתוף חלל בחליל! 

שדינו וגנינו 
הבשילו יבולים, 
כרמינו, מיקשותנו 
ביכרו פרי הילולים. 
תאנים ותפוחים 
ענבים ושקדים. 
פנו דרך לנו, 
ביכורים איתנו, 
הך בתוף חלל בחליל! 

מה טובו מעגלינו, 
מה יפו הטורים! 
זימרת הארץ לנו, 
הבאנו ביכורים, 
מגולן מבשן 
מן הנגב והירדן! 
פנו דרך לנו, 
ביכורים איתנו, 
הך בתוף חלל בחליל!

מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

 

החודש ציינו במעון את חג הפסח- חג האביב במסיבות יום משפחה אביביות לקטנטנים. בנוסף, הילדים למדו על מאפייני חג הפסח ומאפייני עונת האביב בו הוא חל, כל כיתה בהתאם לגילם של הילדים. הלמידה נעשתה דרך שלל הפעלות, משחקים, שירים, יצירה, תנועה ועוד. יתרה מכך, הילדים האזינו לשירי חג הפסח ואף יצאו לחצרות המעון כדי להרגיש את עונת האביב הנעימה. הילדים אף ביצעו נקיונות לכבוד הפסח. 

לקראת סוף החודש חל יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל. הילדים חוו ולמדו על יום זה דרך שלל פעילויות- היכרות עם סמלי המדינה, שירי ארץ ישראל, סיפורים, מפת ארץ ישראל ועוד. 

בנוסף, התקיים "יום המטפלת" במעון. יום זה נועד להוקרה והערכה לנשות הצוות החינוכי במעון, על עשייתן המבורכת והמשמעותית עבור הילדים יום-יום. המעון קושט ברוב הדר לכבוד הצוות ונעשתה פעילות העשרה חוויתית.  

 

 

 

חוגים

 

יוגה: הילדים האזינו לסיפור "איילת מטיילת" (רינת הופר) ובין הדפים גילו הרבה חברים מוכרים, אשר עזרו לילדים לתרגל מגוון תנוחות יוגה בהשראת הסיפור. בנוסף, הילדים למדו כיצד ליצור חילזון בעזרת האצבעות.   

ליווי התפתחותי: נעשתה עבודה על משחקי שיווי משקל ותחושות בעזרת "כריות אורז". הילדים ביצעו מגוון תרגילים עם כריות האורז, כל אחד לפי התפתחותו והתחומים שאותם כדאי לעבוד ולתרגל.       

 

חקלאות: הילדים יצאו לצפות בגינה במלוא הדרה, לכבוד בוא האביב. הילדים ראו המון פרחים בשלל צבעים וצורות ואף צפו בפרפרים וחרקים שמגיעים לפרחים כדי לשתות את הצוף. בנוסף, הילדים מצאו פרחים של סביון והעיפו בנשיפה את זרעיהם לכל עבר. לכבוד חג הפסח הילדים עסקו בניקיון בגינה. יתרה מכך, הילדים הוציאו את הגזרים מאדמת הגינה, צפו בצורותיהם השונות, הריחו אותם ובארוחת צהריים אף טעמו מהם. 

      

 

תיאטרון סיפור: החודש צפו הילדים בהצגה המקסימה "הצבע הכי יפה בעולם" על פי ספרו המקסים של פאול קור. הילדים נהנו מההצגה שלוותה בתיאטרון בובות, שירים וחרוזים.    

   

 
 
 
 
 

פעילויות ואירועים מיוחדים במעון בחודש מאי
 
 
ביום שישי, 4.5.18, בשעה 8:30-10:00 תתקיים הרצה להורים בנושא קריאת ספרים לילדים באופן המקדם את התפתחותם. את ההרצאה תעביר פרופ' דורית ארם, ראש וועדת ההיגוי של המעון וראשת המגמה לייעוץ חינוכי בבי"ס לחינוך באוניברסיטה. פרטים נוספים והרשמה >
 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות העשרה

 

פעילות מים לקיץ: במעיין צבי ישנו פארק דייג השוכן לצד אגם טבעי ויפה. במקום מגוון פעילויות לילדים המשלבות מים ומתאימות במיוחד לימי הקיץ החמים אשר מתחילים להגיע. ניתן לעשות קמפינג במקום, במידה ותרצו להישאר גם ליום למחרת. לפרטים נוספים >

 

חוויה משפחתית - פעילות לשבועות במוזיאון עין שמר: המוזיאון בעין שמר מקיים פעילויות מיוחדות לכבוד חג שבועות- סיורים עם טרקטור ברחבי הקיבוץ, הדרכות, יצירה, פינת ליטוף, בישול בטבע ועוד. בנוסף יתקיים טקס הבאת ביקורים בקיבוץ, בו ניתן לצפות ולהנות מחוויה חקלאית ייחודית. לפרטים נוספים >

 

יצירה לשבועות- הכנת טנא: לכבוד חג השבועות, מוזמנים להכין עם בינכם/ ביתכם סלסלת טנא מבקבוק פלסטיק ממוחזר. הכנת הסלסלה קלה ופשוטה והילדים יכולים להשתתף בקישוטה. לאחר ההכנה ניתן להביא את הטנא לגן או לטקס הבאת ביכורים בישובכם. הוראות הכנה >

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​​​​"שלג של סביונים" (כתבה: רינת פרימו): ספר מקסים זה מגולל את סיפורם של ילדי הגן, אשר מגיעים בכל יום שישי לשדה. באחד מימי שיש הם רואים שלט גדול בכניסה לשדה ומשם מתחילה ההרפתקאה. הספר עוסק באהבה, שינויים, חוכמת הטבע וחוכמתם של הילדים. בנוסף, הוא מלווה באיורים מקסימים המעשירים את החוויה.  

המלצה לפעילויות: בעקבות קריאת הספר ניתן לצאת עם הילדים לחלקת הטבע הקרובה לביתכם ולחפש סביונים ופרחים נוספים לצפות בהם.  
 

 

 

 

 

מאמר החודש

 

אג'נדות הוריות: מחקר אמפירי על אמהות אינטנסיבית והתפתחות קוגניטיבית של תינוקות. למאמר המלא >

דיונים על אמהות אינטנסיבית משקפים את החשיבות הרבה של השנים הראשונות בחיי הילד, ושל תפקיד ההורים בקביעת ההתפתחות של ילדיהם. אמהות לרוב מקבלות את האחריות העיקרית על קידום ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקותיהן. הן מתאימות את תפיסותיהן, מחשבותיהן, רגשותיהן והתנהגותם לדגם ההורות האינטנסיבית המצופה מהן. מחקר אורך זה בחן באמצעות ראיונות את תפיסת ההורות של נשים לקראת סיום ההיריון ולאחר הלידה. המשתתפות במחקר היו 33 אמהות אנגליות ממיצב סוציואקונומי בינוני. הן רואיינו פעם לקראת סוף ההריון שלהן ופעם כאשר ילדן היה בין מספר חודשים במהלך חופשת הלידה. האימהות הציגו שלושה תפקידים מרכזיים בתפיסתן את עצמן כאחראיות על ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקותיהן: סיפוק גרייה  טובה, פעילות יצירתית והשגחה חמה, זהירה ואמפתית.  אימהות תפסו את עצמם כאחראיות על התפתחות ילדיהן. היה ברור להן שהכרחי שהן תספקנה לילדיהן גרייה יצירתית, שהן תשגחנה על הילדים בחם ואכפתיות ותשחקנה איתן. בעיני האימהות התנהגויות אלה היו חלק אימננטי מלהיות אימא. המחקר באמצעות הראיונות בהיריון ולאחר הלידה מראה את האופן בו תפקידי האימהות האינטנסיבית נתפסים ואת ההשפעה שלהם על התחושה של נשים כאמהות. ניתוח זה של אג'נדות הוריות מציע כי התמקדות מתמשכת בתפקידה המרכזי של האם כאחראית על התפתחות התינוק תומכת באידיאולוגיות של אמהות אינטנסיבית בהן הילד נמצא במרכז, מונעת מתן לגיטימציה לתחושות סובייקטיביות אחרות של אמהות, ומקדמת זהות נשית מסורתית.

Budds, K. Hogg, M. Banister, E. & Dixon, M. (2017). Parenting agendas: An empirical study of intensive mothering and infant cognitive development. The Sociological Review, 65(2) 336 –352

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

פרידה מחיתולים

ילדינו מרגע לידתם מכירים עצמם רק עם חיתולים. למעט שעות בודדות במקלחת או במהלך רחצה בים, החיתולים הם חבריהם הטובים ביותר. לפיכך, הפרידה מחיתולים הינה תהליך משמעותי מאד עבור הילדים והוריהם. תהליך אשר במהלכו נדרשים הילדים להתחבר לתחושותיהם הגופניות, לזהות את האיתותים הגופנים, ללמוד להתאפק ולהתחיל בפעילות מחושבת, מתוכננת ומחוברת לגופם.  זהו תהליך משותף שדורש בשלות הן של ההורים והן של הילדים, ויכול לקחת בין מספר ימים למספר חודשים (עד חצי שנה).  לפני שיוצאים למסע, חשוב להיות ערוכים, להבין שזהו תהליך שדורש התארגנות, סבלנות, גמישות והתמדה. דעו שצפויות כאן הצלחות ונסיגות והיו זמינים רגשית ופיזית.

  • הכינו את הסביבה למסע: הכינו את הבית ורכשו ציוד. תגברו בתחתונים ובגדי החלפה.
  • החליטו האם תרצו להשתמש בסיר או יישבנון ?
  • קנו ציוד (ישבנון או סיר) ואף תחתונים חדשים.
  • הכינו מצעים ובגדי החלפה.

זה הזמן גם לתאם עמדות בין בני הזוג, חשבו והחליטו יחד איך אתם מגיבים לפספוסים ?

שיתוף פעולה ועקביות הכרחיים להצלחת התהליך.
היו אתם מודעים לתהליך שבפניו עומד ילדכם, ולחששות שלכם, אך שדרו לילד אמונה במסוגלות שלו.

 

מתי הזמן הנכון להיגמל מחיתולים?

כיום ממוצע גיל הגמילה עומד על גילאי 2.5-3 שנים  יחד עם זאת, יש אסכולות המדברות על הקדמת תהליך הגמילה לסביבות גיל שנה, בבסיסן אמונה כי הקדמת גיל הגמילה מונעת התפתחות קשיים סביב הגמילה. זאת מכיוון שגיל 2-3 ידוע כגיל בו ילדים נוטים יותר להתעקש. 

 

איך יודעים מתי להתחיל בתהליך הגמילה?

זהו בשלות : לילד צריכה להיות שליטה טובה במוטוריקה גסה, כך שהוא יוכל לעמוד להתכופף ולהגיע לשירותים. גם במוטוריקה העדינה נדרשת שליטה – כך שתתאפשר הפשלת המכנסים והתחתונים. בשלות משמעותית נוספת היא הפיזיולוגית, היכולת לשלוט בסוגרים . כמו כן, זהו בשלות מחשבתית – הילד מסוגל להבין קשרים ורצף סיבתיות -  הקשר בין איתותי הגוף , התחושה שמופעלת על השלפוחית  כאשר היא מלאה ונדרש להתרוקן, הלחץ בפי הטבעת לפני שיש לילד קקי. ביטוי להבנת הקשר בקרב ילדים מבוטא כאשר ילד עוצר את הפעילות בה הוא עוסק בכדי להתפנות . (ניתן לראות ילדים הולכים לצד ומסתתרים כאשר הם מפתנים.)

בגילאי שנתיים עד שלוש הילד מגדיר את עצמו ואת רצונותיו כנפרדים משל הדמויות האחרות בחייו. גמילה מהווה ביטוי משמעותי של עצמאות בו הילד מפגין שליטה על גופו ועל התוצרים . כחלק מהתפתחות ועצמאות, הילד מראה בשלות רגשית כשהוא מביע את הרצון לעשות דברים לבד, מפגין יכולת לדחות סיפוקים (לחכות לתורו במשחק, לחכות שהוריו יתפנו כדי לשמוע אותו וכו') ויכולת להתמודד עם אכזבות.

 

טרום גמילה:

זה הזמן לבצע פעולות שונות להגברת המודעות של הילד לנושא על ידי הקראת ספרים העוסקים בעשיית צרכים (רשימת ספרים מומלצת בסוף) או משחק עם בובות בהליכה לשירותים.

ניתן לחבר את הילד לפעולות אותן הוא מבצע, לציין בפניו ולעלות למודעות שלו את מעשיו, כגון להגיד לו " אני רואה שאתה עושה קקי".

ניתן לאחר הפעולה להסיר את החיתול ולגשת עם התוצרים לשירותים. חשוב לזכור שישנם ילדים המרגישים בתחילה "שהקקי"/ התוצר שעשו הוא חלק מהם, ולכן יש צורך להתבונן בו ולהיפרד ממנו. אם נמהר לזרוק לשירותים או להוריד את המים אנו עלולים להעביר לילד תחושה שמשהו ממנו הוא דוחה ויש לסלקו.

מבחינה התפתחותית יש ילדים שמאד רוצים להתלכלך ונהנים מזה. מכיוון שאנחנו מונעים מהם התלכלכות (בהפרשות) כדאי לאפשר להתלכלך בתחומים אחרים כמו חול, וחומרי יצירה שונים.

תרגלו במהלך היום התאפקות ודחיית סיפוקים, דרך משחקים בהם הילד צריך לחכות לתורו או להשהות במעט היענות לחלק מבקשותיו. תרגלו התפשטות עצמאית לפני האמבטיה, כדי לייצר מסוגלות להתפשט לבד כשירגיש צורך להתפנות.
חשוב לשתף את הילד בתהליך, זאת  כדי לחזק  אצלו את המוטיבציה ואת התחושה שתהליך הגמילה הוא שלו ובשבילו ולא בשביל הוריו. זכרו שיש להימנע מהפיכת הגמילה לזירת מאבקי כוחות.

 

עקרונות לגמילה:

הפנייה אל הילד לא יכולה להיות ממקום של כעס או הפחדה, גם במקרה של פספוסים. אין  לקרוא לילד רע או לומר שהוא מלוכלך או תינוק. ביטויים כאלו  פוגעים בביטחון העצמי של הילד ומורידים את תחושת המסוגלות שלו ובכך בעצם מגבירים את רמת החרדה ואף עלולים לגרום להתפתחות של בעיות פיזיולוגיות. הילד זקוק להכוונה, הסברים וסבלנות רבה, יש לקדם בטחון בתחושת היכולות שלו. שדרו לילד כי אתם מאמינים שהוא יצליח להתאפק שוב בפעם הבאה. העבירו לילד את השליטה. אל תאמרו "ברח לך פיפי " או "יצא לך קקי"- (שכן אין להם ישות מעצמם), אמרו "אתה הצלחת לעשות פיפי בסיר", "כיף לך, עשית קקי, השתחררת ואתה מרגיש טוב".

ההחלטה להוריד חיתול צריכה להיות ברורה, צריך להסביר לילד בדיוק מה המשמעות של הורדת החיתול- וגם כאשר הילד מתקשה ומפספס יש להשאיר אותו בלי חיתול.

חיזוקים- הילד בהחלט צריך לקבל חיזוק להצלחותיו, אך עדיף שהחיזוק  לא יהיה חומרי אלא מילולי, התפעלות והתרגשות, וכן חיזוק פיזי של חיבוק ונשיקה. החיזוק צריך להיות מכוון בעיקר לעצמאות של הילד, היכולת שלו לשלוט בצרכים של עצמו. 

עקביות בין מטפלים- הגישה לגמילה ולפספוסים צריכה להיות אחידה בין בני הזוג וכמה שאפשר גם עם המטפלות בגן.

אל תכפו על הילד ישיבה ארוכה ואל תקראו לו לשירותים. לעיתים תכופות הגמילה היא קודם כל תהליך שבו הילד לומד להקשיב לגופו ולפעול על פי איתותי הגוף. זה תהליך בו הילד צריך ללמוד להחליט בעצמו על עצמו. כפייה מונעת מהילד ללמוד את איתותי הגוף.

ניתן לעשות טקסים בכדי לסייע להפנים את הצורך בהתפנות, כגון לפני שיוצאים מהבית, או לפני שהולכים לישון, נכון לייצר הקשר. להגיד לילד אנחנו יוצאים מהבית לגינה זה זמן מצוין להתפנות , "אני הולכת לשירותים , זאת הזדמנות גם בשבילך לגשת לשירותים."

כבדו את הפחדים של הילד- יש פעמים בהם הילדים מדווחים על פחד- ממה שנמצא בתוך השירותים, ממערבולת המים הנוצרת או פחד להימצא לבד בחדר השירותים. אל תבטלו את הפחדים,  היו קשובים ועזרו לילד להתמודד עמם. פחד אסלה היא דבר אמתי עבור ילדים מסוימים .
אל תהפכו את עניין הגמילה לנושא המרכזי בבית- משקל רב מידי עלול לייצר לחץ מיותר לילד.

 

גמילה בלילה:

תהליך של רכישת שליטה על הרטבת הלילה הוא תהליך התפתחות טבעי שלהורים כמעט ואין שליטה עליו. אך כמו בהרטבת יום, כל מצב בו יש מתח או הענשה רגשית או גופנית, עשוי לדחות את התוצאות הטבעיות הרצויות של התהליך.

הסבירו לילד באופן חיובי ואופטימי את המשמעות של להיגמל גם בלילה. אמירה כמו: "אתה כבר ילד גדול, אולי אתה כבר יכול לישון בלי חיתול ולקום יבש" ! .הרטבת הלילה משתפרת עם הזמן, הילד ירכוש את השליטה על סוגריו גם כאשר הוא שקוע בשינה.
נכון להתחיל בגמילת לילה לאחר שהילד נגמל  בהצלחה במשך היום, כשהוא מבקש להוריד חיתול בלילה וכשהוא קם עם חיתול יבש.

דברים שכדאי לא לעשות בדרך לפרידה מחיתולים

אם הילד ביקש להוריד חיתול אל תתנו זאת בכך שהוא יקום יבש!
אל תצרו רגשות אשם לגבי הכביסה שיש לעשות ואל תגנו אותו על הריח. אל תביכו את הילד באמירות שונות בעת החלפת המצעים עליהם הרטיב. כבדו אותו וסלחו לו על כך. אט אט הוא ישתפר.
הבעת אי נחת מהרטבה, אי שביעות רצון מהילד, גערה בו וכעס, מקשים מאוד ודוחים את פתרון הבעיה - הימנעו מהם!

כמו כל תהליך חינוכי, גמילה היא דרך בה הורים וילדים רבים פסעו. צאו לדרכם עם סבלנות , רגישות. האמינו  ביכולת של ילדכם ודעו שבסוף התהליך, תזכו לראות ילד נקי ויבש, שצמח רגשית והתפתח.

 

ספרות מומלצת בנושא גמילה:

  • סיר הסירים / אלונה פרנקל
  • חלום צהוב / מיריק שניר
  • לא רוצה חיתול / רנן כהן - אהרונוב
  • טולי כבר בלי חיתולי / רוזמרי קונצלר-בנקה
  • הנסיכה על סיר/ טוני רוס
  • על חולד קטן שרצה לדעת מי עשה לו על הראש/ וולף ארלברוך
  • כולם עושים קקי/ טארו גומי
  • פיץ וציפה – ושלולית של פיפי/ אקסלר שפלר

 

כתבה: אפרת דור, היועצת החינוכית של המעון. 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive