מה התרחש לאחרונה - אפריל 2021

 

 

המדריך הקטן לחודש אפריל, 2021

 

מה התרחש לאחרונה

חודש אפריל מסתיים, מזג האוויר מתחמם, הקיץ בפתח. ציינו החודש את יום השואה, יום הזיכרון לחללי צהל ונפגעי פעולות האיבה וחגגנו את יום העצמאות. הילדים התנסו במגוון פעילויות בכיתות ובחוגים אשר התחדשו החודש.

נפתח את המדריך הקטן בשיר שהוביל את התכנית "קשר משפחתי". את השיר כתב אהוד מנור והלחין רוני ידידיה. אנו חיים בתקופה מיוחדת. המילה "חופש" קיבל השנה משמעות חדשה. להיות חופשי זה כבר לא ברור מאליו. אנחנו מקווים שתקופת הקורונה מאחורינו ושימים שקטים לפנינו. הורים יכולים כבר להיכנס למעון ולכיתות בהתאם לתקנות של ויצו.

כפי שכתוב בשיר, ילדינו לא בחרו לבוא לעולם והם רואים את העולם דרכנו. אנחנו אלה שמראים להם כיצד להביט בעולם ולחוות אותו. השנה וחצי האחרונות היו מאתגרות ואנחנו מקוות שאנחנו לקראת תקופה שקטה.

לא בחרתי לבוא לעולם
לא בחרתי בשמי הפרטי
לא בחרתי ממש כמו כולם
באבי, אימי, במשפחתי.
חופשי חופשי, אך בנפשי
עודי קשור, רוצה אישור
לצעדים בין הפחדים
תמיד, עכשיו, בכל מצב.

 

החוטים הקושרים נמתחים
באיזון חמקמק לא נראה
הקוים נסגרים, נפתחים
כמו ריקוד חיים בלתי נלאה.
חופשי חופשי, אך בנפשי.....
תמיד עכשיו, בכל מצב.
ללא עידוד, אני אבוד
לבי נסדק בקו הדק
בין שם פרטי ומשפחתי.

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר, בביצועו של רוני ידידיה.

פגישות עם הנהלת ויצו. החודש היה לנו שיח ער עם ויצו בנוגע לפעילות במעון שהתמקד בנושא של כמות צוות המחנכות יותר מכך יציבותו. התקיימו שתי פגישות עם הגב' מרסל אסולין מנהלת האגף לגיל הרך בויצו, על שגרת המעון, המחסור בכוח אדם, הכשרת הצוות ויידוע ההורים. הובהר לנו שהמצב קשה במעונות היום בארץ בכלל. בנוסף נאמר לנו שבויצו עושים מאמץ אדיר לאייש את צוות המעון שלנו וכמונו גם הם רואים חשיבות ביציבות הצוות. בויצו מפעילים מאמצים מיוחדים לגייס כוח אדם למעון שלנו. לאור המצב הוחלט לפתוח בשנה הבאה רק ארבע כיתות כך שיהיה פחות קשה לבנות צוות מתאים ויציב בכל אחת מהכיתות.

שינויים בסדרי ההרשמה של משרד העבודה: באופן פתאומי משרד העבודה עשה שינוי בצורת ההרשמה. אם בעבר ההורים נרשמו באוניברסיטה והאוניברסיטה העבירה את הרשימות לוויצו. כעת, משרד העבודה החליט שכל הרישום עובר לידיו. הדבר נובע מסיבות כלכליות שמשרד העבודה הרגיש שהוא איבד שליטה על כמות הילדים הנרשמים והם גילו שבעשור הראשון הם לא קיבלו תקציבים רבים כי ההרשמה לא הייתה דרכם. הדבר הוחלט בחודש פברואר, ממש בסמוך לפתיחת מועד ההרשמה. לוויצו זה הגיע בהפתעה מוחלטת. כתבנו מכתב לשר העבודה ולאחראים על מעונות היום במשרד הדורש החרגה של  המעונות באוניברסיטאות עליו חתמו נשיאי האוניברסיטאות (בן גוריון, וייצמן ותל אביב).  במקביל, נערכו שיחות עם משרד העבודה וויצו לצורך מציאת פתרונות  לילדים שלא נרשמו בהרשמה הראשונה מסיבות כאלה ואחרות. משרד העבודה עושים מאמץ לסייע לנו. האוניברסיטה עושה את מירב המאמצים להתנהל בתוך ההנחיות החדשות. על המשפחות להיות ערות לשינוי שנכפה עלינו.

ההרשמה לשנת תשפ"ב: בימים אלה נשלחו מכתבי קבלה לשנת תשפ"ב וכן יתקיימו שיחות היערכות לשנה הבאה. בקרוב יתחילו סיורים במעון של הורים שמעוניינים להתרשם. הסיורים יערכו בהתאם לכללים של המדינה וויצו.

החוגים חוזרים למעון

  חוג חיות:  החודש חוג חיות חזר לפעילות בכל הכיתות, מלבד כיתת פטל. חוג חיות עם בעלי חיים, המפתיע  את הילדים בכל פעם עם בעל חיים מעניין ומרתק. בעזרת מגע, תחושה, סיפורים, משחקים והפעלות, לומדים הילדים על אורח החיים של החיות, מה הן אוכלות, מהיכן בעולם הן מגיעות אלינו, לאיזו משפחה של חיות הן שייכות, כיצד הן מתנהגות, באיזו סביבה הן חיות ועוד דברים רבים ומופלאים.

שישי בא לגן: ב-9.5.21 תערך הרצאה בנושא: משפחה קשובה וההשפעות של תרגול מיינדפולנס על מבוגרים וילדים ושילובו בחיי היום יום . המרצה הינה ענת מלכי אטיה, מתרגלת, חוקרת ומנחת מיינדפולנס. עובדת עם צוותים חינוכיים וילדים במטרה לקדם סביבות חינוכיות קשובות. במסגרת הדוקטורט בוחנת את ההשפעה של התרגול על ילדים בגיל הרך באזור עוטף עזה. ענת היא מנחה מוסמכת של המרכז לחינוך קשוב ואכפתי.

יום הורים בזום:  אנחנו רואות חשיבות ביידוע ההורים בנוגע לתפקוד של ילדיהם במעון. בנוסף לדף שדורית המנהלת שולחת להורים כעת בצורה קבועה החלו להתקיים שיחות אישיות עם הורים. השיחות חשובות מאוד לעדכון ההורים וקבלת תמונת מצב על ילדם. החודש נערכו בכיתות אגס ותפוח ימי הורים. יועצת המעון הגננת המובילה ערכו תצפיות וסכמו מידע לגבי כל ילד. כל משפחה יכלה להירשם לשיחה עם הגננת והיועצת החינוכית. בפגישה שוחחו על הילד מבחינה חברתית, רגשית, התפתחותית וקוגניטיבית. בהמשך ייערכו ימי הורים לשאר כיתות המעון.

רכישת מחשב ומדפסת: באתר ויצו היוצא לאור בימים אלה יש מאגר פעילויות המתאימות לכל אורך השנה חגים מועדים ועונות השנה. גליה ודורית המנהלת יכשרו את המטפלות לשימוש באתר, כך שהמטרה היא שכל הצוות יהיה מוכשר לדעת כיצד להוציא תכנים אלה, כך הילדים יקבלו תכנים איכותיים וטובים. האוניברסיטה רכשה מחשב, מסך ומדפסת לשירות המחנכות. המחשב והמדפסת במעון יאפשרו למטפלות להשתמש בתכני האתר באופן שוטף, להדפיס חומרים במעון ולחשוב על הפעילויות בצוות. המעון שלנו הוא החלוץ לעשות שימוש באתר ואנחנו שמחים על כך.

למידה והפעלות

פטל - קטנטני פטל מטפסים ונהנים בחצר הכיתה.

 

 

תות - ילדי תות נהנו מימי השמש החמימים שהגיעו החודש ומשחקים ביער הקסום. 

החודש התנסו ילדי הכיתה בדבק לבן, חשו את מגע הדבק ואת שימושיו

     

 

 

אגס - 

גם בכיתת אגס התנסו בדבק לבן וחשו את מגע הדבק בעזרת הדבקת חומרים שונים. כך הילדים מתנסים ולומדים על מגע של חומרים חדשים ובשימושיו השונים.

בנוסף, נעשית בכיתה פעילות רבה עם ספרים. הילדים התנסו בפעילות הכנת סלט בהשראת הספר "סלט - טוב - טרי" מאת מיריק שניר. הספר מספר על סבתא נחמה, המוכנה להתחשב בטעמו של כל אחד מאורחיה, מכניסה לבסוף את כל הירקות וכל הטעמים לקערה אחת ויוצרת "סלט מלכים" הטעים לכולם. הכנת הסלט תורמת למוטוריקה העדינה של הילדים וכן מעניקה להם ארוחה בריאה ומזינה.   

 

    

תפוח - ילדי כיתת תפוח צובעים בגואש ומכחולים בצבעי גואש. 

 

דובדבן -ילדי כיתת דובדבן מתנסים בחומרים בחצר הכיתה.

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

בייצה לשבת

כתבה: מיריק שניר

אייר: אליאור שניר

הסופרת מיריק שניר כותבת הרבה ספרים לפעוטות. הסיפור ביצה לשבת  מספר על ילד שלאורך כל השבוע אמא שלו שולחת אותו להביא ביצה והביצה נשברת כל פעם בגלל סיבה אחרת. עד שביום שישי הוא הצליח להביא את הביצה שלמה לאימו ובזכותו נאפתה חלה לשבת.

 

 

המלצה לפעילויות
החודש נספר לכם על הפעילות שהתקיימה בעקבות הספר בכיתת תפוח, ועתידה להתבצע בכלל הכיתות בשבועות הקרובים. דינה אחראית הכיתה סיפרה את הסיפור לילדים על פי ימות השבוע, בשילוב אמצעי המחשה, כמו ביצים ועוד. כאשר ביום שישי הילדים אפו יחדיו חלות.

 

אנחנו ממליצות לכם לקרוא עם הילדים את הסיפור בבית, שאלו אותם מה הם למדו בגן וכיצד הם הרגישו בעת קריאת הסיפור. שאלו אותם איך הם היו מרגישים אם לא היו מצליחים להגיע עם הביצה ליעדה. תוכלו לאפות יחד עם ילדכם חלה לשבת, בדיוק כמו שיהושע ואמו אפו יחדיו. למתכון לחלה מתוקה לשבת לחצו כאן.

 

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר, הפעם בנושא כיצד אהבה על תנאי של הורים לילדיהם בעלת השלכות מזיקות לילדים . למאמר המלא>

המחקר בוחן קשרים בין אהבה על תנאי של הורים לבין מערכות יחסיהם המאוחרות של ילדיהם. אהבה על תנאי במחקר מוגדרת כמן חיבה ותשומת לב לילדים כאשר הילדים מגלים התנהגויות או תכונות רצויות, ומניעת חיבה ותשומת לב כשהילדים אינם מספקים את רצון ההורים.

הנתונים נאספו מ118 נבדקים, 45 גברים ו-73 נשים אשר היו בעת ביצוע המחקר בקשר רומנטי של שלושה חודשים לפחות. המשתתפים דירגו את הסכמתם בסולם היגדים שונים לגבי אהבה מותנית שקיבלו מהוריהם בילדות, מילאו שאלון המתייחס להתקשרותם עם הוריהם ודרגו בסולם לגבי סיפוק צרכיהם הפסיכולוגיים (אוטונומיה, כשירות וקשר) שהם חשים במערכת היחסים עם בן\ בת זוגם ועם הוריהם. 

תוצאות מהמחקר הראו כי מבוגרים שדיווחו שחוו בילדותם אהבה מותנית בילדותם דיווחו על היקשרות פחות בטוחה להוריהם, קשיים בקשר עם ההורים בגיל ההתבגרות ופחות  סיפוק ביחסיהם הבוגרים עם בני זוג רומנטיים. משתתפים שתפסו את הוריהם כנוהגים כלפיהם באהבה מותנית בידות, נטו לתפוס בבגרותם באותו אופן את חבריהם הקרובים. דבר זה הוביל ליחסים פחות בטוחים עם אותם חברים ובני זוג.  

נרצה לקשר החודש את המאמר אל מודל מחומש ההורות. מודל מחומש ההורות מציג חמישה עקרונות להורות מיטבית: שותפות, מנהיגות, אהבה ללא תנאי, מנהיגות וכללים.  

 אהבה ללא תנאי היא הצורך הבסיסי של בני אדם באהבה ובהרגשה שהם רצויים ומשמעותיים לזולת. צורך זה יש לספק לילד מלידתו במטרה להבטיח כי יגדל בביטחון. בהתאם למאמר, יש לומר כי היענות רגישה תומכת בביטחונם של ילדים. הורות מגיבה נדונה לעתים קרובות במונחים של מתן אהבה וחיבה בשפע. בטווח הארוך אהבה מותנית עלולה להזיק אפילו יותר מעונשים פיזיים. קבלת יחס מותנה מהורים מובילה לביצועים נוקשים יותר של ילדים בבגרותם, קשיים בוויסות הרגשי, רווחתם של הילדים בבגרותם, וכן יחסים גרועים בין הורים לילדים בהתבגרותם. זאת על ידי טיפוח העברת הדינמיקה של יחסים מותניים ביחסיהם העתידיים עם מכרים, בני זוג וחברים. בנוסף, ישנו פוטנציאל להעברה בין-דורית של אהבה מותנית. המחקר החודש מציג ראיות למעבר בין- דורי זה של יחס מותנה, ליחסי גומלין אינטימיים עבור גברים ונשים כאחד ומשני ההורים. ממצאים אלו בולטים במיוחד ככל שאנשים המשיכו להעביר יחס מותנה לאחרים, על אף שהם סבלו באופן אישי כאשר הם חוו אהבה מותנית בעצמם. מתוך כך ישנה חשיבות רבה בסגנון הורות הפועל מתוך עקרון של אהבה ללא תנאי והתערבות מקצועית בעת הצורך, כדי למנוע העברה בין דורית הנשענת על יחס\ אהבה מותנית. עיקרון זה ושימוש באהבה ללא תנאי בהורות הינם משמעותיים לשיפור איכות היחסים העתידיים בין ילדים להוריהם, לבני זוגם, לחבריהם הקרובים ומכריהם החדשים.

הנכם מוזמנים לקרוא מידע נוסף בנושא בקבוצת מחומש ההורות בפייסבוק, חפשו: "מחומש ההורות – עקרונות וכלים להורות מיטבית".

המקור:

Moller, A. C., Roth, G., Niemiec, C. P., Kanat-Maymon, Y., & Deci, E. L. (2019). Mediators of the associations between parents’ conditional regard and the quality of their adult-children’s peer-relationships.Motivation and Emotion,43(1), 35-51. 

 

פינתה של היועצת החינוכית

עצמאות - התפתחותה של אוטונומיה בגיל הרך

שנות הילדות הראשונות מאופיינות בשינויים התפתחותיים דרמטיים, כאשר משאלתו של הילד לאוטונומיה היא אחת מתחומי השינוי של ילדים בגיל הרך.

בפני בני שלוש עד חמש, נפתחות הזדמנויות חדשות לחקר סביבתם ושליטה בה. התפתחות השפה והתקשורת מול דרישות ההורים להתנהגות חברתית תואמת, מפגישים הורים וילדים באינטראקציות סביב נושא השליטה, המביא עימו שיתוף פעולה, משא ומתן כמו גם קונפליקטים ומאבקי כוח.

את חשיבותה של התפתחות האוטונומיה הדגיש אריק אריקסון, אשר טען כי עם התגברות יכולותיהם,  ילדים צעירים שואפים לבסס תחושה של שליטה עצמית, מסוגלות וגאווה בהישגיהם. בעידוד הוריהם ילדים חשים בטוחים לחקור את סביבתם ו"להתנסות בעצמם", ומפתחים תחושת ביטחון ואוטונומיה. הגנת יתר או חסר מצד הורים, עלולה לעורר בקרב הילד תחושות בושה וספק ביכולתם ואף קשיי הסתגלות בטווח הארוך.

עידוד לאוטונומיה על ידי ההורים, באמצעות שיתוף פעולה בקבלת החלטות, ואפשור של מרחב מתוכו יוכל הילד לחקור, להתמודד ולפתור בעיות בעצמו נמצא כמנבא מוטיבציה פנימית, הישגים אקדמיים ויכולות חברתיות בכל הגילאים.

תחושות של אוטונומיה ועצמאות מבססות אצל הילד את הגבול שבין ה"אני  ל"אחר" ומקדמות תחושה של האני כ'מכוון של פעולותיי'. תצפיות ילדים מראות שהפגנה אקטיבית של בני שנתיים ושלוש לבחירה ושליטה, ביטויים של התנגדות לסמכות המבוגר.

להלן מבחר עצות טובות לגידול ילדים עצמאיים  -

  1. אל תעשו למען ילדיכם את מה שהם יכולים לעשות בעצמם. הורים מציעים לעזור בפעולות יומיומיות, כגון  האכלה, הלבשה ועוד כחלק מתפיסת תפקידם ההורי.  אולם דפוסי התנהגות אלו, מפתחים ציפייה אצל ילדים לקבלת עזרה ותלות באחר לצד אמונה שהם אינם מסוגלים לעשות זאת בעצמם.

"ילדים שאינם עצמאיים הם תובעניים. ילדים הופכים להיות חסרי אחריות, כאשר הורים אינם מעניקים להם הזדמנויות ללקיחת אחריות" (רודולף דרייקורס ומרגרט גולדמן).

בהורות מיטיבה, הורים מקדמים את התפתחות ילדיהם מתלות מוחלטת לעצמאות מוחלטת.

 

  1. הקדישו זמן לתרגול. על מנת להבטיח שילדכם יעשה את הדברים באופן יעיל, הקדישו זמן לתרגול  - למדו את ילדיכם שהם יכולים לעשות את רוב הדברים בעצמם. 'זמן התרגול' מעניק לילדינו את הביטחון והעידוד לפתח את הכישורים החיוניים לעצמאות. התרגול גם מחליף את הציפייה והתלות במינון בריא של אחריות. ילד שאינו מפתח עצמאות יעסוק כל חייו בהישרדות במקום בהתפתחות. עצמאות נרכשת בתרגול יומיומי. בנוסף, תרגול על "יבש" מביא לרכישת המיומנויות הנדרשות ברגע האמת.

 

  1.  התמקדו בתרומה המשפחתית. כל אחד מבני המשפחה ממלא תפקיד חשוב במשק בית המנוהל בהצלחה, כאשר המטרה היא לגדל ולטפח ילדים עצמאיים. ישנן מיומנויות בסיסיות שהם יזדקקו להם כמבוגרים מתפקדים (לדוגמה, ללמוד כיצד לנקות בית) אשר מייעלים את חיי היומיום ויחסכו אימונים בעתיד. הבית הוא שדה האימונים לחיים וילדים יכולים לסייע בקיפול כביסה ואיסוף צעצועים. כאשר אנו מצפים שילדים יתרמו בהתאם לגילם,  הם מבינים שהם חיוניים לצוות המשפחתי. דבר זה תורם לביטחון שלהם ומעודד אותם לעשות עוד יותר בכדי לעזור! בנוסף,  בקשו מילדיכם לעזור לכם. העניקו לו תחושת ערך טובה, ושצריך אותו ושהוא באמת יכול לעזור. לילדים יכולות חשובות עבור עצמם וגם עבור מישהו אחר.

 

  1. קדמו פתרון בעיות ועצמאות מחשבתית. עצמאות היא לא רק פיזית. עצמאות היא גם היכולת לחשוב בכוחות עצמך, לשאת ולתת, לתהות, לטעות, לנסות ולהצליח. מבלי משים אנחנו משדרים להם שהם קטנים, חלשים, לא מסוגלים, פחות יודעים ופחות חכמים. תנו להם לחשוב ולהגיע לפתרון לבד. תתפלאו לראות כמה הם יצירתיים וחכמים. כמה הם עצמאיים. אפשרו לילדיכם לבחור - העבירו להחלטתם נושאים תלויי גיל ויכולת. לדוגמה, מה לאכול? מה ללבוש? אילו חברים להזמין?  אפשרו להם להביע את דעתם ואת טעמם והכירו בכך שהם חושבים אחרת. בדרך זו יוכלו ללמוד מהניסיון, מההצלחות ומהטעויות, מהרווחים ומהמחירים, ולפתח שיקול דעת.

 

  1. שבחו את ילדיכם.  גם אם התוצאה הסופית אינה מזהירה, העריכו את  ההשקעה – ועודדו את ילדיכם להמשיך ולנסות. הורים לילדים בגיל הרך המשבחים אפילו את ההישגים הקטנים ביותר בפעולות יומיומיות (להתלבש, לצחצח שיניים ועוד) מקדמים אצל ילדיהם את היכולת לסמוך על עצמם.

רשימת פעילויות לקידום עצמאות אצל פעוטות

  • ניקיון עצמי – לשטוף פנים וידיים לבד,  לסבן את עצמם באמבטיה ולהסתרק.
  • להציע לילד לשים את הטיטול המלוכלך בפח, לאחר ההחלפה.
  • לטאטא, לאסוף פירורים עם כף אשפה.
  • לאכול לבד ולמזוג לכוס (אפשר ביחד עם ההורה).
  • לסדר ולהחזיר דברים למקומם. לדוגמה, להכניס בגדים למייבש, להביא אטבים ולהגישם להורה בזמן התלייה. לסדר מצרכים לא שבירים, לבשל ולשים מצרכים בקערה ולערבב (בעזרת מבוגר, אם צריך).

 

כאשר נאפשר לילדים להתנסות בהתאם ליכולתם ועוד קצת, הם יחוו הצלחות שיחזקו בם את  האומץ לנסות, להתמודד, להתגבר גם במשימות הבאות. חשוב שגם באי הצלחה נעודד על הניסיון, על האומץ ונמנע משימת הזרקור על התוצאה.

מקורות

ארהרד-ויס, ד' (2008). עצמאות ועצמיות: הורים וילדים והתפתחותה של אוטונומיה בגיל הרך. פסיכואקטואליה, 28-33.

McCready, A (2021). Positive parenting, https://www.positiveparentingsolutions.com/parenting/6-tips-raising-independent-children

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב,  יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

כתבה וערכה את המידעון: ענבר אבמן, רכזת פעילות מעון האוניברסיטה.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>