מה התרחש לאחרונה? אוגוסט 2017

חודש אוגוסט עבר במעון בנחת ונועם. תחילת החודש בשלל פעילויות לסיום השנה- פרידות מהילדים הנפרדים מהמעון, היערכות למעברים בכיתות ומסיבות הסיום. בב-15.8 יצאו הילדים לחופשת הקיץ ממנה ישובות להרכב חדש של כיתה, עם פעוטות ופעוטים המצטרפים למעון. לכבוד אווירת הסיום וההתחלה החגיגיות, נפתח את המידעון בשיר האופטימי "סוף זה תמיד התחלה" (כתבה: לאה נאור, לחן: יורם צדוק):

סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר. 
- טוב יותר? 
- רע יותר? 
- לא יודעת מה יותר. 


משהו אחר. 


כשהדרך נגמרת מתחיל איזה שביל, 
כשהלילה נגמר אז הבוקר מתחיל, 
כשנגמרת שעה, עוד שעה מגיעה, 
רק בסוף הידיעה מתחילה השגיאה. 


סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר. 
יש תמיד יום מחר לכל יום שעובר, 
כל חלום משומש מחליפים באחר. 


כשנגמרת שנה, עוד שנה מתחילה, 
כל תשובה מתחילה רק בסוף שאלה. 

כי סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר. 


כשהסרט נגמר החיים מתחילים, 
הצלילים מתחילים כשאין כבר מלים. 


כשנגמור את הצליל אז נתחיל צליל אחר. 


כשנגמור את השיר אז נתחיל לדבר. 
סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר. 


- טוב יותר? רע יותר? 
- לא יודעת מה יותר. 
משהו אחר.

מוזמנים להאזין ולצפות בשיר, יחד עם הילדים, בביצועה של להקת "הופה היי" בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

חודש אוגוסט הינו חודש קצר במעון, במהלכו יוצאים הילדים לחופשת קיץ בת שבועיים, ועל כן הוא מוקדש למגוון נושאי סיום השנה ומעבר למסגרת חדשה הן במעון והן מחוצה לו. לשם הכנת הילדים למעברים בכיתות המעון ולקראת מעבר לגן עירייה (בכיתת הגן), נעשו מגוון פעילויות הכנה, שיחות עם הילדים, הקראת סיפורים בנושא ועוד.

במהלך החודש התקיימה מסיבת סיום בכיתת התינוקות (מסיבות הסיום של הכיתות האחרות התקיימו במהלך יולי). בנוסף, לכבוד סוף השנה צפו הילדים במגוון הצגות: בכיתת הגן בהצגה "מסביב לעולם", בכיתות הגנון והפעוטות בהצגה "איה פלוטו" ובכיתת התינוקות בהצגה "נרקיס מלך הביצה".

 

 

ימי היערכות לצוות החינוכי

לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, ב-1.9.2017, יתקיימו ימי היערכות במעון. במהלך ימי ם אלה יעברו נשות הצוות החינוכי קורס עזרה ראשונה והחייאה, יעסקו בסידור וניקיון הכיתות וישתתפו בסדנת העשרה וגיבוש- "הדרך שלנו"- בהנחיית מתן פורת, היועץ האירגוני של המעון. לסדנה מספר מטרות:

  1. גיבוש הצוות החינוכי, כולל נשות צוות חדשות המצטרפות לצוות המעון הקיים. 
  2. הכרת ה"חזון למעון" שגובש לאחרונה, ומשמעותו לצוות החינוכי בכלל ולכל אשת צוות בפרט. 
  3. התבוננות משותפת על המעון בפרספקטיבה של זמן- מההווה לעתיד (יישום החזון). 

 

 
 
מפגש חזון למעון
 
 

לאחר המפגש הראשוני של "חזון למעון" עליו דווח במידעון יולי, נערך בתחילת אוגוסט מפגש לשם המשך תהליך גיבוש החזון. חברות וועדת ההיגוי דנו במגוון המרכיבים שהעלו ההורים במפגש הקודם.

נוסחו מספר מטרות-על ארוכות טווח. כדי לממש מטרות על אלו, הוחלט על צעדים שיש להתחיל ליישם כבר בשנה הקרובה במעון. בטבלה להלן מפורטים הצעדים, אל מול מטרות העל:

מטרת על:

צעדים ליישום מטרות העל:

האוניברסיטה מעורבת המעון

  1. מציאת הורים שעבודים המחלקות שונות באוניברסיטה והם בעלי פוטנציאל למעורבות, כל אחד בתחומו.
  2. הקמת "וועדה אקדמית מייעצת" שמטרתה להכניס פעילויות אקדמיות למעון.
  3. שילוב של תחומי התמחות נוספים בפעילות המעון, למשל מקצועות הבריאות (ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת ועוד).

המעון הוא חלק מהקהילה

  1. יתקיימו פעילויות משותפות של הורים, ילדים, צוות גם מחוץ למעון.

הילדים והצוות יהיו בעלי יכולות

  1. ביצוע תכנית הכשרה שנתית לצוות וקיום הדרכות להטמעת התכונות ויכולות הנדרשות.

צוות המעון מוביל וכל מטפלת יש תכנית פיתוח אישית

  1. ליווי של מנהלת המעון כחונכת של מהטפלות- קיום שיחות אישיות, קידום מקצועי של הצוות ועוד.

המעון מהווה סביבה לימודית חדשנית

  1. המשך פיתוח מרחב הטבע כמוקד לחדשנות

המעון מייצר דעת וידע עדכני

  1. כתיבת ותיעוד הדרך לגיבוש חזון למעון.
  2. מעורבות בצוות ויצ"ו הכותב את תוכנית העבודה עבור מעון האוניברסיטה.
  3. תיעוד וכתיבה של דרכי התנהלות היחידה להוגנות מגדרית מול המעון.
 

משפט החזון המוביל את המעון: "מעון בתוך האוניברסיטה, אוניברסיטה בתוך המעון".

בהמשך הקיץ, צוות המעון וועדת ההיגוי המשיכו לעבוד על תוכנית יישום  ה"חזון למעון"- גזירת יעדים לתכנית עבודה של תשע"ח, גיבוש תכנית העבודה לשנה הבאה, חיבור הצוות במעון לחזון ולתכנית העבודה ועוד.

 

 

משוב והערכה תשע"ז

כמידי שנה נערך סקר שביעות רצון, אותו ממלאים הורי ילדי המעון. בסקר זה עונים ההורים על מגוון שאלות בתחומים רחבים הקשורים בתפקוד השוטף של המעון, ומטרתו לתת להם הזדמנות למשוב והערכה אודות המעון. מטרה נוספת של המשוב, לאפשר למידה והסקת מסקנות של הנהלת המעון- מנהלת המעון וועדת ההיגוי, זאת בכדי ליצור תהליך מתמיד של שיפור ושימור בתחומים שונים במעון. בנוסף, המסקנות העולות מהמשוב, מאפשרות תכנון ובנייה של שנת הלימודים העוקבת, תוך התייחסות לנקודת הראייה של ההורים את תחומי החוזק והתחומים בהם יש להשקיע ולשפר.

השנה, אחוז החזר השאלונים היה גבוה במיוחד: בכיתת התינוקות 89%, בכיתת הפעוטות 79%, בכיתת הגנון 91% ובכיתת הגן 79%. החזר שאלונים מכובד זה, התאפשר אודות לעבודתה המסורה של נילי בן אבי (שבנתיים כבר נמצאת בפוסטדוק) וצוותי ההורים מכל כיתה. 

בכל שאלה התבקשו ההורים להעריך את מידת שביעות רצונם בסקאלה שבין 1-9 (1= לא רלוונטי, 2= קשה להעריך). לפיכך, סולם התשובות שמעידות של שביעות רצון נע למעשה בין 3-9, מכאן שאם בשאלה מסוימת התקבל ממוצע 6 הדבר נחשב שביעות רצון ביינונית. כל ציון מעל 6 מבטא שביעות רצון מעל ביינונית עד גבוהה.

 
להן עיקר ממצאי המשוב, כפי שהוצגו בפגישת סיכום השנה של הוועדה המורחבת:
 
 
ניתן לראות ששביעות הרצון הכללית גבוהה בכל הכיתות, ההורים מעידים על שביעות רצונם שלהם מהנעשה במעון באופן כללי וגם שילדיהם נהנים במלך שהותם במעון. 
 
 
שביעות הרצון מהנהלת המעון היתה גבוהה. ההורים העידו כי מנהלת המעון מטפלת כהלכה בנושאים שונים, נותנת מענה מהיר ויעל בעת הצורך, איכות התקשורת טובה עם המנהלת והיא זמינה לכל בקשה ושאלה. 
 
 
כאשר נשאלו ההורים על מידת שביעות רצונם מהיבטים שונים במעון, ההערכה בסך הכל היתה גבוהה- ההורים מרוצים מהפעילויות החינוכיות, ממובילות הכיתה ומהגננות, מהצוות החינוכי בכלל ומהאווירה בכיתות. יחד עם זאת, מידת העדכון נרשמה כתחום בו היו הדעות חלוקות ובחלק מהכיתות נרשמה שביעות רצון בינונית (פעוטון וגנון)- ההורים השיבו כי אינם מעודכנים מספקי במהלך היום על הנעשה עם ילדיהם. נקודה זו נדונה במהלך פגישת הוועדה המורחבת תוך העלאת הצעות להוספת מנגנוני העברת מידע במידת האפשר. 
 
 
גם שביעות הרצון מהצוות החינוכי במעון גבוהה יחסית ברוב הכיתות. ההורים מרגישים שילדיהם מקבלים יחס אישי, איכות התקשורת בין הצוות להורים טובה, איכות התקשורת בין הצוות לילדים טובה, יש למי לפנות כדי לקבל עדכונים אודות הילדים, הצוות זמין לילדים בתחילת ובסוף היום וקיים דיווח על אירועים חריגים. בכיתת הפעוטון שביעות רצון גבולית-גבוהה בדיווח על אירועים חריגים ואף על זמינות הצוות בקבלת הילדים בבוקר. תחומים אלו נרשמו כהערות בונות לקראת שנה הבאה. 
 
 
גם התחום של חוגים והעשרה לילדים נרשמה שביעות רצון גבוהה במיוחד. ההורים מרוצים מאוד מחוגי ההעשרה שמקבלים הילדים, כל אחד על פי כיתתו וגם מההצגות בהן צופים הילדים במהלך השנה. כמובן ששביעות רצון זו נלקחה כנקודה לשימור לקראת שנה הבאה ובמעון ימשיכו הילדים להנות מחוגים, הצגות ופעילויות השערה איכותיות ומגוונות. 
 
 
 
רעיונות לפעילויות העשרה
 

פעילות עם הילדים במהלך היום - מיני סיטי: בקניון שורנים מופעל מתחם אטרקטיבי לילדים בשם "מיני סיטי". מתחם זה מחולק לתתי מתחמים, כל אחד שבתחום אחר (אתר בנייה, נסיכות, סופר ועוד) בו יכולים הילדים לשחק ולהינות עם ילדים אחרים. המקום נמצא בקניון ממוזג והפעילויות בו רבות ומאפשרות לילדים לשחק משחקי דמיון מגוונים. בנוסף מתקיימות שלל הופעות של כוכבי הילדים במתחם. לפרטים נוספים >

 

הצגה - "יומייק רימייק" ילדים: הצגה מיוחד וחדשנית. על מסך גדול מוצגים קטעי youtube אהובים על ילדים מכל הגילאים ולאחר מכן מבצעת רננה רז דיאלוג עם הקטע שהוצג. הדיאלוג יכול להיות באמצעות שירה, ריקוד או נגינה. ההצגה מיוחד מאוד, מתאימה לילדים צעירים ובוגרים ומשלבת את תחום המדיה הדיגיטאלית עם תחום אומנויות הבמה. לפרטים נוספים >

 

חוויה משפחתית - משק ברגר: בכפר הס ממוקם משחק חקלאי מקסים ומטופח של משפחת ברגר. במשק החקלאי הפעיל ישנו מרכז מבקרים הפתוח לקהל הרחב, בו יכולים הילדים לראות רפת חלב, עגלים צעירים, דיר כבשים ועוד. בנוסף, יכולים המבקרים להינות מפינת חי, פינת ליטוף, פינות יצירה, פינת משחקים וטאבון להכנת פיתות. המקום מתאים במיוחד לילדים ומאפשר ללמד אותם על תחום החקלאות, אקולוגיה ולאפר מפגש קרוב עם בעלי חיים מגוונים. למידע נוסף >

 

יצירה - עציצים ממוחזרים: בעזרת פחיות שימורים ריקות, תוכלו להכין עם הילדים עציצים יפים בקלות ובכיף. כל שצריך הוא קופסת שימורים ריקה ונקייה, אותה ניתן לקשט עם הילדים ככל העולה על רוחכם, לשים בתוכה אדמה ולשתול כל צמח שאתם אוהבים. פעילות יצרה מתאימה במיוחד להעסקת הילדים בימי הקיץ החמים ואף מעודדת מחזור ועבודה עצמאית. להוראות הכנה > 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​"בובה תותי" (כתב: דוד גרוסמן, אייר: גלעד סליקטר): ספר מיוחד ומרגש העוסק בחמלה, סבלנות, ניהול קונפליקטים, נדיבות ועוד. הסיפור עוסק במנוחת הצהריים בגן, כל הילדים הולכים להוציא ממגירותיהם את הבובות האהובות עליהם, אך משהו משונה קורה- לילך לא מוצאת את בובה תותי במגירה שלה ובמקום זה הבובה נמצאת אצל עמליה חברתה. הסיפור עוסק בהתרחשויות בין השתיים לאחר הגילוי המסעיר. הספר מומלץ מאוד לילדים צעירים, כתוב מצויין ומאפשר לחשוף את הילדים לעולם של פתרון בעיות.   

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, אפשר לשוחח איתם על הנושאים העולים מן הסיפור- האם גם אני הייתי במצב כזה? מה עשיתי בו? איך ניתן להתמודד עם סיטואציות דומות או זהות באופן מיטבי. זו הזדמנות לשיח עם הילדים, ללמד אותם התנהגות נכונה ודרך ארץ, כל זאת דרך שיתוף למידה מסיפור מקסים.  

 

 

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

מוטיבציה פנימית של ילדים לסייע בעצמם לאחרים בהם פגעולמאמר המלא >

מעט ידוע על גמישות המוטיבציה הפרו-חברתית של ילדים. במחקר זה בדקו גירויים פנימיים שנמדדו ע"י הרחבת האישונים, זאת בילדים בגילאים 2-3 שנים. נמצא כי האישונים גדלו לאחר שהילדים פגעו שלא בכוונה באדם אחר ולא היה ביכולתם לתקן את הנזק אותו גרמו. במידה ויכלו לתקן את הנזק (או שהנזק נגרם לא על ידם, או שהטיפול ניתן ע"י אדם אחר), עוצמת הגירוי שנמדד היתה פחותה. תוצאות אלו מעידות כי ילדים בעלי מוטיבציה לעזור לאחרים בהם פגעו (ייתכן ומתוך תחושות אשם ו/או רצון להתפייס איתם). במילים אחרות, ילדים צעירים מעוניינים להשיג בהתנהגות סיוע לא רק את טובתם של אחרים, אלא גם שומרים את מערכת היחסים עם אלו שנזקקים לסיוע שלהם.  

.Hepach, R., Vaish, A., & Tomasello, M. (2017). Children's intrinsic motivation to provide help themselves after accidentally harming others. Child development, 88(4), 1251-1264

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>