מה התרחש לאחרונה? יולי 2017

חודש יולי חלף עבר במעון בשמחה וששון. החום הכבד בחוץ לא מנע מהילדים להינות משלל פעילויות חוויתיות במעון ומחוצה לו. נפתח את המידעון בשיר המקסים "זרעים של מסטיק" (מילים: לאה נאור, לחן: נחום היימן):

לנטע ולי יש סוד נחמד 
שעוד לא גילינו לאף אחד 
אנחנו זרענו מתחת לפלסטיק 
זרעים של מסטיק 

בקיץ הבא, בקיץ הבא 
נרוץ לגינה בכל יום 
ועל כל גבעול, ועל כל ענף 
יבשיל לנו מסטיק אדום 

בחרנו במסטיק הכי טעים 
חתכנו אותו לשמונה זרעים 
עדרנו מדדנו סימנו בסרט 
הכנו למסטיק גינה נהדרת 

כמעט בכל ערב אנחנו באות 
צריך לנכש וצריך להשקות 
אנחנו עובדות פה באופן קבוע 
שלוש פעמים ויותר בשבוע 

בינתיים המסטיק עוד לא נבט 
אך נטע אומרת שלא אכפת 
המסטיק ינבוט, ככה נטע אומרת 
פשוט כי כבר אין לו ברירה אחרת 

בקיץ הבא, בקיץ הבא 
נרוץ לגינה בכל יום 
ועל כל גבעול, ועל כל ענף 
יבשיל לנו מסטיק אדום
 

מוזמנים להאזין ולצפות בשיר, יחד עם הילדים, בביצועה של דפנה דקל בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

במהלך החודש עבדו בגנון על נושא הקיץ. הילדים למדנו מהו מזג אוויר (בדגש על חום מול קור), על השמש וכיצד היא זו שמחממת אותנו, כיצד נזהרים מפני השמש ועוד. בנוסף, נעשו שלל פעילויות הקשורות במים. הילדים שיחקו במים בחצר המעון, למדו על בעלי חיים הקשורים במים וגם כיצד המים חשובים לבריאות הגוף. הילדים בתורם סיפרו מה הם אוהבים לעשות בקיץ ולמדו שלל מושגי העשרה הקשורים בקיץ ובמים.

   

במהלך החודש נערכו מסיבות סיום שנה בכל כיתות המעון. המסיבות היו סביב נושאים שונים, כל כיתה על פי נושא המתאים לגיל הילדים ולפי תכנים שנלמדו במהלך השנה. ההורים והילדים חגגו ביחד בשמחה והנאה מרובה. בנוסף, נחגגה פרידה מהסטודנטיות לייעוץ חינוכי שליוו במהלך השנה את הילדים- הסטודנטיות טרחו על פעילות פרידה מהילדים בנושא חברות (הנושא המרכזי עליו עבדו איתם השנה). הפרידה היתה מרגשת הן עבור הילדים והן עבור הסטודנטיות. 

 

 

 

 

חוגים

 

חוג יוגה - החודש הים בא אל הילדים- על הרצפה נפרשה שמיכה גדולה המדמה את הים ועליה הונחו בעלי חיים הקשורים במים. הילדים תרגלו תנועה במרחב בדומה לתנועת החיות של המים (הליכה על הצד כמו סרטנים, תנועות ידיים כמו סנפירי הדגים ועוד). בנוסף, הילדים למדו על סבלנות, מהי סבלנות, ומה הדברים המצריכים מאיתנו סבלנות (למשל, לחכות שעוגה תתקרר אחרי שיצאה מהתנור) ועוד. הילדים תרגלו סבלנות דרך תנועה, זו הייתה חוויה מאתגרת עבורם והם עמדו בה בהצלחה! 

 

 

גינה חלקאית -  הילדים למדו על מבנה הפרח- ראו את האבקנים שלו, את עלי הכותרת, את הגבעול, עלי הגביע ועוד. חלק מן הילדים אף טעמו את הצוף המתוק של פרח ההיביסקוס. הילדים עשו פעילות יצירה עם פרחים, הם ציירו ציורים על פרחים ועשו הדבקות יפייפיות בעזרת עלי הכותרת של הפרחים. בנוסף, יצאו הקטנטנים אל הגינה לראות את המתרחש בה. הם ראו כי עגבניות השרי אינן בשלות עדיין, הריחו וטעמו את הבזיליקום, הנענע והכרוב ואף האכילו את התולעים בשאריות המזון (יצירת קומפוסט). 

    

 

 

יום המטפלת

 

אחד מאירועי השיא של השנה במעון הוא יום המטפלת. ביום זה, המוקדש להוקרה והערכה לצוות החנוכי במעון, ההורים וההנהלה מביעים את אהבתם לצוות החינוכי אשר אחראי בפועל- יום, יום, כל דקה וכל שעה לרווחת הילדים, לטיפול מסור בהם ולחינוכם המיטבי. 

הורי המעון הכינו ברכות לנשות הצוות. מן הברכות מחממות הלב עולה ההערכה הרבה ושביעות הרצון של ההורים מהצוות החינוכי. ברכות רבות קושטו על ידי הילדים עצמם, בשילוב על המילים המרגשות שנכתבו, הובעה הערכה רבה לנשות הצוות על עבודתן המסורה לאורך השנה. הברכות נתלו ברוב הדר ברחבי המעון. אין ספק כי האווירה במעון ביום המטפלת הייתה מרגשת במיוחד- אווירה של שמחה ואהבה!

השנה הצוות האזין להרצאה מרתקת מפי ד"ר כרמית לוי- אמא של יובל מכיתת תפוח, בנושא סרטן העור וחשיבות ההגנה על העור בחודשי הקיץ החמים בהם הקרינה חזקה ומסוכנת. בנוסף, נעשתה פעילות של תנועה לצלילי מוזיקה- להרגעת הגוף והנפש בהדרכתה של גל מון-ציפורי. הצוות היה משוחרר ופתוח לאורך כל הפעילות. נשות הצוות צחקו, התחבקו ורקדו בהנאה מרובה תוך גיבוש מחמם את הלב.

 

בהזדמנות זו בשם אוניברסיטת תל אביב והנהלת המעון שלוחה  תודה רבה לכל נשות הצוות ולמנהלת העושות עבודתן במקצועיות ומסירות. ראויות לציון!!

 

 
 
 
מפגש חזון למעון
 
 

עתה, משהמעון התבסס כהלכה, רכש יוקרה ומוניטין בקהילת אוניברסיטת תל אביב ובין מעונות ויצו, אל לנו לשקוט על שביעות הרצון אלא להמשיך ולהמריא. כצעד ראשון גיבוש חזון ארוך טווח, התקיים מפגש רב משתתפים "חזון המעון" בהשתתפות הורים רבים מהמעון (הורים וותיקים והורים חדשים), דורית (מנהלת המעון), פרופ' רחל ארהרד (יו"ר וועדת ההיגוי), שרון (המפקחת של המעון), כרמית זר (היועצת החינוכית). ומתן פורת (היועץ הארגוני).  

הדיונים בקבוצות קטנות ובמליאת המשתתפים נסבו סביב 3 שאלות:

 

1. מה התכונות, הערכים והכישורים שהכי חשוב כי הילדים ירכשו במעון ?

2. מהם הדברים שהכי חשוב לי כהורה שיתקיימו במעון?

3. איך אנחנו נרצה לראות את המעון פועל במיטבו?  

 
השיח בין המשתתפים אפשר לדייק ולחדד תפיסות וציפיות, אשר כולם  רוכזו במסמך המסכם את כלל הדעות שהועלו בו. התשתית שהונחה במפגש זה תשמש את הנהלת המעון בהמשך גיבוש החזון ומתוכו כבר תגזר תכנית הפעולה לשנה הבאה (על כך יורחב במידעון אוגוסט). 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש יוני
 

פעילות משפחתית- תערוכה "ארץ לעולם לא": במהלך חודש אוגוסט מתקיימת בגן הטרופי אשר בפארק הירקון תערוכה מקסימה לילדים, המגוללת את הסיפור האהוב- פיטר פן. מלבד התערוכה, המציגה את סיפורו של פיטר פן וחבריו באופן וויזואלי וחוויתי, יופעלו במקום דוכני יצירה בנושא. לפרטים נוספים >

 

הצגה- שמוליקיפוד: הצגה שובת לב על פי ספר הילדים המוכר והאהוב בתיאטרון אלמינא. ההצגה הינה דו-לשונית ומשלבת בתוך סיפור העלילה גם את נושא החברות והשפות השונות ושמה דגש על המכנה המשותף בין הילד לקיפוד ובין שתי השפות- עברית וערבית. לפרטים נוספים >

 

טיול אחר הצהריים- נמל תל אביב: במהלך אוגוסט שורר חום כבד בחוץ, אך אחר הצהריים נעים יחסית ובמיוחד ליד הים, כאשר בריזה צוננת מקלה על החום. מומלץ ללכת בשעות אלו לנמל תל אביב עם הילדים, להנות משלל פעילויות מותאמות לכל המשפחה ולאפשר לילדים להתרוצץ על משטח העץ הגדול לאורך הים. למידע נוסף >

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​"טרופותי" (כתבה: ג'וליה דונלדסון, אייר: אקסל שפלר): ספר מיוחד זה מגולל את סיפורו של עכבר קטן החי ביער. העכבר כידוע, קטן וחלש, המשתמש בדמות מפלצת גדולה כדי להפחיד והרתיע את חבריו ביער, כאשר הדמות שיצר מצליחה להפחיד אפילו את המפלצת עצמה. הסיפור מציג את הרעיון שהפחד עצמו הוא למעשה הדבר המפחיד ביותר ושניתן להתמודד איתו, מסיבה זו הוא אהוב במיוחד על ילדים צעירים, אשר מצליחים להזדהות עם תחושות של פחד והתמודדות איתן.  

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, אפשר לשוחח איתם על נושא הפחד- מה מפחיד אותי וכיצד אני יכול להתמודד עם הפחדים שלי. ניתן אף לההציע לילדים לדמיין חבר (או מפלצת) שבאה לעזור להתמודד עם הפחד כאשר הוא מופיע.  

 

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

פעוטות מעדיפים לשמוע שירים המיועדים לגילם על פני שמיעת דיבורלמאמר המלא >

בתקשורת היומיומית שלהם, הורים לא רק מדברים עם תינוקותיהם, אלא גם שרים להם. עם זאת, עדיין לא ידוע האם תינוקות ופעוטות יודעים להבחין בין דיבור לבין שירה. כמו כן, לא ברור האם יש להם העדפה לזה או לזה. המחקר המתואר בודק האם לתינוקות בגילאי 6-10 חודשים, בקרב משפחות דוברות אנגלית, יש את היכולת להבחנה שמיעתית בין שירה לבין דיבור של אימהותיהם. תוצאות המחקר הראו שתינוקותהקשיבו יותר זמן, באופן משמעותי, לגירוי השמיעתי של שירה על פני גירוי שמיעתי של דיבור. זהו המחקר הראשון שממחיש את יכולותיהם של תינוקות להבחין בין הגירויים השמיעתיים של דיבור או שירה, וכן את העדפתם הברורה לשמוע שירה על פני דיבור. 

.Tsang, C. D., Falk, S., & Hessel, A. (2017). Infants Prefer Infant‐Directed Song Over Speech. Child development, 88(4), 1207-1215

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>