מה התרחש לאחרונה? יוני 2017

תחילתו של החודש בחגיגות חג השבועות הירוק והשמח- חג ביכורים המסמל אהבה לארץ ולתנובתה. יוני הוא גם הראשון לחודשי הקיץ והביא איתו ימים חמים במיוחד. לכבוד תחילת הקיץ נפתח את המידעון בשיר "אחינו הקטן"/ כתבה והלחינה: נעמי שמר.

מתי עינב יבשיל 
בכרם הרחוק 
מתי נדהר בשביל 
ונתגלגל מצחוק 

בקיץ, בקיץ אחינו הקטן 
בקיץ, בקיץ כמובן 

מתי אל חוף הים 
נרדה יחפים 
נאספה שם 
אלפיים צדפים 

בקיץ, בקיץ... 

מתי מלא הסל 
נקטפה תאנים 
מתי נעיף אל על 
המון עפיפונים 

בקיץ, בקיץ... 

על כן עמנו כאן 
בצל עצי תמר 
אחינו הקטן 
צוחק צוחק ושר 

בקיץ, בקיץ... 

מוזמנים להאזין לשיר בביצוע מתוך תוכנית הילדים "פרפר נחמד" בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

בתחילת החודש עסקו הילדים בנושא הניקיון האישי (היגיינה). למדו על שטיפת ידיים, אכילה בעזרת סכין ומזלג, מקלחת, צחצוח שיניים ועוד. על מנת לתרגל עם הילדים את הנושא ולהמחיש להם אותו, הילדים רחצו את הבובות בקפדנות ויסודיות בחצרות הכיתות.  

חנכו בשמחה  חדר פעילות חדש לרווחת הילדים - חדר תחושות בו מזומנות לפעוטות ההתנסות במגוון תחושות פיזיות, במנעד מגוון מעדינות ועד גסות. חשיפה למגוון התחושות תורמת להתפתחות מודעות סנסורית בריאה, מגוונת ורגישה.

בנוסף, נעשתה פעילות של טיול ביער הקסום ב"עקבות עקבות". הילדים ראו כי לכל בעל חיים יש עקבה משלו, כמו שלכל אחת ואחד מהם יש עקבות משלהם. בעלי החיים וגם אנחנו משאירים עקבות על הדרך, והילדים יצאו לחפש עקבות ואף מצאו כמה! חלקן אמיתיות וחלקן דמיוניות. הילדים אף עשו פעילות יצירה בבוץ בתוך המעון, כי כשחם בחוץ מביאים את הטבע פנימה. 

 

 

חוגים

 

חוג יוגה - הילדים הכירו את הנמר מנהר הדושו ואת חבריו- כלבלב, חתול, נחש, עכבר ופרפר. הילדים תרגלו תנועה דרך תזוזה של כל אחת מהחיות, תוך ביטוי למסען המשותף. בנוסף, הילךדים למדו על הסיפור "הפיל שרצה להיות הכי" ותרגלו בעקבותיו דמיון בכל צבעי הקשת- צביעת כל חלק בגוף בצבע שונה. הילדים אף הכירו את הסיפור "הדג המודאג", שדואג כי יגמרו המים באגם ויוצא יחד עם חבריו לפתור את הבעיה. הילדים תרגלו תנועה בעקבות סיפור זה. 

 

מוזיקה - הילדים האזינו לשיר פיציקיטו, תוך מחיאת כפיים בקצב מתאים והליכה במרחב. נעשתה היכרות עם השיר "מה יש בקיץ", תוך שימוש בתמונות ממחישות לבתי השיר. הילדים שיחקו במשחק "אבטיח", בו עומדים במרחב החדר ובהישמע צליל מעבירים כדור אחד לשני. בנוסף, נלמד הדקלום "מי רוצה גלידה" עם תנועות גוף מתאימות. לסיום, האזינו הילדים ל"אקווריום" מתוך קרנבל החיות, תוך סידור צדפים, קונכיות ודגים בתוך אקווריום.   

 

גינה חלקאית -  הזאטוטות והזאטוטים המשיכו בפעילויות בערוגות הצמחים. הם חזרו והסתכלו בהן וגילו דברים מעניינים: בערוגות הופיעו עגבניות, חלקן אדומות ומוכנות לאכילה, וחלקן ירוקות- עדיין בוסר. הילדים הריחו את הבזיליקום והעגבניות, העמיקו להתבונן בכרוב וראו כי בתוכו ישנם זחלים של פרפר "לבנין הכרוב". צפו בעניין בזחלים ולמדו כי הם עתידים להפוך לגולם ולאחר מכן יהפכו לפרפר לבן ויפה.   

תנועה התפתחותית- נעשתה עבודה על מושגי יסוד במרחב: קדימה ואחורה, למטה ולמעלה, מעל ומתחת. העבודה על תחומים אלו נעשתה בעזרת כדורים וחישוקים. בנוסף נערכה הכנה על תנועות גוף לקראת פעולת הגלגול. במקביל נעשתה פעילות לחיזוק מוטוריקה גסה בעזרת שימוש בצבעים (אדום, ירוק, כחול, צהוב)- העברת כדורים וטבעות בצבעים שונים בין אברי הגוף. 

 

 
 
 
הפנינג סיום שנה במעון
 
וכמיטב המסורת של המעון שלנו, נערך ביום שלישי, ה-13.6.17, בגן הדקלים בלב האוניברסיטה הפנינג סיום השנה של המעון בסימן "שמחה בטבע". ההפנינג התפרש על שטח דשא רחב ובכל פינה היו תחנות פעילות להורים ולילדים: תיאטרון בובות, שתילת עציצים, הכנת פיתות בטאבון, ג'ימבורי, יצירה, משחקי כדור ועוד. בנוסף, הוגש כיבוד כיד המלך, מעשה ידיה של נעימה מהמעון. האווירה היתה שמחה, נעימה ופעילה והילדים, ההורים, סבים וסבתות ובנות ובני הדודים הביעו שביעות רצון רבה. 
 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש יוני
 

פעילות משפחתית- תערוכה "גן המפלצות": יוסף אבולעפיה ואפרים סידון חברו בהכנת תערוכה מקורית ומפתיעה. בתערוכה שלל בובות ענק בצורת מפלצות (חמודות, לא מפחידות) אותן עיצב אבולעפיה ולכל אחת טקסט קליט ונעים לילדים אותו כתב סידון. התערוכה מתאימה מאוד לילדים צעירים ומוצגת במוזיאון ארץ-ישראל, ת"א.  לפרטים נוספים >

 

הצגה- האריה שאהב תות: הצגה מקסימה על פי ספר הילדים האהוב, שכתבה תרצה אתר. לראשונה הספר מומחז ומאפשר לילדים צעירים לחוות את הסיפור באופן ויזואלי. ההצגה מומלצת מגיל שנתיים. לפרטים נוספים >

 

פעילות יצירה- אבטיח: לכבוד החום שבחוץ, נחמד להכין עם הילדים אבטיח מצלחות ממוחזרות. עם פסל האבטיח שהכינו יכולים הילדים לשחק, או להניח בחדר כקישוט. לאחר הכנת הפסל אפשר להציע לילדים לאכול אבטיח אמיתי. להוראות ההכנה >

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

"כספיון" (כתב ואייר: פאול קור): סיפור מקסים המגולל את סיפורו של כספיון הדג הקטן, אשר מטייל בים ופתאום נתקל בהר גדול. לאט לאט הוא מגלה פרטים על "ההר" ומבין כי מדובר בלויתן צעיר. הלויתן איבד את הוריו וכספיון עוזר לו למצוא אותם. המסע המשותף של השניים, השונים אחד מהשני בדברים רבים, מוביל לחברות אמיצה ואמיתית בין השניים. הספר מעודד חקרנות וקבלת השונה. 

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, אפשר לשוחח איתם על חבריהם הטובים. לשאול למה אנחנו אוהבים אותם, במה אנחנו דומים להם ובמה שונים ולנסות לחשוב על "מסעות" משותפים שהילדים חוו עם חבריהם.  

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

מי הבוס? מושגים של כוח חברתי במהלך ההתפתחותלמאמר המלא >

ילדים מזהים כוח חברתי כבר בשלבי ההתפתחות המוקדמת. עם זאת, ידוע מעט על האופן שבו הם תופסים כוח חברתי. מאמר זה גורס כי ילדים רגישים למספר מימדים של כוח חברתי כבר מגיל צעיר. יתרה מכך, תפיסה רחבה ומורכבת של כוחות מחברתיים לא מתפתחת עד לגילאי 7-9 שנים. ילדים צעירים תופסים כוח חברתי כיכולת להרע או בניגוד לכך ככוח להיטיב. עם זאת, הכוח להרע קל יותר לזיהוי הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. 

.Gülgöz, S., & Gelman, S. A. (2017). Who's the boss? Concepts of social power across development. Child development, 88(3), 946-963

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>