מה התרחש לאחרונה? מאי 2017

חודש מאי, עבר במעון בנחת ושמחה. תחילתו של החודש בחגיגות יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל וסופו בשמחת חג השבועות. לכבוד האביב והחגים שבו נפתח את המידעון בשיר "ארץ שבעת המינים"/ מילים: דודו ברק, לחן: נחום היימן:

שיבולים אל מול חמה 
ברינה יוצאים יחדיו הקוצרים 
הדגן לאדמה 
מנשק בתום עידן ממטרים. 

ארץ בה שבעה מינים 
ארץ שעורה חיטה וענב 
ארץ זית ותאנים 
ורימון וגם תמר הזהב - שירו - 

לכרמים בנות שבות 
במחולות ובשירה אדירה 
ענבים ואהבות 
תאסוף בשפע כל נערה 

ארץ בה... 

תחת עץ התאנה 
לבונה ומור וצוף הזהב 
את אינך מאמינה 
הוא רוצה אותך בִּדבש וחלב 

ארץ בה... 

הרימון מסמיק על עץ 
את פניו ראינו למרחוק 
איך ליבנו התנפץ 
כרימון שחוט אל פיך המתוק 

ארץ בה... 

מן הזית שוב נלמד 
לעשות תורה וגם אהבה 
התמר תושיט שוב יד 
ותבעיר בנפש אש להבה 

ארץ בה... 

הפירות על השולחן 
שיבולים בתוך סלי נצרים 
אם הגענו עד לכאן 
עוד נאהב ועד מאה ועשרים 

מוזמנים להאזין לשיר יחד עם הילדים בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

פעילות החודש נסובו סביב חג השבועות שחל בסוף החודש. הילדים למדו על שמות החג הרבים, למשל חג הביכורים- מהמילה בכור (הראשון). בנוסף, כחלק מהיותו של חג השבועות חג חקלאי, למדו הילדים על התוצרת החקלאית במדינת ישראל- על גידולי השדה, חלב מהרפת, ועוד. הלמידה בחודש זה נעשתה במגוון נתיבים כמוזיקה, שירים, תנועה, מושגי העשרה, הכנת קמח וכן שלל פעילויות חוויתיות שבשיאן התקיימה במעון ארוחה חגיגית לכבוד שבועות.

זאת ועוד, ל"ג בעומר צויין במעון במהלך החודש. בכל כיתה נעשתה פעילות על החג- יצירה, סיפורים ושירים. הילדים נהנו מהפעילויות סביב חג יפה ולמדו רבות אודותיו. 

ובמרחב הטבע התחדשנו בשביל "טוף" בכניסה ל"יער הקסום".ילדי המעון נהנו מאוד מהחידוש: נגעו, מיששו, שיחקו עם הטוף והאמיצים שבין הילדים הוילדות, חלצו נעליים ונהנו מהדריכה המאתגרת על משטח מסוג זה. 

 

 

 

חוגים

 

חוג יוגה - הילדים טיילו עם "איילת המטיילת", נעו במרחב לצלילי מוזיקה וחיפשו חיות "בטבע". במהלך החיפוש הם פגשו בבעלי חיים רבים, ביניהם את ידידנו החילזון. המפגש עימו זימן לילדים תרגול למתקדמים- שימוש באצבעות ליצירת חילזון! הילדים שיחקו עם החלזונות שיצרו בידיים בשמחה. בנוסף, הילדים למדו לעשות עיסוי בכפות הרגליים ועיסוי בשאר חלקי הגוף תוך שימוש בכדור עם "קוצים רכים". הילדים אף ביקרו את "לאה הצפרדע" איתה עשו פעילויות תנועה, תוך סיפור הטיול שלה עם חבריה החיות. 

 

מוזיקה - הילדים למדו את השיר "פיציקטו" מאת ליאו דליבס תוך פעילות תנועה לצליליו. בנוסף, נלמד השיר "מושך בקשת" מאת לוין קיפניס (לחן: אברהם צבי אידלסון)- הילדים דימו ירי בחץ וקשת לצלילי השיר ושרו אותו, תוך תנועה במרחב. זאת ועוד, נעשו תרגילי ריתמיקה במרחב בליווי פסנתר. לבסוף האזינו הילדים לשיר "הקוקיה" מתוך קרנבל החיות (סן סנס) וליווי את המוזיקה בניגון על כלי הקשה.  

 

גינה חלקאית -  הילדים איווררו והפכו את האדמה לקראת בוא הקיץ, והכינו את האדמה לשתילה של צמחים חדשים- בזיליקום, פלפל, חציל, עגבניה, מלון, אבטיח ודלורית. בנוסף הגיעו למעון חברות חדשות- תולעים אדומות. הילדים התבוננו בתולעים, החזיקו אותן והאכילו אותן בירקות ופירות- כך למדו הילדים כי התולעים האדומות עוזרות ליצר קומפוסט שהינו חיוני לאדמה ולגידולים החקלאיים. 

תנועה התפתחותית- בכיתת הפעוטות עסקו בחיזוק חגורת הכתפיים דרך קליעת טנא לכבוד חג שבועות ובנוסף פעילויות של מוטוריקה גסה (תנועה במרחב ושימוש בגוף) תוך האזנה למוזיקה לחג השבועות. בכיתת התינוקות עבדו עם מקלות- גלגול המקלות בעזרת הידיים והרגליים, עבודה עם המקלות במרחב, לשם חיזוק השרירים ושיפור המוטוריקה הגסה והעדינה. 
 
 
 
 
השתלמות הצוות החינוכי

כמתוכנן, ביום שני, ה-29.5.17 בשעות אחר הצהריים התקיימה השתלמות לצוות החינוכי במעון בהנחייתה של כרמית, היועצת החינוכית במעון.

נושא ההשתלמות- פרידה- הותאם להתליך אליו המעון נכנס: פרידה מהמבוגרים ומהמשפחות היוצאות לחו"ל. תחילה, עסקו בנושא הפרידה מזווית אישית של כל אחת מנשות הצוות ולאחר מכן בפרידה מנקודת מבט של הילד עת הוא נפרד מהוריו ושל ההורים מן הילד- התמודדות עם החששות בעקבות הפרידה, נקודות מבט של הילד וההורה במהלך הפרידה והסתכלות מנקודת מבט חיובית הקיימת בפרידה (למרות הקושי הקיים בה).

ההשתלמות משלבת ידע עם התנסות חוויתית, ותוך כך גיבוש ושיתוף של חברות הצוות. 

 
 
 
 
שישי בא לגן
 
ביום שישי, ה-26.5.17, התקיימה הרצאה רביעית במסגרת "שישי בא-לגן". את ההרצאה "מי הזיז את הגינה שלי" העבירה איילת עמית (M.A) יועצת חינוכית.
 
ההרצאה עסקה בנושא מעברים וסתגלות לשנינויים בכלל ובקרב ילדים בגיל הרך בפרט. בהרצאה קיבלו ההורים כלים להתמודדות עם מעברים ושינויים מגוונים, החל במעבר בין מסגרות חינוך ועד להתמודדות עם נושא המוות.  
 
בסיום ההרצאה נתנה למשתתפים אפשרות לשיח בו נשאלו שאלות רבות ורלוונטיות, ואף נהנו לוסיף לשוחח עם איילת גם לאחר סיומה. 
 
 
מוזמנים להיכנס ולקרוא עוד על ההרצאה בדף הבא >
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש יוני
 

פעילות משפחתית- טיול מים: תחילת החודשים החמים ופתיחת עונת הקיץ, מומלץ לטייל עם הילדים והמשפחה למקומות בהם ניתן להיכנס למים ולהתקרר מהחום בחוץ. אחד המקומות המומלצים הוא "גן השלושה" (הסחנה) אשר נמצא בעמק בית שאן. במקום מספר בריכת מים טבעיות ושטח גדול עם דשא בו ניתן לעשות פיקניק נעים. לפרטים נוספים >

 

הצגה- ארבע העונות: הצגה שובת לב לילדים בכיכובה של ניצה שאול. הופעה אחרונה מסדרת ההופעות "צלילי הקסם", בה יעלה מופע מרהיב וצבעוני- הסיפור הנפלא של ארבע העונות, יצירה מוזיקלית בת 300 שנים מאת אנטוניו ויואלדי. הופעה מוזיקאלית מומלצת לכל המשפחה. לפרטים נוספים >

 

פעילות יצירה- בקבוק מים אישי: הקיץ החל וחשוב ללמד את הילדים ולהרגילם לשתות הרבה מים. אחת הדרכים הנחמדות לעודד ילדים לשתיית מים, היא להכין איתם בקבוק מים אישי, אשר ממנו יוכלו לשתות בהנאה. להוראות ההכנה >

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

"הטרקטור בארגז החול" (כתב: מאיר שלו, איירה: יוסי אבולעפיה): בספר מקסים זה, מסופר על דוד אהרון והטרקטור שלו, אשר מבצעים ביחד עבודות חקלאות רבות לאורך השנים. עם המן מתעייף הטרקטור ובמקומו מגיע טרקטור חדש ויפה. את הטרקטור הישן מניחים בגן לצורך שעשוע עבור הילדים, וכך יכל הדוד אהרון להגיע ולטפל בטרקטור הישן והאהוב שלו. לבסוף, חוזרים השניים לעבוד ביחד בהסעות של הילדים ברחבי המושב- לטיולים ולבית הספר. 

העלילה המקסימה בסיפור מתארת חברות אמיצה ועל-זמנית. הכתיבה המצוינת של מאיר שלו מתאימה לילדים והסיפור קולח וקליל. ילדים צעירים יכולים להחבר למסר של החברות בסיפור ואף ללמוד שכל אחד מיוחד וטוב בדברים מסוימים.  

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, מומלץ לקחת את הילדים לחיק הטבע לראות טרקטור אמיתי וכלים חקלאיים נוספים. בתקופה זו של השנה השדות נמצאים בשיא הקציר וניתן לנסוע ברחבי הארץ ולצפות בכך עם הילדים. חוויה ייחודית ומהנה מובטחת!  

 

מאמר החודש

 

מדי חודש נפרסם תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

התקשרות וטמפרמנט בשנות הילדות המוקדמות: מטא-אנליזהלמאמר המלא >

סקירה מטא-אנליטית זו בוחנת את הקשר בין דפוסי התקשרות בילדות המוקדמת (נבחנו בגילאים 1-5) וטמפרמנט הילד (נבחן החל מהלידה ועד לגיל 12), ומשווה את עוצמת קשר זה עם קשרים שתועדו לאחרונה במטא-אנליזות, בין דפוסי ההתקשרות ליכולת חברתית, התנהגות מוחצנת, וסימפטומים של הפנמה. בהתבסס על 109 מדגמים נפרדים (N= 11,400) מרקע סוציו-אקונומי ואתני מגוון, לטמפרמנט היה קשר חלש להתקשרות לא בטוחה, אך קשר בינוני להתקשרות עמידה. טמפרמנט לא היה קשור באופן מובהק להתקשרות נמנעת או לא מאורגנת. בכל התחומים ההתפתחותיים, להתקשרות בטוחה בילדות המוקדמת היה קשר חזק יותר ליכולת חברתית ולהתנהגות מוחצנת מאשר לסימפטומים של הפנמה ולטמפרמנט.

 

Groh, A. M., Narayan, A. J., Bakermans‐Kranenburg, M. J., Roisman, G. I., Vaughn, B. E., Fearon, R. M., & IJzendoorn, M. H. (2016). Attachment and Temperament in the Early Life Course: A Meta‐Analytic Review. Child Development

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>