משולחן היועצת - מסדרים ביחד

מתוך מידעון ינואר - פברואר, דבריה של היועצת החינוכית, הגב' איילת עמית

שיחקנו, השתוללנו, נהנינו ועכשיו כשצריך לסדר יש פחות קופצים על המשימה.

עבור תינוקות ופעוטות, מרגע שיש ברשותם היכולת המוטורית, אחת ההנאות הגדולות היא הכנסת והוצאת חפצים מקופסא. אם כך, כיצד הפכה משימה יומיומית של סידור צעצועים למטלה?

 

 

לכך סיבות רגשיות וחברתיות:


תיזמון הבקשה לאסוף צעצועים – מבחינת הילדים התיזמון שרירותי, הם בעיצומה של פעילות מהנה ולפתע אנו קוטעים להם אותה. כמו כן, בחלק מהפעמים סידור המשחקים מסמל פרידה כלשהי: פרידה מעירות לשינה, פרידה ממשחק בחצר לארוחת צהרים, פרידה ממשחק חופשי לפעילות מאורגנת וכדומה.

 

 

תיווך במקרים רבים הצוות החינוכי ו/או ההורים ניגשים למשימת סידור המשחקים כמו לקרב: בבת אחת ארשת הפנים שלהם הופכת מחיובית ומשחקית, לרצינית ודרשנית.

 

 

מודל אישי  - המבוגרים מתייחסים למשימת הסידור כמטלה סיזיפית שיש להיפטר ממנה כמה שיותר מהר.

 

 

ילדים בגיל הרך אגוצנטריים, ומתקשים לתפוס השלכות עתידיות של מעשיהם. הם לא חשים בתועלת שיביא סדר. חרף כך, מומלץ ללוות את הבקשה לסדר בהסבר. על ההסבר להיות קצר ותמציתי, מורכבותו עולה ככל שגיל הילד עולה.

 

 

ההסברים קשורים לערכים של שמירה על רכוש, כבוד לחפצים, התמצאות קלה במשחקים בפעם הבאה שנרצה אותם, התחשבות בזולת שירצה לשחק אחרי ועוד.

 

 

ומה עושים כדי להצליח לגייס את הילדים למשימה?

 

  • להכין מראש לקראת – 'עוד מעט נסיים לשחק, נאסוף את הצעצועים ונשב למפגש'. פיזור העמימות לגבי סדר היום הצפוי מסייע לילדים להיפרד מהפעילות הנוכחית ולעבור לבאה.

 

  • לשלב את הסידור במשחק – להפוך את הסידור עצמו לפעולה מהנה.

 

  • ליצור סימן חושי קבוע בזמן הסידור – למשל בחלק מכיתות המעון משמיעים שיר קבוע בזמן שמסדרים. מומלץ לבחור שיר שמח וקיצבי שממריץ.

 

 

למרות כל זה הילד מסרב לקחת חלק במלאכת הסידור? שנסו מותניים ועיזרו לילד להצליח לרצות אתכם. גרמו לו בכל דרך שהיא לאחוז בצעצוע/חלק כלשהו וסייעו לו להוביל את ידו למקום המתאים. שלבו תוך כדי חיזוקים חיוביים, גם אם הילד פעל כעת כמריונטה ללא כל מוטיבציה. דרך החיזוקים החיוביים הילדים ילמדו מה ההתנהגות המצופה מהם.

 

 

במעון הילדים שותפים פעילים בסידור המשחקים – בכיתת התינוקיה עיקר הסידור מתבטא בהכנסת צעצועים לקופסא; בפעוטון מתווספת לכך הנחת חפצים במקומם בפינות הגן השונות (מטבח...) ובגנון ובגן הילדים אוספים את הצעצועים ומסדרים בעצמם את פינות המשחקים והחצר – כל דבר מושם ע"פ הסדר הפנימי במקום ייעודי, עם תיווך הולך ופוחת של הצוות החינוכי.

 

 

והערה קטנה לסיום: נכון, אם נסדר לבד נעשה זאת בקלות, מהירות ויעילות רבה משל הילדים.  אבל.... נפסיד הזדמנות לשכלל מיומנויות מוטוריות של הילדים, מיומנויות קוגניטיביות של מיון וסיווג וכן הקניית ערכים חברתיים וחינוכיים.

 

 

בהצלחה!

איילת עמית

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive