מה התרחש לאחרונה: ינואר - פברואר 2015
הורים יקרים, חודשים ינואר ופברואר התאפיינו בהכרת מאפייני החורף, חגיגות ט"ו בשבט, יום המשפחה וחג פורים.
מה חדש החודש?
ביום שישי, 9.1.15, התקיים שיח בוקר דינמי ופורה עם היועצת החינוכית של המעון, גב' איילת עמית. השיחה עסקה בתוקפנות בגיל הרך, שהינה חלק בלתי נפרד מההתפתחות של הילדים והילדות. שיחת הבוקר נתנה להורים ידע וכלים להתמודדות עם התופעה, כגון: איך להגיב אם הצוות החינוכי התריע על התנהגות תוקפנית של ילדנו, מהו המבנה של נזיפה יעילה וכיצד כהורים עלינו להגיב שאנו עדים לתוקפנות. להרצאה>>
במהלך ינואר, כיתת הגן עברה פעילות חינוכית מעניינת ורלוונטית בנושא 'היגיינת הפה' על ידי שיננית מטעם משרד החינוך. הפעילות הקנתה לילדים ולילדות כלים וידע בצחצוח נכון והרגלים בריאים.
בסוף ינואר, 30.1.15, פרופ' דורית ארם תרמה מזמנה והגיעה להרצות במעון היום. דבריה התמקדו בעקרונות וכלים מעשיים להורות מיטיבה תחת העיקרון המרכזי שאנו מביאים את הילדים בשבילנו אך צריכים לגדל אותם עבור עצמם. דורית הסבירה על מודל מחומש ההורות, אותו פיתחה עם בן זוגה, איתן. מודל זה מסייע לבחון מצבים בהורות ולפעול ביעילות הכולל: שותפות, כלים, אהבה ללא תנאי, עצמאות ומנהיגות הומנית. המפגש היה מרתק ומצגת הסיכום נשלחה לכלל הורי המעון. למידע נוסף>> (לשליחת המצגת ניתן לפנות למייל daycare@post.tau.ac.il)
במהלך חודש פברואר, גב' אסתי עוז סיימה את תפקידה, והחל מ- 15.3.15 הגב' דורית דוקרקר החלה את תפקידה כמנהלת המעון.
חגיגות ט"ו בשבט וחניכת מרחב הטבע בגן
ט"ו בשבט נחגג בסימן התחדשות, קיימות ובשמחה גדולה. ביום חג זה הונחה אבן הפינה למרחב הטבע שעתיד בקרוב להיבנות במתחם המעון. טקס אבן הפינה התקיים בנוכחות פרופ' רחל ארהרד, יו"ר ועדת ההיגוי ומפקחת המעון, הגב' שרון זיגדון.
פעילות ט"ו בשבט במעון הייתה מגוונת וטעימה. אווירת חג הורגשה במעון בכל הכיתות החל מכיתת התינוקות וכלה בכיתת הגן בהתאם ליכולות הילדים. הילדים והילדות התנסו במגע עם הפירות וחיתוכם לסלט פירות טעים ובריא, התקיימו מפגשי למידה בנושא ט"ו בשבט, שירים וחגיגות, ביקורי עצים בשילוב עם ברכות ואיחולים שהזאטוטות והזאטוטים הכינו ותלו על העצים.
חוגים
ב'חווית התנועה' עם נועה בכיתות הפעוטון, הגנון והגן הילדים יצאו לטיול בין עננים והשתמשו בדמיונם בכדי לראות חיות שונות המטיילות בשמיים. פעילויות נוספות היו לשיפור שיווי המשקל, מוטוריקה עדינה וקורדינאציה.
בחוגי המוזיקה בכיתות השונות הזאטוטים והזאטוטות למדו על סימני עונת החורף: רעמים, ברקים, גשם, רוח, פרטי לבוש ופירות ההדר, בעזרת מוזיקה, שירים, יצירות ישנות ומוכרות בד בבד עם חדשות ומפתיעות.
למידה והפעלות
בכיתת הפעוטון עסקו באחד ממרכיבי החורף הטעימים שקיימים במדינתנו - פירות ההדר. הקטנטנות והקטנטנים למדו על ההבדלים בגודל, צורה וטעם. הכרת חלקי הפרי: קליפה, גלעין, פלחים ומיץ. הם הריחו, טעמו, מיששו וערכו התנסויות בחומרים.
בגנון עסקו במזג האויר החורפי ופרטי הלבוש. הילדות והילדים ערכו היכרות עם שירים יפים ורבים בנושא החורף, סיפורים שונים על עונת השנה הקרירה, בין היתר "המטרייה הגדולה של אבא" מאת לוין קיםינס. פעילות משחק רבות והתנסויות בחומרים התקיימו תוך שימוש במגוון רחב של חומרים: גרביים, צבעי גועש ומים, חומרים ממוחזרים ועוד.
כיתת הגן למדה גם היא על סוגי פירות ההדר והפרדס. הילדות והילדים למדו על מבנה הפרי, השונות בפירות ההדר במקרם ובטעם, מבנה הפרדס, הקטיף, בית האריזה. כמו כן, נלמד נושא "הגינה".
משולחן היועצת - דברים מפי גב' איילת עמית: מסדרים ביחד
שיחקנו, השתוללנו, נהנינו ועכשיו כשצריך לסדר יש פחות קופצים על המשימה.
עבור תינוקות ופעוטות, מרגע שיש ברשותם היכולת המוטורית, אחת ההנאות הגדולות היא הכנסת והוצאת חפצים מקופסא. אם כך, כיצד הפכה משימה יומיומית של סידור צעצועים למטלה?
לכך סיבות רגשיות וחברתיות:
תיזמון הבקשה לאסוף צעצועים – מבחינת הילדים התיזמון שרירותי, הם בעיצומה של פעילות מהנה ולפתע אנו קוטעים להם אותה. כמו כן, בחלק מהפעמים סידור המשחקים מסמל פרידה כלשהי: פרידה מעירות לשינה, פרידה ממשחק בחצר לארוחת צהרים, פרידה ממשחק חופשי לפעילות מאורגנת וכדומה.
תיווך במקרים רבים הצוות החינוכי ו/או ההורים ניגשים למשימת סידור המשחקים כמו לקרב: בבת אחת ארשת הפנים שלהם הופכת מחיובית ומשחקית, לרצינית ודרשנית.
מודל אישי - המבוגרים מתייחסים למשימת הסידור כמטלה סיזיפית שיש להיפטר ממנה כמה שיותר מהר.
ילדים בגיל הרך אגוצנטריים, ומתקשים לתפוס השלכות עתידיות של מעשיהם. הם לא חשים בתועלת שיביא סדר. חרף כך, מומלץ ללוות את הבקשה לסדר בהסבר. על ההסבר להיות קצר ותמציתי, מורכבותו עולה ככל שגיל הילד עולה.
ההסברים קשורים לערכים של שמירה על רכוש, כבוד לחפצים, התמצאות קלה במשחקים בפעם הבאה שנרצה אותם, התחשבות בזולת שירצה לשחק אחרי ועוד.
ומה עושים כדי להצליח לגייס את הילדים למשימה?
- להכין מראש לקראת – 'עוד מעט נסיים לשחק, נאסוף את הצעצועים ונשב למפגש'. פיזור העמימות לגבי סדר היום הצפוי מסייע לילדים להיפרד מהפעילות הנוכחית ולעבור לבאה.
- לשלב את הסידור במשחק – להפוך את הסידור עצמו לפעולה מהנה.
- ליצור סימן חושי קבוע בזמן הסידור – למשל בחלק מכיתות המעון משמיעים שיר קבוע בזמן שמסדרים. מומלץ לבחור שיר שמח וקיצבי שממריץ.
למרות כל זה הילד מסרב לקחת חלק במלאכת הסידור? שנסו מותניים ועיזרו לילד להצליח לרצות אתכם. גרמו לו בכל דרך שהיא לאחוז בצעצוע/חלק כלשהו וסייעו לו להוביל את ידו למקום המתאים. שלבו תוך כדי חיזוקים חיוביים, גם אם הילד פעל כעת כמריונטה ללא כל מוטיבציה. דרך החיזוקים החיוביים הילדים ילמדו מה ההתנהגות המצופה מהם.
במעון הילדים שותפים פעילים בסידור המשחקים – בכיתת התינוקיה עיקר הסידור מתבטא בהכנסת צעצועים לקופסא; בפעוטון מתווספת לכך הנחת חפצים במקומם בפינות הגן השונות (מטבח...) ובגנון ובגן הילדים אוספים את הצעצועים ומסדרים בעצמם את פינות המשחקים והחצר – כל דבר מושם ע"פ הסדר הפנימי במקום ייעודי, עם תיווך הולך ופוחת של הצוות החינוכי.
והערה קטנה לסיום: נכון, אם נסדר לבד נעשה זאת בקלות, מהירות ויעילות רבה משל הילדים. אבל.... נפסיד הזדמנות לשכלל מיומנויות מוטוריות של הילדים, מיומנויות קוגניטיביות של מיון וסיווג וכן הקניית ערכים חברתיים וחינוכיים.
בהצלחה!
איילת עמית