מה התרחש לאחרונה: נובמבר - דצמבר 2014

הורים יקרים, חודשים נובמבר ודצמבר התאפיינו בתחילתו של החורף, חגיגות חנוכה מהנות והמשך פעילות יצירתית, בונה ומעניינת עבור ילדות וילדי המעון.

 

 

מה חדש החודש?

בעקבות שינוי העונות, המעון החל לפעול לפי שעון החורף. בסיום ארוחת הבוקר והמפגש הכתתי, הילדות והילדים מתנסים בעבודה בחומרים מגוונים, מבלים בפינות משחק דמיוני ולאחר מכן יוצאים לאויר הצח בחצר.


להנאת ההורים ניתן לראות תמונות מחיי היום יום במעון דרך אפליקציית Remini.

 

בפעילות  המעון השתלבות  שלוש סטודנטיות לתואר שני בייעוץ חינוכי (ליעד, ליהיא וקרין) מבית הספר לחינוך באוניברסיטה, והן החלו בהתנסותן המעשית בהדרכת גב' איילת עמית, היועצת החינוכית שלנו.

 

ביום שישי, 5.12.14, התקיים שיח בוקר עם היועצת החינוכית של המעון, גב' איילת עמית, על התפתחות חברתית בגיל הרך. שיחת הבוקר התמקדה בנושאים שהועלו בכיתת הגן בכדי לתת להורים כלים וידע בנושא. הילד מטבעו יצור חברתי - הוא מגיב לגירויים אנושיים כבר מימיו הראשונים לחיים, וההתפתחות החברתית של הילד נעוצה באינטראקציות המוקדמות עם הוריו. דבריה של איילת נסובו סביב התפתחות המשחק החברתי, מוביליות בתפקידי משחק, סוגי משחק נפוצים בכיתת הגן, תיווך הורים, השפעת חברים לרעה וחברים אחר הצהריים. להרצאה >

 

חוגים

בחוג המוזיקה בכיתות הגנון והגן, גרסיאנה עסקה ב"מוזיקה ואפקטים", הכרת השקט כבסיס של תהליך מוזיקלי. נערכו הדגמות מוזיקליות שונות ונעימות, בסופן הילדות והילדים הצליחו לזהות את התופעה בקלות.

 

בתינוקיה ובפעוטון חוג המוזיקה הכיר לקטנטנים ולקטנטנות את סמלי ומנהגי חג החנוכה בדרך יצירתית. היו משחקי חושך ואור דרך הקשבה למוזיקה חזקה בפורטה ומוזיקה חלשה בפיאנו, ריקוד עם כדים, תיפוף על דרבוקות, כלי הקשה והנעת הגוף כסביבון בליווי קטעי מוזיקה שונים, והכרת שירי חג מוכרים ואהובים כגון: 'הסביבון שלי' ו'קמח מן השק'.

 

הילדות והילדים בפעוטון, גנון וגן עסקו בחווית התנועה יחד עם נועה המדריכה שהפגישה אותם עם הסביבון. הילדים בחנו את תנועת הסיבוב של הסביבון, אילו איברים שונים בגופנו יכולים להסתובב, וניסו לאזן את הסביבון על איברי גוף מגוונים תוך כדי תנועה.

 

למידה והפעלות

בחודש נובמבר ילדי המעון חקרו את שינויי מזג האוויר על היבטיו השונים: טמפרטורה, משקעים, לבוש, צמחים, בעלי חיים, הכרת הסביבה והתנסות במגוון רחב של חומרים.

 

שיתוף הפעולה עם ההורים במסגרת ימי שישי היה פורה במיוחד בחודשים אלו. הורים העבירו פעילויות שונות ומגוונות: בכיתת הפעוטון אימא של גבע המחיזה את "הלו הלו אבא" (מאת חנה הורן) עם כוסות וחוט, נערכה גם הפעלה עם בועות סבון והפרחת בלוני הליום לכבוד הסיפור "מעשה חמישה בלונים" (מאת מרים רות). הילדות והילדים חווים, יחד עם ההורים אשר יזמו את הפעילות, הרבה הנאה, קסם ושמחה. 

 

 

בחודש דצמבר הנושא המרכזי היה חג החנוכה. נלמדו סמלי החג ושיריו, הזאטוטות והזאטוטים הסקרנים התנסו במגוון רחב של חומרים לבניית סמלי החג, כגון: חומרים ממוחזרים, עיסת נייר, חימר ופלסטלינה זוהרת. בהתנסויות אלו, היצירה היא פרי מוחם ורצונם, ואף על פי שנראה לעתים כי הקשר בין תוצר ההתנסות לתבנית המוכרת הוא קשר מקרי, זה הוא פירושם האישי לסמלי החג. המגע עם החומרים השונים והסמלים השונים מביא להתנסויות מקסימות ויפיפיות, לפיתוח הדמיון וליצירתיות. כמו כן, כל כיתה הכינה חנוכייה לתצוגה מחומרים שונים ובעבודה משותפת. הילדות והילדים התנסו גם בהכנת לביבות. הם ראו כיצד מקלפים תפוח אדמה והתנסו בגרור תפוחי אדמה במגררת, ולסיום אכלו את פרי עבודתם בתאבון רב.

 

 

 

 


 

"יְמֵי הַחֲנֻכָּה חֲנֻכַּת מִקְדָּשֵׁנוּ, בְּגִיל וּבְשִׂמְחָה מְמַלְּאִים אֶת לִבֵּנוּ"

מסיבות חג האורים נחגגו בהנאה גדולה בהשתתפות ההורים.  צוותי הכיתות הכינו פעילויות מגוונות, מלהיבות, חוויתיות ומעשירות עבור הילדות והילדים. החגיגות היו מיוחדות, משעשעות ומעניינות בזכות שיתוף הפעולה הפורה עם ההורים, אשר לקחו חלק פעיל בריקודים, בשירה, בעבודות יצירה ובהצגות. 

 

בכיתת התינוקות נחגג החג על ידי פעילות קצרה עם שירי חנוכה, ריקוד בתנועות סיבוביות וסיבוב סביבונים על חלקי הגוף עם ההורים.

 

 

ילדי הפעוטון והוריהם התנסו, בנוסף לשירים ולריקודים, בשתי פעילויות שונות. האחת, הונחתה על ידי דוד, אב לילד בפעוטון, ובה הוכנו נרות חנוכה מפלסטלינה זרחנית. בהפעלה האחרת, נבנו סמלי חנוכה מחומרים ממוחזרים.

 

 

 

בכיתת הגנון כולם רקדו לצלילי שירי החג וכמו כן ההורים שיתפו פעולה וערכו הצגה מקסימה. ההצגה, על פי הספר "גברת קרש ומר מערוך", הייתה פעילות נפלאה ומשעשעת עבור הילדות והילדים.

 

 

ילדות וילדי הגן הכינו יחד עם הוריהם את סמלי החג מחומרים ממוחזרים כגון חנוכיות מאקטימל, וסביבונים מדיסקים ישנים, ולאחר מכן שרו שירי חג ורקדו עם ההורים.

 



 

 

ומה מחכה בהמשך?

בתקופה הקרובה במעון ילמדו על תקופת החורף, פירות ההדר ונושא הגינה.

 

ביום שישי ה -9 לינואר בשעה 8:30  יערך שיח בוקר במעון בו תשוחח היועצת החינוכית, גב' איילת עמית, אודות תוקפנות כתופעה התפתחותית בגיל הרך. השיח הינו דינמי, תוך שיתוף ההורים ועם מקום נרחב לשאלות. בהתחלה יובהר ההבדל בין התנהגות אלימה לתוקפנית. בעוד הראשונה קשה והרסנית, השנייה הינה חלק בלתי נפרד מהתפתחות ילדנו. כמו כן, ההורים יוכלו לקבל מידע על סוגי התוקפנות שבאים לידי ביטוי בילדות המוקדמת ועל הגורמים המשפיעים על תוקפנות. דגש יינתן על דרכי התמודדות עם תופעת הנשיכות בגיל הרך. ההורים יוכלו לקבל כלים להתמודדות: כיצד לנזוף 'נכון', כיצד יש להגיב כשהילד מעורב בתקרית תוקפנית עם ילדים נוספים, איך ננהג כשילדי הינו המכה? ואיך כשהוא המוכה? האם לעודד להחזיר? לסיום, ההרצאה תכלול סקירה על הקשר בין צפייה בטלוויזיה להתנהגות תוקפנית.

 

כמו כן, בסוף החודש, ב-30 לינואר, תערך הרצאה להורים מפי פרופ' דורית ארם בנושא הורות. פרופ' ארם תרחיב ותדבר על הורות מיטבית, והורי המעון מוזמנים בחום להגיע, לשמוע וללמוד. 

משולחן היועצת - דברים מפי גב' איילת עמית

בהמשך לשיח הבוקר שערכנו לאחרונה במעון בנושא התפתחות חברתית בגיל הרך, המשיכו לעלות שאלות מההורים ומהצוות החינוכי לגבי תפקיד המבוגר המלווה אינטראקציה חברתית. האם להיות נוכחים אקטיביים? לאפשר לילדים לשחק בנפרד? לאפשר להם לריב? מה מידת ההתערבות הרצויה בעת משחק בין חברים?

 

להלן אדגים אפשרויות תגובה באמצעות תיאור סיטואציה אותנטית מכיתת הגן במעון: הילדים בעת משחק חופשי בשעות בוקר. בכיתה כמה מוקדי פעילות: פינות המשחק פתוחות (פינת המשפחה, המטבח ופינת הספר), יש משחק הרכבה על שטיח, שולחן גזירה ושולחן צביעה. הילדים עוברים באופן עצמאי בין הפינות השונות לפי רצונם.

 

2 ילדים מתחילים משחק 'משפחה' - תינוק ואח גדול. התינוק זוחל ברחבי הגן ו'בוכה' בקול רם, בעוד אחיו 'מטפל' בו. המשחק מושך את תשומת לבם של עוד ילדים. בהדרגה מתווספים למשחק עוד ילדים "אני תינוק!" "אני אבא!" "גם אני תינוקת!". במהירות התקבצה חבורה של כ-8 ילדים ששיחקו יחד. בכיתה נשמע 'בכי' של ה'תינוקות' ואחריהם התרוצצו 'אחיהם' ו'הוריהם'.

 

כעת חבורת הילדים כבר תוססת מאד. בשלב זה עולה השאלה מה על הצוות לעשות? האם להתערב?

 

כרגע המשחק מתנהל בצורה מאד חיובית, אך גדילתו ואופיו הרועש עלולים לצאת משליטה. במשחק 1:1 הילדים בד"כ רגישים זה כלפי זה, ויודעים לכבד את המרחב האישי של חברם למשחק. כשהמשחק מתרחב והילדים מתערבבים זה עם זה, הגדרת הגבולות עמומה ומשתנה מילד לילד. לכן, בסיטואציה כזו, כאשר רואים שקבוצת ילדים משמעותית משחקת יחד, על אחת המחנכות להיות נוכחת. בשלב ראשון נוכחת פסיבית - על תקן צופה בלבד, מבלי להתערב בדינאמיקת המשחק. לנוכחות קרובה של אשת צוות יש השפעה על טיב המשחק: הילדים ערים לנוכחותה ושומרים יותר על כללי הגן. עם זאת, הידיעה שמחנכת צופה פוגמת בהתנהלות הספונטנית של המשחק.

 

בגן - הרווח מנוכחות צמודה עולה על ההפסד. האתגר שעומד בפני המחנכות הוא לזהות את התיזמון המתאים להתערבות. על התיווך ו/או ההערות לילדים להיעשות לפני שהילדים מגיעים לעימות או לבכי. במידה והמחנכת המשגיחה רואה שהמשחק גולש לכיוונים לא מוצלחים (למשל 'טיפול' כפוי של ילד על 'תינוק') עליה לשקף לילדים את המצב:

  • "אם הוא אומר די, זה סימן שלא נעים לו"

  • "אני רואה שאת רוצה לחבק אותו, אבל נראה שככה לא טוב לו"

  • "היא רוצה לשחק איתך, תראה לה איך נעים לך שמחבקים אותך"

ולתווך בין הילדים ל'תינוק':

  • "זה נעים לך מה שהיא עושה?"

  • "איך אפשר שהיא תדע שלא נעים לך?"

ול'מטפל':

  • "תחבקי אותו עכשיו בעדינות"

  • "תשאלי אותו איפה נעים לו שמלטפים אותו"

כדאי להימנע מלענות בשם הילדים כדי לחזק את ביטחונם העצמי של הילדים, שיחושו שליטה ומסוגלות חברתית.

 

במידה והתיווך לא עוזר, וההתנהגות הלא נעימה לא נפסקת, על הצוות להעיר באופן ישיר, ולפי הצורך להרחיק מהסיטואציה. חשוב לזכור לשלב חזרה את הילד במשחק ולערוך את התיווך, גם אם בדיעבד, כדי שהילדים יפנימו כללים חברתיים לעתיד.

 

בבית - כשאתם חווים סיטואציה דומה אחה"צ בבית או בגינה הציבורית, הפגנת הנוכחות יכולה להיעשות ממרחק גדול יותר. זאת הודות לאינטימיות היחסית במשחק ולזמינות הגבוהה של ההורים. על התערבות המבוגרים להיות באופן המינימאלי הנחוץ באותה סיטואציה, ולהתעצם לפי הצורך.

 

בבחירת נושאי המשחק וחלוקת התפקידים מומלץ לתת לילדים חופש מירבי. כאשר הילדים אינם מצליחים להגיע להסכמה לגבי חלוקת התפקידים, ניתן לתווך ולהציע תפקידים נוספים, או להסב את תשומת לבם לאפשרות שיהיו כמה בעלי תפקידים זהים - כפי שהילדים בגן עשו יפה מיוזמתם.

 

בדוגמא זו תיווך מהמבוגרים המשגיחים נועד לשני דברים עיקריים:

  1. שמירה על הסדר והחוקים

  2. העשרת רפרטואר הפתרונות החברתיים של הילדים

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive