יועצת המעון כותבת על יחסים בין אחים ככר לאימון חברתי

משולחנה של היועצת- ארכיון

הילד מבלה במעון את רב שעות הערות שלו,  במהלכן הוא חשוף באופן מתמיד לקבוצת השווים. לעיתים הוא באינטראקציה ישירה עם החברים, לעיתים משחק במקביל, לעיתים צופה בילדים, ולעיתים לבד עסוק בענייניו.

טיב האינטראקציה של הילדים במעון עם חבריהם משתנה הן בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים, הן בהתאם לסדר היום וסוג הפעילות, והן בתאם למאפיינים האישיותיים והצורך החברתי האינדיבידואלי של כל ילד.

לצוות החינוכי תפקיד חשוב ביצירת אקלים חברתי חיובי בכיתה ובתיווך חברתי. יחד עם זאת, הבסיס נמצא בבית.

 

למשפחה תפקיד מרכזי בחיזוק מיומנויות חברתיות. יחסי הגומלין בין בני המשפחה, ובעיקר בין האחים תורמים תרומה משמעותית לפיתוח הכישורים החברתיים של הילד

 

בתוך המשפחה, כאשר הילד מקבל אהבה ללא תנאי ותהליך ההתקשרות מוצלח נבנית התשתית החברתית. כך, הבית מהווה כר אימון עבור הילד: קל יותר להשלים עם אח מאשר עם ילד זר ולכן הילד חש ביטחון לריב, לוותר, להבליג, להתנתק, לכעוס...

האינטראקציות בין אחים: הצחוקים, המריבות, הקנאה, העידוד, התחרות, החיקוי,  הקואליציות והיכולת להתאמן במשחק ובפתרון סכסוכים, מציידים את הילד בכישורים שהוא יכול ליישם בתקשורת מול חבריו במעון.

 

תפקיד ההורה במריבות באין אחים לא לשפוט מי צודק אלא לתווך בין הילדים

 

לסייע להם לחשוב על פתרונות אפשריים, לעודד אותם לבחור מה מתאים להם, ולהציב גבולות לאופן המריבה (מותר לכעוס, להתווכח... אסור לפגוע פיזית זה בזה).

וחשוב לא פחות - לשבח את הילדים כשהם משחקים יפה יחד, כאשר הם חולקים, כאשר הם יוזמים תקשורת חיובית. מעבר לתרומה ההתפתחותית הילדים מרווחים חבר לחיים. 

 

נקודה חשובה נוספת היא התפקיד החברתי שהילד ממלא

 

 במרבית המקרים חוויית הקשר בין האחים והתפקיד שכל אחד מהם ממלא במערכת המשפחתית, משוחזרת מחוץ לבית, מול חברים ומבוגרים אחרים בחיי הילד. לכן, יש להקפיד שתהיה לילד אפשרות לנוע בין התפקידים במשפחה ולבחור עד כמה שניתן, את התפקיד המתאים לרצונו ואישיותו.

עם זאת, לא אחת הילד ממלא במעון את התפקיד ההפכי לזה שבבית. במקרים אלה עלינו לברר מדוע זה קורה: האם עקב פער בכללי ההתנהגות בבית ובמעון? האם מערך הציפיות ההוריות עוצר אותו בבית? האם עייף ממילוי תפקידו באחד המקומות ולכן 'משחרר' במסגרת השנייה?

במילים אחרות – תקשורת מעון-בית ושיח שוטף עם הצוות החינוכי מסייעים באיתור מוקדי קושי ומאפשרים לשתף פעולה למען הילד.

 

בהצלחה!

 

איילת עמית

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive