היועצת החינוכית מספרת על פחדים בגן הילדים

 

לאורך השנה אנו מתמודדים עם מגוון פחדי ילדים.

להלן סוגי הפחדים העיקריים עמם מתמודדים במסגרת המעון

  • פחדים שמאפיינים תקופה בשנת הלימודים – למשל חרדת פרידה בתקופת ההסתגלות; פחד מרעשים, ומתחפושות בפורים.
  • פחדים שמאפיינים משימה התפתחותית של הילד – למשל בתקופת גמילה מחיתולים יתכן שיבואו לידי ביטוי חרדת אסלה ו/או פחד ממים .
  • פחדים שקשורים לתכנים במעון –

o       פחד מפני הלא ידוע ו/או פחד מרעשים בתגובה לחשיפה לאביזרים ייחודיים

o       פחד מחושך ו/או פחד מרעשים באירועים מיוחדים בגן כגון הצגות, מסיבות.

o       חרדת זרים - פחד של הילדים מפני מפעילים חיצוניים

 

כיצד מתמודדים במעון עם הפחד?

נוכחות וליווי של הצוות החינוכי אשר נוסכים בילד ביטחון

שימוש בחפץ המעבר (מוצץ, חיתול, דובי)

הכנה מקדימה לקראת פעילויות (מילולית ומוחשית)

 

חשוב לדעת: לא כל ילד חווה את כל הפחדים

בד"כ – למעט בתקופת ההסתגלות – כל ילד מתפתח ומתבטא רגשית באופן ייחודי לו. יש ילדים אשר אצלם אפילו פחדים התפתחותיים (כגון חרדת פרידה וחרדה זרים) לא באים לידי ביטוי.

אצל מרבית הילדים הפחד הוא אפיזודה חולפת. במידה ואנו רואות שפחד מסוים מלווה את הילד תקופה ארוכה; תיווך הצוות החינוכי לא מפחית את עוצמת הפחד ו/או שפחד נעלם וחוזר לסירוגין ,אנו בונות התמודדות מותאמת אישית. נאסוף מידע מצוות המטפלות על טריגרים לפחד ועוצמת התגובה של הילד כפי שהן רואות, ובמקביל נקבל מידע מההורים על ביטויי הפחד – אם בכלל – בבית.

תוך תיאום ושיתוף ההורים ניערך כדי לסייע לילד להתגבר על הפחד.

 

בהצלחה!

 

איילת עמית

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive