משולחן היועצת - גמילה מחיתולים: התנגדות של ילדים ללכת לשירותים

מתוך מידעון מרץ- אפריל 2015, דבריה של היועצת החינוכית, הגב' איילת עמית

בשבועות האחרונים ילדים רבים בכיתות הפעוטון, הגנון והגן נמצאים בעיצומו של תהליך גמילה מחיתולים.ההחלטה להיפרד מהחיתול אינדיבידואלית – מותאמת לכל ילד ביחס לבשלותו. בחרתי הפעם להעלות סוגיה נפוצה בתהליך הגמילה: התנגדות של ילדים ללכת לשירותים.

 

 

כשמתחילים תהליך גמילה מחיתולים ההתרגשות של הילד, הוריו והצוות החינוכי רבה. כולנו מגויסים ומעוניינים לעזור לילד לעבור את התהליך בקלות ובמהירות. כחלק מכך, אנו מרבים לשאול 'יש לך פיפי'? 'אתה צריך ללכת לשירותים?'.

 

 

בימים הראשונים הילדים מקבלים בשימחה את השאלות והולכים בחדווה לשירותים. מיום ליום ההתלהבות פוחתת ואיתה עלולה להופיע התנגדות ללכת לשירותים. כיצד להגיב להתנגדות? האם אפשר לחייב ילד ללכת לשירותים? האם 'לזרום' איתו ולתת לו את כל השליטה? יתרה מכך, כיצד להגיב כאשר 2 דקות אחרי שסרב ללכת לשירותים הוא מפספס?

 

 

כדי להשיב על שאלות אלה ונוספות עלינו ראשית להבין כי נקודת המוצא בתהליך הגמילה לחיתולים היא עצמאות. התהליך הוא של הילד והוא רוכש שליטה בגופו. עם זאת, הוא זקוק לנו המבוגרים כמכוונים וכמסייעים בתהליך. בתחילה נחוץ ומתאים לתזכר את הילד. מיום ליום עלינו להוריד הילוך ולהעביר את האחריות אל הילד.

 

 

אם שאלנו את הילד 'יש לך פיפי?' יש לכבד את תשובתו. במידה ואנו מרגישים שהוא עדיין אינו בשל להרגיש לבד את הצורך ללכת לשירותים ניתן להשתמש בחלופה: 'בוא נלך לשירותים לנסות לעשות פיפי'. רוב המתנגדים ישיבו 'אבל אין לי פיפי', ולהם ניתן לומר: 'נלך לנסות. אם ייצא – יופי, אם לא ייצא – גם יופי'. כך, אנו מעודדים את הילד לנסות, ונותנים לו חיזוק חיובי על עצם הניסיון.

 

 

טקטיקה מוצלחת נוספת לקוחה מחיי היום יום בגן: בגן הצוות החינוכי נותן תזכורת קולקטיבית לכל הילדים הגמולים בצמתים קבועים בסדר היום (למשל לפני היציאה לחצר, אחרי הארוחה וכדומה).

 

 

ניתן ליישם זאת גם בבית: לקבוע נקודות זמן על פי סדר היום המשפחתי, שבהן כל בני הבית הולכים לשירותים לנסות לעשות פיפי. כשהתזכורת אינה אישית, והילד נחשף לדוגמא אישית מהוריו ומאחיו, קל יותר לגייסו לתהליך.

 

 

כאשר הילד מפספס, מומלץ להזמינו לסיים בשירותים 'בוא תמשיך בשירותים'. כך הוא ילמד לקשר את עשיית הצרכים למקום המתאים, יקבל חיזוק חיובי על עצם הישיבה, ויחווה תחושת הצלחה חרף הפספוס. תחושת הצלחה מעודדת את הילדים להמשיך לנסות; וחשוב מכך, היא מהווה נדבך חשוב בבניית דימוי עצמי חיובי.

 

 

תהליך הגמילה מהחיתולים הוא חוויה מאתגרת עבור הילד וההורים כאחד, והוא דוגמא מצויינת למקרה בו הדרך חשובה לא פחות מהתוצר.

 

 

בהצלחה!

איילת עמית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>
אוניברסיטת תל אביב
P.O. Box 39040, Tel Aviv 6997801