מה התרחש לאחרונה: מרץ - אפריל 2015

הורים יקרים, חודשים מרץ-אפריל היו עמוסי אירועים והיוו כר פורה ללמידה. הילדים חוו את האביב הפורח, ערכו סדר פסח לכבוד חג החירות, חגגו 

את יום העצמאות למדינה ולמדו על מדורות ול"ג בעומר. למידה זו התרחשה על ידי התנסויות מעניינות ויצירתיות, מוזיקה, ריקודים ושלל פעילויות כייפיות ומאתגרות עבור הקטנטנים והקטנטנות.

 

מה חדש החודש?

 

  • כיתות המעון הועשרו במשחקים חדשים: נרכשו משחקי זיכרון, דומינו ואביזרים להעשרת פינת המשחק הסוציו-דרמטי בכיתות הגן והגנון. כיתת הפעוטון והתינוקייה קיבלו בשמחה דיסקים רבים של מוזיקה ואביזרי משחק תואמי גיל. כל הכיתות התחדשו בחומרים להתנסויות.

  • חל שינוי בצוות התינוקייה - ריווא נפרדה מאיתנו ואנו מקבלים בשמחה את אלמצהיי לכיתת התינוקות. 

 

 

חוגים

בחוג המוזיקה בכיתות הגן והגנון, בהנחייתה של גארסינה, הילדות והילדים למדו על "מוזיקה וחיות" ו"זמר עברי". כך הכירו, בין היתר, את "הברבור" ו"המצעד המלכותי של האריה" מאת קמיל סן סנס. הילדים האיזנו ל"סוויטה אלפינית" מאת בנג'מין בריטן. בהמשך, התאמנו בשירה ובנגינה במטלופונים באמצעות שירים כגון "פזמון ליקינתון" של לאה גולדברג ו"שלושה חוטים ומחט" מאת ע. הילל. באווירת חג הפסח נלמדו מזמורי חג כמו "שמחה רבה" של יפה בלהה והמשחק "המקוש עובר".

 

חוג המוזיקה בתינוקייה ובפעוטון, בהנחייתה של לאה, עסק בעונת האביב עם שירים מוכרים ואהובים: "איך יודעים שבא אביב" מאת דתיה בן דור, "זה סימן שבא אביב" מאת לאה נאור ו-"אנשים טובים" מאת נעמי שמר. הקטנטנות והקטנטנים האזינו לציוץ ציפורים, פכפוך מים, זמזום דבורים ורפרוף הפרפרים הנשמעים ב-"אביב מתוך 4 עונות" של המלחין האיטלקי אנטוניו ויואלדי. כל הפעילויות מלוות באמצעי המחשה, תנועות גוף ותזמור בכלי נגינה. לכבוד חג החירות הילדים התוודעו לסיפור יציאת מצרים באמצעות שירי החג מסורתיים ("עבדים היינו", "משה בתיבה"), הקישו מקצבים שונים באגוזים  והאזינו לגלים סוערים ולגלים שקטים.

 

חוג הפעלה בתנועה, בהנחייתה של נועה, התמקד בחודשים אלה בשכלול יכולות המוטוריקה העדינה בכפות הרגליים והידיים על ידי משחקים שונים, שיפור קשר עין-יד, שיווי משקל, התנסות ברמות גובה שונות ולימוד כיוונים ביחס לגופנו. הילדות והילדים התנסו בכל הנושאים הללו על ידי משחק, דמיון, מוזיקה וריקוד.

 

 

 

למידה והפעלות

בחודש ניסן למדו הילדים והילדות בכיתת הגן על חג האביב: מדוע נחגג חג הפסח, סיפור משה בתיבה, על ארוחת ליל הסדר, ונלמדו שירים העוסקים בחג החירות בהגדה ובעונת השנה, בהם: "מה נשתנה", "שמחה רבה" ו"איך יודעים שבא אביב". בכיתות המעון השונות נחגג חג החירות על ידי עריכת סדר פסח, בצורה מותאמת לכל כיתה וכיתה. הילדים לבשו בגדי חג לבנים וחגיגיים, קראו מעט בהגדה והכירו מאכלים הנאכלים סביב שולחן הסדר. הפעילות הייתה מקסימה ומהנה עבור כלל הקטנטנים והצוות.

 

יום העצמאות נלמד בכיתות השונות בהתאמה לגיל. בכל הכיתת תלה הצוות דגלים, ניגנו שירי חג ורקדו. בכיתת התינוקות הקטנטנים והקטנטנות התנסו במריחת גואש בצבעי כחול לבן. התינוקות התנסו בתחושה, במרקם ובהנאה שיש במריחת צבעים נעימים אלו על גבי משטח חלק (מפות). לאחר מכן יצאו אל החצר, ועם הצוות, נופפו בדגלים בבד בבד עם שירת שירי יום הולדת למדינה. בכיתת הגנון והגן ערכו התנסויות שונות בחומרים רבים ואף ממוחזרים. בכיתת הגנון הילדות והילדים התנסו בהכנת שרשראות בצבעי כחול-לבן עם בריסטולים, ניירות קרפ וצבעים. וכיתת הגן התנסתה, באופן תואם גיל, עם מריחת פסלטלינה על גבי קווי המתאר של דגל המדינה, פעילות התורמת להתפתחות המוטוריקה העדינה.  

 

מלבד החגים חודשים אלו התאפיינו, כאמור, בלימוד על האביב, הפריחה, הצמיחה והליבלוב. הילדים למדו על סוגי פרחים ועצים, צבעים, חלקי הפרח השונים, חרקים ופרפרים.

 

חגיגות יום העצמאות בתינוקיה

 

 

התנסויות לרגל יום העצמאות, כיתת התינוקות

 

 

התנסויות בהכנת שרשראות ברוח יום העצמאות, כיתת הפעוטון

 

התנסויות בפלסטלינה לרגל יום העצמאות, כיתת הגן

 

 

התנסויות בגואש לרגל ל"ג בעומר, כיתת הגנון

 

 

ומה מחכה בהמשך?

 

  • בחודש יוני ייערך ההפנינג השנתי, כפי שנערך בשנים קודמות, בגן הדקלים בלב האוניברסיטה.  פרטים נוספים ימסרו בהמשך החודש.

  • הרצאה מפי פרופ' דורית ארם: פרופ' ארם תרצה על תיווך הורי ותקנה ידע עיוני וכלים ליישום. פרטים נוספים על ההרצאה ימסרו בהמשך (הורה המעוניין במצגת מהרצאתה הקודמת של דורית, אנא פנו במייל ל- daycare@post.tau.ac.il).

 

 

משולחן היועצת - גמילה מחיתולים

בשבועות האחרונים ילדים רבים בכיתות הפעוטון, הגנון והגן נמצאים בעיצומו של תהליך גמילה מחיתולים. ההחלטה להיפרד מהחיתול אינדיבידואלית – מותאמת לכל ילד ביחס לבשלותו. בחרתי הפעם להעלות סוגיה נפוצה בתהליך הגמילה: התנגדות של ילדים ללכת לשירותים.

 

כשמתחילים תהליך גמילה מחיתולים ההתרגשות של הילד, הוריו והצוות החינוכי רבה. כולנו מגויסים ומעוניינים לעזור לילד לעבור את התהליך בקלות ובמהירות. כחלק מכך, אנו מרבים לשאול 'יש לך פיפי'? 'אתה צריך ללכת לשירותים?'.

 

בימים הראשונים הילדים מקבלים בשימחה את השאלות והולכים בחדווה לשירותים. מיום ליום ההתלהבות פוחתת ואיתה עלולה להופיע התנגדות ללכת לשירותים. כיצד להגיב להתנגדות? האם אפשר לחייב ילד ללכת לשירותים? האם 'לזרום' איתו ולתת לו את כל השליטה? יתרה מכך, כיצד להגיב כאשר 2 דקות אחרי שסרב ללכת לשירותים הוא מפספס?

 

כדי להשיב על שאלות אלה ונוספות עלינו ראשית להבין כי נקודת המוצא בתהליך הגמילה לחיתולים היא עצמאות. התהליך הוא של הילד והוא רוכש שליטה בגופו. עם זאת, הוא זקוק לנו המבוגרים כמכוונים וכמסייעים בתהליך. בתחילה נחוץ ומתאים לתזכר את הילד. מיום ליום עלינו להוריד הילוך ולהעביר את האחריות אל הילד.

 

אם שאלנו את הילד 'יש לך פיפי?' יש לכבד את תשובתו. במידה ואנו מרגישים שהוא עדיין אינו בשל להרגיש לבד את הצורך ללכת לשירותים ניתן להשתמש בחלופה: 'בוא נלך לשירותים לנסות לעשות פיפי'. רוב המתנגדים ישיבו 'אבל אין לי פיפי', ולהם ניתן לומר: 'נלך לנסות. אם ייצא – יופי, אם לא ייצא – גם יופי'. כך, אנו מעודדים את הילד לנסות, ונותנים לו חיזוק חיובי על עצם הניסיון.

 

טקטיקה מוצלחת נוספת לקוחה מחיי היום יום בגן: בגן הצוות החינוכי נותן תזכורת קולקטיבית לכל הילדים הגמולים בצמתים קבועים בסדר היום (למשל לפני היציאה לחצר, אחרי הארוחה וכדומה).

 

ניתן ליישם זאת גם בבית: לקבוע נקודות זמן על פי סדר היום המשפחתי, שבהן כל בני הבית הולכים לשירותים לנסות לעשות פיפי. כשהתזכורת אינה אישית, והילד נחשף לדוגמא אישית מהוריו ומאחיו, קל יותר לגייסו לתהליך.

 

כאשר הילד מפספס, מומלץ להזמינו לסיים בשירותים 'בוא תמשיך בשירותים'. כך הוא ילמד לקשר את עשיית הצרכים למקום המתאים, יקבל חיזוק חיובי על עצם הישיבה, ויחווה תחושת הצלחה חרף הפספוס. תחושת הצלחה מעודדת את הילדים להמשיך לנסות; וחשוב מכך, היא מהווה נדבך חשוב בבניית דימוי עצמי חיובי.

 

תהליך הגמילה מהחיתולים הוא חוויה מאתגרת עבור הילד וההורים כאחד, והוא דוגמא מצויינת למקרה בו הדרך חשובה לא פחות מהתוצר.

 

בהצלחה!

איילת עמית

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>