תהליך הגמילה

סטודנטיות לייעוץ חינוכי, המתנסות במעון, כותבות על תהליכי גמילה בגיל הרך, על בשלות הילד ועל שיתוף הפעולה עם ההורים

גמילה בגיל הרך פירושה שינוי מהרגל קודם, למידה ופיתוח של דפוס אחר, טוב יותר, לתפקוד היומיומי של הילד ולתהליך גדילתו והתפתחותו. פעמים רבות, ההורים הם אלה שהקנו לילד את ‏ההרגל שכעת הם מבקשים לגמול אותו ממנו. חשוב לזכור שתהליך הגמילה הוא דרישה חיצונית ודרישה זו לעיתים עלולה להפעיל על הילד לחץ רב. ‏הגיל והאופן בו פעוטות נגמלים שונה מתרבות לתרבות, מאוכלוסיה אחת לאחרת, וממשפחה למשפחה. הגישה החינוכית היום מכוונת יותר לייחודיות של כל ילד ולקצב ההתפתחות שלו. כבר לא מנסים לגמול את כל הפעוטות באופן קולקטיבי, באותו אופן ובאותו הגיל, אלא מנסים למצוא עבור כל אחד את הקצב והאופן המתאימים בשבילו.

  • בכל תהליך גמילה ניכרת חשיבות רבה ‏לעקביות.
  • מומלץ מאד על יצירת שותפות ותיאום בין המחנכת, ההורים והמטפלים השונים של הילד והעברת מסר אחיד וברור לילד.
  • רוגע ונינוחות של ההורים בתהליך חיוניים להצלחת תהליכי הגמילה. ישנן דרכים רבות לגמילה מבקבוק / מוצץ / חיתול / "שמיכי" (חפץ מעבר) ורוב הילדים יגמלו יפה בכל אחת מהשיטות. התפתחות הילד מובילה באופן טבעי לגמילה. יש להיות קשובים לילד, ללוות את הילד בתהליך ובסופו של התהליך לשמוח יחד על רכישת הישג התפתחותי נוסף.

 

גמילה מחיתולים היא שלב חשוב בהתבגרות הפעוט ובמעבר מהיותו תינוק לילד ונעשית בדרך כלל בין גיל שנתיים לשלוש. בניגוד לשאר השינויים והמעברים שעוברים על הילד כגון גמילה מיניקה, מעבר למזון מוצק וחוויית הגן, תהליך זה תלוי כולו בפעוט. תפקיד ההורים הוא לעזור לו לעבור אותו, בעוד התהליך עצמו נמצא באחריותו ובשליטתו המלאה של הפעוט. עובדה זו הופכת את הגמילה לאחד התהליכים הקשים בשנים הראשונות של הילד, אך באותה מידה מביא סיפוק רב לילד ולהוריו.

 

 

גמילה היא תהליך משותף‑ של ההורים והילדים ולכל אחד מהם תפקיד מרכזי בהצלחתו. מכאן שגם ההורים וגם הילדים צריכים להיות בשלים להתחלת התהליך. מכיוון שהתהליך דורש זמינות רגשית ופיזית של ההורים חשוב לא להתחיל גמילה כאשר ההורים או המשפחה במצב של לחץ (עומס בעבודה, מתח בין ההורי וכו'). בנוסף, ההורים צריכים להיות בעלי הבנה שהם עומדים בפיתחו של תהליך שיכול לקחת זמן במהלכו יהיו הצלחות ונסיגות אליהם יצטרך ההורה להגיב ממקום סבלני תומך ואמפאתי .

  • הכנת הבית: קניית הציוד הדרוש סיר או ישבנון ובגדים להחלפה המרובה שעלולה להיות, קניית ניילונים למיטה ולספות בבית, רכישת ספרים בנושא. כגון:סיר הסירים.
  • שיתוף ועקביות: חשוב שבני הזוג יתאמו בניהם את הגישה להתמודדות עם נושא הגמילה בהצלחות ובפספוסים. חשוב להיות מודעים לכל התחושות שהתהליך מעורר אצל ההורה, ולדעת שכל התחושות והמחשבות האלו עלולות להשפיע על אופי הליווי של ההורה את הילד בתהליך הגמילה. כאשר ההורה ישדר אמונה אמיתית שהילד מסוגל להיגמל ובטוח ביכולתו של הילד להצליח לעמוד במשימה, הילד יפנים את התחושה ויתחיל להאמין בעצמו.

 

 

בשלות הילד

בשלות מוטורית ופיזיולוגית ‑ סביב גיל שנתיים יש מידת שליטה טובה במוטוריקה גסה. לרוב, הילד מפותח גם מבחינת המוטוריקה העדינה- מסוגל להוריד מכנסיים ותחתונים. מבחינה נוירולוגית, הוא מסוגל לשלוט בסוגריו.

 

בשלות מחשבתית ‑ הבנת רצף‑ סיבתיות הקשר בין איתותי הגוף‑ של לחץ בשלפוחית השתן או בפי הטבעת לבין יציאת הפיפי או הקקי. ילדים מאותתים על הבנת הקשר הזה- עוצרים את הפעילות בה הם עוסקים באותו רגע כדי להתפנות.

 

בשלות מילולית ‑ יכולת שפתית מפותחת שמאפשרת לילד לומר כשהוא צריך ללכת לשירותים.

 

בשלות רגשית‑חברתית ‑ הילד בונה את הישות הנפרדת שלו, את הזהות האישית שלו. הוא מגדיר את עצמו ואת רצונותיו כשונים ונפרדים משל הדמויות האחרות בחייו. גמילה היא שליטה על הגוף‑ הוא מביע את הרצון להיות עצמאי ולעשות דברים לבד, בין השאר כדי לזכות בהערכה על כך. הוא גם מראה יכולת לדחות סיפוקים (לחכות לקינוח, לחכות לתורו במשחק, לחכות שהוריו יתפנו כדי לשמוע אותו וכו') ויכולת להתמודד עם אכזבות .

 

גמילת לילה -זהו שלב מתקדם בגמילה, אך דווקא שלב זה עלול להימשך זמן רב יותר משאר השלבים. להישאר יבש במשך לילה שלם זו משימה קשה עבור הפעוט, מכיוון שתוך כדי שינה קשה יותר לשלוט בשלפוחית השתן. ילד שרכש יכולת שליטה בסוגריו במשך היום, יגיע בסופו של דבר לשליטה בהם גם בלילה, ללא קשר לכמות השתייה ששתה לפני השינה או לעומק שנתו. אם הילד מתעקש על שינה בלילה עם טיטול, יש לאפשר לו זאת. כנראה שהוא עדיין אינו בשל לקחת על עצמו אחריות באופן מלא. אל חשש, גם זה יגיע.

 

לסיכום, תמיד צריך לזכור שלכל ילד יש את הקצב שלו, ואין סיבה להילחץ כאשר קורים 'פספוסים', סבלנות היא שם המשחק. לא להגיב בפרסים ועונשים כאשר הילד מצליח או מפספס. ניתן להחמיא לו ולתת לו נשיקה כאשר הוא מצליח לעשות בסיר, ולהגיד "לא נורא, אני יודע/ת שזה קשה לך להתאפק לפעמים" כאשר יש פספוסים. בצורה זו הילד ירגיש שהגמילה נועדה בשביל העצמאות שלו ולא כדי לרצות את הוריו, והיא תעבור בצורה קלה ונינוחה יותר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>