מה התרחש לאחרונה? דצמבר 2018

 

מה התרחש לאחרונה ?

חודש דצמבר חלף עבר. בחודש זה חגגנו את חג החנוכה וזכינו במספר ימים חורפיים וגשומים. בחודש זה גם קיבלנו בברכה את השנה האזרחית החדשה 2019.

 

החודש נפתח את המידעון בשיר "ברקים ורעמים", המתאר דרמה בליל חורף קר. השיר מאפשר התבוננות, ואבחנה בין הרעמים השונים, לתחושות המפחידות,  ומנגד תחושת הביטחון והחמימות שבבית. מילים: יהונתן גפן ולחן: דיויד ברוזה, מתוך הכבש השישה עשר (1978).

רעמים וברקים בליל חורף קר

לא נשמעים תמיד אותו הדבר 

ברקים ורעמים, רעמים וברקים 

לפעמים קרובים ולפעמים רחוקים

רעמים וברקים בלילות הגשומים 

את הברק רואים אבל את הרעם שומעים 

יש רעמים שמאוד מפחידים 

ויש כאלה שרק קצת 

יש רעם חלש ורעם בינוני 

ורעם חזק חזק שלא נעים לשמוע 

בעיקר אם אתה לבד )לעתים רחוקות אתה פוגש רעם נחמד) 

רעמים וברקים... 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצועם של משתתפי הכבש השישה עשר.

 

למידה והפעלות

 

במהלך החודש עסקו הילדים במעון במגוון פעילויות מעשירות וחווייתיות. החודש נחגג במעון חג החנוכה  - הורי כיתת דובדבן נרתמו והציגו בפני הילדים והביאו עימם אור ושמחה בחג החנוכה.

 

 

 

 

אוניברסיטה במעון

מעורבות חברתית במעון. גם החודש הגיעו  סטודנטים וסטודנטיות מהפקולטות השונות להתנדב במעון במסגרת פרויקט "מעורבות חברתית". הסטודנטים מביאים עימם צבע ייחודי, רעננות וסבלנות אין קץ לפעילויות המשחק עם הפעוטות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הורים מנגנים. החודש הורי הפעוטות המנגנים בכלי נגינה, הביעו את רצונם לנגן בפני על ילדי המעון בכל הכיתות, בבוקר יום שישי, אחת לשבוע-שבועיים. נטע מימון אמא של זהר מכיתת פעוטות, לקחה על עצמה את ארגון המפגשים ותוכנם. נקבע כי במפגש יחל בחשיפת הכלי בפני הילדים, תיאורו, ניגון של יצירה והתנסות. את המפגש הראשון והמוצלח העבירה נטע, אמא של זהר מכיתת תפוח, אשר הצליחה לרגש את כל הסובבים הצעירים והמבוגרים כאחד בנגינה בצ'לו. אחריה ניגן אלעד, אבא של אלון מכיתת תפוח - בגיטרה, ואחריהם ליאור, אבא של ארז מכיתת דובדבן ניגן בקלרינט וחן, אמם של עופר מכיתת תות ועמית מכיתת דובדבן בקלרינט בס.

 

 

חוגים

יוגה: שיעורי היוגה החודש היו בסימן  של עיגול כצורה. התרגול נערך על מזרנים יוגה עגולים ורכים, מהם הילדים "יצרו" בדמיונם כרית ישיבה עגולה, תוף ומשקפת.  במפגש שיחקו במשחקי ים-יבשה ונכנסו לבועה קסומה, למנוחה ורגיעה, בהשראת השיר "בועה ורודה" מתוך הספר "דמיון מודרך לילדים" של שרה מונטה.

 

ליווי התפתחותי: הפעילות החודש עסקה בתרגול יציבה נכונה ושיווי משקל. הילדים התמתחו מעלה אל השמש, והורידו את הקרניים אל הקרקע לתנוחת צפרדע. בנוסף,  הילדים חיממו את ידיהם, ובאמצעות מגע אוהב נגעו באיברים השונים, כך למדו לכוון את תשומת הלב אל גופם. במפגש גם תרגלו נשימה עמוקה ושחרור בעזרת תמצית מנטה-תפוז המחזקת את המערכת החיסונית. המפגש הסתיים בתהליך רגוע של ריכוז צלילים בעזרת קערות טיבטיות ומנוחה על הבטן.

 

גינה חקלאית (רק לגנון): המדריכה אליאן ערכה טקס תה צמחים לילדי הגן. תחילה הפעוטות הריחו ומיששו את העלים הירוקים: לימונית, מנטה, מרווה וגרניום לימוני. לאחר מכן יצקו מים חמים על העלים והתבוננו בצבע העלים המשתנה תוך כדי ערבוב. ולבסוף, לגמו מן התה הטעים. באמצעות גילוי וחקירה הילדים התוודעו אל השלבים בתהליך הכנת התה ובדגש על החושים.

 

 

תיאטרון סיפור (אחת לשבועיים): במסגרת החוג הילדים צפו בהצגה "אליעזר והגזר" מאת לוין קיפניס, אשר הותאמה לגיל הילדים. במרכז הסיפור הגזר הענק שנזרע בגינת הירק של סבא אליעזר אליעזר וסבתא אלישבע. כשניסה סבא אליעזר להוציאו מהאדמה, הוא לא זז. סבתא אלישבע הגיעה לעזרתו ומשכה גם כן, אך הגזר לא זז. הגיעו בזה אחר זה, הנכדה אביגיל, הב הב הכלבלב, ומיאו החתול ועזרו למשוך ולֹא יָזוּז הַגֶּזֶר!  רק כאשר הצטרף עכבר אפור הגזר יצא. בהצגה שולבו אלמנטים של מוסיקה, שירה ותנועה.

 

 

 


 

חיות והפתעות (אחת לשבועיים): למפגש החודש הביאה עמה המדריכה יעל, סנאי חמוד, אותו הילדים ליטפו והאכילו.  בעזרת המגע, והתחושה, למדו הילדים על אורח החיים של הסנאי, מזונותיו, מקורותיו בעולם, לאיזו משפחה הוא שייך ועוד.

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

 

קושי בוויסות החושי   

הסביבה החינוכית מזמנת התנסויות רבות ומגוונות הכוללות את החושים השונים. לרוב הילדים הדבר מהווה מקור הנאה והזדמנות לחקירה והתנסות. אך ישנם ילדים שהסביבה והדרישות שהיא מציבה מהווים עבורם מקום מאיים ולא נעים. ילדים המציגים קשיים בתיאום חושי-תנועתי, הינם ילדים בעלי אינטליגנציה תקינה, אך למרות זאת חווים התנסויות שליליות במרחב. זאת מפני שמוחם אינו מצליח לתרגם בצורה אוטומטית, רציפה ויעילה את המידע שנקלט על ידי החושים.  כך, עיבוד המידע החושי שנעשה על ידי שמיעה, ראיה, מגע, טעם או ריח, אינו מאוזן, ונוצר מצב בו העיבוד השגוי של הגירויים גורם לקשיים ממשיים ואמיתיים בתפקוד יומיומי. וזוהי הפרעה בוויסות החושי.

הוויסות החושי הינו תהליך קליטת גירויים מהסביבה באמצעות החושים. בתהליך זה אנו קולטים מידע באמצעות מערכות התחושה השונות, מעבדים אותו ומשתמשים בו לצורך הסתגלות לסביבה. עיבוד חושי מתרחש כאשר המידע שנשלח אל מוחנו מכל אחד מהחושים שלנו עובר תהליכי עיבוד, במהלכם מוחנו אומר לנו איך זה מרגיש, איך זה נראה, איך זה נשמע או איזה טעם וריח יש לזה.

 

הגורמים להפרעה בוויסות חושי   

קיימים מחקרים שמראים כי בילדים עם הפרעת ויסות חושי יש פעילות נוירולוגית חריגה בעת חשיפה לגירויים. נמצאו גם הבדלים במבנה המוחי (בעיקר בחלקים האחוריים של המוח) וגם בצפיפות סיבי החומר לבן שבמוח (שלוחות של תאי עצב, המעבירים מידע ואותות מהמוח אל הנוירונים שבחוט השדרה.) גם לגנטיקה קיימת השפעה, והיא מהווה מרכיב חשוב שכן פעמים רבות במהלך אבחון הילד, מגלים בני משפחה עם בעיות דומות. גם פגות נמצאה כמשפיעה על ליקוי בוויסות החושי.

 

מתי מזהים שקיים קושי בוויסות חושי?

לכולנו יש העדפות חושיות. וקשיים בעיבוד גירויים חושיים מסוימים (כגון מגע מסוים, ריח, טעם, צליל). הפרעה בוויסות החושי מתרחשת כאשר הילד נמצא על אחד מקצוות הרצף לפיו הוא מרגיש יותר מדי או מעט מדי.

דוגמאות לקושי בוויסות הינן מגוונות. ניתן לראות ילדים שאינם יכולים להכיל את הגירויים הסביבתיים ועל כן מגיבים לגירוים בהתפרצויות זעם, ברצון לברוח, או בהסתגרות והימנעות. כמו כן ניתן לראות ילדים החווים תחושת של כאב או אי נוחות מגירויים שעבור אחרים אינם מפריעים להתנהלות.

 

בכדי להצביע על קושי בוויסות חושי, חייבות לעבוד כמה מערכות במקביל. לדוגמא: לילד עם קושי בוויסות חושי יש בעיה עם ריחות כאשר אוכלים לידו, והוא מתקשה לעשות התאמה לגירוי ולהתמודד עמו לאורך זמן.

 

ביטוים שונים של קושי בוויסות תחושתי

הקשיים במערכות התחושה השונות יכולים לגרום לכמה סוגי התנהגויות אצל ילדים:

ילד שלא  נעים  לו ועל כן ימנע מגירויים, ילד שלא יצליח להכיל את הגירויים הסביבתיים וזה יתבטא בהתפרצויות זעם או אי שקט.

כמו כן ילד הזקוק לגירוי למגע חזק, ילד שיראה כאילו הוא כל הזמן על קוצים, ילד הנמצא בחיפוש אחר ריגושים ובתנועה מתמדת, (רץ וקופץ, בזמן שהוא אמור לשבת, יתכן וירבה להתעסק בבגדים או יכניס חפצים לפה).

ישנם ילדים המאופיינים בתת תגובה לגירים שאחרים בדרך כלל כן מגיבים אליהם, כגון תת רגישות לצלילים או לדיבור רגיל. ילד כזה זקוק לדוגמא, לקולות חזקים על מנת שיגיב.

תינוק המאופיין בתת רגישות למגע יראה תמונה של רוגע קיצוני, מיעוט בתזוזות והתפתחות המשחק והמוטוריקה שלו עלולה להתעכב.

חשוב לציין, כי קיים טווח בין תגובתיות יתר לתת תגובתיות, וילד החווה קושי בוויסות חושי יכול להימצא במקומות שונים על הטווח ולהראות סימנים מכאן ומכאן (לדוגמא, ילד המתעלם מרעש של רכבת אך רגיש לרעש של בלון שמתפוצץ.(
 

ההתמודדות עם ילדים הסובלים מהפרעה בוויסות החושי:

חשוב להבין שההתנהגויות אינן באשמת הילדים או בשליטתם. נגיעה, אפילו עדינה, יכולה להרגיש כמו תקיפה, בלון שמתפוצץ יכול להוות רעש מחריש אוזניים, מקומות  רועשים והומים יכולים לחוש כמאיימים.  מגע שעבור אחרים הוא נעים, כגון חול או דשא ,יכול לחוש כמגע עוקץ ומטריד. פעולות יומיומיות בסיסיות, כגון שטיפת ידיים, גזיזת ציפורניים או חפיפת שיער הן פעולות שיכולות להיחשב מכאיבות עבור ילדים עם קושי בוויסות תחושתי. אוכל גם הוא יכול להפוך לזמן של מאבק, וסיטואציות חברתיות יכולות שלא באשמתם להפוך למורכבות וטעונות.

אבחון וטיפול

ניתן לאבחן את הפרופיל התחושתי של הילד על פי 3 קריטריונים עיקריים

1) הדפוס הרגיש מדי – רגישות יתר

2) הדפוס שאינו רגיש דיו – תת רגישות

3) הדפוס המוטורי הבלתי מאורגן והאימפולסיבי

אבחון לבעיות וויסות חושי נעשה במכון להתפתחות הילד, אצל מרפא בעיסוק. בנוכחות הילד וההורים. הטיפול הינו שילוב של עבודה בבית ובחדר הטיפולים עם המרפאה בעיסוק. מטרת הטיפול הינה חשיפה הדרגתית של הילד למרקמים ולתחושות השונות, עד להסתגלות. במהלך הטיפולים מאתגרים את הילד תוך כדי משחק, ועובדים על תגובות נאותות ותפקוד הנתפס כמקובל חברתית.

טיפול בריפוי בעיסוק והדרכה להורים משפרים את יכולת התפקוד של הילד, את התמודדותו עם העולם, וכן את דימויו העצמי כילד מתפקד ומוצלח. הטיפול מותאם לכל ילד עפ"י היכולות והקשיים, האופי, דרישות הסביבות שבה הוא נמצא ביומיום, וכמובן בשילוב עם מטרות ההורים.

 

למבוגר תפקיד משמעותי כמתווך

באחריות המבוגר ללמד את הילד אסטרטגיות ויסות, לזהות את הקשיים ולתת מענה מותאם ככל שניתן.  לדוגמא אם נחזור לילד המציג רגישות יתר בעיבוד התחושה החושית, על מנת להקל עליו נגזור את התוויות ונלביש אותו בבגדים הנוחים לו, נהפוך את הגרביים בכדי שלא ירגיש את התפרים. נפריד בין המזונות ונבצע טעימות אוכל הדרגתיות, נחשוף אותו בהדרגה למרקמים שונים ונתכנן עבורו סדר יום קבוע המותאם עבורו.

לילד המציג תת רגישות נבצע גירויים שונים באזור הפה כמו צחצוח שיניים ואכילת מזון גס על מנת שיוכל להתנסות בתחושות בפיו.

לסיכום, כל אחד בסביבתו של הילד יכול לקבל הדרכה כיצד לתווך וללוות ילד אשר אובחן עם קשיי וויסות. לחשוף ולאפשר התנסויות שונות תוך התאמתן לאפיונו האישי, לעודד אותו וליצור חוויות של הצלחה כדי שירצה לנסות ולהתנסות שוב ושוב. הטיפול הינו שילוב של טיפול בנושא התחושתי, משפחתי, הדרכת הורים והמסגרת החינוכית.

ההורים ילמדו אודות גירויים חושיים, כיצד לעשות שינויים והתאמות על מנת ליצור מקום מבטחים עבור ילדם בו הגירויים הם בדרגה המתאימה עבור ילדם. כמו כן, הם ילמדו כיצד להיערך ולהתמודד עם הילד במקומות בהם אין שליטה על הגירויים, לצפות תגובות אפשרויות, לנהל אינטראקציות חברתיות וכיצד להדריך את הצוות החינוכי האחראי על הילד.

ביבליוגרפיה

www.tzipycatz.co.il

www.child-development.org.il

http://www.ucsf.edu/news/2014/07/116196/kids-autism-and-sensory-processing-disorders-show-differences-brain-wiring    

 

כתבה: אפרת דור יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

 

כולם ראו חתול /  ברנדן ונזל

כולם ראו חתול. הילד ראה חתול. הכלה ראה חתול. הדבורה ראתה חתול וגם התולעת ראתה חתול. אז כיצד יתכן שכל אחד מהם ראה חתול אחר לגמרי? ספר איור-סיפור (picture books) מקורי מאוד, המשלב  חוויה ייחודית של התבוננות ועיסוק בחשיבותה של נקודת מבט ובאופן שבו היא מעצבת את ההבנה שלנו את העולם.

 

 

 

בספר, איורים גדולים המוסיפים עומק לטקסט החופשי, ואף ומספקים הצצה אל עולם הרגש של המתבונן.

 

 

 


 

 

 

המלצה לפעילויות


מעבר לחוויה הקריאה משותפת והמהנה, הספר מעודד את התפתחותה של ההבנה החברתית בקרב ילדים בגיל הרך.  בספר איורים יפהפיים המדגימים את האופן שבו בעלי חיים שונים רואים וחשים את החתול, לדוגמה הדבורה או העכבר הקטן. הספר גם מתייחס אל בעלי חיים הנותרים אדישים למראה החתול.

 

לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, תוכלו  לדון עם ילדיכם בשאלות חשובות: מה בעצם מרגישים בעלי החיים כשהם פוגשים החתול? אפשר לברר באם הפעוט מבין שבעלי חיים שונים זה מזה, הן בדרך שבה הם מסתכלים או מתבוננים בחתול, ובתחושות שמראה החתול מעורר אצלם. בעקבות הסיפור תוכלו לצייר את החתול, ביחד עם הילד או לחוד, ובכך לחדד את ההבנה כי גם בחוויה האישית קיימים הבדלים בין הציורים נובעים מנקודות ראות שונות.  

 

לפי תיאוריית המיינד  (ToM: Theory of Mind) לשיח מסוג זה תרומה להבנה של מצבים מנטליים (מחשבות, כוונות, רצונות ורגשות) של העצמי ושל האחר. בכוחה לטפח הבנה חברתית אצל ילדים ולמידה על מחשבות ומניעים שמעצם טבעם אינם גלויים לעין. בהמשך יכולת זו מסייעת ביצירת יחסי חברות ויכולת לשחק משחקי דימיון חברתי (ארם, זיו וסמדג'ה, 2013).

 

ביבליוגרפיה

ארם, ד', זיו, מ', סמדג'ה מ', (2013). טיפוח התפתחות הבנת הזולת אצל ילדים בגיל הגן: תיווך הורי בעת קריאת ספרים. מגמות, מ"ט (1), 82-105

 

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב, רכזת פעילות מעון אוניברסיטה

 

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי, העוסק בסקרנות וההנאה של הפעוט בעת פעילות אוריינית, תוך ניסיון להשיב לשאלה באם רמת העניין האורייני של הילד מנבאת התהוותם של כישורי אוריינות בילדות המוקדמת ללא תלות בגורמים משפחתיים וסביבתיים. למאמר המלא>

 

רקע: סקרנות ועניין אורייני של ילדים קשור באופן חיובי להישגיהם האורייניים. עם זאת, עניין בפעילות אוריינות, בקרב ילדים צעירים, קשור לסביבה האוריינית הביתית, ולגורמים חברתיים-כלכליים, כגון השכלת ההורים. רכישה של מיומנויות אורייניות, מהווה בסיס ללימודים בבית הספר ומנבא מרכזי להצלחה אקדמית ורכישה של מיומנויות אורייניות מאוחרות יותר. יכולות אורייניות מוקדמות תלויות בגנטיקה ובגורמים סביבתיים. ילדים אינם פאסיביים ברכישת מיומנויות אורייניות בילדות, ומגלים רמות עניין והנאה בפעילויות האורייניות השונות. נמצא כי, ילדים אשר נוטים לפעילויות של קריאת ספרים, למידת אותיות ומשחקי אותיות, יעסקו יותר בפעילויות אלו ואף יפיקו מהם הנאה רבה יותר. עם זאת, קיים קשר חזק בין יכולות אורייניות של ההורה לאלו של הילד ודמיון גנטי בין השניים. שיטה: 55 ילדים והוריהם, בגילאי 4.9 עד 5.10 מגני חובה בבריטניה (25 בנים, 30 בנות) השיבו לשאלוני דיווח עצמי  וסיפקו מידע על הסביבה האוריינית והמצב הסוציו-אקונומי. בנוסף, הילדים נבדקו בשלוש משימות אורייניות. תוצאות: סביבה אוריינית ביתית ומצב סוציו-אקונומי נמצאו כמנבאים מובהקים לכישורי אוריינות מתהווים בילדות המוקדמת. אך רמת העניין האורייני של הילד נמצא כמנבא החזק ביותר להתהוותם של כישורי אוריינות. מסקנות: תוצאות המחקר מצביעות על חשיבות רמת העניין והסקרנות של הילד בפעילויות אורייניות, מעבר למשתנים סביבתיים המשפיעים על כישורי האוריינות המוקדמים של הילד. המחקר מתייחס אל הילד כאל סוכן פעיל המעצב את החוויה האישית שלו ואת סביבתו, מעבר למשתנים הסביבתיים.

 

Carroll, J. M., Holliman, A. J., Weir, F., & Baroody, A. E. (2018). Literacy interest, home literacy environment and emergent literacy skills in preschoolers. Journal of Research in Reading.

 

רעיונות לפעילויות העשרה

 

 

חווית תיאטרון לילדים בשילוב אמנויות במדיטק חולון – פרפרים בבטן: הצגת יחיד מלאת קסם וללא מילים המשלבת מוסיקה, וידאו-ארט, אנימציה, בובות וצלליות. זהו סיפורה של ילדה שרודפת אחרי הפרפרים שנעלמו. היא מזמינה את הילדים הנוכחים בהצגה להשתתף איתה במרדף אחר הפרפרים האבודים וכך מכניסה אותם לעולמו הקסום של התיאטרון. הילדים, שהופכים במהלך ההצגה לחלק בלתי נפרד מהאירוע הססגוני, עוברים חוויה מיוחדת ומלאת הפתעות. לגילאי 1.5 – 4. יוצרת ובמאית: אלינור אגם בן דוד. הצגה קרובה: 26/1/2019 . לפרטים נוספים>

 

 

 

 

חוויה משפחתית – פיקניק חורפי בסטף: מעט לפני שט"ו בשבט מגיע, השקדיות הלבנות-ורודות פורחות בסטף ומפיצות ריח משכר שיבטיח פיקניק חלומי. בנוסף, תוכלו למצוא במקום ניקבות מים חצובות, בריכות אגירה טבעיות, בוסתים, גני ירק וטרסות. לאחר הימים הגשומים מומלץ לבקר גם במעיינות השכבה עין הכפר ועין ביכורה. לפרטים נוספים>

 

יצירה – גמדים מאיצטרובלים: בעזרת אצטרובל, מנקי מקטרות, חימר קל ועיניים זזות, נכין גמדים חמודים לקישוט ומשחק. היצירה מאפשרת פעילות חווייתית משותפת עם הילד, פיתוח היצירתיות ומודעות לסביבתו להוראות הכנה>

 

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>