מה התרחש לאחרונה? פברואר 2018

חודש פברואר חלף עבר. בחודש זה ציינו במעון את ט"ו בשבט- חג האילנות ובסופו את חג פורים. במהלך החודש זכינו למספר ימים עם מזג אוויר נעים, שמש מאירה ומלטפת ואוויר נקי- בימים אלו יצאו הילדים להינות בחוץ ממגוון פעילויות. לכבוד חג פורים המתקרב ובא, נפתח את המידעון בשיר "אל תשכח לצחוק" (כתבה: לאה נאור, הלחין: קובי אושרת):


אַל תִּשְׁכַּח לִצְחוֹק
וְאַל תִּשְׁכַּח לִשְׂמוֹחַ.
זֶה בָּרִיא לַגּוּף
וְזֶה בָּרִיא לַמֹּחַ.
 
כָּל בֹּקֶר אֶצְלִי זֶה חוֹק
אֲנִי קָם, מַבִּיט בָּרְאִי, מַתְחִיל לִצְחוֹק.
לָמָּה זֶה מַצְחִיק?
אֲנִי לֹא יוֹדֵעַ.
זֶה בִּכְלָל מַצְחִיק?
אוֹתִי זֶה מְשַׁגֵעַ.
 
מַה עוֹשֶׂה שׁוּם שֶׁעוֹטְפִים אוֹתוֹ בְּעִתּוֹן דָּבָר?
שׁוּם דָּבָר.
וּמַה עוֹשֶׂה קוֹף עַל עֵץ?
קוֹפֵץ.
וְאֵיך קוֹרְאִים לְעֵץ שֶׁבָּא?
אֶצְבַּע.
וְאֵיךְ קוֹרְאִים לְעֵץ קָטָן שֶׁבָּא?
אֶצְבָּעוֹן.
 
לָמָּה זֶה מַצְחִיק...
 
 
וְאֵיך קוֹרְאִים לְפִּיל חָרִיף:
פִּלְפֵּל
וְאֵיך קוֹרְאִים לְפִּיל שֶׁלֹא נִגְמַר?
פִּילוֹסוֹף.
וְאֵיך פִּיל עוֹלֶה עַל עֵץ?
יוֹשֵׁב עַל שָׁתִיל וּמְחַכֶּה שֶׁיִגְדַּל.
וְאֵיך פִּיל יוֹרֵד מֵעָנָן?
יוֹשֵׁב עַל טִפָּה וּמְחַכֶּה לְגֶשֶׁם.
 
לָמָּה זֶה מַצְחִיק...
 
אֵיך קוֹרְאִים לְצָב שֶׁיוֹדֵעַ לִקְרוֹא?
צַו קְרִיאָה.
וְאֵיך קוֹרְאִים לְזוּג צַבִּים שֶׁנּוֹלַד לָהֶם נֶכֶד?
צַבָּא וְצַבְתָּא.
וְאֵיךְ קוֹרְאִים לְצָב בָּאָרוֹן?
צַוָּארוֹן.
וְאֵיך קוֹרְאִים לְצָב שֶׁגָּר בְּשָׁעוֹן?
צַו הַשָּׁעָה.
 
לָמָּה זֶה מַצְחִיק?
אֲנִי לֹא יוֹדֵעַ.
זֶה בִּכְלָל מַצְחִיק?
אוֹתִי זֶה מְשַׁגֵעַ.

מוזמנים להאזין לשיר מתוך "קורסלה" בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

 

לכבוד ט"ו בשבט הילדים למדו על עולם הצומח- חלקי העץ והפרח, תועלת העץ לאדם, תוצרת העץ- כל זאת בליווי שלל אמצעי המחשה כגון: שירים, סיפורים, יצירה, צפייה ועוד. בנוסף, לקראת יום המשפחה נעשתה הפעלה בנושא "אני ומשפחתי". הילדים הכירו את בני המשפחה השונים (סבא, סבתא, אחים, אמא ואבא, דודים ועוד) ולמדו על מיקום האחים במשפחה- בכור, בן זקונים. הילדים שיתפו בפעילויות וחוויות משפחתיות שלהם ואף הכירו את משפחות בעלי החיים. 

 

החודש שהגיעו לבקר את ילדי המעון צבים ועכברים. הילדים צפו בצבים שהגיעו- אחד גדול ואחד קטן, ראו כיצד הם זוחלים לאט לאט בחדר ומיששו את השיריון הקשיח שלהם. בנוסף, הילדים צפו וליטפו את העכברים הלבנים שבאו בקר. נרשמה הנאה רבה בקרב הילדים, ששמחו לפגוש את החברים מעולם החי. 

לקראת סוף החודש ציינו במעון את חג פורים בחגיגות ותחפושות. בכל כיתה ציינו את חג הפורים במסיבות, בהתאם לגיל הילדים. צוות המחנכות הכין פעילות לכבוד החג, אשר לוותה בשירים, תחפושות ומוזיקה להנאת הילדים. כמובן שהילדים התחפשו, כמו גם צוות המחנכות וכולם ביחד נהנו מהאויירה ההיטולית של חג הפורים. 

 

 

חוגים

 

יוגה: הילדים עבדו והתאמנו על החושים שלהם. האזינו לצלילים, ועשו עיסוי לגוף בעזרת כדורים. בנוסף, הילדים שילבו יוגה וצבעים ביחד! הם צבעו בצבעי הקשת בענן תוך כדי תנועות שונות ותרגול של תנוחות יוגה. לסיום נעשתה מנוחה ונגינה בקערה טיבטית. יתרה מכך, הילדים למדו את הסיפור "תפילילה" ותרגלו תנועה בהשראת הספר ובעלי החיים בו. נעשתה גם פעילות עם מטפחות צבעוניות תוך כדי תנועה בחלל החדר. 

 

ליווי התפתחותי: נעשתה היכרות עם תחושת המגע העמוק בעזרת כריות, אשר תורמת להתפתחות גבולות של הגוף וביטחון עצמי בקרב פעוטות. בכל קבוצה, בהתאם לגיל ולהתפתחות של הילדים, נעשתה העבודה עם הכריות בצורה מותאמת- הנחת הכריות על הגוף, מישוש, העברה מיד ליד ועוד.     

 

חקלאות: הילדים התבוננו בערוגות שבחצר וראו כי הכרובית צומחת, ישנם פרחים חדשים ואפילו כרוב הניצנים החל לגדול. בנוסף, הילדים ראו כי העגבניות והקולורבי כמעט בשלים ולמדו שצריך לחכות בסבלנות כי לקטוף אותם רק כשיהיו מוכנים. בנוסף, הילדים פגשו בתרמילים של עץ האלון והשתמשו בהם ליצירת אברי גוף שונים על פי הדימיון, ואף כדי לעשות מוזיקה (התרמיל משמיע קול כמו רעשן).  

 

תיאטרון סיפור: החודש צפו הילדים בהצגה מקסימה- "חנה'לה ושמלת השבת" על פי ספרו המצליח של יצחק דמיאל "שמלת השבת של חנה'לה". הילדים צפו בהצגה בעניין, הקשיבו קשב רב לסיפור העלילה ונהנו מאוד. 

   

 
 
 
 
 
 
פעילויות ואירועים מיוחדים במעון בחודש מרץ
 
 
  1. יום המשפחה לכיתת הפעוטות יתקיים ביום ו' ה-9.3.18.
  2. יום המשפחה לכיתות תינוקות, עוללים וגנון- יתקיים ביום ו' ה-23.3.18. 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות העשרה

 

הצגה - הביתה שהתחפשה: הצגה מקסימה לכבוד פורים, על פי עלילת הספר "הביצה שהתחפשה" מאת דן פגיס. ההצגה מלווה בשירים וחרוזים ומתאימה במיוחד לילדים צעירים ופעוטות. בנוסף, ההצגה רלוונטית לחג פורים בשל הסיפור על ביצה שהתחפשה ורצתה להיות מישהו אחר.  לפרטים נוספים >

 

חוויה משפחתית- הפנינג פורים: לכבוד חג פורים יתקיים הפנינג משפחתי ענק בגן מאיר בת"א. בין הפעילויות המוצעות בהפנינג תוכלו למצוא להטוטנים, מוזיקה, תחנות הפעלה לילדים ולפעוטות, תחפושות, משחקים ועוד. האירוע ללא תשלום ומומלץ כבילוי חוויתי לכל המשפחה לכבוד פורים. לפרטים נוספים >

 

יצירה - רעשן: לכבוד חג פורים, מוזמנים להכין עם הילדים רעשן מגלילי נייר טואלט ממוחזרים. הכנת הרעשן פשוטה והילדים יכולים להיות שותפים בתהליך הקישוט שלו. לאחר ההכנה, יכולים הילדים להשתמש ברעשן כמשחק במהלך חג הפורים, לפניו או אחריו. להוראות הכנה >

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​​​​"טפיטי היום אני אתה" (כתבה: יוליה במה, איירה: יוליה גינזבך): טפיטי רוצה להיות פינזל כי פינזל מצייר מקסים. כל חיה מחליפה תפקיד ומתחפשת ליום אחד לחיה אחרת. הספר מתאר בצורה טובה את הרצון להיות משהו אחר והאפשרות לשחק עם רעיון זה.   

המלצה לפעילויות: לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, מוזמנים לשוחח איתם על התחפושת שלהם לחג פורים. מדוע בחרו בתחפושת זו? מדוע הם רוצים להיות משהו אחר? מוזמנים גם להתבוננן עם הילדים על תמונות משנים קודמות בהן הילדים מחופשים ועוד.  
 

 

 

 

 

 

מאמר החודש

 

לומדים לאכול: מגיל לידה עד גיל שנתיים. למאמר המלא >

במהלך השנתיים הראשונות לחיים ההתפתחות מהירה וכוללת שינויים מהותיים בדפוסי אכילה. דפוסים אישיים של העדפת מזון והתנהגויות במהלך האכילה מופיעות כתלות בהיצע המזון המוצג לפעוט בתהליך ההאכלה שלו. במאמר החוקרים דנים בראיות העוסקות באופן בו למידה על אכילה בגיל צעיר משפיעה על העדפת המזון ועל התנהגויות במהלך האכילה, אשר גורמים להבדלים בדפוסי תזונה, גדילה ובריאות. למרות שישנן ראיות שדפוסי אכילה מסוימים מגיל צעיר משפיעים על ההעדפות בעתיד, אין מדריך מסודר להורים ומטפלים העוסק בהאכלת ילדים ופעוטות. ההמלצות במאמר זה מיועדות להאכלת ילדים במהלך השנתיים הראשונות לחיים. ידוע שבערך מגיל שנתיים ילדים מפתחים הרגלי אכילה דומים לאלו של בני משפחתם ואף אוכלים מזון דומה לשאר בני המשפחה. המאמר עוסק המגוון המזונות והטעמים שפעוט צריך להיחשף אליהן ולהכירם כדי שבעתיד יצרוך תזונה בריאה. במהל הסקירה מוצג כיצד האכלה מסורתית, משפחתיות, למידה אסוציאטיבית ולמידה מחיקוי- משפיעים על התפתחות של דפוסי אכילה.

.Birch, L. & Duab, A. (2014). Learning to eat: birth to age 2 y. The American Journal of Clinical Nutrition, 99(3), 723723-728

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

פחדים לקראת חג פורים

 

בואו נדבר על פחדים.

אף כי אומרים, משנכנס אדר מרבין בשמחה- עבור חלק מהילדים חג פורים כרוך הרבה יותר ברגשי פחד משמחה.
פחדים מתפתחים באופן נורמטיבי אצל ילדים בשנות החיים הראשונות, באופן הבא:

 

לידה עד 9 חודשים

בגילאים אלו, הפחדים האופייניים הם: פחד מאובדן תמיכה של דמות התקשרות, פחד מקולות או תנועות פתאומיות, חרדת זרים (לרוב מגיל 4 חודשים, כששיא עוצמתו בדרך כלל בגיל 10 חודשים), פחד מתופעות לא מוכרות ופחד מבעלי חיים (מתחיל מגיל חצי שנה).

הפחד נגרם בשל היכולות המוגבלת של תינוקות לקליטת גירויים, התפתחות היכולות להבחין בין פנים מוכרות לזרות והחשש מהלא מוכר.

10 חודשים עד גיל 3 שנים

בגילאים אלו, אנחנו מצפים לראות אצל ילדים פחד מפרידה, מכיליון, בעלי חיים, מכשירים רועשים, משינה ולילה וכן פחד מתופעות לא ברורות כברקים ורעמים.
הפחדים האלו הם ביטוי של פחד ממוות וחשש להיפרד.

ישנם ילדים שנולדים עם מזג מולד הנוטה להיות חרד יותר, אלו לרוב תינוקות וילדים אשר רגישים יותר לשינוים. להורה ולמבוגר המשמעותי תפקיד חשוב במקרים אלו בהעברת מסרים מרגיעים ויצירת ביטחון, זוהי הזדמנות מצוינת להעביר מסר שהעולם הוא מקום בטוח.

גיל 3 עד 5 שנים

הפחדים בגילאים אלו הם פחדים מחושך, מגנבים, ממפלצות ומפרידה . הם מופעים בעיקר בשל עולם הדמיון העשיר של ילדים ובקושי להבחין בין דמיון למציאות. בשלב זה, הפחדים הם בשיאם ובהדרגה צפויים להיחלש ולחלוף.
סביב גילאי 4-5, פחדים רבים פוחתים, וילדים נורמטיביים מצליחים ליהנות ולחוות מצבים שבעבר, היוו מקור לפחד.

ככל שהפעוטות גדלים יותר, ומתפתחים, פחדיהם מתרבים. זהו מאין פרדוקס, שכן מחד המוחות שלהם מתחילים לקלוט תסריטים ומאידך, אין בידיהם עדין  יכולות למיין בין התסריטים האפשריים במציאות לאלו הדמיוניים בלבד.
הדמיון של הילד גדל וכן יכולת איסוף המידע , כמו שהילד יכול להמציא חבר דמיוני,  כך גם ביכולתו לחלום על מפלצת בארון. זאת יכולה להיות חוויה מפחידה .

מהמקום הזה, פעוטות רבים מתכווצים כאשר הם רואים דמות מחופשת. פחדים אלו מתפתחים סביב 20 החודשים הראשונים. לרוב, ילדים מתבגרים על פחדיהם, כולל הפחד מליצנים ודמויות מחופשות. לקראת גיל 3 מתאפשרת ההבנה שאדם החובש מסכה נותר האדם עצמו ואינו מקבל והופך להיות הדמות המחופשת.

 

ישנם ילדים בעלי נטייה גוברת לפתח פחד ממסכות וליצנים:

ילדים להורים חרדתיים – הורים אלו, משדרים לילדיהם ש"העולם הוא מקום מסוכן בחוץ". הורה שחרד מליצנים, לדוגמא, יאחז בילדו חזק בעת חשיפה לליצנים וקצב פעימות ליבו יגבר. הילד יחווה את  החרדה דרך ההורה והפחד "ידבק" בירושה .
ילדים בעלי רגישות חושית  - ילדים הרגישים לקולות, ריחות, צלילים ואור יחוו כל שינוי והבדל בעוצמה בצורה אינטנסיבית וקיצונית. הם יגיבו בטווח תגובות שנע בין היצמדות להורה לבין סירוב להתקרב לדמויות מחופשות ועד התקפי בכי ואימה .

כיצד הורה יכול להגיב לפחדים וחששות של ילדים ?

חשוב לא התעלם  או להעניש. כדאי להימנע ממשפטים כגון: "אין סיבה לפחד, זה שטויות", "אל תתנהג כמו תינוק" , משפטים אלו אינם מורידים רמת החרדה ויכולים אף ללבות את האש, שמשמרת את הפחד.

אל תזלזלו ותלעגו לתחושת המצוקה והפחד. אם ילדכם חושש מתחפושות, עבורו מדובר בחשש אמתי, הוא זקוק לתגובה אמפתית, אמרו לו : " אני רואה שאתה פוחד, זה לא נעים ומפחיד אותך".  הביעו תמיכה, תנו לילד להבין שאתם תשמרו עליו, אם הוא מפחד.

הגבירו ביטחון בעזרת ספרים , השתמשו בסיפורי תמונות וספרים בכדי לייצר הנגשה בטוחה עם מקור הפחד , דברים מפחידים נוטים להיות פחות מפחידים כשהם נמצאים בספר.

עשו תהליכים הדרגתיים "להתיידד" עם מקור הפחד. החזיקו בבית ארגז תחפושת והוציאו אותם כדי לאפשר לילדכם להתיידד ולתרגל דמויות והתחפשות. צרו יחד מסיכות והשתמשו בצבעי פנים, כך ניתן לאפשר לילד להבין על עצמו שאיפור אינו משנה מהות, גם אם אני חובש מסכה של אריה אני עדין נשאר ילד.

ילדים חרדתיים צריכים תחושת בטחון ושליטה. צרו "מלכודת למפלצת" הכינו יחד "לוכד חלומות" רקחו שיקוי "פלאים" שמרחיק פחדים.

השתמשו בתמונות ילדות שלכם מחג הפורים, הסתכלו יחדיו על תמונות עבר ובכך תנגשו את נושא ההתחפשות .

הימנעו מהפעלת לחץ. יש ילדים שאוהבים מאוד להתחפש אך חשוב לאפשר בחירה, יש מגוון של אפשרויות וכל שנה היא הזדמנות חדשה להתיידד עם החג, העיקר לאפשר ביטחון ושמחה. שתפו את הצוות החינוכי, בכדי שיוכלו לסייע ולא להפעיל לחץ מיותר על הילד.

לסיכום, הרבה ילדים מפחדים מחושך, ממפלצות או מלישון מחוץ לבית. פחד הוא רגש בסיסי, וכולנו חשים פחד בעוצמות ומצבים שנים. פחד הוא מנגנון הגנה ויש לו תפקד חשוב, הוא מסייע לאדם לשמור על עצמו .
לא כל פחד של ילד דורש טיפול ויש השפעה לאופן בו אנו המבוגרים מסייעים לילדים להתמודד. עלינו להיות קשובים, מכילים ותומכים. חשוב להבחין בין פחד טבעי לפוביה שמתפתחת כתוצאה מאירוע טראומתי. אם הפוביה מאוד מפריעה או מעוררת מצוקה משמעותית או מתמשכת, כדאי לטפל בה,  ואז זה הזמן לפנות לבעלי מקצוע טיפולים בכדי לסייע בהתמודדות. 

 

כתבה: אפרת דור, היועצת החינוכית של המעון. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>