מה התרחש לאחרונה - יולי 2021

 

 

המדריך הקטן לחודש יולי, 2021

 

מה התרחש לאחרונה

חודש יולי מסתיים והשנה עוד רגע מגיעה לסיומה. עברה עלינו שנה לא שגרתית עם סגרים, מבצע "שומר חומות", עם קשיים באיוש הצוות ועם זאת שגרת המעון העניקה שקט ומסגרת לילדים. אנו מודים לכל צוות המעון בניהולה של דורית דרוקר על המסירות, הנתינה וההשקעה.

נפתח את המדריך הקטן בסימן של קיץ בשיר "לעולם בעקבות השמש". את השיר כתב אהוד מנור ז"ל והלחין רוני וייס.

יום חמים
יום קסמים
יום תמים
הלכנו עם השמש
בערוב, יום זהוב
לילה טוב היה לנו ליל אמש

בוקר קם
מול הים
אי משם
נכנס היום בשער
בחלון עץ אלון
ווילון ניצתו באור השחר

כן, כן, כן, כן
לעולם בעקבות השמש
לעולם בעקבות האור
השמש את יומי רושמת
וליבי ציפור

לעולם בעקבות השמש
לעולם בעקבות האור
השמש את יומי רושמת
וליבי ציפור

בן אדם
קום נרדם
לא נדם
הרוח שבתכלת
ראש הרם אור קרב
אור זורם ישר אל סף הדלת

כן, כן, כן, כן
לעולם בעקבות השמש
לעולם בעקבות האור
השמש את יומי רושמת
וליבי ציפור....

 

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר.

ההרשמה לשנת תשפ"ב: בשנת תשפ"ב במעון תהיינה ארבע כיתות. במקביל לסיכום העשייה בשנת תשפ"א מתקיימת היערכות לשנת תשפ"ב, סיורים להורים, ימי הורים, והכנת המעון לקליטת משפחות חדשות. כמו כן, נערכות ישיבות עם הנהלת ויצו לנוגע לייצוב צוות המחנכות במעון.

החוגים חוזרים למעון

  חוג תיאטרון:  חוג התיאטרון מעשיר את הילדים בשעה של הפעלה מהנה ומעוררת מחשבה. בתמונה הסיפור של איילת מטיילת מוצג לילדים בדרך יצירתית.

יוגה:  בשיעורי היוגה הילדים שומעים סיפורים מהנים, מאזינים לקולות חדשים ולומדים על תנועות חדשות ומגוונות.

למידה והפעלות

פטל 

קטני פטל משחקים בחצר הכיתה ומחזקים את המוטוריקה הגסה, העדינה ותיאום עין יד שלהם.

 

תות - ילדי תות  ציירו בגואש שלל ציורים צבעוניים ויצרתים.

     

 

 

אגס 

בכיתת אגס נהנו ממגע חומרים, הילדים הכינו קצף והרגישו על מגעו על הידיים. כך, מרגישים מפעם לפעם עוד ועוד חומרים חדשים ומתנסים בתחושת המגע שלהם.

    

תפוח 

ילדי כיתת תפוח נהנים ממשחק סוציו-דרמטי, בשעות הגן מרבים הילדים לשחק בסוג משחק זה המתמקד בתפקידים ואינטראקציות חברתיות.

 

דובדבן 

ילדי כיתת דובדבן משחקים יחדיו וזה לצד זה בחול.

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

יותר מדי גזרים, כתבה: קייטי הדסון

הארנב אוהב גזרים, אבל הייתה לו גם בעיה. מרוב גזרים לא נשאר לו מקום בתוך המאורה החמימה שלו. החברים של הארנב מציעים לו פתרונות, אבל האם אפשר לעזור למי שאינו מוכן לוותר קצת?

 

 

 

 

 

 

המלצה לפעילויות

ילדים רבים מתקשים לשתף אחרים במשחקיהם ובחפציהם האישיים. זה שלב טבעי במעבר של הילד מפעילות אישית לפעילות חברתית.  לאחר הקריאה המשותפת, תוכלו  לדון עם ילדיכם ולשאול אותם האם מתקיימים מצבים דומים בגן? למשל, כשילדים אחרים מסרבים לתת לאחרים לשחק בקוביות או לשתפם במשחק בחצר? תשאלו את הילדים האם להם קשה גם לשתף ולמה כל כך קשה לנו לשתף? שוחחו איתם על חשיבות השיתוף וערך החברות.

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר עדכני, העוסק בזמינותם של ספרים לילדים, ותרומתם לקידום ניצני אוריינות, תוך ניסיון לבחון באם מספר הספרים הזמינים לילדי גן בביתם קשור להישגים גבוהים יותר של שפה ואוריינות. לפרטים נוספים>

רקע: במחקר נבחנה תכנית להשאלת ספרים ("ספרית הדמיון") לילדים מגיל 0 עד 5, וקשרים עם ניצני אוריינות אצל ילדי גן. קריאת ספרים משותפת מספקת להורים ולילדיהם הזדמנות לשוחח על תוכנו של הספר, וליצר עניין ומוטיבציה אצל הילד לקריאה ולחקירה של חומרים מודפסים.  כל הילדים שהשתתפו במחקר,  היו רשומים למסגרת חינוכית באותו מחוז, והיו רשומים לספריה לתקופה שנעה בין 0-60 חודשים. הילדים שהשתתפו בתוכנית הדגימו הישגים גבוהים יותר בהכרת אותיות ומודעות פונולוגית, בהשוואה למשפחות בקבוצת הביקורת, אם כי ההשפעה היתה חלשה. לא נצפו הבדלים באיות של מילים. ההורים והילדים דיווחו על הנאה בפעילות המשותפת של קריאת ספרים  מהשתתפות בתוכנית. המחקר מצביע על כך שתכניות דומות 'לספריית הדמיון' יכולות לספק לילדים צעירים נגישות לספרות איכותית בגיל הרך, ולתמוך בפיתוח ניצני אוריינות של הילדים.

Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2019). Participation in the Imagination Library Book Distribution Program and its Relations to Children’s Language and Literacy Outcomes in Kindergarten. Reading Psychology, 1-21. DOI: 10.1080/02702711.2019.1614124

פינתה של היועצת החינוכית

בוקר של יום חדש

המעבר למסגרת חינוכית וכניסה למעון, מהווים תחילתה של תקופה חדשה של התחדשות ושינוי לילדים, להורים ולצוות החינוכי. בתקופה זו, נוצרות מערכות של יחסים עם דמויות חדשות, בנוסף ליחסים המוכרים של הפעוט עם משפחתו, בביתו. תהליך זה מלווה ברגשות מעורבים של שמחה והתרגשות ושפע של הזדמנויות לחקירה ולמידה חווייתית של הפעוט בסביבה בטוחה, והתנסות במצבים המזמנים התמודדות רגשית וחברתית עם אחרים בני גילו (קבוצת השווים) ומטפלות, בזירת המעון. הפרידה מן ההורה, היא אחת מההתנסויות הראשונות בשרשרת של מיומנויות ויכולות הנבנות ומשתכללות לאורך החיים, החיוניות לצמיחה רגשית תקינה. הפרידה מכינה להתמודדות עם שינויים, מעברים, התחלות חדשות ואף פרידות גדולות יותר. התנסויות מוצלחות בפרידות מחזקות אצל הילד את האמון שההורה (או הדמות הקרובה) יחזור ואת האמון ביכולת ההישרדות שלו בנפרד מהוריו. מכאן שפרידות מוצלחות, בכוחן לתרום לגיבוש הזהות העצמית של הילד כישות נבדלת וייחודית.

לילדים דרכי התמודדות ותגובות שונות בפרידה מן ההורים במעון. דרכים אלה באות לידי ביטוי במשך זמן ההסתגלות, בעוצמת הרגשות המלווים ובכמות התמיכה הנדרשת לכל ילד. הבדלים אלו קשורים למאפיינים שונים של הילד כמו מזג (טמפרמנט), קצב התפתחות, רגישות לסביבה, יכולת ההסתגלות, קצב למידה והתמודדות עם אירועי חיים (לדוגמה, הולדת אח חדש).

ישנם ילדים הנפרדים בקושי ובבכי, זקוקים לחיבוק נוסף ועוד כמה 'פרידות' במקומות שונים במרחב המעון. אחרים מופנמים, ומעדיפים להסתגר בצד למשך מספר דקות עם חפץ או מוצץ ואחרים, מחפשים דמות התקשרות מהצוות וזקוקים למעבר מחיבוק ההורה אל חיבוק הצוות. לעומתם, ילדים שהפרידה קלה עבורם, הם נכנסים בריצה לגן הישר לפעילות וששים לקראת זמן איכות עם קבוצת השווים (חבריהם במעון). גם להורים דרכי התמודדות ותגובות שונות לפרידה בהתאם לטמפרמנט שלהם, חוויות העבר שלהם, היכרותם עם ילדם  וסוג הקשר עם ילדם.  ישנם הורים מחבקים, מנשקים ונפרדים מהר. אחרים חומקים החוצה מהמעון בהיסח הדעת של ילדם ואילו אחרים מספרים עוד סיפור, משחקים עוד משחק ובעצם מתקשים בעצמם להיפרד.

 באופן טבעי, רובנו חווים קושי עם פרידות, ככל הנראה מתוך הצורך הראשוני להיות בקרבתן של  דמויות המעניקות לנו חום ואהבה. ילדים החווים קשיי פרידה, חשים חרדה מפני נטישת דמות ההתקשרות המועצמת מתוך חוסר הבנה לתחושת  הזמן, הנחווה אצלם כפרידה נצחית בלתי נסבלת. לקשיי פרידה ביטוי גם במישורים נוספים, כגון קושי בפרידה מחפצים (שמיכי), צעצועים ונוכחות ההורה לפני השינה. הורה השב בסוף היום, ילדו עלול להגיב בכמה אופנים:  בכי המבטא הקלה מרגשות מציפים, רגיעה ושמחה ולעיתים התעלמות מסוימת. עבור ילדים שהפרידה קשה עבורם, השאיפה הינה אפוא, לייצר עבורם מציאות קבועה, יציבה וברורה ללא תזוזות ושינויים בלתי צפויים. גורם מרכזי ביצירה של שגרה בריאה, כולל תחושות של רווחה רגשית, ביטחון ויציבות בקשר עם ההורה, ובביסוס הידיעה אצל הילד שקיים סדר בעולם, ובו ההורה תמיד חוזר בסוף כל פרידה.

 

 

 

 

כיצד נקל על ילדינו הקטנים להסתגל למסגרת חינוכית חדשה?

התמודדות הילד עם הפרידה מושפעת מאוד מתגובת ההורים בכל הנוגע לפרידות. להלן מספר המלצות שיכולות לסייע:

הכנה מוקדמת לקראת פרידות צפויות

טרם כניסת הפעוט למסגרת המעון, רצוי ללמדו את "כללי המשחק" בעת פרידה. חשוב להקדיש זמן להתנסות בפרידה נכונה מהילד גם כשהוא נפרד וגם כשאנשים בסביבתו נפרדים ממנו, ביצירת טקסי פרידה. יש לסמן לשלום ביד, ולומר לפעוט שהאדם שממנו נפרדים יחזור ("אימא הולכת לעבודה, ותחזור בערב") ולהשלים את הפרידה גם אם הילד בוכה. רצוי להימנע מחזרות של האדם הנפרד כדי להרגיע את הילד וזאת כדי לא ליצור ציפיית שווא אצל הילד שהפרידה ניתנת לביטול. אין להיעלם על מנת להימנע מהבכי של הפרידה. זכרו, ככל שהילד יראה את האדם העוזב כך הוא ייטיב להבין את הפרידה.

הפרידה במעון

  • נסו לצייר לילד תסריט בכדי להכינו לשינוים ובכדי לייצר וודאות המונעת חרדה. חשוב לספר לילד/ה מי אוסף אותו/ה מהגן, וכיצד יהיה תהליך הפרידה והיכן. מומלץ שהמסרים יהיו קצרים וברורים, לדוגמה: היום ניפרד מהגן בכניסה, עם חיבוק ונשיקה, אבא נוסע לעבודה יחזור לקחת אותך בסוף היום. חשוב לזכור שיש ילדים המגיבים בבכי ועלינו לכבד תגובה זו כמבטאת את רגשותיו של הילד, במיוחד אצל ילדים קטנים, אשר עוד לא פיתחו שפה המאפשרת להם לבטא את רגשותיהם באופן מילולי, בכי מהווה תחליף ודרך ביטוי.
  • חשוב לשים לב אילו מסרים מעבירים לילד בקשר לגן וחשוב לשים לב שמדובר במסרים אופטימיים, המעבירים לו תחושה שהמעון הוא המקום הטוב ביותר עבורו, בו יפגוש חברים טובים וגננת טובה. כמו גם, בהעברת מסר מלא ביטחון לגבי יכולותיו של הילד והעובדה ש"אנחנו סומכים עליך". שדרו לילד שאתם בטוחים שהוא יסתדר וימצא את מקומו בגן והביעו בו אמון.
  • חשוב שנעמוד ב"מילה" שלנו. אם קבענו עם הילד/ה שהיום נקריא לו/ה סיפור, נעמוד בהבטחה זו אל מול כל לחץ הזמנים, בהתחשב במסגרת הזמנים וסדר היום של המעון, זאת במטרה שהילד ילמד שאנו מכבדים את הצוות והמסגרת החינוכית.
  • חשוב לכבד את הילד ולא "להיעלם" מבלי שיבחין.  ילדים זקוקים לאמון וביטחון, ככל שנכין את הילד לפרידה, יהיה לו קל יותר לחוש בטחון, ובכך נסייע לו להתמודד בצורה בריאה יותר עם הפרידה. ילדים זקוקים להורה אשר אפשר לסמוך עליו שלא יעלם, ושכשהוא הולך - הוא גם תמיד חוזר.
  • לבסוף, מומלץ להתאים את הפרידה וההתארגנות למזג של הילד. עבור ילד המתקשה להיפרד לאחר שהיה ממושכת עם ההורה בגן, מומלץ שהפרידה תהיה קצרה יחסית, עבור ילד אשר מגיב טוב לפרידה לאחר מעט זמן איכות עם ההורה, יתכן שמשחק או יצירה משותפת יסייעו.

 

במהלך השהות במעון לצוות החינוכי תפקיד מרכזי כדמויות התקשרות. יש להן תפקיד ביצירת סביבה מצמיחה ומעשירה מותאמת גיל המאפשרת חיבור רגשי היוצר תחושת ביטחון עבור ילדי המעון.

כבתחומים רבים עימם מתמודדים הורים וילדים, גם פרידות יכולות להוות תהליך הדדי של התפתחות ולמידה על התקשורת, נפרדות, התמודדות עם קשיים ויצירת קשרים משמעותיים. הורה בעל גבולות יציבים וברורים, עקבי ואמין, יאפשר תשתית אשר תסייע לילדו להתמודד עם משימות התפתחותיות כגון התמודדות עם שינויים ופרידות.

אסיים בציטוט מספרו 'הורות לחרות' של המחנך והוגה הדעות דן לסרי: "שתי ידיים להורה, ביד אחת הוא נושא את הכוח לפגוש ולאהוב, וביד השנייה הוא נושא את החוכמה ואת "המקצועיות" המגולמת בהתייצבותו הנפרדת. ביד אחת הוא מחבק חיבוק של התמסרות, וביד השנייה חיבוק של כבוד. חיבוק זה בשתי הידיים מגלם את האהבה המשחררת, שטמון בה כל הכוח של האמירה – עלה והצלח! אהבה מכבדת זו, בו בזמן שהיא משחררת ומגדלת את הילד, היא גם משחררת ומגדלת את ההורה. כך משתנה המוקד – מה שהתחיל מן "הילד במרכז" עובר למציאות שיש בה שני מוקדים, הילד וההורה. השחרור של האחד הוא השחרור של השני.

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב,  יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

המלצה לפעילויות לחופשת הקיץ

קטיף דובדבנים – הקטיף נמצא בעיצומו בימים אלה, מדובר בפעילות שוברת שגרה ומהנה עם הילדים.  סעו לטיול ברמת הגולן, תיהנו מהנופים ומדובדבנים טעימים. להמלצות

הכנת עוגיות שוקולד צ'יפס עם שלל תוספות – בצק אחד, אינספור תוספות! בחרו יחד עם הילדים שלל תוספות לעוגיות טעימות וצבעוניות ותהנו מפעילות המשלבת בישול ויצירה. למתכון.

לסיום, נסגור את השנה בקטע קצר של נעם חורב לאיחול לשנה הבאה.

שנה רגילה \ נעם חורב

שתהיה לנו שנה רגילה

כזאת שתחזיר אותנו להתחלה

בלי בידודים, בלי מסיכות

ואם כבר גלים - רק בים של שמחות

שתהיה לנו שנה שגרתית

עם בוקר בהיר ותקווה אמיתית

שנדע להבחין בכל הפרטים

שנחזור לבסיס, לדברים הפשוטים

שתהיה לנו שנה מאושרת

בלי מבזקים או דרמה מיותרת

שמדבר הדאגות יישאר תמיד שומם

שנשמח גם ביומיום הצפוי, המשעמם

שנשב עם קפה ועיתון במרפסת

כל רגע כזה, הוא רגע של חסד

שלא נמעיט בכוחה של תפילה ובעיקר, שתהיה לנו שנה רגילה.

 

 

כתבה וערכה את המידעון: ענבר אבמן, רכזת פעילות מעון האוניברסיטה.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>