מה התרחש לאחרונה? מרץ 2018

חודש מרץ עבר במעון במשחקים, שירים וריקודים. תחילת חודש זה בחג פורים השמח והעליז וסופו בחג הפסח, בליל הסדר בו כולנו מסובין סביב לשולחן החג לציין את חג החירות. חג הפסח הינו גם חג האביב. חג זה מביא איתו מזג אוויר נעים, פריחה יפה ומרשימה והזדמנות ליהנות בחיק המשפחה וחברים. לכבוד החג, נפתח את המידעון בשיר "איך יודעים שבא אביב" (מילים ולחן: דתיה בן דור):

איך יודעים שבא אביב? 
מסתכלים סביב סביב 

ואם רואים שאין עוד בוץ בשבילים 
ואם רואים שנעלמו המעילים 
ואם פרג וגם חרצית 
לכבוד החג קישטו עציץ 

אז יודעים (אז יודעים) 
שבא אביב (שבא אביב) 
אז יודעים שבא אביב, 
אז יודעים שבא אביב. 

איך יודעים שבא אביב? 
מסתכלים סביב סביב 

ואם רואים המון ידים חרוצות 
נושאות סלים כבדים עם יין ומצות 
ואם שרים "שמחה רבה" - 
"אביב הגיע, פסח בא" 

אז יודעים (אז יודעים) 
שבא אביב (שבא אביב) 
אז יודעים שבא אביב, 
אז יודעים שבא אביב.

מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

 

החודש עבדו במעון על מגוון תכנים ופעילויות המתאימות לעונת האביב, בהתאמה לכל כיתה לפי גיל הילדים. הילדים למדו על מאפייני עונת האביב, על מזג האוויר הנעים שמאפיין עונה זו, על הפריחה המרשימה בכל רחבי הארץ ובסביבת המעון ועל החרקים הרבים שיוצאים לאכול מצוף הפרחים. 

לקראת חג הפסח שוחחו עם הילדים על חשיבות הסדר והניקיון, בדגש על היגיינה אישית ושמירה על הסביבה. בנוסף, נלמדו סימני החג וסמליו, תוך שימוש במגוון אמצעי המחשה ויצירה שתרמו לחוויה של הילדים. לכבוד החג נערכה במעון סעודת פסח חגיגית- הילדים עזרו בעריכת שולחן החג המפואר ונהנו מסעודת חג עשירה. 

שלל הפעילויות ותהליכי הלמידה במעון לוו ביצירה, שירה, ריקוד, משחק, סיפורים, תנועה ועוד. 

 

 

חוגים

 

יוגה: הילדים האזינו לסיפור "6 פילים ו-7 ימים" שמיועד ללימוד על ימות השבוע וצבעים, כאשר לכל יום יש פיל עם צבע ייחודי. בנוסף, לכל יום בשבוע יש תרגיל יוגה מיוחד שהפילים והילדים עושים ביחד. למשל- יום ראשון: אדום-אדמה-צפרדע. בשבת הפילים והילדים נחים בעזרת תרגילי שחרור והרפייה המרגיעים את הגוף. יתרה מכך, הילדים חגגו את האביב בתנועה וריקודים ואף למדו על קצב הלב- מה מגביר אותו ומה מאט אותו. הילדים תרגלו שיווי משקל דרך חיקוי תנועות פרפרים הבאים אל הפרחים.  

 

ליווי התפתחותי: בתחילת החודש נעשתה פעילות מיוחדת לכבוד פורים בעזרת פונפונים נעימים למגע. בנוסף, נעשתה פעילות עם חישוקים לפיתוח שיווי המשקל והכנה לעמידה על רגל אחת עבור הילדים ההולכים. הילדים זחלו דרך חישוקים, עברו מעליהם ומתחתיהם וגילגלו אותם בחלל החדר. יתרה מכך, הילדים שיחקו עם כריות אורז על מנת לפתח שיווי משקל ותחושות שונות של הכרית על הגוף.      

 

חקלאות: שוחחו עם הילדים על עונות השנה, תוך התמקדות בכך שאחרי האביב מגיע הקיץ. הילדים למדו על מאפייני הקיץ ושיש צמחים שמאוד אוהבים את עונה זו למרות החום הגדול, למשל העגבניה. הילים זרעו עגבנייה בגינה. בנוסף, הילדים יצאו להביט בפרחים הרבים שמכסים את סביבת המעון והארץ כולה. הם הריחו את הפרחים ונהנו ממזג אוויר אביבי. הילדים אף למדו כי באביב הציפורים מקננות- הם צפו בקן של ציפור בשם צופית ולמדו כיצד הציפור דוגרת על הביצים.    

 

תיאטרון סיפור: החודש צפו הילדים בהצגה המקסימה "שלושה פרפרים" על פי ספרו של לוין קיפניס. הסיפור מתאר כיצד הפרפרים מחפשים מחסה מן הגשם ואת מסעם. הילדים נהנו מאוד מצפייה בהצגה, אשר לוותה בשירים ודמויות ססגוניות. מומלץ לקרוא את הספר עם הילדים בבית, על מנת להעשיר את החוויה.      

 
 
 
 
 
השתלמות לצוות החינוכי
 
 
החודש הועברה השתלמות לצוות החינוכי במעון בנושא "השותפות בין הצוות החינוכי להורים: תקשורת בין אישית מיטבית". את ההשתלמות העביר פרופ' דורית ארם, תוך התבססות על מודל "מחומש ההורות" שפיתחה עם בן זוגה. במהלך ההשתלמות למדו המחנכות כיצד ליצור ולכוון לקשר טוב עם ההורים ולשיתוף פעולה איתם. בנוסף, קיבלו נשות הצוות כלים ליישום מחומש ההורות בחיי היום-יום במעון. 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות העשרה

 

טיול - יוצאים לחיק הטבע: כדאי לנצל את מזג האוויר הנעים והאביבי ולצאת לטייל בטבע. בחוות התבלינית שבבית לחם הגלילית מתקיים במהלך חול המועד פסח פסטיבל הזעתר. הפסטיבל הוא טיול מומלץ למשפחה, במהלכו יוכלו הילדים להינות מהטבע ומהפריחה המקסימה. בנוסף, בפסטיבל תוכלו להינות משלל סדנאות וסיורים. לפרטים נוספים >

 

חוויה משפחתית - פסטיבל תל אביב להצגות ילדים: במהלך חול המועד פסח יתקיים זו הפעם השניה פסטיבל הצגות ילדים בתאטרון הפארק בת"א. בנוסף על מגוון הצגות הילדים באירוע, יהיו גם מתנפחים, בועות סבון, פינות יצרה ועוד. הפסטיבל הינו אירוע שמח ונחמד כפעילות משפחתית ומתאים לילדים מכל הגילאים. לפרטים נוספים >

 

יצירה - בואו נשחק באביב: יצירות עם פרפרים ופרחים. כעת הכל פורח סביבנו ואפשר לשתף את הילדים בפעילות שמדגישה את האביב. אפשר ליצור פרחים ופרפרים בדרכים שונות. אנחנו שולחים לכם הפנייה לדוגמה >

החופשה מתקרבת ובאתר פינטרסט יש אינסוף פעילויות יצירה לילדים. לדוגמה בנושא אביב >

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​​​​"זה לא ארגז" (כתבה: אנטואנט פורטיס): מה עושה הארנבון הקטן בתוך הארגז? משחק משחקי דמיון שהמבוגרים לא מבינים. ספר שהוא שיר הלל לדמיון הילדי.

המלצה לפעילויות: בעקבות קריאת הספר אפשר לשחק עם ארגזים, לקשט אותם, להיכנס לתוכם ולצור בהם עולם שלם. 
 

 

 

 

מאמר החודש

 

ביישנות, מערכות יחסים עם אחים, והסתגלות חברתית-רגשית של ילדים בגיל הגן. למאמר המלא >

מטרת מחקר זה הייתה לבחון את התפקיד הממתן של איכות מערכת היחסים עם אחים בקשר בין ביישנות ומדדים של הסתגלות חברתית-רגשית בגיל הגן. המשתתפים היו 79 ילדים בני 4 עד 6 (גיל ממוצע = 4.74 שנים) שהיה להם לפחות אח אחד. מידת הביישנות של הילד הוערכה באמצעות דירוג הורים, איכות מערכת היחסים עם אחים הוערכה באמצעות דיווח הורה ודיווח עצמי של הילד, ותפקוד חברתי-רגשי של הילד בגן הוערך באמצעות דיווח גננת ודיווח עצמי של הילד. בין השאר, נמצא כי ביישנות ואיכות מערכת היחסים עם אחים מנבאות באופן נפרד הסתגלות בגן. בנוסף, מערכות יחסים חיוביות עם אחים היוו גורם ממתן בקשר בין ביישנות ומדדים של הסתגלות בגן. לדוגמה, בקרב ילדים בעלי מערכות יחסים פחות חיוביות עם אחים, ביישנות הייתה קשורה באופן חזק יותר למדדים של בעיות מופנמות. בניגוד לכך, קשר זה נחלש בקרב ילדים בעלי מערכות יחסים חיוביות יותר עם אחים. החוקרים דנים בממצאים בהקשר של התפקיד המגן שאחים עשויים למלא בהסתגלותם החברתית-רגשית של ילדים ביישנים בגן.

Graham, A. & Coplan, R. (2012). Shyness, Sibling Relationships, and Young Children's Socioemotional Adjustment at Preschool. Journal of Research in Childhood Education, 26(4), 435-449

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

חברות

בני האדם הינם יצורים חברתיים במהותם החיים בעולם כקהילה מתקשרת, שפועלת וחייה יחדיו.

לעיתים, הורים מניחים שכפי שילדנו לומדים לדבר, ללכת ולשחק, כך באופן טבעי הם פשוט יודעים ליצור חברויות ולהיות חברים.

רבות נכתב על חברות ויחסים, אבל האם ילדים נולדו לחיות בלהקה? האם טבעם להיות  יצורים חברתיים? האם יחסים חברתיים הם תוצר של קיום בחברה או מיומנות ברת לימוד ?

בבואי לסקור את נושא החברות בחרתי להתמקד במחקר שנערך בבר אילן על ידי פרופ' אסתר עדי יפה.  המחקר התקיים במעונות יום והתמקד בגילאי 2-3 , ומטרתו הייתה בדיקת ההשפעה של חברות בין ילדים על היחסים בכללותם. תוצאות המחקר הראו כי חברות בין ילדי המעון,  הינה פקטור המהווה מקדם יחסים -סוציאליים בגן הילדים.

התפתחות חברתית

מיומנויות חברתיות נרכשות תוך התנסות עם בני השווים. ילדים מעצבים עולם מושגים, תפיסה של מהי חברות, ומשמעות של להיות ישות חברתית בקבוצה. מחקרים מראים כי אינטראקציות חברתיות מתחילות להיות משמעותיות בין הגילאים 2-3, וכי מושג החברות הינו מושג מתפתח, הדדי ומשלים. במחקר נוסף אשר נערך בבר אילן מצאו כי חברות בגן מהווה עוגן לילד, ומאפשרת תחושה של ביטחון  בתוך הקבוצה הגדולה.

פיתוח היחסים החברתיים הינה יכולת שתסייע לילד להתנהל בעולם מעבר למסגרת המעון, בו תידרש מהילד היכולת  לקיים תקשורת, התנסויות חברתיות ויצירת הדדיות וקשרי גומלין עם האחר.

המסגרת החינוכית מזמנת התנסות יומיומית, בה ילדים מתמודדים עם ניהול משא ומתן, ויתור וקבלה, התנסויות המפתחות סבלנות והדדיות, מצבים של התמודדות עם תסכול וקשת של רגשות. ליחסים חברתיים מקום משמעותי ביצירת תחושת שייכות, וביטחון. כמו כן במסגרת החינוכית מצבי היום יום  מזמנים הזדמנויות יקרות ערך עבור ילדים, להתנסות באמפתיה ותמיכה, וללמוד כישורים  חברתיים.

במחקר אשר נערך בבר אילן נבחן האם העובדה שלילד או ילדה יש חבר, משפרת את היכולות הפרו- חברתית כלפי החבר וגם כלפי יתר הילדים במעון. המחקר התבסס על תצפיות שנערכו בשני מועדים קריטיים, הנחשבים כזמנים בהם יש פוטנציאל של החרפה בתחושת המצוקה הרגשית  בקרב ילדים רבים. במחקר נעשו תצפיות אשר בחנו את זמן פרידות הבוקר, וזמן ארוחות הבוקר של הילדים. כמו כן נעשו שתי בדיקות: בנוכחות חבר, וללא נוכחות חבר. לצורך העמקת המסקנות בנוסף לילד התצפית והחבר, ישנו ילד שלישי שאינו חבר קרוב אלא עמית במעון. מטרתה של התצפית הייתה לבחון האם החבר מהווה ביטחון חברתי לילד התצפית?

מהמחקר  התחדד שעצם הבעת האמפטיה בין הילדים עולה כאשר נוכח חבר קרוב, שכן קרבת החבר מווסתת את ההתנהגות ומאפשרת הבעת אמפטיה. עוד נמצא כי נוכחות חבר קרוב מפחיתה התנהגויות שליליות כלפי החבר וכלפי ילדים אחרים.

אם כן, מן המחקר החשוב הזה מתחדד כי חברויות בין ילדי הגן הן טבעיות, אם מקדמים אותם ומעודדים יחסי תמיכה. הן מסייעות לילדים להתמודד עם פרידות ונוכחותו של חבר אף מקצרת את הפרידות מההורים.

על כן, ככל שנעודד ילדים ונדגים להם הבעת אמפטיה כלפי חברים, נייצר רשת חברתית ש"מדבקת" ומקשרת בין הילדים. כך נהפוך את הילדים לקהילה חברתית ונעניק להם מתנה לחיים.

משימתנו כהורים הינה לעודד ילדים לרכוש מודל ליצירת חברויות. ניתן להיעזר במסגרת המעון כיוון ששם  קיים מרחב ליחסים המתאפשר עקב ריחוק הילדים מההורה כדמות המטפל, וכך הם פנויים ליצירת קשר. מעבר למסגרת החינוכית, מומלץ לזמן מצבים וסביבות המעודדות חברויות, לחשוף את הילדים להתנסויות חברתיות שונות  (לא רק לחבר הקבוע) ולפתח בקרב הילדים יכולות פרו חברתיות המתבטאות באמצעות הפגנת ביטוים של חיבה ,אמפטיה, שיתוף, נחמה, הגשת עזרה  לחבר ולאחר. כמו כן להקנות אסטרטגיות של הצטרפות לקבוצה, סבלנות, ויתור ונתינה.

כלים אלו ישרתו אותם בהתנסויות חברתיות עתידיות.

כהורים אנו גם מהווים מודל  לחיקוי, שכן ילדים לומדים גם מהאופן בו אנו יוצרים מערכות יחסים חדשות או מנהלים מערכות יחסים קיימות. על כן, אם אנו נותנים מקום חשוב לחברות עבורנו, אנו מהווים מודל חברתי שיקדם את היחסים החברתיים של ילדינו.

מיומנויות חברתיות הן דבר נלמד ונרכש. זוהי למידה מתוך אינטראקציה והתנסות המשפרת את תחושת השייכות ומזמנת לילדים  את הערך הרב שיש ביחסים חברתיים. ילדים המתקשים בהתחברות לקבוצה , זקוקים להכוונה, להבנה של תיזמון והתחברות.

כפי שנמצא במחקר, אם נאפשר לילדים לפתח קשרים חברתיים הם יחזקו אותם תוך כדי התנסות , ותפקידנו כמבוגרים הינו לתווך, לעודד אותם ולפתח בהם אמפתיה ותמיכה בחבר.

ילדים המתקשים בפרידת בוקר, מומלץ להורים לתזמן את ההגעה לגן יחד עם החבר הקרוב, שכן ילד אשר יש לו חבר אחד כבר אינו חש בדידות. כמו כן ספרים על חברות ויחסים הינם כלי מצוין לתווך ולימוד על יחסים.

 

"חברות היא נשמה אחת היושבת בשני גופים" (אריסטו). 
 

כתבה: אפרת דור, היועצת החינוכית של המעון. 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive