מה התרחש לאחרונה - מרץ 2021

 

 

המדריך הקטן לחודש מרץ, 2021

 

מה התרחש לאחרונה

החודש ניסינו כמיטב יכולתנו להמשיך שגרה במעון. חגגנו את חג הפסח ויצאנו לחופשת החג.

החודש נפתח את המידעון בשיר "אנשים טובים באמצע הדרך" מילים ולחן: נעמי שמר.

השיר מזכיר לנו דבר שלפעמים אנו שוכחים, יש אנשים טובים סביבנו ובכל נקודה בה אנו עוברים בדרך. עצרו להסתכל סביב, להודות על האנשים שסביבנו, על השמיים, העצים, הצמחים ולהיות נוכחים בכאן ועכשיו.

תפקחו את העיניים, תסתכלו סביב
פה ושם נגמר החורף ונכנס אביב
בשדה ליד הדרך יש כבר דגניות
אל תגידו לי שכל זה לא יכול להיות

אנשים טובים באמצע הדרך
אנשים טובים מאוד
אנשים טובים יודעים את הדרך
ואיתם אפשר לצעוד

איש אחד קנה לי ספר בן מאה שנה
איש אחר בנה כינור שיש בו מנגינה
ואישה טובה אחרת לי נתנה את שמה
ומאז אני בדרך שרה במקומה
 

אנשים טובים...

איש אחד יבנה לי גשר כדי לחצות נהר
איש אחר יצמיח יער במורדות ההר
ואישה טובה אחרת, אם יהיה קשה
רק תצביע אל האופק ותבטיח ש -

אנשים טובים...

וממש כמו צמחי הבר הבודדים
הם עוצרים תמיד את החולות הנודדים
הרקיע מתבהר, וכבר אפשר לראות
אנשים על אם הדרך מחכים לאות

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצועם של אורי בנאי ודפנה דקל.

למידה והפעלות

פטל - ילדי הכיתה קוראים סיפור עם הילה ומוקסמים מהאיורים הצבעוניים שבספר

 

 

תות - ילדי תות שיחקו עם מיטל בשמש האביבית, מיששו עלים ולמדו מהו מגע העלה.

 

 

אגס - הילדים התקבצו סביב שולחן המשחקים ושיחקו יחד עם ורד ביצירות בצק ובכך פיתחו את המוטוריקה העדינה שלהם.

 

תפוח - הילדים משחקים במשחק חופשי בחצר הכיתה ונהנים יחדיו. שיר משחקת עם ילדי הכיתה סביב השולחן בפלסטלינה ומלמדת אותם ליצור צורות שונות, הילדים נהנים מהמגע ויצירת הצורות השונות.

 

דובדבן - הילדים שיחקו ביער הקסום, שיחקו במשחק חופשי והתבוננו בפרחים הפורחים. שימו לב לאינטראקציה החברתית הנעימה שביניהם.

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

כתב ואייר: ניקולס אולדלנד

                                                                       

חיבוק דוב הוא סיפור אודות דוב חבקן שאהב כל יצור חי וכל עץ עד שנתקל באיש עם גרזן, לראשונה לא הרגיש שום צורך לחבק. אך, לאחר מחשבה הבין שהפתרון הטוב ביותר הוא לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב ופשוט לחבק.

 

 

 

 

המלצה לפעילויות

שבו עם הילדים, תציגו להם את הכריכה ותשאלו אותם: מה הם רואים בתמונה?, מדוע הדוב מחבק את העץ.

במהלך קריאת הסיפור חבקו את הילדים, תשאלו אותם האם מגע החיבוק נעים להם, האם הם גם אוהבים לחבק אנשים אחרים או עצים וצמחים. תשאלו את הילדים על הרגשות של הדוב, מה הם חושבים שהוא מרגיש במהלך החיבוק, מדוע הוא לא רצה לחבק את האיש עם הגרזן. תשאלו אותם האם הם לפעמים מרגישים שהם לא רוצים לחבק אנשים ולמה? על מהי תחושת כעס ואיך אנו יכולים להתמודד איתה.

הספר מלא בהומור, פתרון סכסוכים ואהבה, בסופו של דבר כולנו צריכים חיבוק טוב.

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש, להלן תקציר של מחקר, הפעם בנושא כיצד משפיע שיתוף הפעולה בין ההורים להפרעות ושינויים בחיי היום יום במערכת המשפחתית . למאמר המלא>

על פי תיאוריות מערכתיות הורים תלויים זה בזה. לכן, תפקודם וחוויותיו של אחד מבני הזוג יכול להשפיע על בן הזוג האחר. זאת ועוד, מושג שיתוף פעולה בין ההורים נמצא במרכז התפקוד המשפחתי. מקורות לחץ ותמיכה פנימיים וחיצוניים משפיעים על תפקודה של תת-המערכת השיתופית. במחקר זה בחרו החוקרים למקד את התייחסותם לרמה היומיומית של שיתוף פעולה. הם שאפו להבחין בווריאציות בתפיסות של אבות ואימהות את השותפות ולהבין כיצד שיתוף הפעולה מושפע מהפרעות ושינויים יומיומיים במערכת המשפחתית. כל זאת בתקווה לזהות גורמים שניתן להתמקד בהם במסגרת התערבויות לצורך שיפור התפקוד הזוגי והמשפחתי.

המחקר נערך בקרב 174 משפחות בצפון מזרח ארצות הברית. המשפחות תיעדו יומני משפחה במשך 14 ימים. המחקר מצא קשר בין מצבם של ההורים (לחצים, חששות, דאגות) לבין איכות שיתוף הפעולה ביניהם על בסיס יומי. נמצא כי גורמי לחץ חיצוניים  לא השפיעו בצורה מובהקת  על תפיסת השותפות של ההורים. לעומת זאת, נמצא קשר לשעות עבודה עבור אבות – כלומר, בימים בהם אבות עבדו יותר שעות מהרגיל, הם חוו את השותפות ההורית שלהם כפחות טובה. נמצא קשר בין התחושה של ההורה בתוך המערכת הזוגית לבין תחושת השותפות. כלומר בימים בהם אחד מבני הזוג חש טוב יותר לגבי מערכת היחסים הזוגית, גם השותפות ההורית  הייתה טובה יותר ונהפוך הוא. המחקר מציע שיש דרכים להתערב במערכת המשפחתית ולשפר את האיכות של שיתוף הפעולה היומי.

המקור: McDaniel, B. T., Teti, D. M., & Feinberg, M. E. (2018). Predicting coparenting quality in daily life in mothers and fathers. Journal of Family Psychology,32, 904-914.

 

פינתה של היועצת החינוכית

חשיפה למדיה בגיל הרך

חשיפה למדיה בגיל הרך מתייחסת לדרך בה תינוקות, פעוטות, וילדים צעירים בחברה המודרנית חשופים למדיה אלקטרונית על מרכיביה השונים : אייפד, טאבלטים, טלוויזיה, טלפונים חכמים, מחשבים, וידאו וקונסולות משחק. רמת החשיפה הגבוהה של תינוקות ופעוטות למרכיבי מדיה אלו, הפכו לנושא מחקר מרכזי בתחום ההתפתחות בגיל הרך.

תינוקות ופעוטות בגילאי לידה עד שנתיים, חשופים למדיה באופן פסיבי ולא אקטיבי. מחקרים מראים שבממוצע ילדים מתחת לגיל שנתיים חשופים למעלה משעה ביום לזמן מסך.

בחודש נובמבר 2014 פרסם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים נייר עמדה, ולפיו יש למנוע לחלוטין כל חשיפה של תינוקות עד גיל שנתיים למסכים שונים, ושנה לאחר מכן, מיתן איגוד רופאי הילדים האמריקאי את המלצתו הקודמת, ששללה לחלוטין חשיפה של תינוקות עד גיל שנתיים למדיה. נכון להיום, ממליצים המומחים האמריקאים להורים להגביל את השימוש במדיה, ולצמצם אותו לשעה ביום, להכיר את התכנים שאליהם נחשפים התינוקות ולתווך אותם לפעוטות, להוות מודל לחיקוי (בצמצום שעות המסך של ההורים עצמם) ולהקפיד על זמן איכות משותף נטול מסכים.

תינוקות בגילאי 4 חודשים מתחילים לגלות עניין בצפייה בטלוויזיה. בסביבות גיל זה היכולת שלהם להבחין ברמזים בסביבתם מבשילה, כמו היכולת לאתר קולות במרחב על ידי הפניית הראש והמבט אל מקור הצליל. לפיכך, עיקר העניין בגילאים אלו הוא בצלילים וגירויים חדשים ולאו דווקא בתוכן המשודר.

בשנת החיים השנייה, תשומת הלב הופכת להיות מושפעת יותר מהתכנים עצמם. פעוטות בני 18 חודשים לומדים כמעט 20 מילים חדשות בכל שבוע ונוהגים באופן קבוע לשיים אובייקטים מוכרים (בית, רכבת, סירה) אותם מזהים בעת הצגתם בספרים או במדיה.

מהי אוריינות דיגיטלית? אוריינות דיגיטלית כוללת מיומנויות, ידע ותהליכי חשיבה המיועדים ליצירת תקשורת, ללמידה ולעבודה במרחב הדיגיטלי. ילדים רכים זקוקים לתיווך הורי וסיוע בהבנת התוכן ופיתוחן של מיומנויות אלו.

מחקר אורך אתנוגרפי בחן  תהליכי למידה של פעוטה בגיל הרך עם מסכים בסביבתה המשפחתית, ועקב אחר רכישה של שפה שנייה בעזרת מדיה דיגיטלית. ממצאי המחקר הדגימו כי שימוש של פעוטות בטלפון חכם  ללא תיווך הורי מתאים אינו מקדם את רכישת השפה מעבר לרכישה של מילים בודדות. יתר על כן, הממצאים הראו כי בעידוד האם את הפעוטה לשימוש בטכנולוגיות, הפעוטה רכשה הרגלי שימוש בעייתיים בטלפון חכם, אשר יש להניח עלולים להזיק לבריאותה ולהתפתחותה. ממצאי המחקר קוראים להגברת האוריינות הדיגיטלית של הורים, הנדרשים לפתח הרגלי מדיה נכונים בחיי היום-יום של ילדיהם הקטנים. נוסף על כך, המקרה חושף את מורכבות השימוש בטכנולוגית מסך בגיל הרך כמשאב ללימוד שפה שנייה בהקשר משפחתי ומדגים את המגבלות של השימוש בטכנולוגיות, בהיעדר תיווך הורי לשימוש נכון.

כיצד נוכל לרתום את המסכים לטובת הילדים ולטפח סקרנות ועצמאות?

  • שיח דיאלוגי – תוכלו לעודד את ילדיכם לחפש ברשת מענה לשאלות שהם מעלים. ילדים בוגרים יכולים גם להצליב מידע עם מספר מקורות המותאמים לגילם ולהסתייע בתוכן דיגיטלי לפעילויות שונות. לדוגמה,  תכנון ביקור בספארי.
  • עודדו את סקרנותם של הילדים – אפשרו להם לחפש ולמצוא חומרים דיגיטליים על נושאים שמעניינים אותם. ילדים צעירים יכולים לחפש באמצעות מתרגם הדיבור של גוגל למלל בשדה החיפוש.  סייעו להם להבין כי בדף התוצאות הראשון אפשר לבחור את דרך הצגת המידע - ובאם ילדים מעוניינים לקבל את התוצאות בתמונה, סרטון או טקסט.
  • הקשיבו למה שיש לילדים לשתף ילדים מתרגשים ממידע חדש אותו הם רוצים לשתף - להראות סרטון מצחיק או להכין עוגה לפי מתכון שמצאו. זו חוויה משותפת ומקרבת, צפו יחדיו בסרטונים ועודדו אותם ליצירה של תכנים דיגיטליים חדשים. אפשר להדפיס דפי צביעה או להכין כרטיסי ברכה יפים לקישוט. החמיאו להם על המאמץ ואפשרו להם להצליח בכוחות עצמם.

אוריינות דיגיטלית תורמת לפיתוח יצירתיות, רכישת ראייה מרחבית וגמישות מחשבתית בקרב ילדות וילדים. ככל שנאפשר חוויה חיובית בפגישה עם הטכנולוגיות השונות, נעזור לילדים שלנו להיות משתמשים פעילים וחכמים בעולם הדיגיטלי של היום.

 

מקורות

אוצ׳קובסקי, א' (2021). כך תוכלו "לנצל" את המסכים לטובת הילדים, נדלה מאתר אליסקוד – מנהיגות טכנולוגית לילדות ונערות, נדלה מאתר https://www.alicecode.org/

Bar Lev, Y. & Elias, N. (2019). Learning from Screen Media in Early Childhood: A Double-Edged Sword. In Rita Brito & Patrícia Dias (eds.), Children, families and technology in today’s society: What challenges? Which path? (pp. 18-28). Lisbon School of Education.

כתבה: גליה מעודד קראבאנוב,  יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

 

המלצה לטיול

 

 

נצלו את מזג האוויר הנעים ופריחת האביב לבילוי בחיק הטבע. בחרנו להמליץ על הגן הלאומי יודפת העתיקה, מסלול המתאים להליכה עם ילדים. ליד מסלול ההליכה נמצא היישוב יודפת, בו תוכלו למצוא מרכז מבקרים קטן עם חנויות ובתי קפה.

קישור לאתר של רשות הטבע והגנים לחצו כאן.

 

 

 

 

כתבה וערכה: ענבר אבמן, רכזת פעילות מעון האוניברסיטה.

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>