מה התרחש לאחרונה? נובמבר 2016

במהלך חודש נובמבר התקיימו במעון מגוון פעילויות מעשירות וחוויתיות בנושא הסתיו. ​

 

בחודש נובמבר ייחלנו לבוא הגשמים הראשונים, לתחילת החורף, אך חווינו בעיקר מזג אוויר הפכפך. השיר "רוח רוח" שכתבה מרים ילן שטקליס מאפיין במילותיו את התחושות המלוות מזג אוויר זה:

רוח, רוח! רוח, רוח!
למה לא תשכב לנוח?
מן הבוקר תשתולל, 
והנה כבר בא הליל.

מלאכים כבר מכניסים 
לשמיים פנסים,
מדליקים נרות בלאט,
אין רואים אותם כמעט.

רוח, רוח...

ואתה הולך בטל 
ושורק ומיילל.
מכופף את הוורדים 
ומציק לילדים.

רוח, רוח...

כל הגן רוצה לישון 
גם הברוש, הקיקיון.
צר מאוד על הפרחים,
הם כולם נאנחים.

מוזמנים להאזין לשיר בביצועו של אריק איינשטיין בקישור הבא. המעוניינים לצפות בסרטון של השיר מוזנים לעשות זאת בקישור הבא

 

למידה והפעלות

פעילויות החודש נסובו סביב עונת הסתיו. הילדים עסקו בנושא הגינה, שרו שירים, למדו על הדחליל ותפקידו, על זריעה ושתילה ועל הצמחים הגדלים בערוגות ובגינות. הוסבר לילדים שעונת הסתיו היא המועד בו מתחילים לזרוע זרעים כיוון שכך הזרעים מחכים באדמה לבוא הגשמים הראשונים בתחילת החורף. בנוסף, הילדים למדו על כלי העבודה בגינה וכיצד ניתן להשתמש בהם כדי לזרוע ולשתול צמחים, הם שתלו וזרעו הלכה למעשה ותוך כך התנסו בשימוש בכלי העבודה בגינה. זאת ועוד, הילדים למדו שאנו מגדלים ירקות ופירות כדי שנוכל לאכול אותם, לצורך תזונה נכונה ובריאה, תוך הדגשת החשיבות באכילתם. כל הלמידה לוותה בהתנסויות חוויתיות, ביצירה, בשירים, בסיפורים ובתנועה. גם בכיתת התינוקות וכיתת הפעוטות עסקו בנושא הסתיו והשלכת, זאת דרך התנסויות חוויתית, יצירה, תנועה וחישה. 

 

 

חוגים

 

חוג יוגה -  בשיעור יוגה הכירו הילדים את לאה הצפרדע אשר יוצאת במסע לחיפוש חברים חדשים, הם נהנו להיכנס לדמותה של לאה הצפרדע, לקפוץ כצפרדעים, לקרקר ולחפש חברים. הילדים תרגלו זחילה כנחשים תוך שימוש בקערה טיבטית ובתנועות גוף. בנוסף הילדים למדו על המגלשה העצובה כי אף אחד לא בא להתגלש עליה, אבל אז כל ילד התחפש לבעל חיים אחר ובא בתנועות מתאימות להתגלש על המגלשה אשר חזרה להיות שמחה. הילדים למדו כי בכל תנועה אפשר לשלב צחוק ותרגלו תנועות מגוונות תוך כדי צחוק מתגלגל. 

 

גינה חלקאית -  הילדים החלו בהקמת גינת הירק: בתחתית הערוגה שמו טוף כדי שהמים יחלחלו פנימה והאדמה תישאר אוורירית. הילדים פיזרו בעזרת הידיים ועט חפירה את האדמה עד שזו כיסתה את הטוף, לבסוף יצרו הילדים גומות באדמה בעזרת האצבעות ובתוכם זרעו את זרעי הגזר. במהלך השבועות הקרובים ישתלו הילדים עוד ירקות וכשאלו יצמחו ניתן יהיה לעקוב אחר צמיחתם בגינת הירק. בנוסף הילדים נזכרו בחיטה שזרעו לפני הגשם הראשון והוסבר להם שהחיטה צומחת ק כשיורד גשם, ואכן החיטה במעון החלה מעט לצמוח בעקבות הגשם המועט שירד. הילדים הלכו לראות אם הגזר נבט, אך נוכחו לראות שזה עוד לא קרה ויש להתעזר בסבלנות. לסיום הילדים זרעו צנון ובצל ירוק והשקו אותם במים. 

 

מוזיקה - הילדים האזינו לדקלום "עננים" מאת שרה זוטא תוך כדי משחק של הפגשת כפות הידיים, הליכה במרחב כעננים גדולים והליכה על קצות האצבעות כמו טיפות גשם תוך האזנה לנגינת פסנתר. בנוסף הילדים למדו את השיר "עלי שלכת" של יונה קלעי והתנסו בנגינה בפעמונים. בהמשך הילדים למדו לנגן בפעמונים לפי תווים (דו, רה, מי), תרגלו את השיר "ברוח נושבת" בעזרת משחק במרחב ואף חזרו לשיר "עננים" ותרגלו אותו פעם נוספת. 

 
 
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש דצמבר
 

הכנת מובייל ויטראז' לחג חנוכה: לכבוד חג החנוכה אשר יחל בחודש דצמבר, מומזנים להכין עם הילדים מובייל מקסים וצבעוני עם סמלי החג. המובייל נעשה בחלקו מחומרים ממוחזרים, כך שניתן להסביר לילדים על השימוש בחומרים ממוחזרים, תוך כדי הכנת המובייל אשר משלב הסברה וחשיפה לסמלי חג החנוכה. את המובייל ניתן לתלות בחדר הילדים או לתת במתנה למי שאוהבים. הוראות הכנה של המובייל >

 

הצגה - תיאטרון פצפון: שתי ילדות נפגשות לראשונה ומתחילות להכיר אחת את השניה. ההיכרות ביניהן מולידה משחק משותף הפורש בני הילדים עולם עשיר. ההצגה משלבת מוזיקה, תנועה, קולות, קטעי וידאו ועוד. ההצגה מתאימה לגילאי שנה עד שנתיים וחצי. למידע נוסף >

 

הופ! מותק של פסטיבל: הפסטיבל האיכותי של חנוכה מציג בשנתו התשיעית מחזמר חגיגי ממיטב שיריה של היוצרת נורית הירש, בהשתתפות מיטב האומנים האהובים על ילדי ישראל. המופע משלב קטעי ריקוד ושירה ומתאים לילדים מגיל 3 ומעלה. למידע נוסף >

 

פעילות ילדים לחנוכה- ברווזים בכפר: בלב עמק יזרעאל, במשק חקלאי פעיל, תמצאו את מרכז המבקרים המיוחד "ברווזים בכפר". במרכז המבקרים תוכלו לראות מבעד לביצה כיצד גדלים ומתפתחים האפרוחים, ולהתרגש עם בקיעתם וצאתם לאוויר העולם. בנוסף, לכבוד חג החנוכה, פינת היצירה במקום תלבש חג עם מגוון פעילויות יצירה מקסימות. מרכז המבקרים מותאם גם לטיול קצר בימים גשומים (בתקווה שיבואו במהרה). הטיול וביקור במרכז מתאים לילדים שאוהבים ומתעניינים בעולם החי ואף כחשיפה לעולם זה עבור ילדים שטרם נחשפו אליו. למידע נוסף >

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

לסבתא לאה יש מאה! מאה חתולים, מאה עוגיות וגם מאה סיפורים. על כל אלו מספרת לנו נכדתה של סבתא לאה בספר מקסים זה, עם איורים יפייפים ומשמחי לב ועין. 

סבתא לאה (מאת: מיריק שניר, איירה: כרמית גלעדי פולארד) הוא ספר קצר, מלא בכל טוב. הסיפור נפרש על פני העמודים המאויירים להפליא, אשר הופכים אותו למסע מרתק בעקבות סבתא לאה. הסיפור כתוב כמקצב קליל, מתנגן בראש תוך כדי הקריאה, לכן הוא מתאים במיוחד לילדים צעירים ופעוטות אשר יכולים להתחבר אל התוכן בסיפור גם ממקום של שיר קליל וחזרתי ולא רק סיפור. בנוסף, הסיפור משלב מילים ממשלב לשוני גובה שמאפשרות העשרת האוצר הלשוני של הילדים. 

המלצה לפעילויות:
​הקראת הסיפור יכולה להיות מפתח מצוין למגוון פעילויות מהנות וחוויתיות עם הילדים. ניתן לדבר עם הילדים על "סבתא לאה" שלהם- איזה "מאה" דברים שאנחנו אוהבים יש לכל אחת מהסבתות הפרטיות שלנו בבית, איזה סיפורים אנחנו אוהבים שסבתא מספרת לנו ואף לבקש מסבתא שתקריא לנו את הסיפור. ילדים שכבר יודעים לספור, יכולים להתאמן ולספור את דמויות החתולים בספר, את העוגיות ועוד. 

 

 

 

מאמר החודש

מדי חודש נפרסם תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

מה שאתה רוצה לעומת מה שטוב בשבילך: מניעים הוריים בהתנהגות מסייעת של ילדים. למאמר המלא > 

ילדים עוזרים לאחרים לממש את מטרותיהם, אך מבוגרים לעיתים מעוניינים לעזור לאחרים באופן "הורי", המעמיד את טובתו של האחר לפני רצונותיו במידה ואלו סותרים זה את זה. הניסויים במחקר זה בחנו האם בני 5 לוקחים בחשבון את רצונו של האחר, ואת ההשלכות של מימוש רצון זה, כאשר הם עוזרים לו. נמצא כי ילדים העדיפו לתת לאדם אחר חטיפי פירות על פני שוקולד, בניגוד לרצונו, במידה ושוקולד יגרום לו להיות חולה. ילדים לא העדיפו לתת לאדם אחר גזרים על פני שוקולד, אפילו אם שוקולד יגרום לו להיות חולה, אבל הם נתנו לו גזרים במידה וביקש. המסקנה מכך היא שבגיל 5, ילדים מאזנים בין מניעים שונים כאשר הם עוזרים, תוך התייחסות לרצונות של האדם האחר, להשלכות של מימוש רצונות אלו, ולדרכים אלטרנטיביות של מתן עזרה.

.Martin, A., Lin, K., & Olson, K. R. (2016). What You Want Versus What's Good for You: Paternalistic Motivation in Children's Helping Behavior. Child Development, 87(6), 1739-1746

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

 

המשחק החברתי בגיל הרך                                    

מרגע כניסתם למסגרת החינוכית, ילדים בונים את עולמם החברתי. אחד הכלים היעילים ביותר לבניית תרבות העמיתים (חברים) הוא משחק ה'כאילו' שהשימוש בו הולך וגובר בשנות הגן. כלומר, בגיל הרך ישנה התפתחות הדרגתית באופן המשחק החברתי, וכל סוג משחק חדש מתווסף לקודמיו אך אינו בא על חשבון סוגי המשחק הקודמים. תקופת הגיל הרך מגיעה לקיצה בגיל שש. בשלב זה הילדים לרוב בוגרים, פעילים, רהוטים בשימוש בשפה, מכירים את חוקי עולם המבוגרים ומיומנים בבית החוקים של תרבות העמיתים.

 

שלבי התפתחות המשחק החברתי:

  • הילד מביט על המתרחש ועוקב אחר הנעשה.
  • הילד שואל שאלות או מציע הצעות, אך לא מצטרף למשחק בעצמו.
  • הילד משחק לבד- הילד משחק באופן עצמאי ואינו מתייחס לאחרים שבסביבתו.
  • משחק מקביל- הילד עסוק באותה פעילות כמו ילד  אחר שנמצא בקרבתו, אך מבלי ליצור קשר עין או מגע חברתי.
  • משחק מקביל עם מודעות- הילד משחק באופן עצמאי באותם חפצים בהם משחקים אחרים בסביבתו. הוא אינו מנסה להשפיע על משחקם אך נראה שהבחירה במשחק הספציפי נובעת מרצון להיות עם אחרים. יש קשר עין ומודעות הדדית.
  • משחק חברתי פשוט- הילדים מחליפים ביניהם יוזמות חברתיות ומגע (תורות, דיאלוג וכו').
  • משחק משלים והדדי- יש התחלפות והיפוכי תפקידים.
  • משחק "כאילו" חברתי- משחק בקבוצה כאשר יש הסכמה גלויה בין חברי הקבוצה לגבי הפעילות בה הם עוסקים, התפקידים, חלוקת העבודה והמשותף ביניהם.
  • משחק "כאילו" משותף מורכב- ישנה חלוקת עבודה, השליטה בידי אחד או שניים מחברי הקבוצה. הקבוצה מתארגנת לצורך השגת תוצר כלשהו. לדוגמא- בניית מבצר מקוביות.
  • משחק עם כללים- כדורגל, דמקה. לא תמיד יש היצמדות מדוייקת לכללים אך יש ניסיון לשחק לפי החוקים המקובלים.

 

חברות בגיל הרך – הסכמות ואי-הסכמות:

חברות היא אחת החוויות המשמעותיות ביותר של בני האדם. חברות הינה מצע ייחודי לרכישת מיומנויות ויכולות ההכרחיות להתפתחות החברתית, הרגשית והקוגנטיבית. יחסי חברות כוללים מאפיינים חיוביים (כגון אינטימיות, התנהגות פרו-חברתית ונאמנות) ושליליים (למשל קונפליקט וחוסר שוויון).

חברות בנוייה על הסכמות ואי-הסכמות (קונפליקטים). הסכמות מספקות לשותפים בסיס להעריך את היחסים בעתיד בעוד קונפליקטים מבוססים על הבדלים והתנגדויות. קונפליקטים הם בלתי נמנעים במערכות יחסים קרובות ומהווים בסיס לרכישת מיומנויות, חיברות, הבנת הזולת ואינדיווידואציה. היכולת לפתור קונפליקטים במהירות ובצורה ידידותית וחיובית היא המבחינה בין מערכות יחסים קרובות לאחרות. אי-ההסכמות עשויות להיבדל באורך הזמן, בעוצמה, בדרכי הפתרון ובשאלה אם בסיום הקונפליקט הילדים ממשיכים לשחק יחדיו. מריבות הן שיטה שבעזרתה ילדים מעבדים את התנאים של יחסיהם. הארת אי-ההסכמה ובירור חוסר הודאות חיזקו את המחויבות של הילדים ליחסים, וחברות יכולה להתשמר כאשר היחס בין ההסכמות לאי-ההסכמות נשאר חיובי לטובת ההסכמות.

בגיל הרך קיימת תופעה של יחסי חברות המתאפיינים בחד-צדדיות כלומר, השותפים בחברות אינם נהנים מהשוויוניות ומההדדיות המאפיינת חברות (משפטים מאפיינים: 'אני חבר שלך' או 'אני לא חבר שלך'). חברויות חד-צדדיות נפוצות מאוד בגיל הרך. לעיתים אחד השותפים רוצה לשחק עם ילדים אחרים, בעוד השני רוצה לבסס את בלעדיות הקשר; לפעמים הילד האחר אינו מגדר כחבר את הילד הצהיר על החברות. לכן, שמירה על שוויון בחברות היא אתגר מתמיד. תפקיד המבוגרים הוא לתווך לילדים לאט לאט כיצד משחקים באופן הדדי ובונים חברויות בריאות ומאפשרות.

גם בגיל הרך חברויות יכולות להסתיים. ילדים צעירים מצפים מחבריהם לשחק עמם ולבלות יחד זמן רב – במידה ותנאי זה אינו מתקיים החברות עלולה להגיע לקיצה. אך גם תחושת חוסר הדדיות, מצבים של דעות מנוגדות או התנהגות אגרסיבית יכולים להוביל לסיום החברות. הפגנת ביטויים של צער וכאב בתום החברות הינה התנהגות נורמטיבית, וכמבוגרים עלינו לסייע לילד להתמודד עם התחושות העולות בסיומה של חברות, להכיר ושיים אותן.

 

לסיכום,

תהליך בניית העולם החברתי של ילדים הינו תהליך מתמשך לאורך תקופת הילדות; במהלכו נרכשות מיומנויות חשובות להתפתחות הרגשית, החברתית והקוגנטיבית. חברות בקרב הגיל הרך נתפשת בצורה שונה מאפשר בקרב המבוגרים ועלינו לנסות לזכור זאת כאשר הילד חוזר מהגן ומספר לנו עם מי הוא שיחק היום. כמבוגרים המשמעותיים בחיי הילד, יש לנו כוח רב בעיצוב תפישת עולמו, ולכן יש חשיבות לתיווך בתוך התהליך המתמשך של בניית העולם החברתי. עלינו לסייע לילדים לבנות חברויות בריאות ומטיבות, ובד בבד לזכור כי גם לקונפליקטים קיים ערך בהתפתחות האדם.

 

בברכה,

כרמית זר

יועצת חינוכית לגיל הרך (M.A)

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive