מה התרחש לאחרונה? אוקטובר 2017

חודש אוקטובר עבר בנעימים, עם שלל פעילויות מגוונות וחוויות לפעוטות ולפעוטים. החודש נחגג חג הסוכות, אשר צויין במעון בקישוט סוכה ובפעילויות מותאמות להכרת החג. בנוסף, מזג האוויר החל להתקרר ואף זכינו במספר ימי גשם נעימים. החודש נפתח את המידעון בשיר המקסים "איך שיר נולד" (כתב: יהונתן גפן, לחן: יוני רכטר):

איך שיר נולד? 
כמו הצחוק 
זה מתחיל מבפנים 
ומתגלגל החוצה 
איך שיר נולד? 
כמו תינוק 
בהתחלה זה כואב 
אחר כך יוצא החוצה 
וכולם שמחים 
ופתאום איזה יופי 
הוא הולך לבד 
איך שיר נולד? 
כמו תינוק 

שלום ילדים 
אנחנו שמחים שבאתם 
עוד מעט תשמעו 
שירים שכבר שמעתם 
שלום אימהות 
אנחנו נתחיל עוד מעט 
אבל לפני זה תגידו לי 
איך שיר נולד? 

איך שיר נולד? 
כמו הצחוק 
זה מתחיל מבפנים 
ומתגלגל החוצה 
איך שיר נולד? 
כמו תינוק 
בהתחלה זה כואב 
אחר כך יוצא החוצה 
וכולם שמחים 
ופתאום איזה יופי 
הוא הולך לבד 
איך שיר נולד? 
כמו תינוק 

מחבר שלוש מילים 
מחמם על אש קטנה 
ורץ מהר להביא 
בצל מהשכנה 
מוסיף שני חרוזים 
קצת פלפל, קצת מלח 
מערבב שלושה כבשים 
וזורק קובייה של קרח 

חשוב מאוד שהקרח יהיה חם 
לה לה לה לה לה.... 
לה לה לה לה לה.... 
בהתחלה זה כואב 
אחר כך יוצא החוצה 
וכולם שמחים 
ופתאום - איזה יופי 
הוא הולך - לבד 
איך שיר נולד? 
כמו תינוק...

מוזמנים להאזין לשיר, יחד עם הילדים, בביצועם של הכבש השישה-עשר בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

 

החודש, לאחר שתהליכי ההסתגלות בהוויתם, פנו במעון להתחיל ולעבוד עם הפעוטות והפעוטים על מגוון תכנים מעשירים ומעניינים. התחילו ללמד את הילדים על סימני הסתיו- עלי השלכת, משב הרוח בעלים, הנץ החצבים ופרחי הסתיו ועוד. כל זאת תוך שימוש במגוון דרכי הוראה ולמידה כגון: שירים, סיפורים, תנועה, משחקים, יצירה, שימוש בחושים ופעילויות חשיבה (בהתאם לגיל). הילדים אף יצאו החוצה, אל הטבע מסביב למעון וראו במו עינייהם את השינויים במזג האוויר.

בנוסף, התנסו הילדים במשחק ומגע עם תערובת קורנפלור ומים. לתערובת זו מגע מיוחד ונעים והילדים יכולים לשחק איתה במגוון דרכים: להעביר מיד אל יד, לשטח על השולחן, לגעת בעדינות או קצת יותר חזק ועוד. הפעילות עם הקורנפלור עוזרת בתהליכי וויסות חושיים של מגע ומתרגלת מוטוריקה עדינה ושימוש באצבעות במגוון דרכים. 

כיתת תפוח התחדשו בפינה חדשה- פינת בובות. בפינה נמצאות בובות תינוק ואביזרים המתאימים למשחק איתן- בקבוקים, בגדים להלבשה, מוצצים, אמבטיה ועוד. המשחק בפינת הבובות מעודד את הילדים למשחק דמיוני ולמשחקי תפקידים המפעילים את הדמיון והכרחיים להתפתחות התקינה של הפעוטות. ​ 

 

 

חוגים

 

יוגה: הילדים למדו להתחבר לצבעים- קראו את הספר "הצבע הכי יפה בעולם" ותרגלו תנועה של הגוף לפי צבעים, כאשר כל צבע מיוצג ע"י איבר גוף אחר. לאחר מכן הילדים ביקרו באגם דימיוני אליו מגיעות החסידות- הם ישבו במעגל סביב לאגם ובכל פעם ילד אחד נכנס למעגל בנפנוף כנפיים כמו חסידה. חבסוף כל הילדים הפכו לחסידות ותרגלו שיווי משקל ועמידה על רגל אחת. בנוסף, הילדים התנסו בעבודה עם מקל גשם. הם הפכו אותו מצד אל צד ושמעו את הצליל המיוחד שמשמיע המקל, צליל דומה לצלילי טפטוף הגשם. לבסוף הילדים התנסו בפעילות עם כדורי עיסוי צבעוניים, העבירו אותם בתנועה על הגוף והתמסרו בהם. 

 

ליווי התפתחותי: לאחר שעברו החגים, החוג החל לפעול במלוא המרץ. הפעוטות והפעוטים חולקו לקבוצות קטנות, על מנת לעבוד עם כל קבוצה בנפרד וכך לאפשר לכל ילד לקבל יחס אישי וליווי התפתחותי מותאם ככל הניתן. בין התחומים עליהם עבדו בקבוצות: מגע עם ליפות מחוספסות בחלקי הגוף השונים (הפעלה של המערכת הטקטילית), תרגילי התהפכות מהבטן לגב והגב לבטן, תרגילי הכנה לישיבה לילדים שנמצאים בשלב טרום ישיבה בליווי השיר "נד-נד" ותרגילי שיווי משקל דרך משחקים שונים. בנוסף, למדו הילדים כיצד לרחוץ ידיים בעזרת השיר "אני רוחץ ידיים".  

 

מרחב הטבע: המפגש הראשון התחיל בהיכרות ושירים על הטבע, מישוש עלים ואדמה והתבוננות באיוושת הרוח בעלים שעל העצים סביב למעון. בנוסף, הילדים התחילו להכין את האדמה לקראת שתילה וזריעה. הילדים למדו מהיכן מגיעים הירקות והפירות לחנות המכולת, חקרו את הפלפל והתפוז- ראו שיש להם זרעים ושניתן להוציא אותם מהם ולזרועה באדמה. הילדים אף זכו להבין כי מהזרעים יצמח נבט חדש של אותו הירק או הפרי שזרענו. 

 

​תיאטרון סיפור: החודש צפו הילדים בהצגה "איילת מטיילת" על פי ספרה המצליח של רינת הופר. הילדים האזינו לטקסט בהצגה ולשירים הנחמדים ונהנו מאוד. 

 

 

 

 

השתלמות לצוות החינוכי

החודש החלה את עבודתה אפרת דור, היועצת החינוכית החדשה של המעון. כחלק מתהליך הכניסה של אפשרת לתפקידה, התקיים מפגש שלה עם צוות המעון. מטרת המפגש והפעילות בו היתה היכרות של הצוות עם אפרת ותיאום ציפיות. נשות הצוות עברו פעילות מעשירה בה הן יכלו לבטא את הציפיות שלהן: כל אחת מעצמה באופן אשי, הציפיות של כל אחת משאר נשות הצוות והציפיות מאפרת כיועצת החינוכית במעון. ​

 
 
 
 
רעיונות לפעילויות העשרה
 

 

הצגה - מעשה בחמישה בלונים: הצגה נהדרת על פי ספרה האהוב של מרים רות. אמא של רותי מביאה לילדים מתנה- לכל ילד בלון והילדים יוצאים להרפתקאה על הבלונים על שלבסוף הם מתפוצצים ברכים שונות. ההצגה מלווה בשירים ותנועה מותאמים לילדים צעירים ולפעוטות ובנוסף, התלבושות ססגוניות וצבעוניות, אשר מושכות את עיניי הילדים ויוצרות חוויה רב-חושית מהנה עבורם. לפרטים נוספים >

 

חוויה משפחתית - דרך העץ: במושב שדמות דבורה שלמרגלות התבור נמצא מרכז המבקרים "דרך העץ" בו יכולים כל בני המשפחה ללמוד הכל על עצים- כיצד העץ צומח, סוגי עצים ועוד. בנוסף, הילדים יכולים להשתעשע במגוון משחקי עץ גדולים וקטנים- מבוך עץ ענק, משחקי חשיבה מעץ, מתקנים שונים בנויים מעץ ועוד. החוויה המשפחתית נעימה מאוד, האווירה במקום רגועה ונינוחה והילדים יכולים להעסיק את עצמם שעות רבות במקום. מומלץ! למידע נוסף >

 

יצירה - פרפרים מעלי שלכת: לקראת הסתיו מומלץ לצאת עם הילדים החוצה, לטבע, ולמצוא מגוון עלים בגדלים, צבעים וצורות שונים, אשר נשרו מן העצים. את העלים ניתן לאסוף מן הרצפה ובעזרתם ליצור פרפרים מקסימים על נייר (רצוי להשתמש בניירות ממוחזרים). לאחר יצירת הפרפרים, ניתן לתלות את התמונות בחדרי הילדים ולהראות לחברים. להוראות הכנה > 

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​​"איילת מטיילת" (כתבה ואיירה: רינת הופר): הספר הינו ספר ניחושים קל ופשוט אשר אהוב על ילדים בכל הגילאים. הילדה איילת מטיילת בחדווה בשדה וכל החיות היער והאחו מצטרפות אליה בשירים וריקודים. איילת נושאת עימה את החיות, כל אחת במקום אחד- חלקן בכיס, חלקן על הידיים, חלקן על הכתפיים ועוד. במהלך הסיפור איילת רוכשת לה את החיות כחברים חדשים ובסיומו היא יושבת מרוצה, אך עייפה בביתה ואימה גאה בה על המסע שעשתה. 

הסיפור כתוב בצורה קולחת, מלא בחרוזים ומתנגן כשיר. לפיכך, הוא מתאים מאוד לילדים צעירים אשר במהרה זוכרים את שמות החיות ואת חלקי הטקסט בסיפור שהינם בחרוזים.   

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, ניתן לצאת איתם אל הטבע לטיול או אפילו אל כר הדשא הקרוב לביתכם ולנסות למצוא חברים חדשים- בעלי חיים או ילדים אחרים. אפשר לנסות ולמצוא חרקים המסתתרים בדשא, חתולים המטיילים בקרבת מקום וציפורים שעפות בשמיים.  

 

 

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

 

לשחק עם רעיונות: בחינת ההשפעה של 'מסיבת הקוביות האולטמטיבית', התערבות נסיונית קולקטיבית, על העשרת תפיסות משחק. למאמר המלא >

גישותיהם של הורים מעצבות את הזדמנויות המשחק של ילדים בבית, בקהילה, ובבית הספר. מחקר זה ביצע הערכה של התערבות שנועדה להעשיר את תפיסת המשחק של הורים ואת הבנתם כי משחק מהווה גורם חשוב בהתפתחותן של מגוון יכולות מוערכות חברתית. בהתבסס על נתונים מ-291 הורים/מטפלים של ילדים צעירים (חציון הגיל בין 3 ל-6) מרקע גזעי ואתני מגוון אשר הגיעו לאירוע בעיר ניו יורק, מצאנו כי ההתערבות עזרה להורים לתפוס משחק באופן מורכב יותר, ושינתה את תפיסותיהם לגבי ההשפעה של משחק על החיים העכשוויים- אך לא העתידיים- של ילדים. ניתוחים רב-משתניים הראו כי המקור לשינויים תפיסתיים אלו היה החשיפה למגוון אתרי משחק, אך לא כמות הזמן שבילו באירוע. ממצא זה מדגיש את החשיבות של חשיפת הורים למדע התפתחותי במסגרות קהילתיות.

 

Grob, R., Schlesinger, M., Pace, A., Michnick Golinkoff, R., & Hirsh-Pasek, K. (2017). Playing With Ideas: Evaluating the Impact of the Ultimate Block Party, a Collective Experiential Intervention to Enrich Perceptions of Play. Child development, 88(5), 1419-1434

 

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

החודש נכנסה לתפקידה אפרת דור, היועצת החנוכית החדשה של המעון. לכבוד כניסתה לתפקיד הפינה היום תוקדש להיכרות עם אפרת ופועלה בתחום הייעוץ החינוכי:

 

שמי אפרת דור. אני נשואה לעומרי ואמא לאסף, נטע ואוהד. 

בוגרת תואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך של אוניברסיטת תל אביב ובוגרת התוכנית להכשרת מטפלים בגישת הסמכות החדשה והתנגדות הלא אלימה.

לאחר לימודי התחלתי לעבוד בגני ילדים באור יהודה, פתח תקווה, ותל אביב – יפו. בשלוש השנים האחרונות התגוררתי עם משפחתי בנגב, על כן עבדתי כיועצת חינוכית בגני הילדים במצפה רמון וברמת הנגב, בנוסף עבדתי כיועצת חינוכית בשוק הפרטי במעונות יום.

במסגרת תפקידי כיועצת החינוכית של המעון, אכנס לכיתות המעון, אזכה להכיר את הילדים והצוותים החינוכיים. העבודה של היועצת החינוכית דורשת ראיה הוליסטית, ומהווה נקודת חיבור בין הצוות החינוכי, הילדים והבית. לתפיסתי הייעוץ החינוכי מהווה משאב מקצועי, והתפקיד דורש גמישות ויצירתיות בכדי לתת מענה הולם ומקצועי לסוגיות והתמודדות היומיומית המזדמנת בכיתות המעון.

התחומים המגוונים בהם עוסק הייעוץ החינוכי:

  • קידום אקלים מיטבי
  • פיתוח וקידום תקשורת מיטבית בין באי הגן (הצוות החינוכי, ילדי המעון, ואתם ההורים)
  • התמודדות במצבי לחץ וחרום
  • ילדים בסיכון
  • שלבים התפתחותיים של ילדי הגן
  • פתרון קונפליקטים
  • יחסים צוותים 

מעון הגן מזמן לילדים התנסויות, חקירה, למידה חווייתיות והתמודדויות רגשיות וחברתיות עם בני גילם.

במהלך השהות במעון, לצוות החינוכי תפקיד מרכזי; נשות הצוות מהוות דמויות התקשרות משמעותיות לילדי המעון. הצוות מלווה את הילדים תוך שהם חוקרים את סביבתם ומתנסים ביצירת אינטראקציות. בכדי לאפשר עבודה מותאמת גיל והתפתחות יש צורך בליווי, הנחיה וסיוע בהתאמת תכנים וסביבת המעון לגילאי הילדים. כיועצת, אלווה את תהליכי התווך וההתפתחות המתאפשרים בסביבה מותאמת ומעשירה.

במסגרת עבודתי אכנס לכיתות המעון ויחד, נחקור וניפתח לתחומי דעת טיפוליים ורגשיים מתחום הפסיכולוגיה החיובית וקידום אקלים מיטבי, כפי שילדים בגיל הרך לומדים מהתנסות וחוויה. אלווה ואנחה את הצוות החינוכי בהתאם לצרכים שיעלו בכיתות השונות. זאת בכדי לאפשר לצוות ולילדים קידום סביבה מותאמת ומאפשרת התפתחות ולמידה משמעותית.

אשמח להיות לרשותכם בכל דבר ועניין.

מאחלת לנו שנה של עשייה ועבודה משותפת, מי ייתן והשביל בו נלך יהיה עבורנו ועבור הילדים קרקע בטוחה המאפשרת צמיחה.

בהצלחה לכולנו ושנה מוצלחת.

 

אפרת דור

יועצת חינוכית

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>